Trenażer rowerowy, czyli jak jeździć na rowerze zimą w swoim domu
Jazda na rowerze na świeżym powietrzu jest wspaniała, ale nie zawsze można wyjść na zewnątrz. Sposobem na przeprowadzenie treningu kolarskiego w domowym zaciszu jest użycie trenażera, który zamieni nasz jednoślad w rower treningowy. Jazda na trenażerze to coraz popularniejsza forma aktywności fizycznej, a pandemia i konieczność pozostania w domu, jeszcze ten trend przyspieszyły.
Trenażer rowerowy to urządzenie pozwalające na utrzymanie kondycji i formy bez konieczności wychodzenia z domu. Dzięki niemu możemy trenować na rowerze we własnych czterech ścianach, rozwijając m.in. wytrzymałość, a także wzmacniając układ sercowo-naczyniowy. Duży wybór produktów, dostępnych w szerokim zakresie cen, pozwala na wybór trenażera[1] dostosowanego do indywidualnych potrzeb.
Co to jest trenażer rowerowy?
Trenażer umożliwia korzystanie z własnego jednośladu podczas treningu w domu, gdy warunki pogodowe nie pozwalają na jazdę na świeżym powietrzu. Po zainstalowaniu roweru symuluje on naturalne wrażenia z przejażdżki. W najbardziej zaawansowanych modelach możliwe jest to dzięki mechanizmowi oporowemu, który wymusza na nogach pracę podobną do tej, jaką wykonujemy podczas jazdy na zewnątrz. To, czy i jak generowany jest opór, zależy od rodzaju urządzenia.
Rodzaje trenażerów rowerowych
Istnieje kilka rodzajów trenażerów. Pierwszym są trenażery rolkowe. To najprostsze i najtańsze modele. Doskonale sprawdzą się początkującym kolarzom, którzy chcieliby spróbować tej formy treningu, ale nie chcą zbyt dużo inwestować. Kolejne to trenażery magnetyczne oraz hydrauliczne, czyli te, które stawiają opór za pośrednictwem odpowiednio magnesów lub elementu zanurzonego w cieczy (najczęściej jest nią olej). Gwarantują one cichą pracę oraz dobre odwzorowanie wrażeń z jazdy.
– Na rynku dostępne są różne konstrukcje trenażerów. Najprostszy trenażer rolkowy zbudowany jest z ramy, w której umieszczone są 3 walce. Jazda polega na ustawieniu na nich roweru i pedałowaniu. Nieco bardziej zaawansowane są trenażery magnetyczne. W modelach tych jednoślad montuje się w specjalnej ramie, tylne koło dociska rolkę. Za jego pomocą możemy przeprowadzić większość treningów. Przykładem takiego trenażera jest Eyen Magnetic Sport. Inną odmianą tych urządzeń są trenażery hydrauliczne (olejowe). W tym przypadku rolka, do której dociśnięte jest koło, obraca się w gęstej cieczy. Trenażer magnetyczny regulujemy manetką dopinaną do kierownicy, w trenażerze olejowym opór narasta proporcjonalnie do prędkości. – tłumaczy Marcin Danielak, ekspert Centrumrowerowe.pl.
Następnym rodzajem są trenażery elektromagnetyczne z napędem na tylne koło. Ich budowa jest bardzo zbliżona do trenażerów magnetycznych. Rower również wkłada się do ramy. W tym przypadku jednak zamiast magnesów stosuje się elektromagnesy. Opór można zmieniać za pomocą prądu, dzięki temu mogą być one interaktywne. Sygnał jest przekazywany z trenażera do dedykowanej aplikacji na telefonie lub komputerze, a ta może sterować urządzeniem, w tym dobierać odpowiadający nam opór.
Dzięki łączności online interaktywne trenażery mogą współpracować z dedykowanymi programami, które sprawiają, że treningi są niezwykle skutecznym sposobem budowania formy, a nie tylko jej utrzymania. Często oferują one również możliwość zanurzenia się w bogatych środowiskach wirtualnej jazdy, w tym w przejażdżkach i grupowych wyścigach.
Ostatnim typem trenażerów są te z napędem bezpośrednim, które też są interaktywne.
– Najbardziej zaawansowane trenażery to urządzenia z mocowaniem bezpośrednim. Są one również interaktywne, ale od elektromagnetycznych różnią się sposobem mocowania. Z roweru wyjmujemy tylne koło i przykręcamy go do trenażera. Dzięki temu trenażer bezpośredni jest cichszy, lepiej odwzorowuje prawdziwą jazdę i symuluje podjazd o większym nachyleniu. Ponieważ mają najwięcej do zaoferowania, są też na ogół najdroższe – dodaje Marcin Danielak.
Kiedy warto kupić trenażer rowerowy?
Jazda na trenażerze jest idealną aktywnością typu cardio, pomagającą w utrzymaniu kondycji. Jeśli chcemy więc uprawiać sport we własnym domu, ćwiczyć bez przeszkód niezależnie od czasu i pogody, poprawić wytrzymałość, zmniejszyć masę ciała, zbudować mięśnie lub wzmocnić swój układ sercowo-naczyniowy, to warto rozważyć kupno trenażera rowerowego. Zanim zdecydujemy się na zakup konkretnego modelu, powinniśmy zastanowić się najpierw jaki cel treningowy chcemy osiągnąć za jego pomocą i jaki jest poziom naszych umiejętności.
Więcej informacji na stronie www.centrumrowerowe.pl.
Trening w domu na trenażerze z Michałem Paluta, polskim kolażem szosowym, tu: https://www.youtube.com/watch?v=EXqerL_fRok
[1] https://www.centrumrowerowe.pl/blog/jaki-trenazer-rowerowy-wybrac/

Husqvarna szuka najstarszego robota koszącego i ogłasza technologię wizyjną opartą na sztucznej inteligencji

SteelDeals 2024 z rabatami do 30% na akcesoria SteelSeries

STEELSERIES PREZENTUJE SŁUCHAWKI DOUSZNE ARCTIS GAMEBUDS™
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Bankowość

Banki zainteresowane projektami gospodarki obiegu zamkniętego. Chętniej finansują takie inwestycje
Rynek zrównoważonego finansowania rośnie. Banki stawiają na rozwój oferty zielonych instrumentów, które przedsiębiorcy i inne instytucje mogą przeznaczyć na sfinansowanie inwestycji z różnych obszarów ESG. Są wśród nich zarówno zielone obligacje, jak i kredyty połączone z realizacją konkretnych celów klimatycznych. Jednym z obszarów, które chcą finansować firmy w ramach ESG, jest gospodarka obiegu zamkniętego, czyli zamykanie obiegu produktów w myśl zasady reduce, reuse i recycle (ogranicz, użyj ponownie, przetwórz).
Transport
Polscy inżynierowie pracują w Częstochowie nad systemami do zautomatyzowanej jazdy. Opracowali jeden z najszybszych komputerów na świecie

870 inżynierów w Częstochowie opracowuje, buduje i testuje zaawansowane komponenty dla motoryzacji, szczególnie w obszarze elektroniki i systemów wspomagania kierowcy ADAS. Jednym z nich jest superszybki komputer dla funkcji zautomatyzowanej jazdy. Centrum Inżynieryjne Elektroniki to część Grupy ZF, która jest jednym z największych dostawców branży motoryzacyjnej na świecie. To oznacza, że z rozwiązań opracowywanych przez polskich inżynierów korzystają producenci aut na całym świecie. Przed branżą stoi szereg wyzwań związanych m.in. z sytuacją geopolityczną i trendami, które definiują kierunek jej rozwoju.
Transport
Polska przeciwna przedłużeniu umowy UE–Ukraina o transporcie drogowym. Uderza ona w krajową branżę transportową

Parlament Europejski większością głosów poparł przedłużenie umowy o transporcie drogowym między Unią Europejską a Ukrainą do końca 2025 roku. Zdaniem polskich europosłów, którzy głosowali przeciw, podtrzymanie liberalizacji przewozów drogowych przyczyni się do dalszego obniżenia konkurencyjności polskich firm transportowych. W przeciwieństwie do ukraińskich przewoźników muszą one spełniać szereg unijnych wymogów. Polska delegacja planuje przedstawić swoje stanowisko europejskiemu komisarzowi ds. zrównoważonego transportu i turystyki.
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.