Komunikaty PR

Usługi dezynfekcji. Które metody są skuteczne i bezpieczne?

2020-12-23  |  11:00
Biuro prasowe
Kontakt
Adriana Kondratowicz
PR Expert

Przestrzenna 48/3
50-533 Wrocław
akondratowicz|prexpert.com.pl| |akondratowicz|prexpert.com.pl
+48 502 332 358
www.prexpert.com.pl

Pryśnij-przetrzyj w pośpiechu nie jest najlepszym pomysłem. Środek musi mieć czas. Jak dobrać metodę? Która sprawdza się w pomieszczeniach, a która na zewnątrz? Jak w czasach zwiększającego się zapotrzebowania dezynfekować bezpiecznie i sprawnie? O dezynfekcji rozmawiamy z Grzegorzem Smereką, wiceprezesem zarządu spółki Impel System i dyrektorem grupy produktowej Cleaning w Grupie Impel. 

Od czasu wybuchu epidemii praktycznie codziennie widzimy różne metody dezynfekcji. Od wyglądających na profesjonalne po taką typu pryśnij-przetrzyj, w której wyspecjalizowali się m.in. kelnerzy. Czy to jest skuteczne?

Oczywiście, że nie. Taki stolik jest co najwyżej czysty, nie zdezynfekowany. Każdy środek wymaga minimalnego czasu, przez który musi utrzymać się na powierzchni, żeby zadziałać. Zazwyczaj tego typu środki potrzebują od 5 do 30 sekund. Ten czas jest precyzyjnie określony w dokumentacji, a został ustalony na podstawie przeprowadzonych badań skuteczności biobójczej środka.

Wtedy są stuprocentowo skuteczne?

Skuteczność dopuszczonych na rynek certyfikowanych środków jest na poziomie niemal stu procent, o ile są one używane we właściwy sposób, zgodnie z założeniami i przeznaczeniem. Takich środków powinni używać specjaliści, którzy się na tym znają.

Przecieranie stolika można zaliczyć do grupy metod manualnych. Jakie są inne?

Tak, metody manualne wykorzystuje się do dezynfekcji powierzchni oraz elementów wyposażenia w pomieszczeniach, jak i mniejszych powierzchni w przestrzeniach otwartych. Manualnie dezynfekuje się najczęściej punkty stykowe, takie jak klamki, poręcze, przyciski w windach czy autobusach. Niemniej metody dezynfekcji i środki dobiera się w zależności od wielkości pomieszczenia, rodzaju powierzchni i czasu, który jest na wykonanie zadania. W przypadku pomieszczeń i wyposażenia wybieramy z metod gazowania, zamgławiania, ozonowania lub korzystamy z biobójczych lamp UV. Natomiast w przestrzeniach otwartych najczęściej sprawdza się metoda opryskowa.

Mówiąc obrazowo, inaczej dezynfekuje się sale lekcyjne w szkołach, inaczej biura, hale produkcyjne, magazyny, pojazdy, a jeszcze inaczej sklepy. Inne metody wykorzystujemy, gdy na dezynfekcję mamy kwadrans, inne, gdy całą noc, kiedy w obiekcie nikogo nie ma.

Które metody są stosowane najczęściej?

Zamgławianie lub ozonowanie. Pierwsza metoda jest znakomita do obiektów, gdzie nie mamy bezpośredniego kontaktu z żywnością czy artykułami spożywczymi. Zamgławia się powierzchnie otwarte: dworce kolejowe, galerie handlowe, poczty, punkty kurierskie itp. Najczęściej ta metoda stosowana jest w dużych obiektach, takich jak hale magazynowe i centra logistyczne.

Równie często wykorzystywane jest ozonowanie, które nie wymaga stosowania środków chemicznych. Wystarczy, że pomieszczenie zostało właściwie uszczelnione. Nie mogą przebywać w nim ludzie, bo ozon sam w sobie jest toksyczny. Możemy bezpiecznie stosować tę metodę w pomieszczeniach biurowych, toaletach, szatniach, pomieszczeniach socjalnych itp. Dobór metody i środków chemicznych musi wynikać z rodzaju pomieszczenia i jego wyposażenia.

Gazowanie, zamgławianie – czym się różnią?

Metody różnią się przede wszystkim sposobem wykonania i sprzętem, którego się używa. W zamgławianiu generowana jest bardzo niewielka kropla o wielkości 5 do 10 mikronów, która po kilku minutach nie zostawia praktycznie żadnych śladów na dezynfekowanej powierzchni. Natomiast gazowania używamy do większych powierzchni i gdy mamy więcej czasu na sam proces dezynfekcji. Zastosowanie atestowanych środków oraz specjalistycznych urządzeń pozwala na pokrycie danego obiektu warstwą środka dezynfekującego, który jest bezpieczny dla ludzi i dezynfekowanego miejsca. W ciasnych przestrzeniach używamy niewielkiego sprzętu bateryjnego, z którym łatwo się przemieszczać i docierać w trudno dostępne miejsca. Na większych powierzchniach stosujemy urządzenia mobilne, o większej wydajności. Spectrum jest spore. Najmniejsze urządzenia mają wielkość zraszaczy do kwiatków, a największe wymagają przy transporcie pracy kilku osób.

Ostatnio coraz głośniej o mobilnych urządzeniach z lampami. To nowa metoda?

Promieniowanie UVC jest znane od lat. Teraz – na skutek zaistniałej potrzeby – pojawiły się urządzenia mobilne. To nie jest coś innowacyjnego, a raczej dostosowanie do współczesnych warunków poprzez zastosowanie dobrze już znanej technologii. Klienci wybierają lampy rzadko, ponieważ ta metoda wymaga czasu, którego często nie mają i odpowiedniego ustawienia lamp. Lampa zdezynfekuje bowiem jedynie te powierzchnie, na które padają promienie UVC.

Czy te wszystkie metody i środki chemiczne są bezpieczne dla ludzi?

W usługach realizowanych przez Grupę Impel stosujemy wyłącznie środki dopuszczone przez Ministerstwo Zdrowia i posiadające stosowne certyfikaty. Polegamy na sprawdzonych preparatach i środkach biobójczych, które stosujemy od wielu lat np. w szpitalach. Ich bezpieczeństwo cyklicznie potwierdzają producenci jak i niezależne instytuty. Warto zwracać na to szczególną uwagę przy wyborze firmy.

Czego oczekują właściciele i zarządcy obiektów, które muszą być dezynfekowane?

Przede wszystkim tego, że dezynfekcja będzie przeprowadzona bezpiecznie i profesjonalnie. Potrzebują kogoś doświadczonego, godnego zaufania oraz gotowego do podjęcia działań „tu i teraz”, czyli bez względu na to, gdzie zaistnieje potrzeba dezynfekcji, zespół mobilny pojawia się niezwłocznie we wskazanym miejscu i jest gotowy do pracy. Wiele obiektów nie może pozwolić sobie na jakikolwiek przestój, dlatego od firm świadczących usługi dezynfekcji wymaga się przede wszystkim bezpiecznego, ale też szybkiego działania. To nasza przewaga.

W czasie epidemii częściej wykonujecie dezynfekcję prewencyjną czy interwencyjną?

Liczba przypadków jesienią jest zdecydowanie większa niż wiosną, co przekłada się na stale rosnące ryzyko pojawienia się zarażonej osoby w naszym otoczeniu. Dlatego w ostatnich miesiącach mocno rozwinęliśmy usługę dezynfekcji interwencyjnej. Zapotrzebowanie rośnie z tygodnia na tydzień wraz ze wzrostem liczby zachorowań. Pojawiła się potrzeba bycia w gotowości przez całą dobę i dostępności na terenie całej Polski, bo klienci zamawiają pilną usługę dezynfekcji, aby po wykryciu ogniska zakażenia nie wyłączać swoich obiektów z pracy. Dezynfekcja prewencyjna wykonywana jest powszechnie w obiektach publicznych, zakładach pracy i biurowcach po to, by minimalizować ryzyko zakażeń SARS CoV-2.

Obecnie popyt na wszystkie usługi związane z dezynfekcją jest bardzo duży. Wiosną przedsiębiorstwa radziły sobie na własną rękę, w oparciu tylko o te środki i metody, do których miały dostęp. Ważne było dla nich, aby przeprowadzić dezynfekcję dowolną metodą, w poczuciu, że prawdopodobnie wybrana przez nich jest skuteczna. Teraz widzimy, że właściciele firm mają większą świadomość i wiedzą, czego oczekiwać od wykonawców dezynfekcji. Rośnie zapotrzebowanie na usługi wykonywane przez profesjonalistów. Konieczność codziennej dezynfekcji na poziomie powszechnej świadomości jest z nami od pół roku, a zostanie pewnie na długie lata, dlatego wiedza o niej, stosowanie odpowiednich środków i dobór właściwych metod są kluczowe, aby minimalizować ryzyko zakażeń, a tym samym budować poczucie bezpieczeństwa pracowników i klientów odkażanych obiektów.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Źródło informacji: PR Expert
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Firma Starbucks otwiera pierwszą kawiarnię w Radomiu Biuro prasowe
2024-11-15 | 14:14

Starbucks otwiera pierwszą kawiarnię w Radomiu

Już 15 listopada 2024 roku Starbucks otwiera pierwszą kawiarnię w Radomiu w Galerii Słonecznej. Nowy lokal marki będzie oferował nie tylko szeroki wybór wysokiej jakości kaw i
Firma MAAG Polska wprowadził 100 nowych kolorów i 2 nowe rozmiary obrzeży w 2024 roku
2024-11-04 | 09:00

MAAG Polska wprowadził 100 nowych kolorów i 2 nowe rozmiary obrzeży w 2024 roku

Rok 2024 przyniósł znaczące zmiany w ofercie MAAG Polska, jednego z wiodących producentów obrzeży meblowych na rynku. Firma zaprezentowała aż 100 nowych kolorów oraz dwa
Firma MAAG Polska wprowadził 100 nowych kolorów i 2 nowe rozmiary obrzeży w 2024 roku
2024-11-04 | 09:00

MAAG Polska wprowadził 100 nowych kolorów i 2 nowe rozmiary obrzeży w 2024 roku

Rok 2024 przyniósł znaczące zmiany w ofercie MAAG Polska, jednego z wiodących producentów obrzeży meblowych na rynku. Firma zaprezentowała aż 100 nowych kolorów oraz dwa

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Zdrowie

Ochrona zdrowia w Polsce ma być bardziej oparta na jakości. Obowiązująca od roku ustawa zostanie zmieniona

Od października placówki ochrony zdrowia mogą się ubiegać o akredytację na nowych zasadach. Nowe standardy zostały określone we wrześniowym obwieszczeniu resortu zdrowia i dotyczą m.in. kontroli zakażeń, sposobu postępowania z pacjentem w stanach nagłych czy opinii pacjentów z okresu hospitalizacji. Standardy akredytacyjne to uzupełnienie obowiązującej od stycznia br. ustawy o jakości w opiece zdrowotnej i bezpieczeństwie pacjenta, która jest istotna dla całego systemu, jednak zdaniem resortu zdrowia wymaga poprawek.

Konsument

Media społecznościowe pełne treści reklamowych od influencerów. Konieczne lepsze ich dopasowanie do odbiorców

Ponad 60 proc. konsumentów kupiło produkt na podstawie rekomendacji lub promocji przez twórców internetowych. 74 proc. uważa, że treściom przekazywanym przez influencerów można zaufać – wynika z badania EY Future Consumer Index. W Polsce na influencer marketing może trafiać ok. 240–250 mln zł rocznie, a marki widzą ogromny potencjał w takiej współpracy. Coraz większym zainteresowaniem cieszą się mikroinfluencerzy, czyli osoby posiadające od kilku do kilkudziesięciu tysięcy followersów, ale o silnym zaangażowaniu.

Ochrona środowiska

Polacy wprowadzają na razie tylko drobne nawyki proekologiczne. Do większych zmian potrzebują wsparcia

Zdecydowana większość Polaków dostrzega niekorzystne zmiany klimatu – wynika z badań przeprowadzonych na zlecenie ING Banku Śląskiego. Są wprawdzie gotowi, by zmieniać swoje nawyki na bardziej ekologiczne, ale często odstraszają ich koszty i brak wiedzy. Jednocześnie liczą na większe wsparcie i zaangażowanie ze strony rządu i biznesu, a prawie 40 proc. Polaków oczekuje, że to start-upy będą pracowały nad innowacjami proklimatycznymi. One same chętnie się w ten obszar angażują, ale widzą wiele barier, m.in. w pozyskiwaniu kapitału.

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.