Komunikaty PR

Czytnik RFID – jaki wybrać i dlaczego?

2021-08-31  |  01:00
Biuro prasowe

Czytnik RFID – jaki wybrać i dlaczego?

Podejmując decyzję o zastosowaniu technologii RFID, prędzej czy później staniemy przed koniecznością wyboru czytnika RFID, czyli sprzętu do odczytu i zapisu znaczników RFID. Jaki wybrać? Czym się przy tym kierować? Sprawdzamy.

W praktyce „czytnik RFID” ma dla różnych osób inne znaczenie. Co więcej, nazwa bywa traktowana synonimicznie z anteną RFID, co zapewne wynika z faktu, że, ta ostatnia jest najczęściej tym, co widzi końcowy użytkownik. A żeby nie było tak prosto, anteny są również składową samych znaczników RFID, co również niejednokrotnie jest źródłem nieporozumień. Spróbujmy to uporządkować i jednocześnie wskazać te cechy i funkcjonalności, na które warto zwrócić uwagę przy wyborze sprzętu do odczytu/zapisów tagów RFID. Zacznijmy od tego, że czytnik RFID może być zarówno urządzeniem typu mobilny terminal danych z wbudowanym czytnikiem RFID, jak i urządzeniem podłączonym lokalnie do komputera. Może to być także tzw. bramka, złożona z czytnika i kilku anten. Wybór właściwego urządzenia zależy głownie od sposobu, w jaki chcemy je wykorzystać.

Czytnik RFID w terminalach mobilnych

Dzięki temu rozwiązaniu z technologii RFID można korzystać w praktycznie dowolnym miejscu. W zależności od konfiguracji sprzętowej, jak i zainstalowanego oprogramowania, możemy pracować w trybie offline lub korzystać z sieci Wi-Fi czy GSM. Terminale wyposażone w dotykowe ekrany, pracujące najczęściej w wykorzystywanych w telefonach komórkowych środowisku Android, to doskonałe rozwiązanie w przypadku, gdy chcemy wykonać inwentaryzację, wyszukać produkt czy np. obsłużyć proces kompletacji. Opcjonalnym rozwiązaniem są tzw. uchwyty skanujące. Można je podłączyć do dowolnego komputera mobilnego lub smartfonu, np. przy użyciu technologii Bluetooth. To oznacza, że do pracy w technologii RFID można wykorzystać już posiadany sprzęt. Wymienione typy czytników RFID są często wyposażone także w czytniki kodów kredkowych oraz kodów 2D, co pozwala na jednoczesne korzystanie z różnych technologii.

Stacjonarne czytniki RFID

Czytniki stacjonarne to urządzenia montowane na stałe w jednym miejscu i służące do odczytu znaczników pojawiających się w zasięgu podłączonych do nich anten. Większość stacjonarnych czytników RFID pozwala na podłączenie od jednej do nawet kilkunastu, czy kilkudziesięciu anten zewnętrznych. - Urządzenia ze zintegrowanymi antenami sprawdzą się w przypadku prostszych zastosowań. – podpowiada Dariusz J. Kawecki, menedżer produktu, odpowiedzialny za rozwiązania dotyczące automatycznej identyfikacji w firmie ETISOFT. - Oszczędzamy dzięki nim miejsce. Nie musimy też instalować dodatkowych kabli i anten. – dodaje ekspert.

Tym, co należy wziąć pod uwagę w związku z planowanym zastosowaniem czytnika, jest:

  • wielkość urządzenia (niektóre, nawet te ze zintegrowaną anteną, mają wielkość karty kredytowej),
  • miejsce montażu (wewnątrz pomieszczeń lub na zewnątrz),
  • odporność czytnika np. na upadek czy wibracje.
  • sposób komunikacji z systemami klienta - w najprostszym (i czasem wystarczającym) przypadku jest to złącze USB lub RS232. Częściej wykorzystuje się jednak łącze sieciowe typu Ethernet, czy też połączenie bezprzewodowe WiFi lub opcjonalnie wykorzystuje się sieci komórkowe.

Warto także uwzględnić to, czy czytnik będzie się komunikował z urządzeniami zewnętrznymi - np. kolumnami sygnałowymi czy różnego rodzaju czujnikami. W tym wypadku należy wybrać czytnik posiadający porty GPIO.

Jaką antenę RFID wybrać?

Dobór anten/anteny to kolejny krok przy wdrażaniu rozwiązań RFID. Oprócz tak oczywistych cech jak wielkość (anteny mogą mieć od kilku centymetrów do nawet metra i więcej), kształt oraz odporność na warunki zewnętrzne, najważniejsze są parametry techniczne – m.in. polaryzacja (kołowa lub liniowa), uzysk, czy też kąt odczytu - które mają ogromny wpływ na jakość odczytu.

Istotne akcesoria

Wszystkie wymienione urządzenia muszą być dedykowane do pracy w danym obszarze geograficznym. Dlaczego to takie ważne? W różnych obszarach dopuszczone są różne zakresy częstotliwości RFID. W Europie obowiązuje zakres 865-868 MHz. - Ponadto, planując zakup i instalację czytników RFID polecam mieć na uwadze, że oprócz samych urządzeń warto uwzględnić dodatkowe, istotne, a czasem nawet niezbędne elementy, takie jak okablowanie (dedykowane do konkretnych czytników i anten) czy uchwyty montażowe, pozwalające z jednej strony na stabilny montaż urządzeń, a z drugiej na łatwą modyfikację ich umiejscowienia. – radzi ekspert z ETISOFT. Kluczowym elementem jest również oprogramowanie, pozwalające na współpracę urządzeń z systemami klienta.

Właściwy dobór i konfiguracja urządzeń RFID pozwoli na późniejsze komfortowe i efektywne użytkowanie. Warto więc zadbać o to, aby dostawca sprzętu potrafił udzielić w tym zakresie niezbędnego wsparcia.

 

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Firma Pokolenie Z chce pracować dla inspirujących liderów – ci oczekują partnerstwa Biuro prasowe
2024-11-22 | 08:10

Pokolenie Z chce pracować dla inspirujących liderów – ci oczekują partnerstwa

Warszawa, listopad 2024 roku – Jakie jest wymarzone miejsce pracy osób z pokolenia Z, rozpoczynających karierę zawodową? Studentki i studenci mówią jasno: takie,
Firma Starbucks otwiera pierwszą kawiarnię w Radomiu
2024-11-15 | 14:14

Starbucks otwiera pierwszą kawiarnię w Radomiu

Już 15 listopada 2024 roku Starbucks otwiera pierwszą kawiarnię w Radomiu w Galerii Słonecznej. Nowy lokal marki będzie oferował nie tylko szeroki wybór wysokiej jakości kaw i
Firma MAAG Polska wprowadził 100 nowych kolorów i 2 nowe rozmiary obrzeży w 2024 roku
2024-11-04 | 09:00

MAAG Polska wprowadził 100 nowych kolorów i 2 nowe rozmiary obrzeży w 2024 roku

Rok 2024 przyniósł znaczące zmiany w ofercie MAAG Polska, jednego z wiodących producentów obrzeży meblowych na rynku. Firma zaprezentowała aż 100 nowych kolorów oraz dwa

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Problemy społeczne

Dane satelitarne będą częściej pomagać w walce z żywiołami w Polsce. Nowy system testowany był w czasie wrześniowej powodzi

Światowa Organizacja Meteorologiczna podaje, że w ciągu ostatnich 50 lat pięciokrotnie zwiększyła się liczba katastrof naturalnych na świecie. Jednocześnie nowe możliwości w zakresie wczesnego ostrzegania i zarządzania kryzysowego pozwoliły ograniczyć liczbę ofiar trzykrotnie. Coraz częściej pomagają w tym dane satelitarne, czego przykładem było wykorzystanie nowego systemu Poland’s Civil Security Hub w trakcie wrześniowej powodzi na południowym zachodzie kraju.

Firma

Rośnie rola pracowników w podejmowaniu decyzji zarządczych. Firmy chętniej korzystają z ekspertów zewnętrznych

Szanse i zagrożenia związane z nowymi technologiami, w szczególności rozwój sztucznej inteligencji, cyberbezpieczeństwa oraz zrównoważonego rozwoju i zmienność geopolityczna – to te tematy zyskują na znaczeniu na agendzie zarządów oraz rad nadzorczych działających w Europie spółek giełdowych. Jak wskazuje Raport Board Monitor Europe 2024, rola tych organów w firmach rośnie. Podobnie jak zaangażowanie pracowników w podejmowaniu decyzji zarządczych.

Zdrowie

Ochrona zdrowia w Polsce ma być bardziej oparta na jakości. Obowiązująca od roku ustawa zostanie zmieniona

Od października placówki ochrony zdrowia mogą się ubiegać o akredytację na nowych zasadach. Nowe standardy zostały określone we wrześniowym obwieszczeniu resortu zdrowia i dotyczą m.in. kontroli zakażeń, sposobu postępowania z pacjentem w stanach nagłych czy opinii pacjentów z okresu hospitalizacji. Standardy akredytacyjne to uzupełnienie obowiązującej od stycznia br. ustawy o jakości w opiece zdrowotnej i bezpieczeństwie pacjenta, która jest istotna dla całego systemu, jednak zdaniem resortu zdrowia wymaga poprawek.

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.