Płace, zyski firm i produktywność pracy
2pr
ul. Długa 29
00-238 Warszawa
bartosz.sosnowka|dwapiar.pl| |bartosz.sosnowka|dwapiar.pl
517476361
dwapiar.pl
Decyzja Europejskiego Banku Centralnego podczas lipcowego posiedzenia nie była zaskoczeniem. Rada Prezesów pozostawiła stopy procentowe w strefie euro na niezmienionym poziomie, w tym stopę depozytową w wysokości 3,75%. Jak wskazuje biuro maklerskie BNP Paribas, kwestia obniżki stóp procentowych na następnym posiedzeniu 12 września pozostaje otwarta i ostatecznie będzie zależeć od napływających danych. Wydaje się jednak, że o ile nic niespodziewanego nie wydarzy się w nadchodzących dwóch miesiącach, EBC zdecyduje się ponownie obniżyć stopy procentowe o 25pb.
Rynek wycenia obecnie około 80%-owe prawdopodobieństwo takiego kroku na wrześniowym posiedzeniu. Przed końcem roku spodziewana jest jeszcze jedna redukcja stóp procentowych w grudniu. Po czerwcowej obniżce stóp procentowych o 25pb, Rada Prezesów w lipcu zdecydowała się wcisnąć pauzę i pozostawić parametry polityki pieniężnej bez zmian. Członkowie Rady pozostają „zdeterminowani”, aby sprowadzić inflację do wynoszącego 2% celu EBC. W efekcie nie zdecydowali się oni zobowiązywać do żadnych kolejnych kroków, a kwestia obniżki stóp procentowych na następnym posiedzeniu została określona jako „szeroko otwarta”. Zdaniem prezeski EBC, Christine Lagarde, kluczowe w kontekście nadchodzących decyzji Rady będą napływające dane, w tym zwłaszcza statystyki dotyczące płac, zysków firm oraz produktywności pracy, które wskazane zostały jako fundamentalne w ocenie tendencji inflacyjnych. Jednocześnie wskazała ona, że do końca bieżącego roku utrzymująca się presja płacowa najprawdopodobniej będzie podtrzymywać podwyższoną dynamikę cen, jednak w przyszłym roku inflacja powinna nieco wyhamować.
Łańcuch zależności
Płace są istotnym elementem kosztów produkcji w wielu sektorach gospodarki. Wzrost wynagrodzeń może prowadzić do wyższych kosztów dla firm, które mogą być przenoszone na konsumentów w formie wyższych cen, co przyczynia się do inflacji kosztów. Jeżeli wzrost płac przewyższa wzrost produktywności, może to prowadzić do presji inflacyjnej, ponieważ firmy starają się utrzymać swoje marże zysku. Płace wpływają również na dochód do dyspozycji gospodarstw domowych, co z kolei oddziałuje na popyt konsumpcyjny. Wyższe dochody mogą zwiększać popyt na towary i usługi, co może prowadzić do wzrostu cen, jeśli popyt przewyższa podaż. W ten sposób płace są związane z inflacją popytową.
Produktywność pracy, czyli ilość dóbr i usług wytwarzanych na jednostkę pracy, jest kluczowa dla zrozumienia, czy wzrost płac jest zrównoważony. Jeśli produktywność rośnie, firmy mogą produkować więcej bez proporcjonalnego wzrostu kosztów, co pomaga utrzymać stabilność cen. Z kolei niski wzrost produktywności w połączeniu z rosnącymi płacami może prowadzić do inflacji, ponieważ koszty jednostkowe produkcji rosną. Zyski przedsiębiorstw odzwierciedlają zdolność firm do radzenia sobie z kosztami, w tym kosztami pracy. Wzrost zysków może sugerować, że firmy mają możliwość absorpcji wyższych kosztów bez podnoszenia cen. Jednak spadek zysków przy rosnących kosztach może zmuszać firmy do podnoszenia cen, aby chronić swoje marże zysku, co przyczynia się do inflacji. Dane o płacach, zyskach oraz produktywności wpływają na oczekiwania inflacyjne przedsiębiorstw i konsumentów. Jeśli na przykład oczekiwany jest wzrost płac powyżej produktywności, może to prowadzić do oczekiwań wzrostu cen, co samo w sobie może napędzać inflację, gdy firmy oraz konsumenci dostosowują swoje decyzje cenowe i zakupowe.
Paweł Kacprzak
Członek zarządu
BNP Paribas Faktoring
Inwestycje w nowe technologie kluczem do przyszłości sektora finansowego
Kluczowe aspekty związane z bezpieczeństwem online
Transakcje wierzytelnościowe i ich wpływ na poprawę płynności firmy
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Media i PR
Nowe trendy w digital marketingu. Innowacje rewolucjonizują działania agencji i klientów
Digital marketing rośnie w siłę, a w branży widać w tej chwili kilka mocnych trendów, które mają potencjał do rewolucjonizowania sposobu działania agencji i ich klientów. Najważniejszym z nich jest coraz szersze wykorzystanie technologii – przede wszystkim sztucznej inteligencji, która wprowadza duże zmiany w komunikacji marek z konsumentami i wpływa na strategie reklamowe, a wiele agencji już korzysta z niej w codziennej pracy. – Pełne wykorzystanie potencjału AI wymaga jednak połączenia tej technologii z ekspercką wiedzą. To pozwala nam tworzyć coraz bardziej efektywne rozwiązania – wskazuje Adam Oskaldowicz, partner i prezes Performance Group.
Nauka
Miliard euro ze środków unijnych na rozwój technologii kosmicznych. Z programu Cassini skorzystało już ponad 600 europejskich firm
Rośnie potencjał branży kosmicznej, a w jego zagospodarowaniu pomaga uruchomiony trzy lata temu przez Komisję Europejską program Cassini. To inicjatywa, która ma wspierać przedsiębiorstwa z branży kosmicznej na każdym etapie rozwoju, również początkujących pomysłodawców. Na rozwój przedsiębiorczości kosmicznej trafiło już miliard euro. – Przez trzy lata wsparliśmy już ponad 600 firm, z tego kilka z Polski. Wartości tych spółek wzrosły przez ostatnie kilka lat ponad 18-krotnie – mówi Justyna Redełkiewicz z Agencji Unii Europejskiej ds. Programu Kosmicznego (EUSPA).
Handel
Wylesianie jedną z głównych przyczyn zmian klimatu. Coraz więcej podmiotów angażuje się w ich ochronę
Ze względu na różnorodną i szczególnie istotną rolę, jaką pełnią lasy, coraz więcej mówi się o potrzebie wzmocnienia ich ochrony. Wylesianie i degradacja lasów są bowiem jednymi z głównych czynników, które przyspieszają zachodzącą globalnie zmianę klimatu. W działania na rzecz ochrony lasów angażują się również firmy. Jedną z inicjatyw, która w tym pomaga, jest certyfikacja lasów poświadczająca, że pochodzące z nich drewno jest pozyskiwane z poszanowaniem przyrody i ludzi z nimi związanych. Rozpoczynający się właśnie Tydzień Lasów FSC to dla tych firm okazja, by pokazać swoje działania na rzecz ochrony lasów, a jednocześnie edukować swoich klientów w tym zakresie.
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.