Jak wybrać narzędzie do testów wydajnościowych?
Acaisoft
Puławska 182
02-670 Warszawa
agata.cupriak|acaisoft.com| |agata.cupriak|acaisoft.com
+48 517 935 609
https://www.acaisoft.com
Testy wydajnościowy to kluczowy etap w rozwoju aplikacji. Dlatego wybór odpowiedniego narzędzia decyduje często o powodzeniu projektu, może przyczynić się do lepszego wykorzystania zasobów i obniżenia całkowitych kosztów związanych z testami wydajnościowymi. Jak wybrać takie narzędzie?
Testy wydajnościowe stanowią nieodzowny element procesu rozwoju aplikacji. Pomagają w zapewnieniu oczekiwanego poziomu obsługi oraz doskonaleniu ogólnego doświadczenia użytkownika. Aplikacje, które nie zostały poddane odpowiednim testom wydajnościowym, mogą napotkać problemy związane z niską skalowalnością, niestabilnością lub wolnym czasem odpowiedzi. To z kolei może prowadzić do niezadowolenia użytkowników, uszczerbku na reputacji firmy oraz utraty potencjalnych klientów. Wybór narzędzia do testowania wydajności jest pierwszym i najważniejszym wymogiem w fazie planowania. Jednak na rynku dostępnych jest wiele opcji płatnych, jak i open-source. Jak wybrać odpowiednie narzędzie?
Dobra platforma testowa, czyli jaka?
Wybierając platformę do testów wydajnościowych warto kierować się potrzebami konkretnego projektu, jednak jest kilka dość uniwersalnych kryteriów, które zawsze warto uwzględnić:
-
Skalowalność
Platforma powinna umożliwiać skalowanie testów, aby móc symulować rzeczywiste obciążenie aplikacji. Ważne jest, aby wybrać narzędzie, które pozwoli na łatwe zwiększanie liczby użytkowników i generowanie wysokich obciążeń.
-
Elastyczność
Platforma powinna zapewniać elastyczność w tworzeniu i dostosowywaniu scenariuszy testowych. Powinno być możliwe skonfigurowanie różnych parametrów, takich jak liczba użytkowników, częstotliwość żądań czy scenariusze testowe, aby dopasować się do specyfiki testowanego systemu.
-
Analiza wyników
Ważne jest, aby platforma oferowała możliwość szczegółowej analizy wyników testów. Narzędzie powinno generować czytelne raporty, prezentujące metryki wydajnościowe, takie jak czas odpowiedzi, przepustowość czy obciążenie serwera. Dobrze, jeśli platforma udostępnia również narzędzia do wizualizacji danych, a idealnie gry pozwala zidentyfikować przyczyny występujących błędów.
-
Integracje
Jeśli korzystamy z innych narzędzi czy frameworków w naszym procesie deweloperskim, warto zwrócić uwagę na integrację dostępne w platformie do testów wydajnościowych. Czy możemy łatwo integrować się z systemem CI/CD, monitorowaniem wydajności czy innymi narzędziami, które używamy na co dzień?
-
Prostota obsługi
Wybierając platformę, warto zwrócić uwagę na jej intuicyjny interfejs użytkownika i prostotę obsługi. Narzędzie powinno być łatwe do konfiguracji, uruchomienia i monitorowania. Im mniej czasu zajmie nam nauka i konfiguracja narzędzia, tym szybciej będziemy mogli rozpocząć testy. Pod tym kątem idealnym wyborem są open-source’y, które są wspierane przez społeczność IT i łatwo uzyskać pomoc choćby w postaci dokumentacji, samouczków.
-
Koszt narzędzia
To ważny parametr, i chociaż na naszej liście jest ostatni, to często będzie kluczowy. Tak, jak wspomnieliśmy ze względu na koszty firmy często wybierają darmowe narzędzia open-source. Alternatywą są licencjonowane platformy, które oferują zazwyczaj pakiety oparte na liczbie użytkowników lub typie protokołu. Z kolei rozwiązania oparte na chmurze to opcja pomiędzy, ponieważ opłata pobierana jest jedynie za wygenerowanie żądanego obciążenia. Do przygotowania skryptu testowego można użyć narzędzia open-source, przesłać go do chmury i uruchomić test. Takie narzędzia są tańsze niż licencjonowane.
Bolt – odpowiedź na wyzwania testów wydajnościowych
Jak pogodzić te wszystkie kryteria? W odpowiedzi na wyzwania powstała open-source’owa platforma Bolt umożliwiająca przeprowadzanie testów wydajnościowych z niespotykaną funkcjonalnością. Za jej stworzeniem stoi zespół software house'u Acaisoft, który podczas realizacji projektu dla klienta napotkał ograniczenia ze strony dostępnych narzędzi.
– Potrzebowaliśmy elastycznej platformy do testów, którą można dostosować do konkretnych wymagań. Niestety żadne z popularnych narzędzi nie spełniało naszych oczekiwań, więc postanowiliśmy stworzyć własne. Gdy upewniliśmy się, że Bolt jest funkcjonalny i wydajny, a przy tym bardzo prosty w użyciu, uznaliśmy, że udostępnimy platformę nieodpłatnie. Wierzymy w siłę społeczności, której jesteśmy częścią i mamy nadzieję, że w ten sposób pomożemy innym deweloperom osiągać lepsze rezultaty – wyjaśnia Adam Nowaczyk, CEO Acaisoft.
I tak powstał Bolt, który umożliwia dodawanie własnych repozytoriów z testami wydajnościowymi oraz definiowanie szeregu różnych parametrów, a także integrację z narzędziami do monitoringu (np. Prometheus) i jednoczesne testowanie infrastruktury.
– Ogromną zaletą Bolta jest to, że pozwala testować aplikacje wewnętrznie, we własnym klastrze, bez potrzeby wystawiania ich na zewnątrz, co bywa poważnym problemem dla wielu firm – zauważa Adam Nowaczyk. Narzędzie umożliwia uruchamianie testów, porównywanie wyników oraz generowanie raportów, co znacznie ułatwia analizę i optymalizację aplikacji.
Jak działa Bolt?
Bolt wykorzystuje framework Locust, który jest napisany w języku Python i dedykowany do testów wydajnościowych. Jedynym wymaganiem dla testów w Bolt jest umieszczenie skryptu testowego w katalogu "tests". Skrypty testowe mogą korzystać z zewnętrznych pakietów oraz pakietów napisanych przez użytkownika. Dzięki temu Bolt zapewnia elastyczność i możliwość dostosowania narzędzia do konkretnych potrzeb.
Więcej informacji o Bolt znajdziesz na stronie https://bolt.acaisoft.tech.
Nest Bank laureatem Global Retail Banking Innovation Awards za N!Asystenta
Magia Świąt z LAMAX: Kreatywne prezenty dla dzieci, które rozbudzą wyobraźnię!
Superpolisa Ubezpieczenia wykorzystuje e-podpisy od SIGNIUS
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Media i PR
Sztuczna inteligencja rewolucjonizuje marketing. Narzędzia AI dają drugie życie tradycyjnym formom reklamy
Z badań GroupM wynika, że już w najbliższym czasie połowa inwestycji w media będzie oparta na decyzjach wspomaganych przez sztuczną inteligencję, a do 2028 roku będą to już dwie na trzy transakcje. Prawie 9 na 10 przedstawicieli branży wskazuje AI jako technologię, która będzie mieć w najbliższym czasie największy wpływ na marketing. Debata o potencjale tej technologii rozgrzewa branżę, a możliwości jej wykorzystania wciąż przybywa – od planowania i optymalizowania kampanii reklamowych, przez influencer marketing, po media postrzegane jako tradycyjne, które dzięki innowacjom zyskują „drugie życie”.
Farmacja
Polscy naukowcy pracują nad personalizowaną terapią raka płuca. Faza badań klinicznych coraz bliżej
Zespół naukowców z Międzynarodowego Centrum Badań nad Szczepionkami Przeciwnowotworowymi (ICCVS) na Uniwersytecie Gdańskim prowadzi zaawansowane badania nad nową terapią raka płuca, w której rolę leku będą pełnić limfocyty wyizolowane z krwi chorego. – To terapia szyta na miarę. Dla każdego z pacjentów wybieramy inny rodzaj komórek – mówi prof. dr hab. Natalia Marek-Trzonkowska. Jak wskazuje, projekt SWIFT jest już coraz bliżej rozpoczęcia fazy badań klinicznych. Jego realizację umożliwiły środki unijne w ramach działania Międzynarodowe Agendy Badawcze (MAB) z programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki (FENG) przyznane przez Fundację na rzecz Nauki Polskiej.
Rolnictwo
Dane satelitarne w użyciu urbanistów i samorządowców. Mogą im służyć do przygotowania na zmiany klimatu
Do 2031 roku rynek usług związanych z danymi satelitarnymi ma wzrosnąć ponad czterokrotnie – przewidują analitycy. Na rosnącą podaż wpływ może mieć nałożony na dużą część przedsiębiorców, w tym producentów rolnych, obowiązek raportowania wpływu środowiskowego. Dane satelitarne są jednak cennym narzędziem również w rękach urbanistów i samorządowców. Z dokładnością do milimetrów pokazują zjawiska takie jak np. osiadanie gruntów, co pozwala na wczesne podejmowanie decyzji o kluczowych modernizacjach infrastruktury.
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.