Chwilowy zastój początkiem mocnego trendu? Polscy inwestorzy stawiają na fintech
Inwestowanie w spółki łączące świat finansów z digitalizacją usług staje się mocnym trendem, szczególnie w obliczu covidu. Globalne rynki chwilę przed pandemią okazały się wyjątkowo chłonne na biznes fintechowy, a nagłe uderzenie obostrzeń najpewniej nie zbije entuzjazmu ambitnych inwestorów. Czy pokłosie ruchów w skali globalnej dotarło również do Polski? Jak najbardziej — krajowy sektor coraz pewniej rozgaszcza się w czołówce najlepiej zapowiadających się nisz nie tylko na czasy pandemii.
San Francisco, Londyn… Warszawa? Jeszcze nie, ale...
Jeszcze na jesieni 2019 roku analitycy London & Partners informowali o rekordowych wynikach transakcji inwestorskich wyłącznie w brytyjskiej stolicy na poziomie 2,1 mld dolarów (okres od stycznia do sierpnia). Tym samym do tej pory dominujący nad UK Nowy Jork ustąpił drugiego miejsca na podium, choć trend na Wyspach nie zachwiał pozycją San Francisco. Kalifornia nadal w segmencie inwestycji w fintechy trzyma się mocno, z wynikiem za trzy pierwsze kwartały 2019 roku rzędu 3 mld dolarów.
Jak sytuacja wygląda nad Wisłą? Jeszcze dwa lata temu w krajowym środowisku startupowym mówiło się o około 200 młodych spółkach próbujących swoich sił w digitalizacji usług bankowych i finansowych. Wtedy też wyłącznie wartość polskiego VC wyceniano na 1 mld zł.
Powoli, acz stanowczo Warszawa zaczyna wyzbywać się sznytu rynku wschodniego i pretenduje do pierwszych miejsc na podium Europy Środkowej. O ile do Nowego Jorku, Londynu, czy tym bardziej Kalifornii Polsce jeszcze daleko (choć nie należy tej odległości liczyć w latach świetlnych), to i tak krajowy rynek jest ciekawą platformą do obserwacji wymykających się rutynie decyzji nadwiślańskich fintechów — szczególnie w segmencie dojrzałych spółek.
Mocne uderzenie, nadal nie nokaut
Według raportów CB Insights pandemia sprowadziła globalny rynek fintechów do poziomu sprzed 4 lat, więc roku 2017, kiedy to sektor dopiero raczkował w świadomości potencjalnych inwestorów. Warto jednak pamiętać, że koronawirus przyczynił się wyłącznie do spowolnienia tempa inwestycji w start-upy (choć i one wydają się powoli podnosić). W najbardziej wątpliwym momencie dla młodych spółek wyjątkowo stabilnie trzymały się dojrzalsze przedsiębiorstwa, a część reprezentantów tej kategorii — nie narzekała na brak zainteresowania ze strony inwestorów.
Najbardziej znamiennym przykładem wymykania się szponom lockdownowego zastoju jest katowicka Provema. Fintech wykorzystał wszystkie trendy, które pandemia jeszcze mocniej zarysowała w świadomości konsumentów, a więc wsparcie e-commerce oraz digitalizację usług i postępującą popularność bankowości mobilnej.
Strategiczne decyzje spółki nie umknęły ambitnym inwestorom, którzy postanowili wykorzystać potencjał starannie wsłuchujących się w potrzeby rynku zarządów. Tym samym Provema zyskała wsparcie funduszu CC922 FIZAN i Tomasza Filipiaka (PHILIPIAK Milano) rzędu 30 mln zł w zamian za 20 proc. akcji. To już kolejne przetasowanie w strukturach fintechu. Dokładnie 15 września 2020 roku na zgromadzeniu wspólników doszło do zmian i większościowym udziałowcem został prezes Grzegorz Szulik (52 proc.), a 26 proc. objął Bartosz Tomczyk — Przewodniczący Rady Nadzorczej.
Krajowy rynek fintechowy nie tyle ma szansę oprzeć się koronawirusowi, jak już stanął w szranki jako sektor w pełni przygotowany na świat zarówno lockdownowy, jak i post-covidowy. Wniosek? Inwestorzy, którzy zaufali dojrzałym spółkom mogą śmiało patrzeć w przyszłość bez obaw na załamanie w trendach digital.
Co wspólnego z zajęciem komorniczym mają wierzytelności faktoringowe?
Toyota Bank oferuje nawet 500 zł premii w ramach nowej Lokaty Sakura
Usługa finansowania za granicą dla polskich firm
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Bankowość
Polacy obawiają się o swoje cyberbezpieczeństwo w obszarze finansów. Połowa odczuwa braki w wiedzy na ten temat
47 proc. Polaków stwierdziło, że cyberbezpieczeństwo to zagadnienie w obszarze finansów, w którym odczuwają największe braki w posiadanej wiedzy – wynika z raportu „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2024” realizowanego na zlecenie Warszawskiego Instytutu Bankowości i Fundacji GPW. Choć bankowość elektroniczna jest już standardem, tylko 0,5 proc. badanych odpowiedziało poprawnie na pytania dotyczące różnych aspektów zabezpieczeń. Są jednak dziedziny, o których wiemy coraz więcej – to m.in. płatności bezgotówkowe.
Konsument
Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego ws. sztucznej inteligencji będzie ogromną zmianą na tym rynku. Brakuje wciąż regulacji dotyczącej praw autorskich
W połowie marca Parlament Europejski przyjął rozporządzenie w sprawie sztucznej inteligencji – AI Act. Nowe przepisy mają z jednej strony ułatwić wdrażanie nowych technologii opartych na SI, a z drugiej – wyeliminować te z nich, które stanowią zagrożenie dla bezpieczeństwa czy prywatności obywateli. Eksperci uważają, że wyzwaniem będzie wdrożenie nowego prawa na poziomie krajowym i jego odpowiednia interpretacja, ale jest to potrzebna regulacja, zwłaszcza w kontekście tak szybkiego rozwoju SI. W kolejce do opracowania czekają następne przepisy dotyczące między innymi ochrony własności intelektualnej.
Konsument
Poczucie bycia autentycznym w mediach społecznościowych wpływa pozytywnie na zdrowie psychiczne młodych ludzi. Autentyczność w prawdziwym życiu nie ma takiego znaczenia
Studenci, którzy postrzegają siebie jako autentycznych w mediach społecznościowych, są mniej zestresowani i cieszą się lepszym zdrowiem psychicznym, niż ci, którzy na platformach posługują się wizerunkiem wykreowanym. Autentyczność w rzeczywistym świecie nie ma jednak takiego wpływu na dobrostan psychiczny. Takie wnioski płyną z badania przeprowadzonego przez naukowców z USA we współpracy z polskimi i niemieckimi kolegami. Badacze przyjrzeli się też różnicom między tymi zależnościami badanymi u pokolenia Z i pokoleń wcześniejszych. Z ich obserwacji wynika, że „zetki” uważają siebie za bardziej autentycznych w mediach społecznościowych niż starsi uczestnicy badania.
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.