Czy tabliczki znamionowe muszą być białe?
Czy tabliczki znamionowe muszą być białe?
Co łączy maszyny przemysłowe, różnego typu pojazdy, sprzęt AGD czy narzędzia? Każde z tych urządzeń, zgodnie z normami, musi posiadać tabliczkę znamionową. Tabliczki znamionowe są dla urządzeń tym, czym dowód osobisty dla ludzi. Znajdują się na nich najważniejsze informacje dotyczące danego urządzenia. Przede wszystkim jego nazwa, informacje o producencie oraz roku produkcji. Jeżeli urządzenie produkuje się seryjnie, to również jego numer seryjny. Ważnym elementem tabliczki są również podstawowe parametry urządzenia, jak moc znamionowa, masa lub ładowność. Co zrobić by były trwałe? Zapytajmy eksperta.
O ile w przemyśle ciężkim stosuje się głównie tabliczki w formie grawerowanej metalowej płytki mocowanej nitami, o tyle w innych jego gałęziach z powodzeniem wykorzystuje się etykiety foliowe, na których można wydrukować potrzebne informacje. Jest to rozwiązanie nie tylko ekonomiczne, ale także elastyczne. Do wydruku tego typu etykiet potrzebny jest mniejszy nakład pracy. Ponadto, ponieważ drukujemy tylko tyle oznaczeń, ile aktualnie potrzebujemy, optymalizujemy koszty.
Tabliczki znamionowe „ON DEMAND”
Do druku tabliczek znamionowych zwykle wykorzystuje się etykietę foliową oraz czarną, żywiczną taśmę termotransferową. Takie połączenie zapewnia trwały i odporny na różnego rodzaju zagrożenia nadruk, a to właśnie od doboru materiału oraz taśmy termotransferowej zależy jego trwałość. Etykiety z materiału o barwie białej lub srebrnej w połączeniu z czarną taśmą termotransferową to nie jedyna opcja, jaką mają do dyspozycji producenci. Zdarzają się bowiem przypadki, w których zależy im na czarnej tabliczce. Co wtedy? - Istnieje możliwość wydruku takiej etykiety w tzw. „negatywie”. – przyznaje Mariusz Baranowski, specjalista ds. testowania produktów i rozwiązań w Dziale Rozwoju Produktu w firmie Etisoft. - Jednak niesie to za sobą kilka zagrożeń. – zastrzega ekspert. Jakich konkretnie? - Po pierwsze wydruk takiej samej etykiety w negatywie skraca żywotność głowicy drukującej. Po drugie rozgrzanie głowicy drukującej na całej jej szerokości może powodować marszczenie taśmy termotransferowej, w związku z tym nadruk nie jest perfekcyjny. Zmarszczona kalka powoduje z kolei konieczność ponownego wydruku etykiety, generując dodatkowe koszty. Ponadto w przypadku „negatywu” nie mamy możliwości nadruku etykiety do samej krawędzi. – wylicza Mariusz Baranowski.
Biały nadruk na czarnym tle
Doskonałą alternatywą dla „negatywu” jest etykieta z czarnego materiału oraz biała, żywiczna taśma termotransferowa. Takie rozwiązanie przynosi wiele korzyści i przede wszystkim eliminuje wszystkie wspomniane wcześniej problemy. Na rynku dostępne są wysokiej klasy taśmy termotransferowe o podwyższonej odporności na substancje chemiczne, jak np. PANTONE RESIN CR WHITE. - Ta taśma przeznaczona jest do drukarek z płaską głowicą drukującą. Charakteryzuje się doskonałą jakością druku, a intensywnie biały nadruk gwarantuje prawidłowe parametry odczytów kodów kreskowych i 2D. – wyjaśnia ekspert z Etisoft. Natomiast dla drukarek wykorzystujących krawędziowe głowice drukujące, ale także dla tych z głowicami płaskimi, sprawdzi się PANTONE RESIN ED WHITE . Wysoka odporność na zadrapania i powszechnie używane środki czyszczące sprawia, że taśmę tę często wykorzystuje się do druku na innym materiale niż biały. Dodatkowym atutem tej taśmy jest możliwość wydruku z dużą prędkością. Jednak w porównaniu z PANTONE RESIN CR WHITE nie daje nadruku o tak intensywnie białej barwie.
Co rekomendują eksperci?
- Do druku czarnych tabliczek znamionowych rekomendujemy klientom materiał E-7016. – podpowiada Mariusz Baranowski. Ta czarna folia poliestrowa, o odpowiedniej grubości do tego typu zastosowań, charakteryzuje się błyszczącą powierzchnią. Wytrzymały klej sprawia, że oznaczenia nie będą się samoczynnie odklejać pod wpływem czynników atmosferycznych. Ponadto materiał spełnia wymogi unijnych regulacji REACH oraz RoHS. Dodatkowo trwałość nadruku z wymienionymi wyżej taśmami termotransferowymi zapewnia certyfikacja UL.
Starbucks otwiera pierwszą kawiarnię w Radomiu
MAAG Polska wprowadził 100 nowych kolorów i 2 nowe rozmiary obrzeży w 2024 roku
MAAG Polska wprowadził 100 nowych kolorów i 2 nowe rozmiary obrzeży w 2024 roku
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Zdrowie
Ochrona zdrowia w Polsce ma być bardziej oparta na jakości. Obowiązująca od roku ustawa zostanie zmieniona
Od października placówki ochrony zdrowia mogą się ubiegać o akredytację na nowych zasadach. Nowe standardy zostały określone we wrześniowym obwieszczeniu resortu zdrowia i dotyczą m.in. kontroli zakażeń, sposobu postępowania z pacjentem w stanach nagłych czy opinii pacjentów z okresu hospitalizacji. Standardy akredytacyjne to uzupełnienie obowiązującej od stycznia br. ustawy o jakości w opiece zdrowotnej i bezpieczeństwie pacjenta, która jest istotna dla całego systemu, jednak zdaniem resortu zdrowia wymaga poprawek.
Konsument
Media społecznościowe pełne treści reklamowych od influencerów. Konieczne lepsze ich dopasowanie do odbiorców
Ponad 60 proc. konsumentów kupiło produkt na podstawie rekomendacji lub promocji przez twórców internetowych. 74 proc. uważa, że treściom przekazywanym przez influencerów można zaufać – wynika z badania EY Future Consumer Index. W Polsce na influencer marketing może trafiać ok. 240–250 mln zł rocznie, a marki widzą ogromny potencjał w takiej współpracy. Coraz większym zainteresowaniem cieszą się mikroinfluencerzy, czyli osoby posiadające od kilku do kilkudziesięciu tysięcy followersów, ale o silnym zaangażowaniu.
Ochrona środowiska
Polacy wprowadzają na razie tylko drobne nawyki proekologiczne. Do większych zmian potrzebują wsparcia
Zdecydowana większość Polaków dostrzega niekorzystne zmiany klimatu – wynika z badań przeprowadzonych na zlecenie ING Banku Śląskiego. Są wprawdzie gotowi, by zmieniać swoje nawyki na bardziej ekologiczne, ale często odstraszają ich koszty i brak wiedzy. Jednocześnie liczą na większe wsparcie i zaangażowanie ze strony rządu i biznesu, a prawie 40 proc. Polaków oczekuje, że to start-upy będą pracowały nad innowacjami proklimatycznymi. One same chętnie się w ten obszar angażują, ale widzą wiele barier, m.in. w pozyskiwaniu kapitału.
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.