Jak dać drugie życie bateriom samochodów elektrycznych?
Kilka miesięcy temu Komisja Europejska wydała tzw. rozporządzenie bateryjne. To dokument, który nie tylko wpłynie na sposób produkcji akumulatorów i kontrolę zanieczyszczeń wytwarzanych w tym procesie, ale ma sprawić, że ich ślad węglowy będzie coraz mniejszy. W najnowszym odcinku podcastu E.ON Talks Kuba Jedliński, menadżer zespołu eMobility w E.ON Polska i jego gościni - dr Katarzyna Barańska, partnerka i szefowa obszaru dekarbonizacji kancelarii prawnej Osborne Clarke, analizują prawodawstwo, trendy i podejście gospodarek do recyklingu baterii samochodów elektrycznych.
Rozporządzenie bateryjne w praktyce
Model gospodarki obiegu zamkniętego, który prowadzi Unia Europejska za pomocą m.in. rozporządzeń obowiązujących wszystkich jej członków, jasno określa podstawowy kierunek rozwoju rynku bateryjnego. Polska, choć obecnie zajmuje piąte na świecie, a pierwsze w Europie miejsce w obszarze produkcji baterii, musi sprostać prawnym wymogom tzw. rozporządzenia bateryjnego. To dokument, który będzie miał wpływ na sposób produkcji tych komponentów i kontrolę zanieczyszczeń powstających w procesie ich tworzenia. W konsekwencji przełoży się to na obniżenie ich śladu węglowego.
Projekt rozporządzenia bateryjnego, to nowy sposób uregulowania życia jakiegoś produktu w całym cyklu jego życia. Czyli od momentu jego zaprojektowania i wyprodukowania, następnie wprowadzenia na rynek, po jego wycofanie z obiegu jako odpadu i przetworzenie, czyli recykling – tłumaczy zasady kierunków unijnych dr Katarzyna Barańska. Rozporządzenie wprowadza wymogi dotyczące nie tylko zbiórki baterii do samochodów elektrycznych, ale w ogóle wszystkich baterii produkowanych na terenie Unii Europejskiej. Dotyczy też poziomów recyklingu dla poszczególnych pierwiastków wykorzystywanych w bateriach.
Eksperci podkreślają dużą rolę presji publicznej wywieranej na producentów samochodów elektrycznych. Zaznaczają, że o ile „elektryki” są zeroemisyjne, o tyle ich wytworzenie generuje wysoki ślad węglowy. Dotyczy to w szczególności wyprodukowania baterii. Rozwiązaniem tego problemu ma być produkcja baterii z recyklingu. Jednym z głównych założeń rozporządzenia bateryjnego jest rozszerzenie odpowiedzialności producentów w tym zakresie.
Recykling baterii szansą na zmniejszenie śladu węglowego
Skupiamy się na bateriach do elektryków, ponieważ wiemy, że rynek tych samochodów będzie rósł – uzupełnia wypowiedź swojej gościni Jakub Jedliński, menedżer zespołu eMobility w E.ON Polska. Jednocześnie kraje mają swoje własne polityki. Kiedy obserwuję to, co dzieje się na rynku bateryjnym, to widzę, że producenci samochodów elektrycznych robią tyle samo, jeśli nie więcej w tej sprawie, niż gospodarki narodowe. W swoich raportach już podkreślają, że ich zdaniem bateria z recyklingu będzie mieć o 70% mniejszy ślad węglowy, niż ta, którą produkujemy dzisiaj.
Żeby tak się stało konieczne jest wybudowanie instalacji do przetwarzania odpadów przy dużych zakładach produkujących baterie dla elektromobilności. Pojawia się zatem pytanie, czy w Polsce jesteśmy w stanie szybko wybudować efektywną sieć zakładów przetwarzania odpadów bateryjnych. Na tę chwilę zużytych baterii nie ma jeszcze tak dużo, więc tego typu instalacje nie są powszechne. Trzeba mieć jednak na uwadze, że ten wolumen będzie narastał z roku na rok.
Pomoc finansowa i prawna na szczeblu unijnym
Europa niedawno zorientowała się, że jest w znacznym stopniu uzależniona od surowców pochodzących z Chin i krajów Afryki. Dlatego obecnie stara się przeznaczyć duże środki finansowe na to, by zbudować na swoim terenie możliwość produkcji technologii zeroemisyjnych, a docelowo przemysłu zeroemisyjnego.
Jak wynika z dotychczasowych wyliczeń, w 2030 roku nie osiągniemy w Unii Europejskiej redukcji emisji o 55% określonej w regulacjach Fit for 55 – podkreśla dr Katarzyna Barańska. Być może dojdziemy do 40%, co oznacza, że termin zeroemisyjności w roku 2050 może być bardzo mocno zagrożony. Stąd próba stworzenia zupełnie nowej gałęzi przemysłu – tak zwanego przemysłu zeroemisyjnego, który silnie wsparłby realizację określonych wcześniej celów unijnych.
Oprócz rozporządzenia bateryjnego, w marcu tego roku, opracowano projekty kolejnych rozporządzeń unijnych, m.in. Net-Zero Industry Act. Jego głównym założeniem jest stworzenie prostszych i bardziej przewidywalnych ram prawnych dla przemysłu bezemisyjnego w Unii Europejskiej. W tym celu planuje się wprowadzenie ośmiu kategorii projektów strategicznych (net-zero strategic projects), a jedna z nich dotyczy baterii.
Eksperci kończą rozmowę wnioskiem, że recykling może być tańszą formą produkcji baterii, niż pozyskiwanie do ich wytworzenia coraz trudniej dostępnych surowców krytycznych. Na tej drodze czeka nas jednak wiele wyzwań.
Wszystkie odcinki E.ON Talks są dostępne na Spreaker, Spotify, iTunes i Podcasty Google. Materiał można też odsłuchać i zobaczyć na stronie E.ON.

Zakup fotowoltaiki zimą? To się opłaca!

Pompa ciepła i hydrobox - duet idealny

Nowoczesne rozwiązania elektroinstalacyjne dla małych lokali usługowych
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

W okresie okołoświątecznym Polacy generują duże ilości elektroodpadów. Połowa nie wie, że nie można ich wyrzucić do śmietnika
Polacy mają problem z prawidłowym wskazaniem elektroodpadów i nie do końca wiedzą, gdzie oddawać takie zużyte sprzęty – pokazuje badanie agencji badawczej Zymetria na zlecenie RLG. 34 proc. badanych przyznało, że zdarzyło im się źle zutylizować wyrzucane elektroodpady. Odpady, które najczęściej trafiają w nieodpowiednie miejsce, to m.in. kable, ładowarki czy słuchawki. – Podobnie jest z różnego rodzaju golarkami, lokówkami, zabawkami na baterie i innymi małymi sprzętami, czyli tym, co niebawem będziemy kupować pod choinkę – zauważa Monika Wyciechowska z RLG w Polsce. Jak wskazuje, ponad połowa Polaków nie wie, że starych sprzętów nie wolno wyrzucać do pięciu frakcji, ale trzeba je oddać do specjalnych punktów zbiórki.
Partner serwisu
Edukacja
Demografia, zdrowie, edukacja i ekologia. Nowe technologie mają coraz większe znaczenie dla rozwiązywania najbardziej palących problemów

O pozytywnym wpływie technologii na biznes mówi się od dawna, za czym idą rosnące z roku na rok inwestycje przedsiębiorstw w ten obszar, m.in. chmurę czy sztuczną inteligencję. Coraz częściej nowe technologie znajdują także zastosowanie w rozwiązywaniu palących problemów globalnych. Pracują nad nimi zarówno duże korporacje, naukowcy i studenci, jak i start-upy z całego świata. – Nowe technologie posiadają ogromny potencjał w przekształcaniu i wspieraniu kluczowych obszarów społeczno-gospodarczych, takich jak edukacja, zdrowie, środowisko i gospodarka – mówi Alicja Tatarczuk z Huaweia. Koncern szuka takich innowacyjnych pomysłów wśród młodych naukowców w swoim konkursie Tech4Good, który jest częścią programu Seeds for the Future.
Handel
Technologie rewolucjonizują biznes restauracyjny. Kioski samoobsługowe, kody QR, a wkrótce sztuczna inteligencja będą standardem w branży gastronomicznej

Digitalizacja i nowe technologie stają się głównym motorem rozwoju branży restauracyjnej, a rozwiązania technologiczne – takie jak kody QR, kioski samoobsługowe, cyfrowe menu czy systemy AI wspierające sprzedaż – coraz powszechniej pojawiają się w stacjonarnych restauracjach, usprawniając ich funkcjonowanie i przyciągając klientów. – Niewątpliwie technologia będzie nadal zmieniać sektor gastronomiczny. Im lepsze interakcje z klientem, tym częściej korzysta on z naszych usług – mówi Luis Comas, CEO AmRestu, operatora m.in. marek: KFC, Starbucks, Pizza Hut i Burger King, który w tym roku obchodzi 30-lecie swojej działalności.
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.