Komunikaty PR

Ile pracy wymagało opracowanie dachu Lexusa LC 500 Convertible?

2020-11-24  |  13:00
Biuro prasowe

Jeżeli ktoś twierdzi, że w markach premium płaci się tylko za znaczek, wizerunek i marketing, to mówiąc krótko, mija się z prawdą. Przykładem, który pozwala obalić to stwierdzenie jest skomplikowany i długotrwały proces inżynieryjny, który zaowocował powstaniem składanego dachu Lexusa LC 500 Convertible. Jak powstał ten fascynujący mechanizm?
 

Otwarta odsłona efektownego, futurystycznego coupe to pierwszy w historii marki samochód wyposażony w materiałowy, składany elektrycznie dach. Dotychczas w gamie kabrioletów Lexusa były tylko auta ze sztywnym dachem. By opracować miękką konstrukcję, która będzie korespondowała z wizerunkiem samochodu tak efektownego jak LC 500, niezbędne były ogromne nakłady pracy. Nie zapominajmy, że to Lexus – dach ma nie tylko pięknie wyglądać, ale i pracować bezawaryjnie przez długie lata.

Założenia już od początku zapowiadały nie lada wyzwanie. Prestiżowy kabriolet miał wyglądać olśniewająco niezależnie od tego, czy dach jest zamknięty, czy złożony, a podczas jazdy pod gołym niebem poszycie miało się zmieścić na bardzo małej przestrzeni. Ponadto fakt zastosowania ruchomej, elektrycznie składanej konstrukcji nie mógł przesadnie ograniczać designerów – całość miała być efektowna i nie było mowy o kompromisach.

O oszczędnościach nie ma mowy

Bezkompromisowe podejście to coś, z czego znany jest Lexus. Szereg prototypów, projektów i prób zaowocowały stworzeniem konstrukcji dachu, który został skrojony na miarę nowej, otwartej wersji LC 500 - Convertible. Inżynierom udało się pogodzić obecność całego mechanizmu z niezmienioną względem coupe pojemnością bagażnika. Nadal wynosi ona 197 litrów. Co więcej, stworzony na potrzeby LC 500 Convertible dach gwarantuje komfort i wyciszenie na poziomie niemal niezmienionym względem odmiany coupe. Materiałowa konstrukcja została gruntownie przetestowana na etapie komputerowych symulacji. W ten sposób udało się wytypować miejsca, w których najwięcej dźwięku z zewnątrz ma szanse przedostać się do wnętrza. Punkty te zostały dodatkowo wyciszone materiałami dźwiękochłonnymi. Zbędnego hałasu nie generuje również sam silnik hydrauliczny, który po cichu i bez wibracji wprawi w ruch cały układ dachu.

50 lat niezmąconej przyjemności z jazdy pod gołym niebem

Dach w japońskim, luksusowym kabriolecie nie może jednak tylko wyglądać. Ma spełniać swoje zadanie dokładnie tak, jak cała reszta samochodu. Inżynierowie przetestowali mechanizm składając i rozkładając go aż 18 000 razy. To testy, które wyszły poza etap komputerowych symulacji – zastosowany w finalnej, produkcyjnej wersji system został poddany prawdziwym próbom wytrzymałościowym. Ich wyniki nie pozostawiają złudzeń – zakładając, że mechanizm będzie używany dzień w dzień, posłuży bezawaryjnie przez niemal 50 lat. Japończycy przewidują ponadto, że przez pierwszych 10 lat układu nie trzeba będzie specjalnie serwisować. Posługując się lotniczą metaforą – dach w LC 500 Convertible to gwarancja takiej samej liczby startów i lądowań. Dzięki rzetelnym testom na etapie projektowania możemy mieć pewność, że nie zostaniemy z dachem otwartym lub zamkniętym wbrew naszej woli, niezależnie od tego kiedy najdzie nas ochota na jazdę pod gołym niebem. Układ został przetestowany nawet podczas opadów śniegu i w bardzo niskich temperaturach.

Jak działa składany dach Lexusa LC 500 Convertible?

Dopracowany system pozwala na otwieranie i zamykanie dachu w 15 sekund. Ten przyzwoity wynik możemy uzyskać nie tylko na postoju, ale i podczas jazdy. Niezwykle sztywne, wzmocnione na potrzeby odmiany Convertible nadwozie pozwala wykonywać operację przy prędkości do 50 km/h. Jadąc po mieście, w każdej chwili możemy więc zrzucić dach i odpowiedzieć słońcu na zaproszenie do jazdy pod gołym niebem. Gdy dach zaczyna wykonywać ruch, możemy zauważyć krótką pauzę, w początkowej fazie pracy mechanizmu. Jest ku temu szereg powodów natury technicznej, ale, jak wskazują japońscy inżynierowie, znajduje to również odzwierciedlenie w ruchu towarzyszącym stawianiu znaków w tradycyjnej japońskiej kaligrafii. Czy symbolika może być bardziej prestiżowa?

Badania w tunelu aerodynamicznym

Zaawansowany mechanizm dachu musi stanowić jedność z samochodem, dlatego już na etapie opracowywania konstrukcji tak dużo uwagi poświęcono badaniom w tunelu aerodynamicznym. Składany, materiałowy dach nie mógł zaburzać aerodynamiki Lexusa LC 500, a dobór tworzyw był istotny również z uwagi na konieczność ograniczenia masy własnej całego mechanizmu. Stworzenie lekkiego dachu stało się możliwe dzięki zastosowaniu kombinacji aluminium i magnezu.

Co istotne, względem odmiany coupe udało się nawet obniżyć środek ciężkości samochodu – to zasługa wzmocnień nadwozia, które poprowadzono w taki sposób, by umożliwić odmianie Convertible jeszcze lepsze prowadzenie. Ale wróćmy do badań nad przepływem powietrza - w otwartej odmianie LC 500 udało się osiągnąć świetne właściwości zarówno podczas jazdy z otwartym, jak i zamkniętym dachem. Nadwozie cieszy oczy, a przetłoczenia nie są dziełem przypadku. Każde z nich sprawia, że powietrze opływa je w pożądany sposób i jest kierowane tam gdzie trzeba. Po otwarciu dachu wysuwa się również deflektor strumieniowy, który na potrzeby luksusowego kabrioletu przybrał formę niewielkiej, przezroczystej szyby za plecami pasażerów. Zmniejsza ona zawirowania we wnętrzu i pozwala jeździć bez dachu z przyjemnością i spokojem, w większym zakresie prędkości. Bryła Lexusa i jej niuanse sprawiają, że auto jest cichsze i bardziej ekonomiczne. Wszystko to w zgodzie z filozofią gościnności Omotenashi, z której wynika dbałość o klienta.

Choć auto prowadzi się doskonale, a dźwięk widlastego, ośmiocylindrowego silnika kusi przy otwartym dachu jeszcze mocniej, Lexus LC 500 Convertible nie jest sportowcem. Każda przejażdżka ma bowiem sprawiać przyjemność i można się nią delektować na różne sposoby. Nadmorski bulwar, a może centrum miasta? Spokojna przejażdżka, a może wysokie obroty 5-litrowej, wolnossącej jednostki? To i to jest w zasięgu ręki.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Technologie 5G Broadcast: Emitel testuje nowy standard telewizji mobilnej dla Telewizji Puls Biuro prasowe
2025-07-07 | 06:00

5G Broadcast: Emitel testuje nowy standard telewizji mobilnej dla Telewizji Puls

Emitel - operator infrastruktury nadawczej - we współpracy z Telewizją Puls rozpoczął w Warszawie testową emisję sygnału w technologii 5G Broadcast. To pierwszy tego
Technologie MSV 2025 – przemiany w przemyśle, technologie przyszłości i szeroki zakres tematyczny
2025-05-26 | 14:30

MSV 2025 – przemiany w przemyśle, technologie przyszłości i szeroki zakres tematyczny

Jeśli myślisz, że roboty to wciąż pieśń przyszłości, a rewolucja przemysłowa to temat z podręcznika do historii, to najwyraźniej nie byłeś na MSV w Brnie. Jesienią
Technologie Emitel Partnerem Technologicznym Impact’25
2025-05-13 | 14:45

Emitel Partnerem Technologicznym Impact’25

Emitel ponownie został Partnerem Technologicznym konferencji Impact’25 – jednego z najważniejszych wydarzeń poświęconych nowoczesnym technologiom, gospodarce

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Handel

Polskie MŚP otrzymają większe wsparcie w ekspansji międzynarodowej. To cel nowej inicjatywy sześciu instytucji

Firmy z sektora małych i średnich przedsiębiorstw otrzymają kompleksowe wsparcie na potrzeby zwiększania konkurencyjności na arenie międzynarodowej. Taki jest cel wspólnej inicjatywy instytucji zrzeszonych w Grupie PFR pod szyldem Team Poland. Obejmuje ona zarówno wsparcie kapitałowe, w postaci gwarancji, pożyczek czy ubezpieczenia, jak i doradztwo oraz wsparcie promocyjne i informacyjne, dzięki czemu mikro-, małym i średnim firmom łatwiej będzie podjąć decyzję o ekspansji zagranicznej. Pierwszy projekt dotyczy wsparcia dla firm zainteresowanych uczestnictwem w odbudowie Ukrainy.

IT i technologie

UE w 80 proc. technologicznie polega na innych krajach. Zależność cyfrowa od USA i Chin może być zagrożeniem dla bezpieczeństwa

Unia Europejska w alarmującym stopniu jest uzależniona od dostawców technologii z USA i Chin. W ponad 80 proc. polega na państwach trzecich w zakresie produktów cyfrowych, usług, infrastruktury oraz własności intelektualnej. – To sytuacja, która w kontekście bezpieczeństwa danych i stabilności gospodarczej jest po prostu nie do zaakceptowania – ocenia Michał Kobosko, europoseł z Polski 2050. Ogranicza to zdolność Europy do innowacji, konkurowania oraz utrzymania kontroli nad jej gospodarką cyfrową.

Prawo

Rzecznik MŚP na mocy nowej ustawy ma objąć ochroną także rolników. Na zmianach skorzystają też duże firmy

Trwają prace nad zmianą ustawy o Rzeczniku Małych i Średnich Przedsiębiorców. Jej projekt jest na etapie konsultacji i przewiduje wiele modyfikacji w obszarze kompetencji organu, który do tej pory obejmuje ochroną jedynie mikro-, małe i średnie firmy. Wraz z wejściem w życie nowej ustawy będzie mógł podejmować działania na rzecz ogółu przedsiębiorców, w tym m.in. rolników, adwokatów czy wspólników spółek. Kompetencje Rzecznika Praw Przedsiębiorców zostaną rozszerzone także m.in. w zakresie opiniowania i inicjowania przyjęcia aktów prawnych.

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.