Zjawisko zdalnego feminizmu – nowy wymiar równości w świecie pracy?
W czasach postępującej cyfryzacji i zmieniającego się krajobrazu zawodowego praca zdalna i hybrydowa stały się szansą na większą równość płci. Wykluczenie komunikacyjne, sztywne godziny w firmach, wpływają na obniżenie aktywności zawodowej, a szczególnie matek oraz osób z obowiązkami rodzinnymi. Mężczyźni i kobiety w różny sposób patrzą na niestacjonarne formy pracy – nawet 80 proc. uczestniczek badania uważa możliwość wykonywania jej zdalnie lub hybrydowo za największy benefit, jaki może zaproponować pracodawca. Z kolei 68 proc. respondentek preferuje taki model zatrudnienia.
Zdalny feminizm to pojęcie odnoszące się do wykorzystania technologii jako narzędzia promującego równość płci w kwestii kariery. Pracę zdalną i hybrydową możemy dzisiaj łączyć również z feminizmem, ponieważ są one szansą zawodową na równouprawnienie dla kobiet mieszkających w miejscach, do których w niewystarczającym stopniu dojeżdża komunikacja miejska oraz transport zbiorowy. Elastyczny czas i miejsce wypełniania obowiązków służbowych są również ważnymi elementami w wyrównywaniu możliwości rozwoju karier Polek, które opiekują się członkami swojej rodziny. Mężczyźni oraz kobiety w różny sposób postrzegają pracę niestacjonarną. Jak wynika z badania, niemal 70 proc. respondentek preferuje ją w formie zdalnej, a jedynie 57 proc. ankietowanych płci męskiej najchętniej wybrałoby taki rodzaj wykonywania obowiązków.
Praca zdalna i hybrydowa jako klucz do równości
Obecnie aż 67 proc. Polek uważa, że nie ma równych mężczyznom szans w karierze zawodowej. Wyniki badań wskazują, że jeżeli nie zaczniemy angażować się na rzecz równouprawnienia w możliwości wykonywania obowiązków zawodowych, to kobiety osiągną na nim ten sam status co mężczyźni za 131 lat. Wykluczenie kobiet na rynku pracy to zjawisko, któremu możemy jednak przeciwdziałać. Ponad ¾ kobiet uważa pracę zdalną/hybrydową za największy możliwy pracowniczy benefit. Jak wynika z badania przeprowadzonego przez polski ClickMeeting, nawet 26 proc. Polaków chce, aby ich pracodawca, jeśli jeszcze tego nie zrobił, zapewnił im większą równowagę między pracą a życiem prywatnym.
Równy rynek pracy dla matek z dziećmi
Rozwiązaniem mogą być niestacjonarne formy wykonywania obowiązków zawodowych, które oferują nam dzisiaj większą szansę na lepszy work-life balance. To szczególne udogodnienie dla kobiet godzących pracę zawodową z zadaniami rodzinnymi. Badania wskazują, że brak możliwości zapewnienia odpowiedniej opieki nad dzieckiem stanowi dla młodych matek istotną przeszkodę w powrocie na rynek pracy. Z raportu Polskiego Instytutu Ekonomicznego wynika, że większość kobiet nie wykonuje pracy zarobkowej w pierwszym roku życia dziecka. Wśród matek, których dzieci mają rok lub dwa, niemal 40 proc. nie wykonuje zarobkowego zajęcia. Z kolei nawet 38 proc. mam z małymi dziećmi twierdzi, że bez elastyczności w organizacji, w której pracują, musiałyby odejść z firmy lub skrócić godziny wypełniania obowiązków służbowych. I faktycznie, tak się dzieje – aż 42 proc. niepracujących kobiet, które mają dziecko w wieku 1-9 lat, samodzielnie podjęło decyzję o zrezygnowaniu z pracy.
Eliminowanie negatywnych skutków wykluczenia komunikacyjnego
Brak równości na rynku pracy wynika nie tylko z pełnienia ról opiekuńczych, ale również z problemu, jakim jest wykluczenie komunikacyjne. Szacuje się, że w Polsce dotyka ono nawet 15 milionów naszych rodaków. Z raportów wynika, że niemal 26 proc. sołectw jest pozbawionych bezpośredniego połączenia z miejscowością gminną poprzez transport publiczny. Wśród kobiet w wieku powyżej 50 lat jedynie jedna trzecia posiada prawo jazdy. To znacząco wpływa na ich wolność w kwestii wybierania pracodawcy. Rozwiązaniem, które pozwala pokonać barierę wykluczenia komunikacyjnego, może być praca niestacjonarna, która zwiększa dostępność pracowników dla pracodawców oraz ułatwia znalezienie zatrudnienia osobom z mniejszych miejscowości.
Zdalny feminizm jest dzisiaj nie tylko kwestią równości płci w miejscach pracy, ale również szansą na zbudowanie bardziej inkluzywnego społeczeństwa. Dzięki narzędziom cyfrowym możemy teraz łamać bariery nie tylko geograficzne, ale i społeczne, otwierając drzwi do bardziej zrównoważonego i satysfakcjonującego życia zawodowego i osobistego kobiet. Technologia staje się dzisiaj siłą napędową pozytywnych przemian społecznych.
Martyna Grzegorczyk, Marketing Operations Manager ClickMeeting, polskiej platformy do pracy zdalnej/hybrydowej, prowadzenia webinarów, spotkań online oraz interaktywnych lekcji.
Metodologia badania
Badanie przeprowadzono w lipcu 2023 na grupie 500 osób. Ankietowani to osoby zatrudnione na umowach o pracę. Ankietowani to osoby w wieku 18-34 lata (26 proc.), 35-54 lata (35 procent) oraz powyżej 55 roku życia (39 procent). 52 procent wszystkich osób to kobiety, a 48 procent mężczyźni. Respondenci to osoby, zamieszkujące miejscowości do 5 tysięcy mieszkańców (39 proc.), od 20 do 100 tysięcy mieszkańców (20 proc.), od 100 do 500 tysięcy mieszkańców (18 proc.) oraz powyżej 500 tysięcy mieszkańców (12 proc.).
ClickMeeting to polska firma, która powstała w 2011 roku i udostępnia aplikację na całym świecie w 8 wersjach językowych. Jej misją jest wsparcie komunikacji i nauki niezależnie od tego, w jakim miejscu na świecie ktoś się znajduje. Platforma do webinarów, czyli rodzaju seminarium prowadzonego za pośrednictwem internetu, działa w przeglądarce internetowej. Nie trzeba mieć specjalistycznej wiedzy technicznej lub instalować czegoś na swoim urządzeniu, by w łatwy sposób cieszyć się z funkcjonalności narzędzia.
Akademia Clickmeeting: https://knowledge.clickmeeting.com/pl/manual/
Grupa Akademii Clickmeeting na Facebooku: https://www.facebook.com/groups/533178777342385/
www.clickmeeting.pl
https://www.facebook.com/clickmeeting/?ref=br_rs
https://www.linkedin.com/company/clickmeeting/
https://www.youtube.com/user/ClickMeetingvideo/videos
Co piąty Polak uważa, że 4-dniowy tydzień pracy zmniejszy naszą produktywność
Win-win-win. Innowacyjny model współpracy oświaty i biznesu
Niemal jedna piąta Polaków przeciwko 4-dniowemu tygodniowi pracy
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Konsument
T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii
T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.
Konsument
Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend
Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.
Transport
Chiny przyspieszają inwestycje w odnawialne źródła. Nie przestają jednak rozbudowywać mocy węglowych
Coraz dotkliwsze skutki zmian klimatycznych, ale przede wszystkim chęć zbudowania bezpieczeństwa energetycznego i uniezależnienia się od zewnętrznych dostaw surowców skłoniły rząd w Pekinie do ekspresowych inwestycji w nowe moce odnawialnej energii. W efekcie Chiny wyrastają na globalnego lidera transformacji energetycznej – odpowiadają dziś za największy na świecie przyrost mocy zainstalowanych w fotowoltaice i wiatrakach. Co ciekawe, nie rezygnują jednak przy tym również z inwestycji w energetykę węglową.
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.