Kompetencje przyszłości – jak przygotować specjalistów do rynku pracy który nadejdzie?
W obliczu dynamicznych zmian technologicznych oraz postępującej transformacji cyfrowej, współczesny rynek pracy stawia przed specjalistami zupełnie nowe wymagania. Projekt „Kompetencje przyszłości”, realizowany przez Platformę Przemysłu Przyszłości, został zaprojektowany z myślą o wsparciu rozwoju umiejętności kluczowych w erze Przemysłu 4.0. Celem inicjatywy jest podniesienie konkurencyjności pracowników oraz wspieranie przedsiębiorstw w budowie kompetentnych zespołów zdolnych do skutecznego funkcjonowania w cyfrowej rzeczywistości.
Dlaczego projekt jest tak ważny?
W wyniku poczynionej analizy stwierdzono, że kompetencje związane z rynkiem IT, a tym samym z transformacją cyfrową, są kluczowe dla współczesnego rynku pracy. W przyszłości ich znaczenie jeszcze wzrośnie, co wymaga działań wspierających rozwój specjalistycznych kadr. Dlatego projekt „Kompetencje przyszłości” skupia się na edukacji pracowników przyszłości, by zasilili oni przedsiębiorstwa w całej Unii Europejskiej jako wysoko wykwalifikowani specjaliści.
Kluczowe działania i rezultaty
Jednym z głównych efektów projektu jest stworzenie nowoczesnego kursu wideo, który skupia się na trzech kluczowych obszarach:
1. Web Technologies – technologie internetowe, kluczowe dla rozwoju aplikacji i stron internetowych,
2. IT Network Systems Administration – administracja sieciami, co pozwala na efektywne zarządzanie infrastrukturą IT,
3. IT Software Solutions for Business – rozwój i wdrażanie rozwiązań cyfrowych wspierających biznes.
Kurs został opracowany nie tylko w języku polskim, ale także przetłumaczony na angielski, portugalski oraz czeski, dzięki współpracy z międzynarodowymi partnerami projektu. Są nimi Amadora Inova z Portugalii oraz Institut Inpro z Czech. Taka wielojęzyczność umożliwia dotarcie do szerszego grona odbiorców w całej Europie i wspiera budowę nowoczesnych kadr na rynku międzynarodowym.
Kurs opiera się na wytycznych WorldSkills Occupational Standards, uznawanych za globalny wzorzec w edukacji zawodowej. Materiały szkoleniowe są dostosowane do potrzeb młodych osób z całej Europy, umożliwiając im rozwój umiejętności na światowym poziomie.
Wyjątkowy charakter projektu
Projekt wyróżnia się kompleksowym podejściem do rozwoju kompetencji przyszłości. Skupia się nie tylko na aspektach technicznych, ale także na rozwijaniu umiejętności miękkich, takich jak:
• Praca zespołowa – szczególnie w środowiskach interdyscyplinarnych,
• Kreatywność i innowacyjność – niezbędne do wdrażania nowych technologii,
• Adaptacyjność – umiejętność radzenia sobie z dynamicznymi zmianami na rynku pracy.
Dzięki temu uczestnicy kursów będą przygotowani do pracy w środowisku Przemysłu 4.0, w którym technologie wspierają, a nie zastępują ludzki potencjał.
Seminarium podsumowujące w Gorzowie Wielkopolskim
Podsumowaniem projektu będzie seminarium, które odbędzie się 16 grudnia 2024 roku w Akademii im. Jakuba z Paradyża w Gorzowie Wielkopolskim. Wydarzenie to będzie okazją do zaprezentowania wyników projektu oraz wymiany doświadczeń w zakresie edukacji zawodowej. W agendzie seminarium znajdą się m.in.:
• Prezentacje dobrych praktyk edukacyjnych realizowanych w ramach projektu.
• Wystąpienia ekspertów na temat kluczowych trendów w edukacji i polityce oświatowej.
• Lekcje pilotażowe pokazujące zastosowanie innowacyjnych metod nauczania.
Seminarium będzie również okazją do warsztatów praktycznych, które pozwolą uczestnikom zapoznać się z nowoczesnymi metodami kształcenia, dostosowanymi do wymagań współczesnego rynku pracy.
Podsumowanie
Projekt „Kompetencje przyszłości” jest przykładem kompleksowego podejścia do rozwoju umiejętności wymaganych w transformującym się środowisku zawodowym. Dzięki kursom i wydarzeniom takim jak seminarium w Gorzowie Wielkopolskim, inicjatywa ta wspiera zarówno osoby indywidualne, jak i przedsiębiorstwa w przygotowaniu do wyzwań przyszłości.
Więcej informacji oraz gotowe kursy można znaleźć na stronie projektu.
Projekt „Kompetencje Przyszłości” został dofinansowany przez Unię Europejską.
Źródło informacji: Fundacja Platforma Przemysłu Przyszłości
5 najczęstszych mitów o pracy w IT. Sprawdź, jak jest naprawdę!
realme prezentuje 14 Pro - smartfon zmieniający kolor pod wpływem zimna
Świąteczna oferta EZVIZ: niezwykłe promocje na urządzenia smart home!
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Problemy społeczne
Przeciętny Polak spędza w sieci ponad trzy godziny dziennie. Tylko 11 proc. podejmuje próby ograniczenia tego czasu
Polacy średnio spędzają w internecie ponad trzy godziny dziennie. Jednocześnie, według badania na temat higieny cyfrowej, jedynie 14 proc. respondentów kontroluje swój czas ekranowy, a co piąty ogranicza liczbę powiadomień w telefonie czy komputerze. Nadmierne korzystanie z ekranów może wpływać na zaniedbywanie obowiązków i relacji z innymi, a także obniżenie nastroju i samooceny. Kampania Fundacji Orange „Nie przescrolluj życia” zwraca uwagę na potrzebę dbania o higienę cyfrową. Szczególnie okres świątecznego wypoczynku sprzyja takiej refleksji.
Prawo
Pediatrzy: Słodkie e-papierosy nie są przebadane. Państwo musi przejąć inicjatywę w sprawie kontroli ich jakości
Co trzeci uczeń pierwszą styczność z nikotyną miał w wieku 13 lat. Dla 70 proc. pierwszym w życiu wyrobem z nikotyną był e-papieros. Wśród uczniów używających obecnie nikotyny najwięcej, bo 80 proc., używa e-papierosów, najczęściej o słodkich smakach – wynika z badań CBOS. W dodatku z badań wynika, że zakaz sprzedaży takich produktów niepełnoletnim jest skutecznie omijany. Polskie Towarzystwo Pediatryczne, wspierane przez lekarzy innych specjalności, apeluje do premiera o wycofanie ze sprzedaży smakowych e-papierosów z nikotyną i bez niej. Zwłaszcza słodkie substancje smakowe dodawane do e-liquidów dla osiągnięcia atrakcyjnego smaku wciąż nie są wystarczająco przebadane – alarmują toksykolodzy.
Infrastruktura
Prąd z największej prywatnej inwestycji energetycznej w Polsce popłynie w 2027 roku. Polenergia dostała właśnie potężny zastrzyk finansowania
Polenergia S.A. i Bank Gospodarstwa Krajowego podpisały umowę pożyczki ze środków Krajowego Planu Odbudowy (KPO) na budowę morskich farm wiatrowych. Finansowanie wyniesie 750 mln zł i zostanie wykorzystane do budowy dwóch farm o łącznej mocy 1440 MW. Największa prywatna grupa energetyczna w Polsce realizuje ten projekt z norweskim Equinorem. Prace związane z budową fundamentów turbin na Bałtyku mają się rozpocząć w 2026 roku. Projekty offshorowe będą jednym z filarów nowej strategii Polenergii, nad którą spółka właśnie pracuje.
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.