Jak przedsiębiorstwa przemysłowe budują przewagę konkurencyjną?
Innowacyjny produkt szansą na zbudowanie przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstw przemysłowych
Zdobycie przewagi konkurencyjnej na dzisiejszym rynku przemysłowym to niełatwe zadanie. To proces, który wymaga ogromnej wiedzy, doświadczenia, dostępu do specjalistycznych urządzeń i technologii oraz kreatywności. Według wielu specjalistów rozwiązaniem są innowacje.
Jak rozumieć pojęcie innowacji?
Innowacja to proces tworzenia nowych, unikalnych pomysłów bądź rozwiązań, które stosuje się po to, by uzyskać pewne korzyści lub zaspokoić konkretne, dotąd niezaspokojone potrzeby rynku. Innymi słowy, jest to realizacja pomysłów, które skutkują wprowadzeniem nowych towarów / usług bądź ulepszeniem obecnych, co przekłada się na zyski na różnych płaszczyznach. Aby osiągnąć te cele, wiele firm decyduje się na wsparcie ze strony doświadczonego partnera. Podmiotu, który specjalizuje się w zarządzaniu i wykonawstwie projektów badawczo-rozwojowych. – Dostarczamy innowacyjne rozwiązania technologiczne, które mają generować oszczędności w procesach produkcyjnych, a przy tym zwiększać wydajność parku maszynowego i poprawiać wskaźniki biznesowe i finansowe danej firmy – podkreśla Paweł Uss, COO Centrum Badań i Rozwoju Technologii dla Przemysłu S.A.. – W ten sposób wspieramy przedsiębiorstwa przemysłowe w kreowaniu przewagi konkurencyjnej – dodaje.
Innowacje mogą dotyczyć różnych obszarów funkcjonowania przedsiębiorstwa i objawiać się na wiele sposobów. Jak stworzyć innowacyjny produkt? Kluczem do sukcesu jest posiadanie kompetentnych ekspertów, zaplecza R&D oraz odpowiednich sprzętów czy aparatury.
Znaczenie analizy biznesowej w budowaniu przewagi konkurencyjnej na rynku przemysłowym
Aby wprowadzić innowację, która przełoży się na przewagę konkurencyjną, trzeba zidentyfikować wszystkie wyzwania, potrzeby i problemy oraz przeprowadzić szczegółowy audyt. Na podstawie pozyskanych informacji tworzy się warianty rozwiązań i buduje koncepcję innowacyjnego projektu. Proces ten nazywamy analizą biznesową, która przez specjalistów określana jest jako filar funkcjonowania każdego przedsiębiorstwa przemysłowego.
– Dobry plan to podstawa. Swoim klientom oferujemy kompleksową pomoc – od analizy i doradztwa technicznego i technologicznego, przez opracowanie innowacyjnego projektu, aż do realizacji i wdrożenia zaproponowanych innowacji. Staramy się przenieść najnowsze zdobycze techniki do otoczenia gospodarczego i przemysłowego, by wzmocnić pozycję konkurencyjną polskich firm na rynku krajowym i międzynarodowym – wyjaśnia Paweł USS, ekspert CBRTP.
Jak stworzyć innowacyjny produkt?
CBRTP swoje innowacyjne działania opiera na kilku filarach. Jednym z nich jest nanotechnologia. Jest to dziedzina nauki z zakresu inżynierii materiałowej, zajmująca się badaniem oraz zastosowaniem materiałów mierzących od kilku do kilkudziesięciu nanometrów. W nowoczesnym Laboratorium Nanotechnologii powstają złożone nanomateriały, w tym kompozyty i materiały wielowarstwowe, które mają zastosowanie w różnego rodzaju zakładach – przemysłowych, mechanicznych, elektronicznych czy optycznych.
CBRTP wprowadza innowacje również poprzez robotyzację i automatykę różnych procesów oraz wykorzystanie innych nowoczesnych technologii.
Polskie innowacje zdobywają rynek
Innowacje przekładają się na korzyści w postaci oszczędności w procesach produkcyjnych, zwiększenie wydajności i poprawę różnych wskaźników biznesowych, co w konsekwencji prowadzi do uzyskania przewagi konkurencyjnej.
Eksperci z CBRTP stworzyli m.in. komponenty fotowoltaiczne (ogniwa i moduły), stanowiące doskonałą alternatywę dla chińskich produktów. Ich przewaga konkurencyjna wynika z niższego o 35% kosztu wytworzenia ogniwa. Innym przykładem innowacyjnego produktu są elementy układu chłodniczego, oparte o technologię łączenia zmniejszającą koszty wytworzenia komponentów o 10%.
Ciekawym innowacyjnym rozwiązaniem jest autorski system rozpoznawania obrazu i mapowania laserowego przygotowany na potrzeby kontroli jakości w branży produkcji tworzyw technicznych. System wyróżnia się wydajnością produkcji do 20 tys. detali na godzinę. Dzięki niemu znacznie zmniejszono zapotrzebowanie na obsługę operatorską dla 15 gniazd wytryskowych – z 15 do 3 osób.
Nowoczesne technologie to przyszłość branży przemysłowej. Innowacyjne rozwiązania wprowadzone w odpowiedni sposób przynoszą realne korzyści ekonomiczne i biznesowe. To oszczędności procesowe i usprawnienia technologiczne, które przekładają się na długofalową przewagę konkurencyjną na rynku. Inwestycja w innowację to inwestycja w rozwój firmy.

Wielka Gala Liderów Polskiego Biznesu już 1 marca

4. certyfikat Top Employer dla Amazon Fulfillment Poland

Aplikacja Escapecity wyróżniona w konkursie ODYS 2024
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Prawo

UE lepiej przygotowana na reagowanie na klęski żywiołowe. Od czasu powodzi w Polsce pojawiło się wiele usprawnień
Na tereny dotknięte ubiegłoroczną powodzią od rządu trafiło ponad 4 mld zł. Pierwsze formy wsparcia, w tym zasiłki, pomoc materialna czy wsparcie dla przedsiębiorców, pojawiły się już w pierwszych dniach od wystąpienia kataklizmu. Do Polski ma też trafić 5 mld euro z Funduszu Spójności UE na likwidację skutków powodzi. Doświadczenia ostatnich lat powodują, że UE jest coraz lepiej przygotowana, by elastycznie reagować na występujące klęski żywiołowe.
Bankowość
Phishing największym cyberzagrożeniem. Przestępcy będą coraz częściej sięgać po AI, by skutecznie docierać do potencjalnych ofiar

Choć liczba zablokowanych przez CyberTarczę fałszywych stron internetowych wyłudzających dane spadła w ubiegłym roku z 360 tys. do 305 tys., to wciąż najczęstszym typem ataku, po jaki sięgają cyberprzestępcy, jest phishing. Ten trend prawdopodobnie utrzyma się w najbliższych latach, m.in. dlatego że sztuczna inteligencja umożliwia hakerom dużo łatwiejsze podszywanie się pod cudzą tożsamość. Choć CyberTarcza działająca w sieci Orange Polska skutecznie chroni internautów przed atakami, to wciąż jednak to właśnie człowiek jest ich głównym celem.
Medycyna
Komisja Europejska pracuje nad nową dyrektywą tytoniową. Papierosy w Polsce mogą znacznie podrożeć

W Brukseli trwa dyskusja nad zmianami w unijnej dyrektywie tytoniowej. Minimalna stawka akcyzy na paczkę papierosów w UE może wzrosnąć nawet dwukrotnie: z 1,8 euro do 3,6 euro. Doprowadziłoby to do wyrównania cen papierosów pomiędzy państwami UE. Wzrost cen byłby najbardziej dotkliwy dla palaczy z tych państw, które przystąpiły do UE w 2004 roku, w tym Polski, z uwagi na znacznie niższy udział akcyzy w cenie paczki papierosów niż nowe minima unijne. Nad Wisłą paczka papierosów mogłaby kosztować nawet ok. 40 zł. Nowa dyrektywa tytoniowa może zostać otwarta już podczas duńskiej prezydencji w Radzie Unii Europejskiej.
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.