Krajowa Izba Klastrów Energii inicjatorem parlamentarnego zespołu ds. energetyki rozproszonej i innowacji
20 listopada w Sejmie RP odbyło się pierwsze spotkanie parlamentarnego zespołu ds. energetyki rozproszonej, elektromobilności i innowacji. Zgromadziło ono ponad 100 uczestników z różnych sektorów związanych z energetyką, transportem zeroemisyjnym i innowacjami z całej Polski.
Spotkanie zespołu parlamentarnego do spraw kluczowych obszarów miało na celu omówienie aktualnych wyzwań oraz pomysłów na przyszłość, a także wzmocnienie współpracy między branżami i ustawodawcą. Jego przewodniczącym jest Artur Łącki, szef zespołu parlamentarnego Województwa Zachodniopomorskiego. Jednym z inicjatorów powstania zespołu była Krajowa Izba Klastrów Energii i OZE.
Albert Gryszczuk, innowator i twórca pierwszego polskiego elektrycznego samochodu dostawczego e-VanPL, zwrócił uwagę na intensywny rozwój rynku pojazdów elektrycznych. Jego zdaniem, inwestycje w nowoczesne technologie oraz infrastruktura ładowania są niezbędne, aby ułatwić przejście na transport zeroemisyjny.
- Widzimy ogromny potencjał w tej dziedzinie. Dziś do dyspozycji mamy polskie technologie firm płacących podatki w Zgorzelcu, w Województwie Dolnośląskim i dla Polski – podkreślił Albert Gryszczuk.
Krzysztof Burda z Polskiej Izby Rozwoju Elektromobilności zwrócił uwagę na znaczenie harmonizacji działań na rzecz zrównoważonego rozwoju. - Musimy działać wspólnie, aby zrealizować nasze cele. Wspieranie innowacji w obszarze transportu zeroemisyjnego jest kluczowe dla przyszłości naszej gospodarki oraz walki ze zmianami klimatycznymi – powiedział Burda.
Ważnym momentem spotkania było wystąpienie Tadeusza Krupińskiego z Krajowej Izby Klastrów Energii i OZE, który przedstawił wizję zupełnie nowego modelu polskiego sytemu energetycznego.
- Współpraca między różnymi sektorami jest kluczem do osiągnięcia naszych wspólnych celów. W zespole parlamentarnym widzimy potencjał do realnych zmian, które zmienią oblicze polskiej energetyki i transportu. Potrzebne jest ministerstwo ds. energetyki skupiające zagadnienia energetyki. Obecnie polska energetyka jest rozproszona, ale niestety głównie po wielu ministerstwach – podsumował Tadeusz Krupiński.
W kontekście transportu publicznego, Piotr Śladowski z autobusu Pilea mówił o rosnącej potrzebie elektryfikacji floty transportu miejskiego. Autobusy elektryczne to nie tylko przyszłość, ale i teraźniejszość. Musimy zainwestować w nowe rozwiązania, aby zredukować emisje i poprawić jakość życia w miastach. Potrzebujemy decyzji od właściciela, rządu, by rozwijać firmę. W przyszłym roku otwiera się portfel zamówień – zaznaczył.
O istotnym aspekcie transformacji, jakim są potrzeby kadrowe branży mówiła dr Magdalena Lazarek. - Wzrost sektora energii odnawialnej i elektromobilności stworzy nowe miejsca pracy, ale wymaga to odpowiedniego przygotowania kadry. Musimy inwestować w edukację i szkolenia” – stwierdziła Lazarek z Zachodniopomorskiej Szkoły Biznesu w Szczecinie. Natalia Kaczmarek, wskazując na wyzwania nowego przemysłu, podkreśliła potrzebę dostosowania przepisów do dynamicznie zmieniających się warunków rynku. - Regulacje muszą iść w parze z postępem technologicznym, aby nie blokować innowacji, które mogą przynieść korzyści ekologiczne i ekonomiczne – dodała Kaczmarek. Łukasz Szeląg z Wojewódzkiej Rady Rynku Pracy w Szczecinie mówił o roli lokalnych instytucji w kreowaniu nowych miejsc pracy w obszarze zrównoważonego transportu. „Naszym zadaniem jest wspieranie rozwoju lokalnego rynku pracy w zgodzie z trendami rozwoju branż związanych z zieloną energetyką – zauważył Szeląg.
Mateusz Gawroniak jako przedstawiciel nowoczesnych serwisów dla elektrycznych aut podkreślił znaczenie odpowiedniej infrastruktury serwisowej. - Aby przyspieszyć adaptację pojazdów elektrycznych, musimy wyjść naprzeciw potrzebom właścicieli tych aut, oferując im usługi na najwyższym poziomie – podkreślał Gawroniak.
Przedstawiciele samorządów wskazywali na potrzebę uruchomienia środków dla miast. - Mamy gotowe projekty na transformację energetyczną w miastach. Może zamiast budowy dużych spalarni budujmy małe obiekty rozwiązując problem odpadów i ekologicznych źródeł energii - mówił Maciej Żebrowski, burmistrz Wałcza.
- e-Fasiąg może wozić turystów nad morzem i w górach. To budowa nowoczesnej oferty turystycznej. Możemy wozić turystów nad Morskie Oko w Zakopanem czy w Białowieży na bazie tego pojazdu - zwracał uwagę Albert Gryszczuk.
Przed i po spotkaniu zespołu parlamentarnego, przed Sejmem były prezentowane pojazdy elektryczne polskiej produkcji e-VanPL i autobus PILEA. Parlamentarzyści mogli na własne oczy przekonać się, jak duży potencjał drzemie w polskich przedsiębiorcach z branży elektromobilności.
Dyskusje toczyły się w atmosferze silnego zaangażowania i nadziei na przyszłość,
a zgromadzeni uczestnicy, w tym parlamentarzyści, podkreślali, że wspólnie mogą osiągnąć wiele w zakresie zrównoważonego rozwoju i innowacji w Polsce.
Kontakt dla mediów:
Anna Garwolińska
602 260 026
a.garwolinska|glaubicz.pl| |a.garwolinska|glaubicz.pl

Dostawca gazu ziemnego - strategiczne znaczenie dla przemysłu i transformacji energetycznej

Farma fotowoltaiczna w Miłkowicach – pierwszy projekt OZE z udziałem Amazon w Polsce – produkuje już energię słoneczną!

Farma fotowoltaiczna w Miłkowicach – pierwszy projekt OZE z udziałem Amazon w Polsce – produkuje już energię słoneczną!
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Firma

Blockchain zmienia rynek pracy i edukacji. Poszukiwane są osoby posiadające wiedzę z różnych dziedzin
Zapotrzebowanie na specjalistów od technologii blockchain dynamicznie rośnie – nie tylko w obszarze IT, ale również w administracji, finansach czy logistyce. Coraz więcej uczelni wprowadza programy związane z rozproszonymi rejestrami, które wyposażają studentów w umiejętności odpowiadające wymogom rynku.
Media i PR
Reklama suplementów diety przez influencerów podlega pewnym ograniczeniom. Kontrolują to GIS i UOKiK

Rekomendacje influencerów mają znaczenie w wielu kategoriach zakupowych. Z raportu przygotowanego przez Wavemaker „Influencerzy pod lupą: etyka w social mediach” wynika, że 30 proc. internautów bierze je pod uwagę przy podejmowaniu decyzji zakupowych dotyczących leków i suplementów diety. Reklamy suplementów diety w Polsce podlegają pewnym ograniczeniom. Przykładowo nie można przypisywać im właściwości leczniczych, bo nie są to leki, ani też właściwości wspomagających, które nie są poparte badaniami. Te kwestie sprawdza GIS. UOKiK z kolei może skontrolować poprawne oznaczenie przekazu reklamowego w social mediach.
Polityka
Rośnie skala zdarzeń cybernetycznych. Niewiele firm w Polsce ubezpiecza się na wypadek ataku

Częstotliwość zgłaszanych incydentów cybernetycznych w 2024 roku wzrosła o 22 proc. w porównaniu z rokiem poprzednim. Najwięcej roszczeń dotyczących cyberataków zgłosiły średniej wielkości organizacje i stanowiły one ponad połowę wszystkich zgłoszonych incydentów – wynika z danych „Global 2025 Cyber Risk Report”. Rosnąca skala zagrożeń przekłada się na rozwój globalnego rynku cyberubezpieczeń. W Polsce nie są to jeszcze popularne produkty, ale zainteresowanie ze strony rodzimych firm w ostatnim czasie rośnie.
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.