Jak wybrać niszczarkę do domu lub biura? Doradzamy krok po kroku
To niezastąpione urządzenie w domu, ale przede wszystkim w każdym biurze z potężnym obiegiem dokumentów z danymi handlowymi czy osobowymi. Jeśli chcemy pozbyć się ich raz na zawsze, musimy zainwestować w skuteczną niszczarkę, która będzie działać szybko, pozbędzie się też nośników danych na płytach i może się pochwalić pojemnikami na każdy z tych materiałów.
Prędzej czy później w każdym domu lub miejscu pracy trzeba uporządkować stertę papierów, co oznacza z reguły pozbycie się tych niepotrzebnych. Szczególnie w biurze w przypadku wielu dokumentów czy płyt odpada zwyczajne wyrzucenie ich do śmietnika, gdyż zawierają cały szereg tajemnic handlowych, poufnych informacji i danych osobowych, w tym wrażliwych. Muszą zostać zniszczone. W taki sam sposób warto pozbyć się nieużywanych kart płatniczych czy filmów ze spotkań lub imprez na różnych płytach z wizerunkiem nas samych i innych osób. Najlepszym rozwiązaniem tego problemu jest kupno niszczarki, na rynku mamy jednak wiele modeli o różnych funkcjach i cechach. Podpowiadamy więc, czym się kierować w ich wyborze.
Spory i różnorodny przemiał
Na samym starcie musimy wiedzieć, jakich materiałów chcemy się pozbyć. Wszystkie niszczarki mielą kartki papieru z danymi i siłą rzeczy są one najtańsze. Jednak nie każda może od razu pozbyć się niechcianych płyt CD, DVD czy Blu-Ray. Tymi zajmie się bez problemu np. model Hama Basic X7CDA, której noże potną na paski również nieużywane plastikowe karty, w tym płatnicze.
Kolejną kwestią jest wielkość samego urządzenia. Do wyboru mamy niszczarki osobiste o ściśle domowym zastosowaniu lub przeznaczone dla jednoosobowej działalności gospodarczej. Wystarczy je postawić na biurku, stole czy w szafce. Niektóre warianty mogą się pochwalić osobnym koszem na ścinki. Małym firmom polecane są niszczarki z koszem o wielkości kilkudziesięciu litrów, takie jak 20-litrowa specjalistyczna propozycja Premium M8 od marki Hama. Najbardziej wymagający użytkownicy, najczęściej w postaci wielkich korporacji albo instytucji samorządowych lub państwowych, potrzebują oczywiście potężnych kombajnów o pojemności pojemników nawet do 500 litrów. Dla takich maszyn przyda się już oczywiście wygospodarowanie osobnego pomieszczenia.
Niszczarki rozróżniamy na dwa typy - tnące papier w paski lub na drobniejsze ścinki (wzdłuż i wszerz). Dostępne są jeszcze warianty z dwoma rodzajami noży, bo ścinki niewielkich rozmiarów zajmują mniej przestrzeni niż te podłużne. Tak samo jak czynią odczytanie treści z takich malutkich kawałeczków niemożliwym. Podkreślmy w tym miejscu, że porządne stalowe wały nożowe zniszczą papier, a także zszywki i spinacze.
Następny ważny parametr to liczba arkuszy papieru, które możemy załadować od razu do zniszczenia za jednym zamachem. Np. podstawowy model Hama Home S7 potnie jednorazowo 7 kartek formatu A4 (papier 70 g/m²) i 5 kartek A4 (papier 80 g/m²). Taki wynik spokojnie wystarczy do użytku biurowego.
Komfort pracy
Tak jak praktycznie każde urządzenie, niszczarki różnią się między sobą wydajnością działania. W domu i niewielkim biurze wystarczy prędkość 10 kartek niszczonych za jednym razem. Natomiast do zastosowań biurowych w dużych firmach wystarczy sprzęt, która w kilkanaście minut poradzi sobie z liczbą od 300 do nawet 500 stron A4.
A co z głośnością? Najlepiej żeby była na akceptowalnym poziomie, by nie zakłócać codziennych obowiązków. Za taki można uznać wartość maksymalnie 70 dB (dla porównania - przeciętna lodówka generuje hałas w przedziale 40-50 dB).
Warto też zwrócić uwagę na to, żeby niszczarka była zaopatrzona w szereg funkcji. Są to: automatyczny start (wałki tnące uruchamiają się automatycznie po podaniu materiału i zatrzymują po zakończeniu „dzieła zniszczenia”), możliwość cofania (przydaje się zwłaszcza, gdy chcemy zwolnić zacięty dokument przy użyciu automatycznego przycisku), diody LED (zasilania, przeciążenia i przegrzania) oraz – last but not least – mechanizm bezpieczeństwa, który uniemożliwia pracę, jeśli głowica urządzenia nie jest właściwie umieszczona w koszu na papier.

Wielka Gala Liderów Polskiego Biznesu już 1 marca

4. certyfikat Top Employer dla Amazon Fulfillment Poland

Aplikacja Escapecity wyróżniona w konkursie ODYS 2024
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Praca

Dostęp do wysoko wykwalifikowanej kadry przyciąga do Polski inwestorów. Kluczowymi partnerami stają się firmy z Wielkiej Brytanii
Polska zajmuje szóste miejsce w Europie pod względem atrakcyjności inwestycyjnej. Jako największa gospodarka w regionie, ze strategicznym położeniem, odgrywa istotną rolę w budowaniu odpornych, zrównoważonych i konkurencyjnych łańcuchów dostaw w szybko zmieniającym się globalnym środowisku. Tym samym jej potencjał inwestycyjny wciąż rośnie. Wielka Brytania już jest strategicznym partnerem dla Polski, potencjał jest jednak znacznie większy.
Sport
Coraz lepsze perspektywy dla branży fitness. Sieć Xtreme Fitness Gyms zapowiada rozwój również poza Polską

Ponad połowa Polaków deklaruje aktywność fizyczną co najmniej raz w tygodniu. Jak wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie BIG InfoMonitor, w 2025 roku 14 proc. osób planuje zwiększyć wydatki na siłownię, dietę oraz wizyty u specjalistów. W odpowiedzi na rosnące zainteresowanie sieci fitness dynamicznie rozwijają swoją działalność i dostosowują liczbę placówek do popytu. Xtreme Fitness Gyms zamierza do 2027 roku uruchomić 227 lokalizacji, w tym roku ma też powstać około 10 placówek Xtreme KiDS przeznaczonych dla dzieci. W planach jest również ekspansja zagraniczna.
Przemysł
Konkurencyjność przemysłu priorytetem dla Europy. Konieczne jest zwiększenie poziomu inwestycji firm w innowacje

Dobrze prosperująca i konkurencyjna Europa – to jedno z haseł przewodnich obecnego tzw. tria prezydencji w Radzie UE, czyli Polski, Danii i Cypru. To oznacza, że przez kolejne 1,5 roku wysiłki państw członkowskich i instytucji unijnych będą się koncentrować oprócz szeroko rozumianego bezpieczeństwa m.in. na wzmacnianiu konkurencyjności europejskiego przemysłu. W tym kontekście na znaczeniu zyskują inwestycje firm w cyfryzację i automatyzację.
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.