Po co Polakowi dyktafon i ukryta kamera?
PR Expert
Przestrzenna 48/3
50-533 Wrocław
akondratowicz|prexpert.com.pl| |akondratowicz|prexpert.com.pl
+48 502 332 358
www.prexpert.com.pl
Głównie po to, by szpiegować partnerów podejrzewanych o zdradę i do kontroli nastoletniego dziecka lub do zebrania dowodów przeciwko szefowi. Dzięki dużej dostępności prostych w obsłudze urządzeń prawie każdy może wcielić się w detektywa. To dlatego Polacy coraz chętniej kupują sprzęty szpiegowskie. Ich sprzedaż wrosła w tym roku o 40%. Co noszą w kieszeniach szpiedzy-amatorzy?
Rozwodów w Polsce jest coraz więcej. W 2018 roku na każde 1000 zawartych małżeństw 327 zostało przerwanych. To o ponad sto więcej niż osiem lat wcześniej. Częstą przyczyną rozstań jest zdrada, do której przyznaje się 12% Polaków. Ponad połowa z nich romansuje ze znajomymi, 21% z kimś z pracy, a 18% z nieznajomym. 7% zdradzających robi to regularnie. Częściej wierności nie dochowują mężczyźni niż kobiety: 61% do 39%.*
Seks i zastraszanie
Wraz ze wzrostem liczby rozwodów rośnie zainteresowanie gadżetami szpiegowskimi. Z analizy sklepu Spy Shop wynika, że Polacy kupili w 2020 roku o 40% więcej takich produktów niż w roku 2019. Dlaczego coraz więcej osób ma w kieszeni dyktafon lub ukrytą kamerę? Po pierwsze ułatwiają one rozwiązywanie wielu trudnych problemów. – Korzystając z tych urządzeń, można upewnić się wobec własnych podejrzeń, a nawet zdobyć dowody sądowe, ale w tym przypadku należy wcześniej skonsultować się z prawnikiem lub zawodowym detektywem – wyjaśnia Paweł Wujcikowski, właściciel sklepu Spy Shop. Po drugie dzięki nim każdy może poczuć się jak bohater filmowy lub literacki. – Urządzenia szpiegowskie mocno działają na wyobraźnię. Dawniej podsłuchiwanie i dyskretne nagrywanie było wyłączną domeną szpiegów i prywatnych detektywów. Dziś wszystkie te możliwości znane z książek i filmów sensacyjnych znajdują się na wyciągnięcie ręki – zauważa Paweł Wujcikowski. A po trzecie nowoczesne sprzęty detektywistyczne są proste w obsłudze, dzięki czemu prawie każdy może z nich skorzystać. – Poza tym cechuje je dobra relacja ceny do jakości i możliwości – dodaje właściciel Spy Shop.
Urządzenia szpiegowskie kupowane są najczęściej w celu dyskretnej inwigilacji partnera podejrzewanego o zdradę, kontroli nastoletniego dziecka, monitoringu opiekunki lub jako narzędzie do walki z mobbingiem albo do sprawdzenia nieuczciwego pracownika. Natomiast kontrurządzenia, takie jak wykrywacze podsłuchów, wybierane są zwykle przez przedsiębiorców, którzy obawiają się nieuczciwych praktyk ze strony konkurencji. – Polacy wiedzą, że w bardzo trudnych sytuacjach asortyment sklepu i fachowa porada ekspertów często stanowią najlepsze, lub wręcz jedyne wyjście – zauważa Paweł Wujcikowski.
Podsłuch i ukryta kamera
Które sprzęty cieszą się największą popularnością? Hitami 2020 są: dyktafon ukryty w powerbanku, telefon szyfrujący połączenia i wiadomości, miniaturowy rejestrator audio-wideo, mikrodyktafon oraz wykrywacz kamer i podsłuchów. Cechą wspólną większości z tych urządzeń jest niewielki rozmiar, dzięki czemu można je dobrze ukryć. Najbardziej dyskretne z wymienionej piątki są dyktafony. – MQ-L500 jest niepozornym urządzeniem pełniącym podwójną funkcję. Pierwszą z nich, z racji kamuflażu w postaci powerbanku, jest ładowanie smartfona bądź innego urządzenia mobilnego, natomiast druga funkcja to rejestracja dźwięku. Solidna konstrukcja oraz nowoczesny wygląd sprawiają, że mały dyktafon nie wzbudza żadnych podejrzeń, gdy zostanie pozostawiony na przykład w biurze na biurku – opisuje Paweł Wujcikowski. Tego typu dyktafon może nagrywać nieustannie przez dwa tygodnie. Pracuje w trybie ciągłej rejestracji bądź przy wykryciu dźwięku, co jest szczególnie przydatne, gdy urządzenie jest pozostawione z dala od użytkownika.
Jeszcze mniejsze są mikrodyktafony takie jak model RF-Tech LR-64 o rozmiarze 21,2×15,3×3,3 mm. One też mają kilka ciekawych i przydatnych przy szpiegowaniu funkcji. Bardzo czuły mikrofon gwarantuje wysoką jakość zapisywanego dźwięku i jest w stanie zarejestrować dźwięki rozmowy nawet z odległości 12 m. Zapisywane dane są szyfrowane. Można nawet ustawić harmonogramy nagrywania – schematy tygodniowe i rejestrowanie kalendarzowe zgodnie z ustalonymi datami i godzinami.
Polacy bardzo chętnie sięgają również po telefony szyfrujące połączenia i wiadomości. Najczęściej wybierają model TAG T1. – To proste w użyciu urządzenie do prowadzenia bezpiecznych rozmów telefonicznych i wysyłania wiadomości tekstowych. Smartfon korzysta z silnego standardu kryptograficznego, który gwarantuje najwyższą, niemożliwą do złamania ochronę. Praktyczne funkcje w rodzaju samozniszczalnych wiadomości i trybu maskowania dają w efekcie skuteczne narzędzie dla biznesmenów i wszystkich osób ceniących swoją prywatność – mówi Paweł Wujcikowski.
Wśród najpopularniejszych urządzeń nie mogło zabraknąć ukrytej kamery, a konkretniej – miniaturowego rejestratora audio-wideo. W modelu Esonic CAM-U7 obiektyw kamery jest zamontowany w ruchomej głowicy, dzięki czemu można nagrywać w położeniu pionowym i poziomym. Dodatkowy klips umożliwia łatwe przyczepienie np. do kieszeni marynarki.
Na przeciwnej półce są wykrywacze urządzeń szpiegowskich. Wśród nich przoduje trzypasmowy detektor RF z kontrolą odległości – iProtect 1216. To bardzo dokładny i niezawodny wykrywacz i lokalizator potencjalnych urządzeń podsłuchowych, kamer i telefonów korzystających z bezprzewodowej łączności w sieciach GSM, WiFi, WiMax czy wykorzystujących technologię Bluetooth. Największą zaletą takiego urządzenia jest zastosowanie sześciu całkowicie niezależnych kanałów, z których każdy obsługuje inny zakres częstotliwości.
*Dane z raportu „Jak zdradzają Polacy” przygotowanego przez Instytut Badań Zmian Społecznych: https://zmianyspoleczne.pl/raport-jak-zdradzaja-polacy/
STEELSERIES PREZENTUJE SŁUCHAWKI DOUSZNE ARCTIS GAMEBUDS™
5 nietypowych zastosowań dla opasek zaciskowych na kable
Roboty na 32 p. Olivii Star
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Zdrowie
Ochrona zdrowia w Polsce ma być bardziej oparta na jakości. Obowiązująca od roku ustawa zostanie zmieniona
Od października placówki ochrony zdrowia mogą się ubiegać o akredytację na nowych zasadach. Nowe standardy zostały określone we wrześniowym obwieszczeniu resortu zdrowia i dotyczą m.in. kontroli zakażeń, sposobu postępowania z pacjentem w stanach nagłych czy opinii pacjentów z okresu hospitalizacji. Standardy akredytacyjne to uzupełnienie obowiązującej od stycznia br. ustawy o jakości w opiece zdrowotnej i bezpieczeństwie pacjenta, która jest istotna dla całego systemu, jednak zdaniem resortu zdrowia wymaga poprawek.
Konsument
Media społecznościowe pełne treści reklamowych od influencerów. Konieczne lepsze ich dopasowanie do odbiorców
Ponad 60 proc. konsumentów kupiło produkt na podstawie rekomendacji lub promocji przez twórców internetowych. 74 proc. uważa, że treściom przekazywanym przez influencerów można zaufać – wynika z badania EY Future Consumer Index. W Polsce na influencer marketing może trafiać ok. 240–250 mln zł rocznie, a marki widzą ogromny potencjał w takiej współpracy. Coraz większym zainteresowaniem cieszą się mikroinfluencerzy, czyli osoby posiadające od kilku do kilkudziesięciu tysięcy followersów, ale o silnym zaangażowaniu.
Ochrona środowiska
Polacy wprowadzają na razie tylko drobne nawyki proekologiczne. Do większych zmian potrzebują wsparcia
Zdecydowana większość Polaków dostrzega niekorzystne zmiany klimatu – wynika z badań przeprowadzonych na zlecenie ING Banku Śląskiego. Są wprawdzie gotowi, by zmieniać swoje nawyki na bardziej ekologiczne, ale często odstraszają ich koszty i brak wiedzy. Jednocześnie liczą na większe wsparcie i zaangażowanie ze strony rządu i biznesu, a prawie 40 proc. Polaków oczekuje, że to start-upy będą pracowały nad innowacjami proklimatycznymi. One same chętnie się w ten obszar angażują, ale widzą wiele barier, m.in. w pozyskiwaniu kapitału.
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.