Komunikaty PR

Bon 1000 Plus – Polish Outdoor Group do rządu RP. Badanie branży outdoorowej

2020-06-01  |  08:15
Biuro prasowe
Do pobrania IP_POG ( 0.6 MB )

26 maja br. odbyła się konferencja organizowana wspólnie przez Ministerstwo Rozwoju i PARP w sprawie „Pozyskiwania środków finansowych dla branży turystycznej” – nadal nie wiadomo, które podmioty zostaną uwzględnione w projekcie bonu 1000 plus.  Na początku maja Stowarzyszenie Polish Outdoor Group zwróciło się z postulatem uwzględnienia branży outdoorowej podczas tworzenia programu wsparcia dla turystyki. Pismo zostało skierowane do Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, Ministerstwa Rozwoju, a także Rady Dialogu Społecznego.

 

Branża turystyczna to ważna gałąź gospodarki, która skupia wiele różnych podmiotów działających na rynku. Większość z nas, kiedy słyszy „turystyka” myśli przede wszystkim o hotelach, biurach podróży, firmach wynajmujących autokary wycieczkowe. Jednak na tym nie koniec – branża turystyczna to również firmy outdoorowe. Zaliczają się do nich producenci i wypożyczalnie sprzętu sportowego, odzieży i akcesoriów turystycznych, specjalistyczne sklepy turystyczne, organizatorzy biegów i festiwali górskich, organizatorzy specjalistycznych szkoleń z zakresu aktywności sportowych (np. kursy wspinaczki), jak również instruktorzy i przewodnicy górscy. Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 13 marca 2020 r. związane z panującą w Polsce epidemią, nakazało – w trybie natychmiastowym – zamknięcie tysięcy placówek i przedsięwzięć. Z dnia na dzień wiele firm zostało pozbawionych możliwości zarobkowych, natomiast ludzie zostali bez pracy i środków do życia. Na dzień dzisiejszy „przetrwanie” tego trudnego okresu dla szeregu firm nadal stoi pod znakiem zapytania. Skutki „lockdownu” boleśnie odczuły także firmy z branży outdoorowej, która leży na pograniczu sektora turystyki i szeroko pojętego sportu.

 

Odnosimy wrażenie, że w projekcie bonu na turystykę 1000 plus Rząd skupia się na turystyce wypoczynkowej, zakładając wsparcie przede wszystkim dla operatorów bazy noclegowej. Chcielibyśmy zwrócić uwagę, ze ważnym elementem całej branży turystycznej, wpływającym na ożywienie gospodarcze w wielu lokalnych społecznościach i regionach Polski, jest także turystyka kwalifikowana np. piesza, górska, kajakowa, rowerowa, narciarska, a wraz z nią szereg firm specjalistycznych, takich jak: wypożyczalnie sprzętu turystycznego, kajakowego, narciarskiego, rowerów, żaglówek itp., przewodnicy górscy, instruktorzy wspinania, firmy organizujące szkolenia górsko-turystyczne, organizatorzy wyjazdów związanych z turystyką kwalifikowaną, a także sklepy oferujące sprzęt biwakowy i turystyczny” brzmi fragment listu kierowanego przez Zarząd POG do Rządu.

 

WSPARCIE DLA PRZEDSIĘBIORSTW

 

Rząd, aby wspomóc przedsiębiorców w tym trudnym czasie, przygotował ustawy zwane „Tarczą antykryzysową”. W kolejnej wersji Tarczy znalazła się również branża turystyczna, powstał pomysł projektu „1000 plus” dla polskiej turystyki. „Pracujemy z Polską Organizacją Turystyczną nad programem 1000 plus, w postaci bonów o wartości 1000 zł, które można wydać na wycieczkę, czy inne wydarzenie związane z turystyką” – zapowiedziała minister rozwoju Jadwiga Emilewicz w kwietniu br.

Jej zdaniem, powinno to w odczuwalny sposób wesprzeć branżę. Prace nad doprecyzowaniem zasad funkcjonowania programu i określeniem jego beneficjentów nadal trwają. W maju minister przedstawiła kolejne szczegóły rządowego programu. Z bonu skorzystać będą mogły jedynie osoby zatrudnione w oparciu o umowę o pracę, które nie zarabiają więcej niż wynosi przeciętne wynagrodzenie – to jest 5200 zł brutto. „W tym roku taki bon będzie w 90 procentach sfinansowany z budżetu państwa, a 10 procent to będzie wkład własny pracodawcy”– tłumaczyła minister Emilewicz w wywiadzie dla Money.pl. Rząd szacuje, że 1000 plus na wyjazdy turystyczne dostanie ponad 7 milionów obywateli. Dla branży turystycznej oznaczałoby to zastrzyk w wysokości 7 miliardów złotych w ciągu 2 lat, w których będzie można wykorzystać bon. Jednak czy jakakolwiek część z tej sumy, będzie miała szansę wesprzeć branżę outdoor?

 

Ani sama wicepremier Jadwiga Emilewicz, ani Ministerstwo Rozwoju, ciągle nie podają szczegółów programu. Ostatnia konferencja poświęcona temu tematowi, która odbyła się 26 maja br. również nie przyniosła odpowiedzi na nurtujące branżę pytanie, kto zostanie objęty programem. Na razie wiadomo jedynie, że bon 1000 plus będzie najprawdopodobniej wydawany w postaci karty przedpłaconej (prepaidowej), jednak jacy beneficjenci czy usługi znajdą się na karcie, nie wie na razie nikt. Wiadomo jedynie, że pieniądze można będzie przeznaczyć na usługi turystyczne realizowane jedynie w Polsce. Na ten moment wiemy, że wśród usług, które będzie można opłacić za pomocą bonu, mają znaleźć się noclegi, zakup wycieczki krajowej, opłaty związane ze wstępem do muzeów lub różnego rodzaju atrakcji turystycznych, pokrycie kosztów lokalnego przewodnika turystycznego. Taki katalog usług niestety znacznie ograniczałby pole wykorzystania bonu w tzw. aktywnej turystyce, z którą bezpośrednio związana jest branża outdoor.

 

Projekt bonów turystycznych czekają jeszcze konsultacje z Radą Dialogu Społecznego
i branżą turystyczną. Planowany start: połowa roku, ponoć program ma ruszyć jeszcze
w czerwcu przed wakacjami. Swoje postulaty i propozycje uwzględnienia w programie podmiotów branży outdoorowej przekazało również stowarzyszenie POG. Z uzyskanych informacji wynika, że Ministerstwo rozważa rozszerzenie zakresu programu 1000 plus:

 

„Nikt z nas już chyba nie ma wątpliwości, że nadchodzące wakacje będą inne niż wszystkie. Wiele sklepów handlujących odzieżą i sprzętem outdoorowym, operatorzy ścian wspinaczkowych, organizatorzy specjalistycznych wyjazdów, przewodnicy i instruktorzy podobnie, jak firmy w całej Polsce są dotknięte ogromnym kryzysem, który może się jeszcze pogłębić w sytuacji, w której Polaków zwyczajnie nie będzie stać na wakacje – konkluduje Prezes Stowarzyszenia Polish Outdoor Group Piotr Turkot – Informacje, które płyną z naszego rynku, uzyskane, między innymi, dzięki przeprowadzonej przez POG ankiecie, dowodzą wielkich trudności, z jakimi boryka się większość przedsiębiorców w segmencie outdoor.

 

 

BRANŻA OUTDOOROWA W CZASACH PANDEMII

 

W 2. połowie kwietnia br. Polish Outdoor Group przeprowadziło ankietę wśród firm z branży outdoorowej: „Koronawirus, a straty polskiej branży outdoor”. W ankiecie wzięli udział właściciele sklepów sportowo-outdoorowych zarówno stacjonarnych, jak i on-line, producenci sprzętu i odzieży outdoorowo-sportowej, usługodawcy, dystrybutorzy i firmy doradcze. Na podstawie udzielonych odpowiedzi (przedstawionych na poniższym wykresie) widać, że większość z ankietowanych, bo aż 30,6 %, stopień utraconych przychodów (na dzień 17 kwietnia) ocenia na poziomie 60-80%. Wpływy mniejsze o ponad 80% deklaruje 19,4% respondentów, a w przypadku 11,1% ankietowanych przychody spadły do zera. Tylko 8,3 % ankietowanych zadeklarowało, że przychody pozostały na tym samym poziomie, co przed zamrożeniem gospodarki. 

 

 

 

Kryzys zmusił przedsiębiorców do szukania dodatkowych rozwiązań. Według ankiety, aż 72,2% respondentów zdecydowała się na ograniczenie kosztów lub odłożenie w czasie inwestycji. Z „Tarczy antykryzysowej” skorzystało 63,9% firm (aż 85% skorzystało ze zwolnienia z opłacania składek ZUS) a prawie połowa ankietowanych – 47,2 % podjęła decyzję o ograniczeniu wynagrodzeń.

 

Pełne wyniki ankiety dostępne są na stronie Stowarzyszenia:

http://pog.org.pl/2020/05/koronakryzys-wyniki-ankiety-polish-outdoor-group/#more-1021

 

Według Wielkopolskiej Organizacji Turystycznej, która przygotowała informator „Recepta dla turystyki” kontakt z naturą to przyszłość dla turystyki „Należy się spodziewać, że turystyka aktywna, realizowana poza obszarami zurbanizowanymi, przeżywać będzie w nadchodzących miesiącach rozkwit”. Jeśli prognozy te okażą się prawdziwe, a możliwość skorzystania z bonu 1000 plus zostanie rozszerzona również na produkty i usługi oferowane przez branżę outdoor, to jest duża szansa , że akcja poprawi – choćby w minimalnym stopniu – kondycję firm działających w tym segmencie. Zatem uwzględnienie postulatów POG jest niezwykle istotne.

 

 

Polish Outdoor Group – 3 sierpnia 2009 w Krakowie zostało powołane do życia Stowarzyszenie Polish Outdoor Group (POG), które skupia najważniejszych przedstawicieli branży. Głównym zadaniem organizacji jest działanie na rzecz zwiększenia efektywności oraz poprawienia konkurencyjności rynku outdoor w stosunku do innych segmentów rynku sportowego i modowego i szeroko pojętej turystyki. Celem Stowarzyszenia jest podejmowanie działalności prowadzącej do rozwoju rynku outdoorowego w Polsce, w szczególności:

  • kreowanie outdoorowego stylu życia,
  • budowa świadomości społecznej outdooru,
  • wspieranie działań proekologicznych,
  • wspieranie rozwoju rynku outdoorowego,
  • działanie na rzecz poprawy warunków prawnych i biznesowych dla prowadzenia działalności outdoorowej.

www.pog.org.pl

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Firma Starbucks otwiera pierwszą kawiarnię w Radomiu Biuro prasowe
2024-11-15 | 14:14

Starbucks otwiera pierwszą kawiarnię w Radomiu

Już 15 listopada 2024 roku Starbucks otwiera pierwszą kawiarnię w Radomiu w Galerii Słonecznej. Nowy lokal marki będzie oferował nie tylko szeroki wybór wysokiej jakości kaw i
Firma MAAG Polska wprowadził 100 nowych kolorów i 2 nowe rozmiary obrzeży w 2024 roku
2024-11-04 | 09:00

MAAG Polska wprowadził 100 nowych kolorów i 2 nowe rozmiary obrzeży w 2024 roku

Rok 2024 przyniósł znaczące zmiany w ofercie MAAG Polska, jednego z wiodących producentów obrzeży meblowych na rynku. Firma zaprezentowała aż 100 nowych kolorów oraz dwa
Firma MAAG Polska wprowadził 100 nowych kolorów i 2 nowe rozmiary obrzeży w 2024 roku
2024-11-04 | 09:00

MAAG Polska wprowadził 100 nowych kolorów i 2 nowe rozmiary obrzeży w 2024 roku

Rok 2024 przyniósł znaczące zmiany w ofercie MAAG Polska, jednego z wiodących producentów obrzeży meblowych na rynku. Firma zaprezentowała aż 100 nowych kolorów oraz dwa

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Zdrowie

Ochrona zdrowia w Polsce ma być bardziej oparta na jakości. Obowiązująca od roku ustawa zostanie zmieniona

Od października placówki ochrony zdrowia mogą się ubiegać o akredytację na nowych zasadach. Nowe standardy zostały określone we wrześniowym obwieszczeniu resortu zdrowia i dotyczą m.in. kontroli zakażeń, sposobu postępowania z pacjentem w stanach nagłych czy opinii pacjentów z okresu hospitalizacji. Standardy akredytacyjne to uzupełnienie obowiązującej od stycznia br. ustawy o jakości w opiece zdrowotnej i bezpieczeństwie pacjenta, która jest istotna dla całego systemu, jednak zdaniem resortu zdrowia wymaga poprawek.

Konsument

Media społecznościowe pełne treści reklamowych od influencerów. Konieczne lepsze ich dopasowanie do odbiorców

Ponad 60 proc. konsumentów kupiło produkt na podstawie rekomendacji lub promocji przez twórców internetowych. 74 proc. uważa, że treściom przekazywanym przez influencerów można zaufać – wynika z badania EY Future Consumer Index. W Polsce na influencer marketing może trafiać ok. 240–250 mln zł rocznie, a marki widzą ogromny potencjał w takiej współpracy. Coraz większym zainteresowaniem cieszą się mikroinfluencerzy, czyli osoby posiadające od kilku do kilkudziesięciu tysięcy followersów, ale o silnym zaangażowaniu.

Ochrona środowiska

Polacy wprowadzają na razie tylko drobne nawyki proekologiczne. Do większych zmian potrzebują wsparcia

Zdecydowana większość Polaków dostrzega niekorzystne zmiany klimatu – wynika z badań przeprowadzonych na zlecenie ING Banku Śląskiego. Są wprawdzie gotowi, by zmieniać swoje nawyki na bardziej ekologiczne, ale często odstraszają ich koszty i brak wiedzy. Jednocześnie liczą na większe wsparcie i zaangażowanie ze strony rządu i biznesu, a prawie 40 proc. Polaków oczekuje, że to start-upy będą pracowały nad innowacjami proklimatycznymi. One same chętnie się w ten obszar angażują, ale widzą wiele barier, m.in. w pozyskiwaniu kapitału.

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.