Jak i kiedy weryfikować poprawność automatycznie naklejonej etykiety?
Jak i kiedy weryfikować poprawność automatycznie naklejonej etykiety?
Automatyczne etykietowanie pozwala w łatwy sposób usprawnić proces znakowania produktów. Powtarzalne, z uwzględnieniem pewnej tolerancji, miejsce naklejenia etykiety oraz zapewnienie poprawności znajdujących się na niej danych, to kolejne zalety tego rozwiązania. Czy to oznacza, że jest bez wad? Sprawdzamy.
Może się zdarzyć, że w pewnych sytuacjach produkt nie zostanie oznakowany. Brak etykiety to jedno. Inną sytuacją wymagającą uwagi jest błędne oznakowanie, gdy dane na etykiecie są nieprawidłowe, nieczytelne lub nie mieszczące się w założonych kryteriach jakościowych. Któryś z tych problemów może wystąpić np.: na skutek awarii aplikatora lub drukarki termotransferowej, wad produkcyjnych materiałów eksploatacyjnych lub ich złego doboru czy wadliwego naklejenia etykiet na produkty (przesunięcia, zagięcia, pomarszczenia).
Jak sprawdzić obecność etykiety na produkcie po automatycznej aplikacji?
Często najważniejszą informacją na etykiecie jest kod kreskowy lub kod 2D. Może on zawierać dane identyfikacyjne potrzebne np. do skanowania produktu w kasie sklepowej lub na kolejnych etapach procesu montażu, ewentualnie inne informacje dodatkowe np. adresy stron internetowych. - Przy użyciu skanera w łatwy i tani sposób określimy czy zaaplikowana etykieta z kodem znajduje się na produkcie. Jeśli kod będzie nieodczytywalny przez skaner oznacza to, że etykiety nie zaaplikowaliśmy lub kod 1D/2D jest uszkodzony. Może się to zdarzyć np. w przypadku uszkodzenia głowicy drukującej drukarki TT. Może się tak wydarzyć także gdy dojdzie do marszczenia się kalki termotransferowej, złych materiałów eksploatacyjnych, zbyt niskiej temperatury drukowania itp.- wyjaśnia Michał Wąs, specjalista pracujący w Dziale Rozwoju Produktu w firmie Etisoft.
Czujnik kontrastu, koloru a może system wizyjny?
Obecność etykiety na produkcie w łatwy i ekonomiczny sposób można sprawdzić przy pomocy czujnika kontrastu lub koloru. W przypadku konieczności wykonania bardzo dokładnej weryfikacji etykiet ,w celu sprawdzenia poprawności napisów i piktogramów, nieodzowne będzie zastosowanie do weryfikacji systemu wizyjnego. Może to być też skaner wizyjny OCR z funkcją dekodowania znaków. - System wizyjny pozwoli również z najwyższą dokładnością sprawdzić precyzję naklejenia etykiety na produkcie lub detalu. Efektywnie wspiera to proces znakowania w wymagających aplikacjach. – podpowiada ekspert z Etisoft. Z kolei weryfikacja aplikacji etykiety z tagiem RFID odbywa się przy użyciu anteny połączonej lub zintegrowanej z kontrolerem - poza obecnością taga RFID na produkcie można również zweryfikować zapisane w nim dane. Ewentualnie można wykonać walidację z informacjami zapisanymi w zewnętrznej bazie danych.
Na jakim etapie sprawdzić obecność etykiety na produkcie po automatycznej aplikacji?
Zaleca się, aby weryfikacja obecności etykiety na produkcie odbywała się jak najszybciej po jej aplikacji. Można wówczas szybko wyeliminować produkt z procesu lub wykonać ponowne znakowanie. Odsunięcie w czasie weryfikacji może skutkować zwielokrotnieniem produktów bez prawidłowego oznaczenia. Może się tak dziać np. z powodu awarii głowicy drukującej lub niewykrycia końca rolki z etykietami. Konsekwencją takiego działania będzie zaburzenie przepływu produkcyjnego, a w efekcie dłuższy przestój lub nawet utrata produktów, nie wspominając o zwrotach reklamacyjnych od klientów końcowych.
W szczególnych przypadkach, jeśli technicznie jest to możliwe, można wprowadzić dodatkową weryfikację etykiety na aplikatorze przed jej aplikacją. Prewencyjne działanie pozwoli jeszcze szybciej zweryfikować dane na etykiecie i wykryć ewentualne nieprawidłowości przed jej naklejeniem. - Taka procedura działania jest pożądana kiedy nie chcemy, aby źle oznaczony produkt znalazł się na linii produkcyjnej ze względu na niemożność lub trudność z jego lokalizacją lub jego usunięciem. W przypadku znakowania 1 do 1, czyli aktualnie dedykowanymi wydrukowanymi danymi na etykiecie, weryfikacja przed znakowaniem może być utrudniona. Może być też niemożliwa ze względu na budowę głowicy aplikującej. To samo dotyczy kwestii automatycznego usunięcia już wydrukowanej etykiety z aplikatora w celu zwolnienia miejsca na kolejną wydrukowaną etykietę. – tłumaczy Michał Wąs.
Bezpieczeństwo i uzupełnienie automatyzacji linii produkcyjnej
Proces weryfikacji etykiety bądź jej treści po procesie automatycznej aplikacji jest uzasadnionym uzupełnieniem automatyzacji linii produkcyjnej. Daje komfort bezpieczeństwa poprawności znakowania, który - mimo wykorzystania automatów znakujących - często wynika z błędu ludzkiego. Weryfikacja pozwoli również na lepszą diagnozę zużywających się elementów eksploatacyjnych aplikatorów i modułów drukujących TT, a także uniknięcie wad w procesie wytwarzania.
Starbucks otwiera pierwszą kawiarnię w Radomiu
MAAG Polska wprowadził 100 nowych kolorów i 2 nowe rozmiary obrzeży w 2024 roku
MAAG Polska wprowadził 100 nowych kolorów i 2 nowe rozmiary obrzeży w 2024 roku
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Zdrowie
Ochrona zdrowia w Polsce ma być bardziej oparta na jakości. Obowiązująca od roku ustawa zostanie zmieniona
Od października placówki ochrony zdrowia mogą się ubiegać o akredytację na nowych zasadach. Nowe standardy zostały określone we wrześniowym obwieszczeniu resortu zdrowia i dotyczą m.in. kontroli zakażeń, sposobu postępowania z pacjentem w stanach nagłych czy opinii pacjentów z okresu hospitalizacji. Standardy akredytacyjne to uzupełnienie obowiązującej od stycznia br. ustawy o jakości w opiece zdrowotnej i bezpieczeństwie pacjenta, która jest istotna dla całego systemu, jednak zdaniem resortu zdrowia wymaga poprawek.
Konsument
Media społecznościowe pełne treści reklamowych od influencerów. Konieczne lepsze ich dopasowanie do odbiorców
Ponad 60 proc. konsumentów kupiło produkt na podstawie rekomendacji lub promocji przez twórców internetowych. 74 proc. uważa, że treściom przekazywanym przez influencerów można zaufać – wynika z badania EY Future Consumer Index. W Polsce na influencer marketing może trafiać ok. 240–250 mln zł rocznie, a marki widzą ogromny potencjał w takiej współpracy. Coraz większym zainteresowaniem cieszą się mikroinfluencerzy, czyli osoby posiadające od kilku do kilkudziesięciu tysięcy followersów, ale o silnym zaangażowaniu.
Ochrona środowiska
Polacy wprowadzają na razie tylko drobne nawyki proekologiczne. Do większych zmian potrzebują wsparcia
Zdecydowana większość Polaków dostrzega niekorzystne zmiany klimatu – wynika z badań przeprowadzonych na zlecenie ING Banku Śląskiego. Są wprawdzie gotowi, by zmieniać swoje nawyki na bardziej ekologiczne, ale często odstraszają ich koszty i brak wiedzy. Jednocześnie liczą na większe wsparcie i zaangażowanie ze strony rządu i biznesu, a prawie 40 proc. Polaków oczekuje, że to start-upy będą pracowały nad innowacjami proklimatycznymi. One same chętnie się w ten obszar angażują, ale widzą wiele barier, m.in. w pozyskiwaniu kapitału.
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.