Lidl Polska przyznał nagrody w ramach olimpiady "Zwolnieni z Teorii"
Wszechobecny plastik, coraz bardziej zanieczyszczający środowisko naturalne to problem, który z roku na rok osiąga coraz większą skalę i staje się realnie odczuwalny także dla ludzi i zwierząt. W związku z tym rok 2021 został ogłoszony „rokiem bez jednorazowego plastiku”, czyli czasem na przeciwdziałanie skutkom nieprawidłowego procesu recyklingu w naszym otoczeniu. Lidl Polska, który nieustannie podejmuje działania na rzecz zmniejszania zużycia tworzyw sztucznych, zainicjował program Mniej Plastiku. Projekt został zrealizowany w ramach olimpiady społecznej Zwolnieni z Teorii – polska młodzież przygotowała inicjatywy na rzecz redukcji lub recyklingu plastiku zgodnie ze strategią REset Plastic, docierając aż do 340 tysięcy beneficjentów.
Program Mniej Plastiku, którego inicjatorem jest Lidl Polska, zachęcał młodzież do zorganizowania swojego własnego projektu na rzecz redukcji lub recyklingu plastiku zgodnie ze strategią REset Plastic oraz zaprojektowania ekologicznych zmian gotowych do wprowadzenia w sklepach sieci Lidl Polska. Wykorzystując wiedzę nabytą na warsztatach dotyczących zarządzania plastikiem w Lidl oraz na szkoleniach z metodyki projektowania Design Thinking, w ramach programu uczestnicy przygotowali 19 projektów, które tworzyło blisko 190 osób z całej Polski. Młodzież na każdym etapie realizacji swojego projektu mogła liczyć na wsparcie merytoryczne ekspertów Lidl Polska, którzy na co dzień pracują nad ograniczaniem zużycia surowców sztucznych i chętnie dzielili się swoim doświadczeniem z uczniami.
- Czas pandemii nie przeszkodził młodym działać na rzecz lokalnych społeczności. Zespoły projektowe wspierane przez Lidl objęły swoimi działaniami edukacyjnymi aż 750 tys. osób! Co więcej, okazuje się, że tegoroczni uczestnicy olimpiady Zwolnieni z Teorii mają wyższy poziom dobrostanu niż ich rówieśnicy, którzy nie angażowali się społecznie. Jestem dumna, że Zwolnieni z Teorii nie tylko budują wśród młodych obywatelską postawę i kompetencje cenne na rynku pracy, ale też wspierają ich dobrostan psychiczny” - powiedziała Aleksandra Chudaś, dyrektor zarządzająca fundacji Zwolnieni z Teorii.
- Liczba uczestników olimpiady społecznej przerosła nasze oczekiwania – bardzo cieszy nas rosnąca świadomość ekologiczna wśród młodzieży oraz fakt, że tak chętnie angażują się w działania na rzecz środowiska naturalnego. Przez cały okres trwania programu Mniej Plastiku uważnie śledziliśmy i wspieraliśmy projekty, które wpisywały się w strategię REset Plastic, mającej na celu zmniejszenie zużycia tworzyw sztucznych oraz wsparcie gospodarki obiegu zamkniętego – podkreśla Aleksandra Robaszkiewicz, Head of Corporate Communications and CSR.
W ramach programu Lidl Polska przyznał 1 nagrodę główną oraz 2 wyróżnienia:
Nagroda główna – projekt EDUCA
Wyróżnienie otrzymała młodzieżowa organizacja proekologiczna, której celem jest wyeliminowanie plastiku z codziennego użytku. Namawiają do zmiany całe społeczeństwo – przede wszystkim poprzez wprowadzenie do codziennego życia kultury ekologicznej oraz edukacji.
Lidl wyróżnił projekt za edukację dotyczącą redukcji plastiku i ekologii oraz profesjonalnie opracowany i ciekawy Poradnik Edukacji Ekologicznej.
- Projekt dał nam i wszystkim wokoło dużo chęci i energii na zmiany. Pomógł nam w tym program Lidl Polska – pokazał, że lepsze środowisko to nasz wspólny cel. – wspomina Joanna Puchyła, przedstawicielka projektu EDUCA.
Pierwsze wyróżnienie – projekt ECO WEEK
Zespół został wyróżniony za wielowątkową i docierająca do wielu odbiorców edukację ekologiczną – prowadził na swoich social mediach warsztaty z wykorzystywania rozwiązań zero waste, spotkania z aktywistami i wywiady z przedstawicielami zielonych organizacji, np. WWF. Oprócz działań w Internecie, młodzież wsparła także lokalną Jadłodzielnię, we współpracy z restauracjami, a także przeprowadziła konkurs z nagrodami na najlepszy projekt upcycling'owy. Projekt szybko zwrócił uwagę mediów. Co więcej zespół projektowy ma zamiar kontynuować te działania, aby dotrzeć do jeszcze większej liczby odbiorców.
Drugie wyróżnienie – projekt #betterfuture
Twórcy zostali nagrodzeni za duże zaangażowanie, realizację wielu działań edukacji ekologicznej w praktyce, nawiązanie wielu partnerstw z organizacjami społecznymi i mediami oraz dotarcie do szerokiego grona odbiorców. Zespół projektowy przeprowadził m.in. warsztaty dla 1388 uczniów szkół podstawowych w Szczecinie, które składały się z bloku dotyczącego redukcji plastiku, zgodnie z postulatami strategii REset Plastic, realizowanej przez Lidl Polska, pt. zREsetuj myślenie, zREsetuj planetę, o zmniejszeniu wykorzystania plastiku i dbaniu o środowisko na co dzień.
Dodatkowo zespół projektowy przygotował propozycję eko programu lojalnościowego dla sieci Lidl.
To tylko wybrane projekty z listy zrealizowanych przedsięwzięć – łącznie dotarły one do 340 tysięcy beneficjentów, edukując ich jak ponownie wykorzystać przedmioty codziennego użytku, inspirując do ograniczania wykorzystania plastiku i recyklingu. Dzięki spójnym działaniom młodzieży i zainteresowaniu projektem, o inicjatywie i strategii REset Plastic, poprzez media oraz social media, dowiedziało się 540 tysięcy osób.
O strategii REset Plastic:
Grupa Schwarz, do której należą Lidl i Kaufland, jest jednym z największych detalistów na arenie międzynarodowej. Mając świadomość odpowiedzialności za środowisko, Grupa opracowała całościową strategię REsetPlastic obejmującą pięć obszarów działania: od redukowania i projektowania przez recykling i niwelowanie wykorzystania plastiku po innowację i edukację. W ten sposób wizja „mniej plastiku” stanie się rzeczywistością.
Obszary działania w ramach strategii REset Plastic:
REduce
Rezygnujemy z plastiku wszędzie tam, gdzie jest to możliwe, działając przy tym w sposób odpowiedzialny.
REdesign
Projektujemy opakowania produktów, które są możliwe do recyklingu i tym samym pozostają w obiegu zamkniętym.
REcycle
Zbieramy, sortujemy i poddajemy recyklingowi opakowania produktów tak, aby pozostawały w obiegu zamkniętym.
REmove
We wszystkich obszarach naszej działalności wspieramy redukcję plastiku.
REsearch
Inwestujemy w badania i rozwój rozwiązań sprzyjających redukcji plastiku oraz edukujemy w zakresie recyklingu i ochrony zasobów.
Więcej informacji na stronie: https://reset-plastic.com/en/
Hydrodynamiczne generatory kawitacyjne: przełom w oczyszczaniu rurociągów
Kolorowe butelki są większym źródłem mikroplastiku, niż białe lub czarne
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Handel
Konsumenci w sieci narażeni na długą listę manipulacyjnych praktyk sprzedażowych. Zagraniczne platformy wymykają się unijnym regulacjom
Wraz z pojawieniem się na polskim i europejskim rynku platform sprzedażowych spoza UE rośnie też liczba przypadków stosowania tzw. dark patterns, czyli manipulacyjnych technik sprzedażowych. Nowe regulacje UE – w tym rozporządzenie w sprawie jednolitego rynku usług cyfrowych oraz akt o usługach cyfrowych – mają lepiej chronić przed nimi konsumentów, a podmiotom stosującym takie praktyki będą grozić wysokie kary finansowe. Problemem wciąż pozostaje jednak egzekwowanie tych przepisów od zagranicznych platform, które wymykają się europejskim regulacjom. – To jest w tej chwili bardzo duże wyzwanie dla całego rynku cyfrowego, że w praktyce regulacje nie dotyczą w takim samym stopniu wszystkich graczy – mówi Teresa Wierzbowska, prezeska Związku Pracodawców Prywatnych Mediów.
Ochrona środowiska
Zdjęcia satelitarne dobrym źródłem wiedzy o zmianach klimatycznych. Ich zaletami są ujęcie dużego obszaru i regularność dokumentowania
Szczegółowe raportowanie zachodzących przez ostatnie pół wieku zmian klimatycznych i przewidywanie tego, jak warunki życia na Ziemi będą się zmieniały w najbliższych dekadach, stało się możliwe dzięki zdjęciom dostarczanym przez satelity. Z punktu obserwacyjnego, jakim jest orbita okołoziemska, od 1972 roku uzyskuje się dane dotyczące dużych powierzchni. Dzięki nim naukowcy wiedzą m.in. to, że za około pięć lat średnia temperatura regularnie zacznie przekraczać punkt ocieplenia 1,5 stopnia i potrafią wywnioskować, jak wpłynie to na poziom wód w morzach.
IT i technologie
W Krakowie powstało centrum operacyjne cyberbezpieczeństwa. Sektor małych i średnich firm zyska dostęp do specjalistycznych usług [DEPESZA]
Security Operations Center, które zostało uruchomione w ramach Centrum Technologicznego Hitachi w Krakowie, ma zapewnić firmom dostęp do usług specjalistów w zakresie cyberbezpieczeństwa, bez konieczności tworzenia własnych działów IT. Dla przedsiębiorstw outsourcing tego typu zadań jest rozwiązaniem, które pozwala uniknąć wysokich nakładów inwestycyjnych, zabezpieczyć się przed coraz intensywniejszymi atakami hakerów, a także sprostać wymogom legislacyjnym.
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.