Czy tabliczki znamionowe muszą być białe?
Czy tabliczki znamionowe muszą być białe?
Co łączy maszyny przemysłowe, różnego typu pojazdy, sprzęt AGD czy narzędzia? Każde z tych urządzeń, zgodnie z normami, musi posiadać tabliczkę znamionową. Tabliczki znamionowe są dla urządzeń tym, czym dowód osobisty dla ludzi. Znajdują się na nich najważniejsze informacje dotyczące danego urządzenia. Przede wszystkim jego nazwa, informacje o producencie oraz roku produkcji. Jeżeli urządzenie produkuje się seryjnie, to również jego numer seryjny. Ważnym elementem tabliczki są również podstawowe parametry urządzenia, jak moc znamionowa, masa lub ładowność. Co zrobić by były trwałe? Zapytajmy eksperta.
O ile w przemyśle ciężkim stosuje się głównie tabliczki w formie grawerowanej metalowej płytki mocowanej nitami, o tyle w innych jego gałęziach z powodzeniem wykorzystuje się etykiety foliowe, na których można wydrukować potrzebne informacje. Jest to rozwiązanie nie tylko ekonomiczne, ale także elastyczne. Do wydruku tego typu etykiet potrzebny jest mniejszy nakład pracy. Ponadto, ponieważ drukujemy tylko tyle oznaczeń, ile aktualnie potrzebujemy, optymalizujemy koszty.
Tabliczki znamionowe „ON DEMAND”
Do druku tabliczek znamionowych zwykle wykorzystuje się etykietę foliową oraz czarną, żywiczną taśmę termotransferową. Takie połączenie zapewnia trwały i odporny na różnego rodzaju zagrożenia nadruk, a to właśnie od doboru materiału oraz taśmy termotransferowej zależy jego trwałość. Etykiety z materiału o barwie białej lub srebrnej w połączeniu z czarną taśmą termotransferową to nie jedyna opcja, jaką mają do dyspozycji producenci. Zdarzają się bowiem przypadki, w których zależy im na czarnej tabliczce. Co wtedy? - Istnieje możliwość wydruku takiej etykiety w tzw. „negatywie”. – przyznaje Mariusz Baranowski, specjalista ds. testowania produktów i rozwiązań w Dziale Rozwoju Produktu w firmie Etisoft. - Jednak niesie to za sobą kilka zagrożeń. – zastrzega ekspert. Jakich konkretnie? - Po pierwsze wydruk takiej samej etykiety w negatywie skraca żywotność głowicy drukującej. Po drugie rozgrzanie głowicy drukującej na całej jej szerokości może powodować marszczenie taśmy termotransferowej, w związku z tym nadruk nie jest perfekcyjny. Zmarszczona kalka powoduje z kolei konieczność ponownego wydruku etykiety, generując dodatkowe koszty. Ponadto w przypadku „negatywu” nie mamy możliwości nadruku etykiety do samej krawędzi. – wylicza Mariusz Baranowski.
Biały nadruk na czarnym tle
Doskonałą alternatywą dla „negatywu” jest etykieta z czarnego materiału oraz biała, żywiczna taśma termotransferowa. Takie rozwiązanie przynosi wiele korzyści i przede wszystkim eliminuje wszystkie wspomniane wcześniej problemy. Na rynku dostępne są wysokiej klasy taśmy termotransferowe o podwyższonej odporności na substancje chemiczne, jak np. PANTONE RESIN CR WHITE. - Ta taśma przeznaczona jest do drukarek z płaską głowicą drukującą. Charakteryzuje się doskonałą jakością druku, a intensywnie biały nadruk gwarantuje prawidłowe parametry odczytów kodów kreskowych i 2D. – wyjaśnia ekspert z Etisoft. Natomiast dla drukarek wykorzystujących krawędziowe głowice drukujące, ale także dla tych z głowicami płaskimi, sprawdzi się PANTONE RESIN ED WHITE . Wysoka odporność na zadrapania i powszechnie używane środki czyszczące sprawia, że taśmę tę często wykorzystuje się do druku na innym materiale niż biały. Dodatkowym atutem tej taśmy jest możliwość wydruku z dużą prędkością. Jednak w porównaniu z PANTONE RESIN CR WHITE nie daje nadruku o tak intensywnie białej barwie.
Co rekomendują eksperci?
- Do druku czarnych tabliczek znamionowych rekomendujemy klientom materiał E-7016. – podpowiada Mariusz Baranowski. Ta czarna folia poliestrowa, o odpowiedniej grubości do tego typu zastosowań, charakteryzuje się błyszczącą powierzchnią. Wytrzymały klej sprawia, że oznaczenia nie będą się samoczynnie odklejać pod wpływem czynników atmosferycznych. Ponadto materiał spełnia wymogi unijnych regulacji REACH oraz RoHS. Dodatkowo trwałość nadruku z wymienionymi wyżej taśmami termotransferowymi zapewnia certyfikacja UL.

Personalizowane torby reklamowe – skuteczna forma promocji marki

Wielka Gala Liderów Polskiego Biznesu już 1 marca

4. certyfikat Top Employer dla Amazon Fulfillment Poland
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Handel

Nestlé w Polsce podsumowuje wpływ na krajową gospodarkę. Firma wygenerowała 0,6 proc. polskiego PKB [DEPESZA]
Działalność Nestlé w Polsce wsparła utrzymanie 45,2 tys. miejsc pracy i wygenerowała 20,1 mld zł wartości dodanej dla krajowej gospodarki. Firma przyczyniła się do zasilenia budżetu państwa kwotą 1,7 mld zł – wynika z „Raportu Wpływu Nestlé” w Polsce przygotowanego przez PwC na podstawie danych za 2023 rok.
Polityka
M. Kobosko: Surowce dziś rządzą światem i zdecydują o tym, kto wygra w XXI wieku. Zasoby Grenlandii w centrum zainteresowania

Duńska prezydencja w Radzie Unii Europejskiej rozpoczęła się 1 lipca pod hasłem „Silna Europa w zmieniającym się świecie”. Według zapowiedzi ma się ona skupiać m.in. na bezpieczeństwie militarnym i zielonej transformacji. Dla obu tych aspektów istotna jest kwestia niezależności w dostępie do surowców krytycznych. W tym kontekście coraz więcej mówi się o Grenlandii, autonomicznym terytorium zależnym Danii, bogatym w surowce naturalne i pierwiastki ziem rzadkich. Z tego właśnie powodu wyspa znalazła się w polu zainteresowania Donalda Trumpa.
Prawo
Mikro-, małe i średnie firmy liczą na lepszy dostęp do finansowania. To coraz istotniejszy klient dla sektora bankowego

Sektor MŚP stanowi 99 proc. firm w Polsce i odpowiada za prawie połowę polskiego PKB. Dlatego od jego rozwoju w dużej mierze uzależniony jest wzrost gospodarczy. Ekonomiści wskazują jednak, że poziom inwestycji jest zbyt niski, by budować silne podstawy rozwoju. Jak wskazuje Rzecznik MŚP, przedsiębiorcy liczą na lepszy dostęp do finansowania bankowego. Chodzi nie tylko o wsparcie inwestycji w kraju, lecz również w ekspansji zagranicznej.
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.