Komunikaty PR

Czytnik RFID – jaki wybrać i dlaczego?

2021-08-31  |  01:00
Biuro prasowe

Czytnik RFID – jaki wybrać i dlaczego?

Podejmując decyzję o zastosowaniu technologii RFID, prędzej czy później staniemy przed koniecznością wyboru czytnika RFID, czyli sprzętu do odczytu i zapisu znaczników RFID. Jaki wybrać? Czym się przy tym kierować? Sprawdzamy.

W praktyce „czytnik RFID” ma dla różnych osób inne znaczenie. Co więcej, nazwa bywa traktowana synonimicznie z anteną RFID, co zapewne wynika z faktu, że, ta ostatnia jest najczęściej tym, co widzi końcowy użytkownik. A żeby nie było tak prosto, anteny są również składową samych znaczników RFID, co również niejednokrotnie jest źródłem nieporozumień. Spróbujmy to uporządkować i jednocześnie wskazać te cechy i funkcjonalności, na które warto zwrócić uwagę przy wyborze sprzętu do odczytu/zapisów tagów RFID. Zacznijmy od tego, że czytnik RFID może być zarówno urządzeniem typu mobilny terminal danych z wbudowanym czytnikiem RFID, jak i urządzeniem podłączonym lokalnie do komputera. Może to być także tzw. bramka, złożona z czytnika i kilku anten. Wybór właściwego urządzenia zależy głownie od sposobu, w jaki chcemy je wykorzystać.

Czytnik RFID w terminalach mobilnych

Dzięki temu rozwiązaniu z technologii RFID można korzystać w praktycznie dowolnym miejscu. W zależności od konfiguracji sprzętowej, jak i zainstalowanego oprogramowania, możemy pracować w trybie offline lub korzystać z sieci Wi-Fi czy GSM. Terminale wyposażone w dotykowe ekrany, pracujące najczęściej w wykorzystywanych w telefonach komórkowych środowisku Android, to doskonałe rozwiązanie w przypadku, gdy chcemy wykonać inwentaryzację, wyszukać produkt czy np. obsłużyć proces kompletacji. Opcjonalnym rozwiązaniem są tzw. uchwyty skanujące. Można je podłączyć do dowolnego komputera mobilnego lub smartfonu, np. przy użyciu technologii Bluetooth. To oznacza, że do pracy w technologii RFID można wykorzystać już posiadany sprzęt. Wymienione typy czytników RFID są często wyposażone także w czytniki kodów kredkowych oraz kodów 2D, co pozwala na jednoczesne korzystanie z różnych technologii.

Stacjonarne czytniki RFID

Czytniki stacjonarne to urządzenia montowane na stałe w jednym miejscu i służące do odczytu znaczników pojawiających się w zasięgu podłączonych do nich anten. Większość stacjonarnych czytników RFID pozwala na podłączenie od jednej do nawet kilkunastu, czy kilkudziesięciu anten zewnętrznych. - Urządzenia ze zintegrowanymi antenami sprawdzą się w przypadku prostszych zastosowań. – podpowiada Dariusz J. Kawecki, menedżer produktu, odpowiedzialny za rozwiązania dotyczące automatycznej identyfikacji w firmie ETISOFT. - Oszczędzamy dzięki nim miejsce. Nie musimy też instalować dodatkowych kabli i anten. – dodaje ekspert.

Tym, co należy wziąć pod uwagę w związku z planowanym zastosowaniem czytnika, jest:

  • wielkość urządzenia (niektóre, nawet te ze zintegrowaną anteną, mają wielkość karty kredytowej),
  • miejsce montażu (wewnątrz pomieszczeń lub na zewnątrz),
  • odporność czytnika np. na upadek czy wibracje.
  • sposób komunikacji z systemami klienta - w najprostszym (i czasem wystarczającym) przypadku jest to złącze USB lub RS232. Częściej wykorzystuje się jednak łącze sieciowe typu Ethernet, czy też połączenie bezprzewodowe WiFi lub opcjonalnie wykorzystuje się sieci komórkowe.

Warto także uwzględnić to, czy czytnik będzie się komunikował z urządzeniami zewnętrznymi - np. kolumnami sygnałowymi czy różnego rodzaju czujnikami. W tym wypadku należy wybrać czytnik posiadający porty GPIO.

Jaką antenę RFID wybrać?

Dobór anten/anteny to kolejny krok przy wdrażaniu rozwiązań RFID. Oprócz tak oczywistych cech jak wielkość (anteny mogą mieć od kilku centymetrów do nawet metra i więcej), kształt oraz odporność na warunki zewnętrzne, najważniejsze są parametry techniczne – m.in. polaryzacja (kołowa lub liniowa), uzysk, czy też kąt odczytu - które mają ogromny wpływ na jakość odczytu.

Istotne akcesoria

Wszystkie wymienione urządzenia muszą być dedykowane do pracy w danym obszarze geograficznym. Dlaczego to takie ważne? W różnych obszarach dopuszczone są różne zakresy częstotliwości RFID. W Europie obowiązuje zakres 865-868 MHz. - Ponadto, planując zakup i instalację czytników RFID polecam mieć na uwadze, że oprócz samych urządzeń warto uwzględnić dodatkowe, istotne, a czasem nawet niezbędne elementy, takie jak okablowanie (dedykowane do konkretnych czytników i anten) czy uchwyty montażowe, pozwalające z jednej strony na stabilny montaż urządzeń, a z drugiej na łatwą modyfikację ich umiejscowienia. – radzi ekspert z ETISOFT. Kluczowym elementem jest również oprogramowanie, pozwalające na współpracę urządzeń z systemami klienta.

Właściwy dobór i konfiguracja urządzeń RFID pozwoli na późniejsze komfortowe i efektywne użytkowanie. Warto więc zadbać o to, aby dostawca sprzętu potrafił udzielić w tym zakresie niezbędnego wsparcia.

 

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Firma Wielka Gala Liderów Polskiego Biznesu już 1 marca Biuro prasowe
2025-02-12 | 17:00

Wielka Gala Liderów Polskiego Biznesu już 1 marca

1 marca w hotelu Hilton w Warszawie odbędzie się Wielka Gala Liderów Polskiego Biznesu oraz finał XXXII edycji konkursu Lider Polskiego Biznesu. Nagrodę specjalną BCC
Firma 4. certyfikat Top Employer dla Amazon Fulfillment Poland
2025-01-20 | 13:45

4. certyfikat Top Employer dla Amazon Fulfillment Poland

Amazon Fulfillment Poland po raz czwarty z rzędu uzyskał certyfikat Top Employer, zdobywając najwyższe oceny w kluczowych obszarach HR. Wyróżnienie przyznano za kompleksową
Firma Aplikacja Escapecity wyróżniona w konkursie ODYS 2024
2024-12-31 | 16:00

Aplikacja Escapecity wyróżniona w konkursie ODYS 2024

Krakowska Izba Turystyczna przyznała wyróżnienie w konkursie ODYS 2024 twórcom aplikacji mobilnej Escapecity – firmie Gamescape. Uroczysta gala rozdania nagród w

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Polityka

PE przedstawił swoje priorytety budżetowe po 2027 roku. Wydatki na obronność kluczowe, ale nie kosztem polityki spójności

Parlament Europejski przegłosował w tym tygodniu rezolucję w sprawie priorytetów budżetu UE na lata 2028–2034. Europosłowie są zgodni co do tego, że obecny pułap wydatków w wysokości 1 proc. dochodu narodowego brutto UE-27 nie wystarczy do sprostania rosnącej liczbie wyzwań, przed którymi stoi Europa. Mowa między innymi o wojnie w Ukrainie, trudnych warunkach gospodarczych i społecznych oraz pogłębiającym się kryzysie klimatycznym. Eurodeputowani zwracają też uwagę na ogólnoświatową niestabilność, w tym wycofywanie się Stanów Zjednoczonych ze swojej globalnej roli.

Ochrona środowiska

Wokół utylizacji odpadów medycznych narosło wiele mitów. Nowoczesne instalacje pozwalają wykorzystać ten proces do produkcji ciepła i energii

Według różnych szacunków w Polsce powstaje od 60 do nawet 200 tys. t odpadów medycznych. Wymagają one specjalnego trybu postępowania, innego niż dla odpadów komunalnych – jedyną dopuszczalną i obowiązującą w świetle polskiego prawa metodą jest ich spalanie. Obecnie zakłady przetwarzania odpadów to nowoczesne instalacje połączone z odzyskiem energii. Termiczne przekształcenie odpadów może też być elementem gospodarki o obiegu zamkniętym.

Problemy społeczne

Poziom wyszczepienia Ukraińców jest o 20 pp. niższy niż Polaków. Ukraińskie mamy w Polsce wskazują na szereg barier

Różnice w kalendarzu szczepień, bariery językowe, nieznajomość polskiego systemu szczepień oraz obawy przed skutkami ubocznymi szczepionek – to jedne z najczęstszych problemów, które prowadzą do tego, że poziom wyszczepienia Ukraińców w Polsce jest niższy niż Polaków. To może mieć wpływ na bezpieczeństwo zdrowotne w całym kraju. Fundacja Instytutu Matki i Dziecka podejmuje inicjatywę mającą budować postawy proszczepienne wśród imigrantów.

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.