Krok w stronę zrównoważonego rozwoju - marka Cellbes

Bartłomiej Pałubicki
Rebell Concept
Mokotowska 43/206
00-551 Warszawa
bartlomiej|rebellconcept.pl| |bartlomiej|rebellconcept.pl
888467071
www.rebellconcept.pl
Problemy współczesnego świata takie jak ocieplenie klimatu, nadmierne zużycie surowców czy nierówne prawa pracowników doprowadziły do powstania Agendy na rzecz zrównoważonego rozwoju przez ONZ na zgromadzeniu w 2015 roku. Wyróżnionych zostało 17 celów, do których kraje członkowskie mają obowiązek dążyć i osiągnąć do roku 2030, np. problem głodu, odnawialnej energii, równość płciowa czy wzrost ekonomiczny.
Ważnym zadaniem dla każdej marki odzieżowej jest dostrzeżenie potencjału na zmiany, analiza swojego łańcucha dostaw jak i ulepszenie jakości produktu z troską o środowisko oraz ludzi. Marka Cellbes po dogłębnej analizie każdego kroku produkcji zdecydowała się szczególnie skoncentrować na dziesięciu z siedemnastu Celów ONZ. Zostały one wybrane na podstawie realnego wpływu firmy na pozytywną zmianę oraz możliwości ulepszenia swoich dotychczasowych rozwiązań. Poniżej wymienione zostały wspomniane cele marki Cellbes wraz z konkretnymi przykładami przełożenia wewnątrz firmy:
1. Dobre zdrowie i jakość życia: zapewnić wszystkim ludziom zdrowe życie i dobrobyt.
Managerowie działów w Cellbes wkładają wiele wysiłku w zapewnienie pracownikom grup wsparcia oraz promocję zdrowia psychicznego w swoich teamach. Dodatkowo Cellbes regularnie przeprowadza testy chemiczne na terenie swoich fabryk w Azji.
2. Równość płci: osiągnąć równość płci, wzmocnić pozycję kobiet i dziewcząt.
65% pozycji leaderskich w firmie obstawiają kobiety, a zarząd składa się z 7 kobiet i 2 mężczyzn.
3. Czysta woda i warunki sanitarne: zapewnić wszystkim dostęp do wody i warunków sanitarnych.
Marka poprzez kontrole używanej chemii w miejscach produkcji odzieży kontroluje poziom bezpieczeństwa oraz nie pozwala na skażenie środowiska naturalnego. Cellbes zachęca również do zmniejszenia częstotliwości prania ubrań przez swoich klientów.
4. Czysta i dostępna energia: zapewnić wszystkim dostęp do stabilnej i nowoczesnej energii po przystępnej cenie.
Ciągle monitorowany jest poziom zużywanej energii poprzez system mapowania użycia, konsekwentnie zmniejsza się ilość wyprodukowanej energii. Ponadto 100% energii w głównej siedzibie marki Cellbes pochodzi ze źródeł odnawialnych.
5. Wzrost gospodarczy i godna praca: wzrost gospodarczy, produktywne zatrudnienie, godna praca dla wszystkich.
Monitorowanie wynagrodzenia pracowników w każdym obszarze łańcucha dostaw zapewnia godne warunki pracy. Cellbes współpracuje również z audytem Amfori BSCI – organizacji w oparciu o założenie, że międzynarodowa wymiana handlowa przyczynia się do budowania dobrobytu i sprzyja rozwojowi społeczno – gospodarczemu.
6. Odpowiedzialna konsumpcja i produkcja: zapewnić wzorce zrównoważonej konsumpcji i produkcji
Siedziba Cellbes jest wyposażona w system recyklingu, firma również uiszcza opłatę za recykling pudełek wysyłkowych. Wypuszczany jest też cotygodniowy newsletter wewnętrzny o tematyce ekologii, kierowany do pracowników biura Cellbes.
7. Działania w dziedzinie klimatu: pilne działania zwalczające zmiany klimatyczne i ich skutki
Monitorowanie przez firmę i redukcja emisji zanieczyszczeń do środowiska oraz zmniejszenie transportu drogą powietrzną przyczynia się do polepszenia jakości powietrza. Cellbes regularnie zwiększa kolekcję linii ekologicznej oraz jest członkiem STICA (Swedish Textile Initiative for Climate Action).
8. Życia na lądzie: ochrona zrównoważonych ekosystemów lądowych i różnorodności biologicznej
Marka umocniła i rozwinęła politykę praw zwierząt. Nie korzysta ani nie popiera użycia futra.
9. Pokój, sprawiedliwość i silne instytucje: pokojowe i inkluzywne społeczeństwa, silne i odpowiedzialne instytucje.
Efektywne wsparcie pracowników wewnątrz firmy umożliwia poczucie przynależności oraz zapewnia wzajemne wsparcie. Wspomniane wcześniej Amfori BSCI odpowiedzialne jest za monitoring praw wewnątrz fabryk.
10. Partnerstwa na rzecz celów: ożywić globalne partnerstwo na rzecz zrównoważonego rozwoju.
Przykłady organizacji partnerskich, z którymi firma Cellbes jest związana: Amfori BSCI, STICA, The Chemicals Group, TEKO, CSR Västsverige oraz The Textile Importers.
Głównym celem marki w roku 2019 było udoskonalenie selekcji produktów przez wprowadzenie większej ilości odzieży, akcesoriów i wyposażenia wnętrz stworzonej z myślą zrównoważonego rozwoju. Obecnie marka Cellbes w swojej kolekcji może pochwalić się licznymi materiałami, które mają wpływ na polepszenie się obecnego stanu środowiska klimatycznego. Są to między innymi bawełna ekologiczna, len, Lyocell czy poliester z recyklingu. Ponadto, materiały i produkty Cellbes posiadają liczne certyfikaty of firm zewnętrznych, które potwierdzają określoną jakość, pochodzenie czy skład materiału. Są to certyfikaty GOTS (global organic textile standard), Svanen, Oeko- Tex Standard 100.
Wiadomym jest, że za 80% potencjalnych zanieczyszczeń w procesie tworzenia marki odpowiedzialny jest sposób produkcji. Cellbes wykorzystuje potencjał na zmiany, nie ukrywa, że duża część produkcji marki odbywa się w Azji. Transparentność to ważna cecha w dzisiejszych czasach, w najnowszym raporcie można znaleźć informacje o fabrykach współpracujących, przeprowadzanych audytach, umowach zakazujących pracy osobom nieletnim jak i kontrolę jakości pracy oraz warunki pracowników.
W nowych kolekcjach marki Cellbes dostępne są już sukienki z butelek z recyklingu, jakościowe, lniane komplety, legginsy z organicznej bawełny oraz tuniki utworzone z materiału Lyocell. Marka dąży do ciągłego urozmaicania oraz polepszania swojej kolekcji z troski o środowisko, ludzi i przede wszystkim potrzeby swoich Klientów. Ekologiczne inspiracje oraz ubrania dostępne są na stronie cellbes.pl pod zakładką „lepsze dla środowiska”.
Cellbes to szwedzka marka odzieżowa dbająca o poczucie własnej wartości Kobiet od 1954 roku. W sposób zrównoważony, inspirujący i z poczuciem przynależności projektanci Cellbes wspierają wybory wnętrzarskie, modowe oraz sportowe już ponad 60 lat. Kluczowe słowa opisujące markę to jedność, odwaga i motywacja do działania oraz zmiany na lepsze. Od początku istnienia dużym celem i wartością dla marki było odpowiadanie na potrzeby i oczekiwania Klientów, które zmieniają się w szybkim tempie.

„Rozszerzona Odpowiedzialność Producenta – polityka środowiskowa, dialog i role interesariuszy” - konferencja Rekopol

Polski System Kaucyjny i Canpack Recycling podpisują list intencyjny – razem dla efektywnego systemu kaucyjnego w Polsce

Amazon 5. rok z rzędu największym na świecie korporacyjnym nabywcą energii odnawialnej
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Transport

Polska przeciwna przedłużeniu umowy UE–Ukraina o transporcie drogowym. Uderza ona w krajową branżę transportową
Parlament Europejski większością głosów poparł przedłużenie umowy o transporcie drogowym między Unią Europejską a Ukrainą do końca 2025 roku. Zdaniem polskich europosłów, którzy głosowali przeciw, podtrzymanie liberalizacji przewozów drogowych przyczyni się do dalszego obniżenia konkurencyjności polskich firm transportowych. W przeciwieństwie do ukraińskich przewoźników muszą one spełniać szereg unijnych wymogów. Polska delegacja planuje przedstawić swoje stanowisko europejskiemu komisarzowi ds. zrównoważonego transportu i turystyki.
Konsument
Dzięki e-commerce rośnie eksport polskich małych i średnich przedsiębiorców. Wartość ich sprzedaży na Amazon przekracza rocznie 5 mld zł

Mali i średni przedsiębiorcy coraz lepiej radzą sobie na arenie międzynarodowej, choć na razie tylko niecałe 5 proc. z nich sprzedaje swoje produkty za granicę. Duże możliwości ekspansji zagranicznej dają im e-commerce i współpraca z marketplace’ami. Za pośrednictwem Amazon w 2024 roku polskie MŚP sprzedały produkty za ponad 5,1 mld zł. Model sprzedaży sklepu umożliwia przedsiębiorcom z Polski działanie na skalę, która jeszcze kilka lat temu wydawała się zarezerwowana głównie dla największych marek.
Handel
Źle wprowadzony system ROP może oznaczać duży wzrost cen dla konsumentów. Podrożeć mogą produkty spożywcze

Ministerstwo Klimatu i Środowiska proponuje powierzenie NFOŚiGW zadań organizacji odpowiedzialności producenta, która w imieniu producentów będzie realizowała obowiązki wynikające z ROP w ramach zamkniętego obiegu finansowego. Przedstawiciele Polskiej Federacji Producentów Żywności i sektora odzysku odpadów ostrzegają, że może utrudnić to Polsce wypełnienie unijnych wymogów w zakresie selektywnej zbiórki odpadów, a co za tym idzie, może się wiązać z karami, a w konsekwencji – ze wzrostem cen.
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.