Raport rynkowy New Work 2022, edycja 3 - Flex Office Solutions post pandemic
Zmiana na rynkach biurowych, której byliśmy świadkami w 2021 roku, była tylko preludium tego, co nadejdzie w 2022 roku. Gospodarka współdzielenia oraz cyfryzacja napędzają rewolucję w branży biurowej, a adaptacja hybrydowych modeli pracy międzynarodowych korporacji działa jak impuls do kolejnych zmian. To między innymi wnioski z 3 edycji raportu rynkowego New Work Flex Office Solutions post pandemic 2022, który właśnie się ukazał.
Podczas gdy w 2019 roku rynek biurowy wciąż kwestionował zasadność rozwiązań elastycznych, to już dwa lata później, w 2021 roku stały się to rozwiązania obowiązkowe dla każdego wynajmującego. Pytanie na 2022 r. brzmi: „Ile elastycznych powierzchni biurowych muszę dodać do mojego portfolio, aby pozostać konkurencyjnym?”
Popyt na elastyczne rozwiązania biurowe przyspiesza. Dzieje się tak między innymi ze względu na niepewność związaną z tym, co nadejdzie w dzisiejszym szybko zmieniającym się środowisku biznesowym. Obserwujemy zmiany stylu życia, wartości i zachowań społecznych, wywołane zmianą polityki pracy w domu podczas pandemii, a flex lepiej dostosowuje się do tych rewolucji niż tradycyjne biura, jakie znaliśmy dotychczas.
Rynek biur pod znakiem ESG i hybrydowych miejsc pracy
Coraz więcej korporacji na całym świecie przechodzi z modelu zarządzania firmą i zespołem zorientowanego na jedną, główną siedzibę biura, na podejście zorientowane na człowieka I jego potrzeby. Dlatego między innymi kwestia wdrażania hybrydowych miejsc pracy jest coraz bardziej istotna. Siedziba firmy nie będzie już głównym miejscem pracy. Staje się raczej miejscem spotkań służbowych, towarzyskich i socjalizacji pracowników. Gdy firmy przejdą przez tę zmianę kultury, doprowadzi to do znacznego zmniejszenia wymagań przestrzennych ze strony najemców.
- Po wprowadzeniu tych wszystkich zmian, branża elastycznych biur staje się, obok logistyki, najszybciej rozwijającym się segmentem nieruchomości. Wdrożenie narzędzi cyfrowych do celów marketingowych i sprzedażowych spowoduje jeszcze większe przenikanie powierzchni typu flex do rynku w przyszłości. To rozwiązanie stworzone na miarę naszych czasów – wyjaśnia Hubert Abt, CEO New Work i workcloud24.
Oprócz natychmiastowej dostępności, bardzo dużej wygody i elastycznych warunków, które oferuje, jak również braku dodatkowych nakładów inwestycyjnych, rosnące zapotrzebowanie na elastyczne biura wynika z faktu, że ludzie przyzwyczaili się do zalet ekonomii współdzielenia w wielu dziedzinach życia. Gdy tylko branża biurowa zmieni swój obecny produkt „przestrzeń jako biuro” i zacznie oferować „przestrzeń jako usługę”, klienci będą korzystać z tych możliwości w taki sam sposób, w jaki korzystają dzisiaj chociażby z carsharingu.
Branża nieruchomości nie jest pierwszą, ale jedną z ostatnich dostosowujących swoje produkty i usługi do cyfryzacji. Proces digitalizacji biznesu pochodzi z różnych stron i rynków, dlatego to nieodwracalny proces. Jeśli operatorzy biur chcą spełnić wymagania tak ważnego w dzisiejszym świecie ESG, co nieuchronnie rodzi potrzebę hybrydowego zarządzania zespołami, a także zapewnienia klientom inteligentnych rozwiązań dostępnych na każdym kroku, muszą inwestować w technologię.
- Właściciele budynków, którzy nie są w stanie zapewnić elastycznych rozwiązań biurowych, stracą w najbliższym czasie około 30 proc. potencjału rynkowego – dodaje Hubert Abt.
Pomimo gwarantowanego wzrostu, branża flex stoi przed wyzwaniami
Branża elastycznych miejsc pracy poważnie ucierpiała wraz z początkiem pandemii. Pomimo imponującego ożywienia rynku w 2021 roku, walka o zwiększenie obłożenia wiązała się z ceną niższych przychodów na wynajmowane miejsce pracy. Według najnowszego badania DESKMAG z grudnia 2021 roku, aż 70 proc. operacji jest nierentownych.
Mimo to ogólna perspektywa rynku wygląda bardzo optymistycznie. Według DESKMAG 79 proc. operatorów określiło swoją sytuację biznesową jako zadowalającą w listopadzie 2021, podczas gdy w 2020 roku liczba ta wynosiła tylko 50 proc. 62 proc. Z nich zanotowało poprawę sytuacji w ciągu ostatnich 3 miesięcy, a 41 proc. spodziewa się dalszej poprawy w ciągu najbliższych 3 miesięcy.
- Podczas gdy w 2019 roku tylko 5 proc. elastycznej powierzchni w budynku było postrzegane jako właściwy udział tego typu powierzchni biurowej, dziś liczba ta przekracza już 10 proc. Nieustannie podąża w kierunku 20 proc. Zgodnie z tym trendem, New Work w 2022 roku zamierza otworzyć 10 nowych lokalizacji wraz z lokalnymi partnerami w 5 różnych krajach. Spodziewamy się dalszego wzrostu zainteresowania siecią franczyzową w centrach handlowych i dużych projektach mieszkaniowych. Firma dąży do działań zgodnych ze standardami ESG i odgrywania wiodącej roli, w kwestii dostarczania rynkowi usług powierzchniowych – podsumowuje Hubert Abt.
Starbucks otwiera pierwszą kawiarnię w Radomiu
MAAG Polska wprowadził 100 nowych kolorów i 2 nowe rozmiary obrzeży w 2024 roku
MAAG Polska wprowadził 100 nowych kolorów i 2 nowe rozmiary obrzeży w 2024 roku
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Zdrowie
Ochrona zdrowia w Polsce ma być bardziej oparta na jakości. Obowiązująca od roku ustawa zostanie zmieniona
Od października placówki ochrony zdrowia mogą się ubiegać o akredytację na nowych zasadach. Nowe standardy zostały określone we wrześniowym obwieszczeniu resortu zdrowia i dotyczą m.in. kontroli zakażeń, sposobu postępowania z pacjentem w stanach nagłych czy opinii pacjentów z okresu hospitalizacji. Standardy akredytacyjne to uzupełnienie obowiązującej od stycznia br. ustawy o jakości w opiece zdrowotnej i bezpieczeństwie pacjenta, która jest istotna dla całego systemu, jednak zdaniem resortu zdrowia wymaga poprawek.
Konsument
Media społecznościowe pełne treści reklamowych od influencerów. Konieczne lepsze ich dopasowanie do odbiorców
Ponad 60 proc. konsumentów kupiło produkt na podstawie rekomendacji lub promocji przez twórców internetowych. 74 proc. uważa, że treściom przekazywanym przez influencerów można zaufać – wynika z badania EY Future Consumer Index. W Polsce na influencer marketing może trafiać ok. 240–250 mln zł rocznie, a marki widzą ogromny potencjał w takiej współpracy. Coraz większym zainteresowaniem cieszą się mikroinfluencerzy, czyli osoby posiadające od kilku do kilkudziesięciu tysięcy followersów, ale o silnym zaangażowaniu.
Ochrona środowiska
Polacy wprowadzają na razie tylko drobne nawyki proekologiczne. Do większych zmian potrzebują wsparcia
Zdecydowana większość Polaków dostrzega niekorzystne zmiany klimatu – wynika z badań przeprowadzonych na zlecenie ING Banku Śląskiego. Są wprawdzie gotowi, by zmieniać swoje nawyki na bardziej ekologiczne, ale często odstraszają ich koszty i brak wiedzy. Jednocześnie liczą na większe wsparcie i zaangażowanie ze strony rządu i biznesu, a prawie 40 proc. Polaków oczekuje, że to start-upy będą pracowały nad innowacjami proklimatycznymi. One same chętnie się w ten obszar angażują, ale widzą wiele barier, m.in. w pozyskiwaniu kapitału.
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.