Jak przedsiębiorstwa przemysłowe budują przewagę konkurencyjną?
Innowacyjny produkt szansą na zbudowanie przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstw przemysłowych
Zdobycie przewagi konkurencyjnej na dzisiejszym rynku przemysłowym to niełatwe zadanie. To proces, który wymaga ogromnej wiedzy, doświadczenia, dostępu do specjalistycznych urządzeń i technologii oraz kreatywności. Według wielu specjalistów rozwiązaniem są innowacje.
Jak rozumieć pojęcie innowacji?
Innowacja to proces tworzenia nowych, unikalnych pomysłów bądź rozwiązań, które stosuje się po to, by uzyskać pewne korzyści lub zaspokoić konkretne, dotąd niezaspokojone potrzeby rynku. Innymi słowy, jest to realizacja pomysłów, które skutkują wprowadzeniem nowych towarów / usług bądź ulepszeniem obecnych, co przekłada się na zyski na różnych płaszczyznach. Aby osiągnąć te cele, wiele firm decyduje się na wsparcie ze strony doświadczonego partnera. Podmiotu, który specjalizuje się w zarządzaniu i wykonawstwie projektów badawczo-rozwojowych. – Dostarczamy innowacyjne rozwiązania technologiczne, które mają generować oszczędności w procesach produkcyjnych, a przy tym zwiększać wydajność parku maszynowego i poprawiać wskaźniki biznesowe i finansowe danej firmy – podkreśla Paweł Uss, COO Centrum Badań i Rozwoju Technologii dla Przemysłu S.A.. – W ten sposób wspieramy przedsiębiorstwa przemysłowe w kreowaniu przewagi konkurencyjnej – dodaje.
Innowacje mogą dotyczyć różnych obszarów funkcjonowania przedsiębiorstwa i objawiać się na wiele sposobów. Jak stworzyć innowacyjny produkt? Kluczem do sukcesu jest posiadanie kompetentnych ekspertów, zaplecza R&D oraz odpowiednich sprzętów czy aparatury.
Znaczenie analizy biznesowej w budowaniu przewagi konkurencyjnej na rynku przemysłowym
Aby wprowadzić innowację, która przełoży się na przewagę konkurencyjną, trzeba zidentyfikować wszystkie wyzwania, potrzeby i problemy oraz przeprowadzić szczegółowy audyt. Na podstawie pozyskanych informacji tworzy się warianty rozwiązań i buduje koncepcję innowacyjnego projektu. Proces ten nazywamy analizą biznesową, która przez specjalistów określana jest jako filar funkcjonowania każdego przedsiębiorstwa przemysłowego.
– Dobry plan to podstawa. Swoim klientom oferujemy kompleksową pomoc – od analizy i doradztwa technicznego i technologicznego, przez opracowanie innowacyjnego projektu, aż do realizacji i wdrożenia zaproponowanych innowacji. Staramy się przenieść najnowsze zdobycze techniki do otoczenia gospodarczego i przemysłowego, by wzmocnić pozycję konkurencyjną polskich firm na rynku krajowym i międzynarodowym – wyjaśnia Paweł USS, ekspert CBRTP.
Jak stworzyć innowacyjny produkt?
CBRTP swoje innowacyjne działania opiera na kilku filarach. Jednym z nich jest nanotechnologia. Jest to dziedzina nauki z zakresu inżynierii materiałowej, zajmująca się badaniem oraz zastosowaniem materiałów mierzących od kilku do kilkudziesięciu nanometrów. W nowoczesnym Laboratorium Nanotechnologii powstają złożone nanomateriały, w tym kompozyty i materiały wielowarstwowe, które mają zastosowanie w różnego rodzaju zakładach – przemysłowych, mechanicznych, elektronicznych czy optycznych.
CBRTP wprowadza innowacje również poprzez robotyzację i automatykę różnych procesów oraz wykorzystanie innych nowoczesnych technologii.
Polskie innowacje zdobywają rynek
Innowacje przekładają się na korzyści w postaci oszczędności w procesach produkcyjnych, zwiększenie wydajności i poprawę różnych wskaźników biznesowych, co w konsekwencji prowadzi do uzyskania przewagi konkurencyjnej.
Eksperci z CBRTP stworzyli m.in. komponenty fotowoltaiczne (ogniwa i moduły), stanowiące doskonałą alternatywę dla chińskich produktów. Ich przewaga konkurencyjna wynika z niższego o 35% kosztu wytworzenia ogniwa. Innym przykładem innowacyjnego produktu są elementy układu chłodniczego, oparte o technologię łączenia zmniejszającą koszty wytworzenia komponentów o 10%.
Ciekawym innowacyjnym rozwiązaniem jest autorski system rozpoznawania obrazu i mapowania laserowego przygotowany na potrzeby kontroli jakości w branży produkcji tworzyw technicznych. System wyróżnia się wydajnością produkcji do 20 tys. detali na godzinę. Dzięki niemu znacznie zmniejszono zapotrzebowanie na obsługę operatorską dla 15 gniazd wytryskowych – z 15 do 3 osób.
Nowoczesne technologie to przyszłość branży przemysłowej. Innowacyjne rozwiązania wprowadzone w odpowiedni sposób przynoszą realne korzyści ekonomiczne i biznesowe. To oszczędności procesowe i usprawnienia technologiczne, które przekładają się na długofalową przewagę konkurencyjną na rynku. Inwestycja w innowację to inwestycja w rozwój firmy.
Optymalizacja procesów w produkcji okien dzięki listwom CRP od MAAG Polska
Pokolenie Z chce pracować dla inspirujących liderów – ci oczekują partnerstwa
Starbucks otwiera pierwszą kawiarnię w Radomiu
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Polityka
P. Serafin: Potrzebujemy bardziej elastycznego unijnego budżetu. UE musi ponownie stać się synonimem innowacyjności i konkurencyjności
Nowy komisarz UE ds. budżetu, zwalczania nadużyć finansowych i administracji publicznej Piotr Serafin wskazuje, że budżet na kolejną perspektywę finansową UE powinien być bardziej elastyczny, by można było reagować w razie wystąpienia nieprzewidywalnych zdarzeń. W najbliższych miesiącach będą trwały konsultacje z państwami członkowskimi i Parlamentem Europejskim na temat priorytetowych obszarów na przyszłą siedmiolatkę.
Ochrona środowiska
Pozew przeciwko Skarbowi Państwa za brak skutecznej walki ze smogiem. Może to wpłynąć na przyszłe regulacje
Fundacja ClientEarth w imieniu dwóch osób chorych na astmę pozwała właśnie Skarb Państwa za brak skutecznej walki ze smogiem. Po raz pierwszy w Polsce sąd będzie musiał zbadać, czy istnieje bezpośredni związek między zanieczyszczeniem powietrza a poważnymi schorzeniami. To przełomowa sprawa, która może zmienić sposób egzekwowania prawa do życia i zdrowia.
Ochrona środowiska
Tylko co trzecia firma wdraża zasady zrównoważonego rozwoju. Mniejsze przedsiębiorstwa potrzebują wsparcia w tym procesie
Zrównoważony rozwój staje się coraz ważniejszym elementem działalności firm produkcyjnych w Polsce – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie BASF Polska. Pomimo wysokiego poziomu takich deklaracji jedynie 10 proc. przedsiębiorstw ma już wdrożoną strategię w tym obszarze. Wiele podmiotów, zwłaszcza mniejszych, nie widzi korzyści z tym związanych. Aby wspierać firmy w transformacji ku zrównoważonemu rozwojowi, BASF Polska prowadzi program „Razem dla Planety”, który promuje i nagradza ekologiczne rozwiązania oraz zachęca do dzielenia się doświadczeniami w tym obszarze.
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.