Bezpieczeństwo w sieci w erze dynamicznego rozwoju cyfrowej bankowości
2pr
ul. Długa 29
00-238 Warszawa
bartosz.sosnowka|dwapiar.pl| |bartosz.sosnowka|dwapiar.pl
517476361
dwapiar.pl
Bankowość nieustannie zmienia swoje oblicze. Coraz więcej osób przekonuje się do korzyści płynących z usług bankowych online. Wszystko dlatego, że znacznie ułatwiają zarządzanie finansami z dowolnego miejsca i o dowolnej porze. Jak wynika z raportu LeanCode i Kearney, 21% Europejczyków zrezygnowało z wizyt w stacjonarnych oddziałach banków, a ponad jedna czwarta bywa w nich nie częściej niż raz do roku. Bankowe kanały cyfrowe zyskują na popularności, jednak w tym cyfrowym środowisku dane osobowe i finansowe stają się podatne na nowe rodzaje zagrożeń.
W raporcie LeanCode i Kearney „Bankowość mobilna w Polsce 2022 oczami klienta” wskazano, że aplikacje mobilne, początkowo rozwijane jako przedłużenie serwisu online czy sposób na przeniesienie transakcji poza oddziały, teraz stają się najbardziej powszechnym sposobem interakcji z klientem oraz łatwo dostępnym narzędziem, spełniającym wszystkie typowe potrzeby, zintegrowanym z pozostałymi kanałami banków.
Z badania Związku Banków Polskich wynika, że w 2019 roku 5,7 mln klientów banków w Polsce korzystało tylko z aplikacji mobilnych. Natomiast już w trzecim kwartale ubiegłego roku było to 12,5 mln, co oznacza wzrost o 120%. Ponadto, 58% użytkowników bankowych kanałów cyfrowych używa tylko aplikacji mobilnych.
Pracownicy banku są przeszkoleni w zakresie obsługi klientów oraz procedur bezpieczeństwa. Istnieje jednak pewna zasada, której należy przestrzegać – nigdy nie powinno się ujawniać haseł do kont bankowych, kart kredytowych lub innych poufnych informacji osobom trzecim, w tym również pracownikom banku. Właściwym podejściem jest traktowanie haseł i informacji finansowych jako świętej tajemnicy, dostępnej tylko dla nas samych.
Pracownik banku nie powinien i nie ma prawa prosić nas o podanie hasła do konta bankowego lub innych poufnych danych. To jest absolutny, podstawowy przepis bezpieczeństwa. Banki stosują zaawansowane metody uwierzytelniania, takie jak hasła jednorazowe, tokeny SMS czy aplikacje autoryzacyjne, aby potwierdzić naszą tożsamość. Jeśli zostaniemy poproszeni o podanie hasła, powinniśmy odmówić i natychmiast skontaktować się z naszym bankiem, aby zgłosić zaistniałą sytuację – mówi Marta Fila, członkini zarządu i Chief Sales Officer w AIQLabs, właścicielu marek SuperGrosz i „Kupuj Teraz – zapłać później”.
Maksymalna ostrożność powinna zostać również zachowana w sytuacji, gdy pracownik banku wymaga instalacji dowolnego oprogramowania na naszym urządzeniu. Współczesne technologie umożliwiają cyberprzestępcom podszywać się pod pracowników instytucji finansowych i nakłaniać do pobrania złośliwego oprogramowania, które może zagrażać bezpieczeństwu danych wrażliwych. Przed instalacją, należy upewnić się, że prośba pochodzi od oficjalnego źródła i jest potwierdzona przez bank.
Warto także przestrzegać kilku kluczowych zasad, aby chronić własne finanse oraz dane. Zawsze należy potwierdzić tożsamość osoby kontaktującej się w imieniu instytucji finansowej. Można to zrobić, dzwoniąc na oficjalny numer telefonu znanego z oficjalnej strony internetowej lub z karty plastikowej. Hasła oraz poufne informacje nigdy nie powinny być ujawniane. Na własnym urządzeniu warto zainstalować oprogramowanie antywirusowe, a następnie regularnie je aktualizować. Należy też korzystać wyłącznie z bezpiecznych połączeń internetowych i unikać korzystania z publicznych sieci Wi-Fi.
Pracownik banku nie powinien prosić klienta o jakiekolwiek hasło, a tym bardziej nakazywać instalację oprogramowania. Ochrona danych finansowych to nasza osobista odpowiedzialność. Dbając o bezpieczeństwo tych danych, można cieszyć się komfortem korzystania z usług bankowych online.
Perspektywa wzrostów w faktoringu już w drugim kwartale
Członkowie Zarządu Toyota Bank Polska S.A. wyróżnieni medalami Prezydenta RP
Toyota Bank podwyższa oprocentowanie Lokaty Plus na okres 6 i 9 miesięcy
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Konsument
T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii
T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.
Konsument
Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend
Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.
Transport
Chiny przyspieszają inwestycje w odnawialne źródła. Nie przestają jednak rozbudowywać mocy węglowych
Coraz dotkliwsze skutki zmian klimatycznych, ale przede wszystkim chęć zbudowania bezpieczeństwa energetycznego i uniezależnienia się od zewnętrznych dostaw surowców skłoniły rząd w Pekinie do ekspresowych inwestycji w nowe moce odnawialnej energii. W efekcie Chiny wyrastają na globalnego lidera transformacji energetycznej – odpowiadają dziś za największy na świecie przyrost mocy zainstalowanych w fotowoltaice i wiatrakach. Co ciekawe, nie rezygnują jednak przy tym również z inwestycji w energetykę węglową.
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.