GLS jeszcze bardziej eko. Firma stawia na odnawialne źródła energii
PR Expert
Przestrzenna 48/3
50-533 Wrocław
akondratowicz|prexpert.com.pl| |akondratowicz|prexpert.com.pl
+48 502 332 358
www.prexpert.com.pl
Firma kurierska rozpoczęła zamawianie energii z odnawialnych źródeł. Dotyczy to również największych obiektów operatora. Na potrzeby GLS wytwarzanych będzie około 500 czystych megawatogodzin miesięcznie.
Zakres zamówień obejmuje 85% całkowitego zużycia energii elektrycznej GLS Poland. Dotyczy blisko 20 oddziałów i filii operatora w całym kraju, w tym największych obiektów, jak sortownie pod Warszawą i w Strykowie pod Łodzią.
– Rozwiązanie wprowadziliśmy we wszystkich własnych lokalizacjach firmy oraz w tych obiektach wynajmowanych, które udało się objąć centralną umową na zakup prądu. Już niedługo powinniśmy otrzymać certyfikat potwierdzający pochodzenie energii z OZE za pierwszy kwartał – mówi Justyna Glaza, Environmental Manager GLS Poland.
Jak działa certyfikat? Odbiorcy korzystający z tego rozwiązania nie są podłączani bezpośrednio do instalacji OZE. Dostawca energii, wystawiający certyfikat, zobowiązuje się wytworzyć dokładnie tyle megawatogodzin z elektrowni fotowoltaicznych, farm wiatrowych, elektrowni wodnych, biomasy czy źródeł geotermalnych, ile zużył odbiorca. Nie jest to więc forma ryczałtu. W rozliczeniu bierze się pod uwagę rzeczywiste zużycie energii w każdej lokalizacji.
Zakres czystych źródeł energii reguluje Ustawa o Odnawialnych Źródłach Energii z 2015 r. Z danych GUS wynika, że w 2019 r. wskaźnik udziału energii z OZE w Polsce, w końcowym zużyciu energii brutto, osiągnął 12,18%. W całej Unii Europejskiej w 2018 r. energia ze źródeł odnawialnych stanowiła już 18,9% zużycia (Eurostat). Dodajmy, że Europejski Zielony Ład wyznaczył cele, których osiągnięcie sprawi, że do 2050 r. Europa będzie kontynentem neutralnym dla klimatu, jako pierwsza na świecie.
Operator na zielonej drodze
GLS Poland już w najbliższych miesiącach planuje również montaż instalacji fotowoltaicznych na własnych obiektach – tam gdzie będzie to technicznie wykonalne – i wytwarzanie dzięki temu własnej energii elektrycznej. Przypomnijmy, że firmy mogą być prosumentami na takich samych zasadach jak np. właściciele domów jednorodzinnych. Jest tylko jeden warunek – moc instalacji nie może przekraczać 50 kW.
– Konsekwentnie, już od 2008 roku, realizujemy inicjatywę Think Green. Dzisiaj jest to już dojrzały i kompleksowy program, stanowiący integralny element naszej strategii rozwoju. Korzystanie z certyfikatu OZE to kolejny element działań z tego obszaru – podkreśla Justyna Glaza.
Dodajmy, że GLS, jako pierwszy operator w Polsce, wprowadził do regularnej obsługi przesyłek rower kurierski. To rozwiązanie funkcjonuje od czerwca 2020 w ścisłym centrum Krakowa, gdzie obowiązują ograniczenia w ruchu kołowym. W całej Europie firma prowadzi obecnie kilkadziesiąt testów różnego rodzaju pojazdów zero- lub niskoemisyjnych. W wielu miastach europejskich sprawdza możliwości alternatywnych pojazdów – oprócz rowerów, w tym z elektrycznym wspomaganiem, również małych pojazdów, jak e-skutery.
Według danych Eurostatu, w 2018 r. udział energii ze źródeł odnawialnych w transporcie w Europie wyniósł 8,3%. Dla porównania: w Polsce było to 5,6%. W tej statystyce uwzględnia się szeroki wachlarz paliw – od energii elektrycznej, przez biopaliwa ciekłe, wodór, po biometan. To pokazuje, że nadal nie jest przesądzone, jaki rodzaj napędu zyska w przyszłości dominującą pozycję na europejskich drogach.
Wiadomo natomiast, że ciężki transport jeszcze przez wiele lat nie zostanie zelektryfikowany. Eksperci są raczej zgodni, że w tej kategorii pojazdów trzeba szukać sposobów ograniczania emisji, ale w oparciu o silniki spalinowe. Pod względem technicznym jest to już realne.
Od 2019 roku ważną długodystansową trasę w międzynarodowej sieci GLS obsługują ciężarowe samochody napędzane LNG – Iveco Stralis NP 460. W przypadku tych pojazdów zużycie paliwa jest niższe nawet o 15% w porównaniu z podobnymi samochodami ciężarowymi z silnikami Diesla. Te auta emitują aż o 99% mniej cząstek stałych oraz o 60% mniej tlenków azotu niż wymagają limity określone w normie Euro VI.
– Cała nasza flota, włącznie z pojazdami należącymi do podwykonawców oraz samochodami służbowymi, jest stopniowo wymieniana na modele bardziej ekologiczne. Jest to jednak proces, w znacznej mierze związany z tempem rozwoju technologii – dodaje Justyna Glaza.
Korzyści dla środowiska przynoszą również zaawansowane narzędzia cyfrowe. GLS od ubiegłego roku korzysta z zaawansowanego narzędzia do zarządzania trasami kurierskimi. Rozwiązanie bazuje na geokodowaniu. Do każdego adresu odbioru lub doręczenia przesyłki przypisywane są precyzyjne współrzędne geograficzne, tzw. geokordynaty. W ten sposób można bardzo precyzyjnie odwzorować realne trasy kurierskie, na dodatek w czasie rzeczywistym, co umożliwia optymalne planowanie całego procesu dostawy. Im dokładniej wyznaczane są trasy, tym krótszy jest czas transportu i tym większe oszczędności paliwa, co oczywiście bezpośrednio przekłada się na niższą emisję.
– Dążenie do rozwiązań wpisujących się w ideę zrównoważonego rozwoju jest dziś jednym z najważniejszych trendów w logistyce. Istotne jest przy tym wypracowanie optymalnych rozwiązań zarówno z punktu widzenia oczekiwań klientów, jak i ochrony środowiska. Bazowanie na geokodowaniu to doskonały przykład takiego rozwiązania – podsumowuje Justyna Glaza.
GLS Poland i Grupa GLS
GLS Poland to spółka-córka General Logistics Systems B.V. (z siedzibą w in Amsterdamie). GLS świadczy wysokiej jakości, niezawodne usługi przewozu paczek dla ponad 240 000 Klientów, uzupełnione o usługi frachtowe i ekspresowe. „Lider jakości w logistyce paczek” – tak brzmi myśl przewodnia GLS. Za pośrednictwem własnych spółek krajowych i przedsiębiorstw partnerskich, Grupa GLS zbudowała rozległą sieć pozwalającą na doręczanie przesyłek do Klientów w 40 krajach. Kompleksowa sieć połączeń drogowych GLS sprawia, że firma jest jednym z wiodących dostawców usług kurierskich i ekspresowych w Europie. Grupa prowadzi również działalność poprzez spółki zależne w Kanadzie i na Zachodnim Wybrzeżu USA. Sieć GLS składa się z ok. 70 centralnych i regionalnych punktów przeładunkowych oraz ok. 1 400 oddziałów, które są obsługiwane przez ok. 28 000 samochodów kurierskich oraz ok. 4 000 samochodów liniowych na długich dystansach. GLS zatrudnia ok. 19 000 osób. W roku obrotowym 2019/2020 Grupa GLS osiągnęła przychody w wysokości 3,6 mld euro i dostarczyła 667 mln przesyłek.
Więcej informacji: https://gls-group.eu/PL/pl/home

„Rozszerzona Odpowiedzialność Producenta – polityka środowiskowa, dialog i role interesariuszy” - konferencja Rekopol

Polski System Kaucyjny i Canpack Recycling podpisują list intencyjny – razem dla efektywnego systemu kaucyjnego w Polsce

Amazon 5. rok z rzędu największym na świecie korporacyjnym nabywcą energii odnawialnej
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Transport

Polska przeciwna przedłużeniu umowy UE–Ukraina o transporcie drogowym. Uderza ona w krajową branżę transportową
Parlament Europejski większością głosów poparł przedłużenie umowy o transporcie drogowym między Unią Europejską a Ukrainą do końca 2025 roku. Zdaniem polskich europosłów, którzy głosowali przeciw, podtrzymanie liberalizacji przewozów drogowych przyczyni się do dalszego obniżenia konkurencyjności polskich firm transportowych. W przeciwieństwie do ukraińskich przewoźników muszą one spełniać szereg unijnych wymogów. Polska delegacja planuje przedstawić swoje stanowisko europejskiemu komisarzowi ds. zrównoważonego transportu i turystyki.
Konsument
Dzięki e-commerce rośnie eksport polskich małych i średnich przedsiębiorców. Wartość ich sprzedaży na Amazon przekracza rocznie 5 mld zł

Mali i średni przedsiębiorcy coraz lepiej radzą sobie na arenie międzynarodowej, choć na razie tylko niecałe 5 proc. z nich sprzedaje swoje produkty za granicę. Duże możliwości ekspansji zagranicznej dają im e-commerce i współpraca z marketplace’ami. Za pośrednictwem Amazon w 2024 roku polskie MŚP sprzedały produkty za ponad 5,1 mld zł. Model sprzedaży sklepu umożliwia przedsiębiorcom z Polski działanie na skalę, która jeszcze kilka lat temu wydawała się zarezerwowana głównie dla największych marek.
Handel
Źle wprowadzony system ROP może oznaczać duży wzrost cen dla konsumentów. Podrożeć mogą produkty spożywcze

Ministerstwo Klimatu i Środowiska proponuje powierzenie NFOŚiGW zadań organizacji odpowiedzialności producenta, która w imieniu producentów będzie realizowała obowiązki wynikające z ROP w ramach zamkniętego obiegu finansowego. Przedstawiciele Polskiej Federacji Producentów Żywności i sektora odzysku odpadów ostrzegają, że może utrudnić to Polsce wypełnienie unijnych wymogów w zakresie selektywnej zbiórki odpadów, a co za tym idzie, może się wiązać z karami, a w konsekwencji – ze wzrostem cen.
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.