Bezpieczeństwo w sieci w erze dynamicznego rozwoju cyfrowej bankowości
2pr
ul. Długa 29
00-238 Warszawa
bartosz.sosnowka|dwapiar.pl| |bartosz.sosnowka|dwapiar.pl
517476361
dwapiar.pl
Bankowość nieustannie zmienia swoje oblicze. Coraz więcej osób przekonuje się do korzyści płynących z usług bankowych online. Wszystko dlatego, że znacznie ułatwiają zarządzanie finansami z dowolnego miejsca i o dowolnej porze. Jak wynika z raportu LeanCode i Kearney, 21% Europejczyków zrezygnowało z wizyt w stacjonarnych oddziałach banków, a ponad jedna czwarta bywa w nich nie częściej niż raz do roku. Bankowe kanały cyfrowe zyskują na popularności, jednak w tym cyfrowym środowisku dane osobowe i finansowe stają się podatne na nowe rodzaje zagrożeń.
W raporcie LeanCode i Kearney „Bankowość mobilna w Polsce 2022 oczami klienta” wskazano, że aplikacje mobilne, początkowo rozwijane jako przedłużenie serwisu online czy sposób na przeniesienie transakcji poza oddziały, teraz stają się najbardziej powszechnym sposobem interakcji z klientem oraz łatwo dostępnym narzędziem, spełniającym wszystkie typowe potrzeby, zintegrowanym z pozostałymi kanałami banków.
Z badania Związku Banków Polskich wynika, że w 2019 roku 5,7 mln klientów banków w Polsce korzystało tylko z aplikacji mobilnych. Natomiast już w trzecim kwartale ubiegłego roku było to 12,5 mln, co oznacza wzrost o 120%. Ponadto, 58% użytkowników bankowych kanałów cyfrowych używa tylko aplikacji mobilnych.
Pracownicy banku są przeszkoleni w zakresie obsługi klientów oraz procedur bezpieczeństwa. Istnieje jednak pewna zasada, której należy przestrzegać – nigdy nie powinno się ujawniać haseł do kont bankowych, kart kredytowych lub innych poufnych informacji osobom trzecim, w tym również pracownikom banku. Właściwym podejściem jest traktowanie haseł i informacji finansowych jako świętej tajemnicy, dostępnej tylko dla nas samych.
Pracownik banku nie powinien i nie ma prawa prosić nas o podanie hasła do konta bankowego lub innych poufnych danych. To jest absolutny, podstawowy przepis bezpieczeństwa. Banki stosują zaawansowane metody uwierzytelniania, takie jak hasła jednorazowe, tokeny SMS czy aplikacje autoryzacyjne, aby potwierdzić naszą tożsamość. Jeśli zostaniemy poproszeni o podanie hasła, powinniśmy odmówić i natychmiast skontaktować się z naszym bankiem, aby zgłosić zaistniałą sytuację – mówi Marta Fila, członkini zarządu i Chief Sales Officer w AIQLabs, właścicielu marek SuperGrosz i „Kupuj Teraz – zapłać później”.
Maksymalna ostrożność powinna zostać również zachowana w sytuacji, gdy pracownik banku wymaga instalacji dowolnego oprogramowania na naszym urządzeniu. Współczesne technologie umożliwiają cyberprzestępcom podszywać się pod pracowników instytucji finansowych i nakłaniać do pobrania złośliwego oprogramowania, które może zagrażać bezpieczeństwu danych wrażliwych. Przed instalacją, należy upewnić się, że prośba pochodzi od oficjalnego źródła i jest potwierdzona przez bank.
Warto także przestrzegać kilku kluczowych zasad, aby chronić własne finanse oraz dane. Zawsze należy potwierdzić tożsamość osoby kontaktującej się w imieniu instytucji finansowej. Można to zrobić, dzwoniąc na oficjalny numer telefonu znanego z oficjalnej strony internetowej lub z karty plastikowej. Hasła oraz poufne informacje nigdy nie powinny być ujawniane. Na własnym urządzeniu warto zainstalować oprogramowanie antywirusowe, a następnie regularnie je aktualizować. Należy też korzystać wyłącznie z bezpiecznych połączeń internetowych i unikać korzystania z publicznych sieci Wi-Fi.
Pracownik banku nie powinien prosić klienta o jakiekolwiek hasło, a tym bardziej nakazywać instalację oprogramowania. Ochrona danych finansowych to nasza osobista odpowiedzialność. Dbając o bezpieczeństwo tych danych, można cieszyć się komfortem korzystania z usług bankowych online.

Po ludzku o PIT-8C

Josip Heit, założyciel GSB Germany w wywiadzie na temat przyszłości branży fintech

Bezpieczeństwo w świecie kryptowalut – jak chronić swoje cyfrowe aktywa?
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Problemy społeczne

Poziom wyszczepienia Ukraińców jest o 20 pp. niższy niż Polaków. Ukraińskie mamy w Polsce wskazują na szereg barier
Różnice w kalendarzu szczepień, bariery językowe, nieznajomość polskiego systemu szczepień oraz obawy przed skutkami ubocznymi szczepionek – to jedne z najczęstszych problemów, które prowadzą do tego, że poziom wyszczepienia Ukraińców w Polsce jest niższy niż Polaków. To może mieć wpływ na bezpieczeństwo zdrowotne w całym kraju. Fundacja Instytutu Matki i Dziecka podejmuje inicjatywę mającą budować postawy proszczepienne wśród imigrantów.
Nauka
Dobre perspektywy współpracy pomiędzy brytyjskimi a polskimi uczelniami. Wspólne projekty badawcze przekładają się na relacje gospodarcze

Współpraca pomiędzy Polską a Wielką Brytanią w obszarze akademickim szybko się rozwija. Dotyczy to nie tylko wymiany studenckiej i edukacji transnarodowej, ale przede wszystkim strategicznych partnerstw między instytucjami i uczelniami. Wspólne projekty badawcze przekładają się na współpracę między firmami z obu krajów. W efekcie dynamika współpracy gospodarczej Polski z Wielką Brytanią stale rośnie, podobnie jak wartość brytyjskich inwestycji czy firm z udziałem brytyjskiego kapitału.
Handel
Rynek saszetek nikotynowych w Polsce będzie uregulowany. Osoby nieletnie nie będą mogły ich kupić

Siódmego maja sejmowa Komisja Zdrowia zajmie się nowelizacją ustawy o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych, która w części reguluje rynek woreczków nikotynowych. Eksperci z Forum Prawo dla Rozwoju podkreślają pilną potrzebę objęcia tego rynku przepisami prawnymi. Podkreślają, że brak odpowiednich regulacji prawnych dotyczących tych produktów, obecnych na polskim rynku od pięciu lat, to realne zagrożenie dla zdrowia publicznego. Niezbędne są kompleksowe przepisy, które uregulują kwestię saszetek i ograniczą do nich dostęp młodzieży.
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.