Komunikaty PR

Automatyzacja procesów przemysłowych – kiedy to się opłaca?

2021-09-20  |  01:00
Biuro prasowe

Automatyzacja procesów przemysłowych – kiedy to się opłaca?

Wielu ludzi sądzi, że włączenie jakiejś formy automatyki przemysłowej do ich zakładu produkcyjnego lub firmy będzie korzystne. Może obniżyć koszty produkcji, zwiększyć wydajność, poprawić jakość produktu i prawie wyeliminować błąd ludzki. Dlatego nie dziwi fakt, że automatyzacja jest obecnie popularna w wielu branżach. Jednak czy zawsze się opłaca? Okazuje się, że to zależy od kilku czynników.

Chociaż wiele procesów fabrycznych nie jest jeszcze zautomatyzowanych, nowe produkty w erze Przemysłu 4.0 muszą przynajmniej być przygotowane do automatyzacji. Automatyzacja procesów przemysłowych wymaga bowiem nowych i złożonych aspektów projektowych. Jednocześnie wielu właścicieli małych firm i start-upów uważa, że ​​po wdrożeniu automatyzacji nie będą potrzebne żadne dalsze ulepszenia. Jest to jednak fałszywe przekonanie. Automatyzacja nigdy nie jest czynnością jednorazową. Warto więc od początku być przygotowanym, że prędzej czy później proces automatyzacji ulegnie modyfikacjom i mieć pomysł na to, jak sobie z nimi poradzić i jak je wdrożyć.

 

Automatyzacja procesów przemysłowych – najpierw pomyśl, potem działaj

Inżynierowie projektanci wiedzą, że 85%* kosztów produktu określa się na etapie projektowania. Design for Manufacturing (DFM) to proces projektowania części, komponentów lub produktów w celu ułatwienia produkcji, którego celem końcowym jest stworzenie lepszego produktu przy niższych kosztach. Odbywa się to poprzez uproszczenie, optymalizację i udoskonalenie projektu produktu. Dlatego im wcześniej zaczniesz się przygotowywać do zautomatyzowania procesu produkcji i zrozumiesz jego wpływ na Twój projekt, tym lepiej. Podejmując z góry świadome decyzje projektowe, zmniejszasz koszty, zwiększasz wydajność, poprawiasz jakość i skracasz czas wprowadzania produktów na rynek. Nie planujesz automatyzacji? Uważasz, że automatyzacja procesów przemysłowych nie będzie w firmie potrzebna? Pomyśl jeszcze raz. - Produkty zaprojektowane z myślą o automatyzacji często okazują się również łatwiejsze w montażu ręcznym. – zauważa Łukasz Samson, dyrektor operacyjny z firmy Fitech. – Z naszego doświadczenia wynika, że o wiele łatwiej i  taniej jest zaplanować i zaprojektować automatyzację z góry niż próbować wdrażać ją po fakcie. – dodaje.

 

Automatyzacja procesów przemysłowych w przypadku istniejących produktów

Design for Automation (DAF), czyli projektowanie z myślą o automatyzacji, pozwala zaplanować odpowiedni budżet i sformułować oczekiwania w skonfrontowaniu z możliwościami, jakie daje rynek. Sytuacja wygląda inaczej w przypadku, jeśli automatyzacja procesów przemysłowych jest wdrażana dla tych produktów, które już istnieją. W przypadku których np. etykieta musi być naklejona w danym miejscu i nie można tego zmienić. Wówczas nie wszystko jest technicznie możliwe do wdrożenia. - Pojawia się też element ceny. Zaczyna się badanie procesu, trzeba zrobić bilans zysków i strat, oszacować opłacalność przedsięwzięcia. – podpowiada ekspert z Fitech. Jeszcze inaczej przebiega optymalizacja istniejącej produkcji, gdy produkt funkcjonuje na rynku kilka lat a klienci oczekują, że będzie coraz tańszy. W takim przypadku, pod koniec cyklu życia produktu, zakup maszyny do zautomatyzowania jednego procesu trzeba bardzo dobrze skalkulować.

 

Gdzie automatyzacja z pewnością się opłaca?

Tak więc czy automatyzacja procesów przemysłowych zawsze jest warta wdrożenia? – Nie da się jednoznacznie odpowiedzieć na tak ogólnie sformułowane pytanie. Generalnie tak, ale wszystko zależy od sytuacji przedsiębiorstwa. W przypadku nowej fabryki, nowej linii i nowego produktu, wyposażamy ją od razu optymalnie, a budżet uwzględnia wieloletni cykl życia produktu. To najlepszy wariant, w którym inwestycja w automatyzację najbardziej się opłaca. – wyjaśnia Łukasz Samson. Automatyka zawsze opłaca się tam, gdzie jest opcja zredukowania koniecznych do obsługi danego procesu operatorów. Opłaca się do wysoko wolumenowej produkcji, która jest powtarzalna, stabilna i zaplanowana długofalowo. Gdzie mamy duży wolumen produkcji i automatyzacja procesów przemysłowych znacznie je przyspieszy. Gdzie roboty pracują w ciągu kilku godzin wydajniej, niż zrobiliby to ludzie, pracując podczas kilku zmian. Wówczas inwestycja w automatyzację wygeneruje dla firmy wymierny zysk.

 

* https://www.automate.org/industry-insights/design-your-product-for-producability-design-for-automation

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Firma Personalizowane torby reklamowe – skuteczna forma promocji marki Biuro prasowe
2025-05-27 | 15:00

Personalizowane torby reklamowe – skuteczna forma promocji marki

Dobrze zaprojektowana strategia reklamowa nie może pomijać narzędzi, które budują rozpoznawalność marki w codziennym otoczeniu klienta. Jednym z najskuteczniejszych
Firma Wielka Gala Liderów Polskiego Biznesu już 1 marca
2025-02-12 | 17:00

Wielka Gala Liderów Polskiego Biznesu już 1 marca

1 marca w hotelu Hilton w Warszawie odbędzie się Wielka Gala Liderów Polskiego Biznesu oraz finał XXXII edycji konkursu Lider Polskiego Biznesu. Nagrodę specjalną BCC
Firma 4. certyfikat Top Employer dla Amazon Fulfillment Poland
2025-01-20 | 13:45

4. certyfikat Top Employer dla Amazon Fulfillment Poland

Amazon Fulfillment Poland po raz czwarty z rzędu uzyskał certyfikat Top Employer, zdobywając najwyższe oceny w kluczowych obszarach HR. Wyróżnienie przyznano za kompleksową

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Transport

Ruszyła ważna inwestycja przemysłowa w województwie opolskim. Powstanie tu centrum logistyczne dla giganta motoryzacyjnego

Nowe regionalne Centrum Kompletacji i Dystrybucji, które powstanie w parku logistycznym i produkcyjnym Prologis Park Ujazd w województwie opolskim, będzie związane z rynkiem automotive aftermarket, konkretnie kompletacją i dystrybucją zestawów naprawczych dla branży motoryzacyjnej. Obiekt będzie służył firmie Schaeffler, a za jej budowę odpowiada Prologis. Jak podkreśla jego przedstawiciel, będzie to budynek niezależny od paliw kopalnych bezpośrednio dostarczanych do budynku i wyposażony w wiele rozwiązań prośrodowiskowych.

Konsument

Konsumenci rynku telekomunikacyjnego narzekają na nieprzejrzyste oferty. Jeden z operatorów chce je wyeliminować

Co piąty Polak dostrzega pozytywne zmiany na rynku usług telekomunikacyjnych, głównie jego rozwój, zarówno pod kątem liczby ofert, jak i rozwoju technologii. Gorzej jednak wypada przejrzystość ofert – wynika z badania Urzędu Komunikacji Elektronicznej. Konsumenci są zmęczeni skomplikowanymi taryfami i ukrytymi kosztami, dlatego coraz większym zainteresowaniem cieszą się proste pakiety. Dlatego też T-Mobile startuje z nową ofertą „Po prostu", z jednym, prostym abonamentem bez żadnych limitów.

Handel

Polski e-commerce rośnie w siłę. Konsumentów przyciągają przede wszystkim promocje

Rynek e-commerce w Polsce jest już wart ok. 152 mld zł. Rośnie zarówno częstotliwość zakupów, jak i średnia wartość koszyka – wynika z raportu Strategy&. Polacy doceniają wygodę zakupów przez internet, szybką dostawę i łatwy zwrot. Coraz częściej zwracają też uwagę na cenę i chętnie korzystają z promocji. To właśnie ten trend wykorzystuje Amazon.pl, organizując co roku festiwal z okazji Prime Day. W tym roku zaplanowano go po raz pierwszy aż na cztery dni: 8–11 lipca, a nie dwa jak w poprzednich latach.

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.