Globalna gospodarka oszustw online kwitnie w 2023 roku
dfusion communication
Al. Zdjednoczenia 36 lok. 5
01-830 Warszawa
aleksander.dobosz|dfusion.pl| |aleksander.dobosz|dfusion.pl
666216828
dfusion.pl
Pandemia COVID-19 była katalizatorem rewolucji w płatnościach cyfrowych i znacząco wpłynęła na zmianę oczekiwań konsumentów. Klienci wymagają coraz bardziej elastycznych opcji płatności na każdym etapie zakupów w sieci, a dostawcy produktów i usług wprowadzają kolejne udogodnienia. W miarę jak banki, fintechy i sprzedawcy detaliczni aktualizują swoje rozwiązania, złodzieje wykorzystują każdą lukę i słabość systemu. Jaka jest skala nadużyć i jak im przeciwdziałać? Badanie Global Digital Fraud Trends: Evaluating the Past, Present, and Future, przeprowadzone przez firmę Javelin we współpracy z SAS, liderem rynku analityki i AI, analizuje to zjawisko w różnych krajach i prezentuje rekomendacje działań, które pozwolą je ograniczyć.
Rozwój gospodarki cyfrowej stymuluje nowe trendy w zakresie oszustw o zasięgu globalnym
W czasie pandemii gospodarka cyfrowa eksplodowała. Dla oszustów nagły wzrost liczby transakcji cyfrowych i nowe sposoby płatności online to wiele nowych możliwości wyłudzeń i kradzieży. Podczas gdy specjaliści do spraw zwalczania nadużyć zastanawiali się, jak odpowiednio chronić transakcje, przestępcy w dużej mierze skupili się na schematach związanych z pandemią i atakach socjotechnicznych.
W czasie izolacji konsumenci na całym świecie stali się bardziej podatni na manipulacje i dezinformację. W miarę jak przyjmowali nowe nawyki cyfrowe, narastał w nich niepokój i niepewność, co czyniło ich łatwym celem ataków. W 2023 r. zarówno gospodarka cyfrowa, jak i „globalna gospodarka oszustw” – jak to określili eksperci Javelin – pozostaną z nami na dobre i będą ewoluować równolegle.
Światowe konflikty i zmiany klimatyczne mają wpływ na wzrost przestępczości zorganizowanej
Wojna Rosji na Ukrainie wywiera presję geopolityczną na i tak już napięte łańcuchy dostaw artykułów codziennego użytku, takich jak np. mleko dla niemowląt czy chipy półprzewodnikowe do kart płatniczych. Długotrwałe susze w Europie i obu Amerykach ostatecznie doprowadzą do większych ograniczeń w transporcie, wyższych kosztów żywności i wzrostu cen. To wszystko napędza działalność oszustów.
Profesjonalni zorganizowani przestępcy działają na skalę globalną, prowadząc wiele operacji transgranicznych. Przemyt pieniędzy i towarów to element systemowej działalności przestępczej, powiązanej z niemal każdym aspektem ekosystemu finansowego - od nadużyć związanych z kartami płatniczymi po oszustwa w handlu elektronicznym, godzące w interesy tradycyjnych sklepów detalicznych i programów pożyczkowych.
Strategie walki z oszustwami – rekomendacje ekspertów
Wśród najważniejszych zaleceń raportu, dotyczących zwalczania oszustw w erze cyfrowej, podstawowe znaczenie ma wdrożenie silnych mechanizmów uwierzytelniania klientów w całym przedsiębiorstwie we wszystkich cyfrowych punktach dostępu oraz kompleksowego i wielokanałowego protokołu oceny zagrożeń. Skutecznym rozwiązaniem w tym obszarze jest wykorzystanie uczenia maszynowego i sztucznej inteligencji. Pozwala ono m.in. wykorzystać wiedzę pochodzącą z różnych źródeł danych, obejmujących tożsamość cyfrową, biometrię, dane publiczne, analizę ryzyka nadużyć finansowych i wiele innych aspektów. Dzięki temu możliwe jest szybkie i scentralizowane przeprowadzenie procesu uwierzytelniania użytkowników cyfrowych. Według autorów raportu narzędzia oparte na AI powinny stanowić podstawę każdego procesu, aby zapewnić kontrolę i bezpieczeństwo w ramach całego przedsiębiorstwa.
„Staranne wdrożenie modeli uczenia maszynowego, danych biometrycznych i kontekstowych narzędzi uzupełniających może pomóc firmom świadczącym usługi finansowe w podejmowaniu szybszych i trafniejszych decyzji. Co więcej, rozwiązania te można wdrażać we wszystkich branżach” – powiedziała Krista Tedder, szefowa działu płatności w Javelin Strategy & Research. „Rozwiązania muszą być ze sobą powiązane i powinny opierać się na wspólnych strumieniach danych, aby skutecznie zwalczać coraz bardziej wyrafinowane narzędzia i strategie stosowane przez przestępców na całym świecie”.
„Według Federalnej Komisji Handlu, tylko w 2022 roku amerykańscy konsumenci stracili 8,8 miliarda dolarów w wyniku oszustw internetowych. To zaś oznacza, że kwota ta wzrosła o ponad 30% w porównaniu do roku 2020” – zauważył Stu Bradley, starszy wiceprezes ds. nadużyć i bezpieczeństwa w SAS. „Zaufanie konsumentów do rozwijającego się globalnego ekosystemu płatności cyfrowych jest koniecznością. Bezpieczeństwo wymaga zaawansowanych technologii uwierzytelniania klientów i zapobiegania oszustwom, w tym zastosowania sztucznej inteligencji, uczenia maszynowego oraz biometrii, w celu wyprzedzenia cyberprzestępców i zapobiegania atakom we wszystkich kanałach”.
Zróżnicowanie regionalne wyzwaniem dla władz lokalnych i organów ścigania
W skali globalnej zagrożenia wydają się być takie same, choć niektóre rodzaje oszustw pojawiają się i rozwijają w różny sposób w zależności od regionu i kraju, co stanowi wyzwanie dla lokalnych specjalistów ds. zwalczania nadużyć, organów ścigania i rządów. Główne regionalne trendy i przykładowe programy wdrażane w poszczególnych krajach można znaleźć na stronie SAS.com/scameconomy.
Informacja o SAS
SAS jest liderem w zakresie analityki i AI. Dzięki innowacyjnemu oprogramowaniu i profesjonalnym usługom pomaga firmom na całym świecie zamieniać dane w wiedzę. SAS oferuje THE POWER TO KNOW®.
Nest Bank laureatem Global Retail Banking Innovation Awards za N!Asystenta
Magia Świąt z LAMAX: Kreatywne prezenty dla dzieci, które rozbudzą wyobraźnię!
Superpolisa Ubezpieczenia wykorzystuje e-podpisy od SIGNIUS
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Media i PR
Sztuczna inteligencja rewolucjonizuje marketing. Narzędzia AI dają drugie życie tradycyjnym formom reklamy
Z badań GroupM wynika, że już w najbliższym czasie połowa inwestycji w media będzie oparta na decyzjach wspomaganych przez sztuczną inteligencję, a do 2028 roku będą to już dwie na trzy transakcje. Prawie 9 na 10 przedstawicieli branży wskazuje AI jako technologię, która będzie mieć w najbliższym czasie największy wpływ na marketing. Debata o potencjale tej technologii rozgrzewa branżę, a możliwości jej wykorzystania wciąż przybywa – od planowania i optymalizowania kampanii reklamowych, przez influencer marketing, po media postrzegane jako tradycyjne, które dzięki innowacjom zyskują „drugie życie”.
Farmacja
Polscy naukowcy pracują nad personalizowaną terapią raka płuca. Faza badań klinicznych coraz bliżej
Zespół naukowców z Międzynarodowego Centrum Badań nad Szczepionkami Przeciwnowotworowymi (ICCVS) na Uniwersytecie Gdańskim prowadzi zaawansowane badania nad nową terapią raka płuca, w której rolę leku będą pełnić limfocyty wyizolowane z krwi chorego. – To terapia szyta na miarę. Dla każdego z pacjentów wybieramy inny rodzaj komórek – mówi prof. dr hab. Natalia Marek-Trzonkowska. Jak wskazuje, projekt SWIFT jest już coraz bliżej rozpoczęcia fazy badań klinicznych. Jego realizację umożliwiły środki unijne w ramach działania Międzynarodowe Agendy Badawcze (MAB) z programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki (FENG) przyznane przez Fundację na rzecz Nauki Polskiej.
Rolnictwo
Dane satelitarne w użyciu urbanistów i samorządowców. Mogą im służyć do przygotowania na zmiany klimatu
Do 2031 roku rynek usług związanych z danymi satelitarnymi ma wzrosnąć ponad czterokrotnie – przewidują analitycy. Na rosnącą podaż wpływ może mieć nałożony na dużą część przedsiębiorców, w tym producentów rolnych, obowiązek raportowania wpływu środowiskowego. Dane satelitarne są jednak cennym narzędziem również w rękach urbanistów i samorządowców. Z dokładnością do milimetrów pokazują zjawiska takie jak np. osiadanie gruntów, co pozwala na wczesne podejmowanie decyzji o kluczowych modernizacjach infrastruktury.
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.