Facebook, NASK i UNICEF Polska podsumowują program edukacyjny „Przystań w sieci"
Stowarzyszenie UNICEF Polska
ul. Rolna 175 D
02-729 Warszawa
mkacprzak|unicef.pl| |mkacprzak|unicef.pl
+48 509 224 588
www.unicef.pl/
Wraz z końcem roku szkolnego Facebook, NASK i UNICEF Polska podsumowują projekt „Przystań w sieci”. Całoroczny program został entuzjastycznie przyjęty w polskich szkołach, a w jego ramach, 51 tys. uczniów oraz 3,7 tys. nauczycieli z ponad 1900 placówek skorzystało z kursów e-learningowych, podnoszących kompetencje cyfrowe i uczących bezpiecznych zachowań w Internecie.
Projekt „Przystań w sieci” idealnie wpisał się w potrzeby edukacyjne uczniów i nauczycieli w Polsce, o czym świadczy ogromne zainteresowanie programem w mijającym roku szkolnym. Inaugurując projekt w październiku 2020 r., partnerom przyświecał cel wyposażenia odbiorców w kompetencje niezbędne do radzenia sobie z niebezpiecznymi sytuacjami w sieci, a także wykształcenia w nich umiejętności krytycznej oceny dostępnych treści. Pozytywny odbiór oraz duże zainteresowanie programem pokazują, jak ważnym wyzwaniem jest temat odpowiedzialnego korzystania z Internetu, który stał się szczególnie aktualny w czasie pandemii. W warunkach zdalnej edukacji, kształcenie młodzieży w zakresie bezpieczeństwa online w sposób atrakcyjny i angażujący okazało się szczególnie ważne.
Wraz z partnerami przygotowania do tego programu rozpoczęliśmy ponad dwa lata temu, mając świadomość, jak ważną misją jest podnoszenie kompetencji cyfrowych polskich nauczycieli oraz ich podopiecznych – mówi Jakub Turowski, szef zespołu ds. polityki publicznej Facebooka w Polsce, krajach bałtyckich, Rumunii i Bułgarii. Tym bardziej jesteśmy dumni, że „Przystań w sieci” spotkała się z tak ciepłym przyjęciem oraz miała realny wpływ na młodzież w tak wymagającym czasie, jakim okazała się trwająca pandemia i zdalna edukacja.
Osią programu „Przystań w sieci” była platforma e-learningowa z sześcioma dedykowanymi modułami edukacyjnymi (łącznie 18 kursami): Prywatność w sieci, Cyberprzemoc, Cyberzagrożenia, Szkodliwe i niebezpieczne treści, Cyfrowe ślady i reputacja online oraz Fałszywe informacje. Dla nauczycieli i uczniów przygotowano także dodatkowe materiały pogłębiające wiedzę, m.in. podręcznik ze scenariuszami zajęć o bezpieczeństwie w sieci czy materiały pozwalające zorganizować Dzień Świadomego Korzystania z Internetu. Każda placówka, która uczestniczyła w projekcie miała możliwość realizacji jego założeń w bardzo szerokim zakresie, wykorzystując do tego bogate materiały udostępnione przez organizatorów.
Działania na rzecz bezpieczeństwa dzieci i młodzieży w Internecie to jeden z priorytetów Państwowego Instytutu Badawczego NASK. Zainteresowanie projektem „Przystań w sieci” pokazuje, że wśród nauczycieli i uczniów istnieje duża potrzeba pogłębiania wiedzy na temat odpowiedzialnego korzystania z Internetu. Bardzo doceniamy to zaangażowanie, mamy nadzieję, że zdobyte informacje – czy to podczas realizowania kursów e-learningowych, czy też np. przy projektowaniu kampanii społeczno-informacyjnych – zostaną z uczestnikami na dłużej. Tylko dzięki większej świadomości użytkowników Internet może stać się bardziej przyjaznym miejscem – powiedziała Agnieszka Żeglińska, Dyrektor ds. Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego i Ekosystemu OSE.
Nauczyciele mieli również szansę rozszerzyć swoją wiedzę, biorąc udział w ogólnopolskich konferencjach online „Przystań w sieci. Jak pomóc uczniom w bezpiecznym korzystaniu z Internetu?”, które odbyły się 30 marca i 13 kwietnia br. Spotkania cieszyły się ogromną popularnością: wzięło w nich udział ponad 3,5 tys. uczestników. Wśród zaproszonych ekspertów znaleźli się m.in. prof. Jacek Pyżalski, zajmujący się tematami agresji elektronicznej i cyberprzemocy wśród młodzieży, dr hab. Anna Jupowicz-Ginalska, koordynatorka badań dotyczących FOMO (ang. fear of missing out), Przemek Jaroszewski, kierownik zespołu CERT Polska, koncentrujący się na bezpieczeństwie teleinformatycznym, Dawid Łasiński, znany w sieci jako Pan Belfer – nauczyciel z internetów, czy też eksperci Facebooka, Agnieszka Jaworska i Karol Karpiński.
Współczesny świat stawia przed nami wiele wyzwań. Zapewnienie bezpieczeństwa korzystania z Internetu jego najmłodszym użytkownikom to jedna z kluczowych kwestii, na której powinniśmy się skupić, zwłaszcza jeśli zależy nam na realizacji praw dziecka. Programy takie jak „Przystań w sieci” są niezwykle potrzebne i dają nadzieję, że jesteśmy w stanie ochronić dzieci i młodzież przed niebezpieczeństwami, z którymi mogą się spotkać w wirtualnej rzeczywistości. Wierzymy głęboko, że uczestnicy projektu będą świadomie poruszać się w przestrzeni Internetu, dbając o bezpieczeństwo swoje i innych – podsumowuje realizację projektu Marek Krupiński, Dyrektor Generalny UNICEF Polska.
Ważną częścią projektu był także ogólnopolski konkurs dla szkół na projekt kampanii społeczno-informacyjnej dotyczącej świadomego korzystania z Internetu. Mimo pandemii, w konkursie wzięło udział ponad 100 szkół. Wyłoniono 10 zwycięskich zespołów, a każdy z 66 uczestników otrzymał nagrody indywidualne – tablety.
Projekt „Przystań w sieci” został objęty patronatem honorowym Prezesa Rady Ministrów. Najbardziej zaangażowane szkoły, które zrealizowały projekt zgodnie z jego założeniami, otrzymają Certyfikat Szkoły Promującej Świadome Korzystanie z Internetu w roku szkolnym 2020/2021. Facebook, NASK i UNICEF Polska cieszą się, że projekt skłonił tak wiele osób do zastanowienia się nad swoimi zachowaniami i postawami online. Zaangażowanie uczestników projektu, wspaniałe pomysły na kampanie informacyjne oraz liczny udział w konferencjach są prawdziwym sukcesem tej akcji.
Więcej informacji dostępnych jest na platformie www.przystanwsieci.pl oraz na stronach organizatorów na Facebooku:
Przestrzeń from Facebook https://www.facebook.com/PrzestrzenFb
NASK https://www.facebook.com/NASKpl
UNICEF Polska https://www.facebook.com/unicefpolska

Jak performance marketing pomaga rosnąć firmom?

Cyberbezpieczeństwo dla firm – skuteczne rozwiązania iIT Distribution Polska

SEO Vibes Summit ‘25 – konferencja all-inclusive o międzynarodowym zasięgu
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Bankowość

Banki spółdzielcze coraz ważniejsze dla finansowania gospodarki. Współpraca z BGK ma pobudzić lokalne inwestycje
Banki spółdzielcze w coraz większym stopniu odpowiadają za finansowanie rozwoju gospodarki. Ich udział w ostatnich latach wzrósł, a kondycja sektora się poprawiła. Bank Gospodarstwa Krajowego chce wzmocnić współpracę z bankami spółdzielczymi na rzecz finansowania lokalnego rozwoju. To jeden z elementów nowej strategii BGK na lata 2025–2030. Narzędziami, które do tego służą, są gwarancje BGK.
Farmacja
Na horyzoncie nowe terapie w leczeniu rdzeniowego zaniku mięśni. Rosną wyzwania w opiece nad dorosłymi pacjentami w Polsce

Polska należy do światowej czołówki w diagnostyce i leczeniu rdzeniowego zaniku mięśni (SMA). Do tego sukcesu przyczyniły się m.in. badania przesiewowe noworodków, dostęp do terapii oraz przełomowa decyzja o włączaniu do leczenia kobiet z SMA w czasie ciąży. Teraz trwają prace nad nowymi cząsteczkami, które mogą jeszcze bardziej poprawić sytuację pacjentów. Mimo wielu sukcesów eksperci wskazują na konieczność rozwiązania kilku istotnych kwestii, które utrudniają opiekę nad chorymi, zwłaszcza dorosłymi.
Prawo
Konkurencyjność firm wśród najważniejszych zadań dla kolejnego budżetu UE. Komisja szuka nowych źródeł dochodów

Przed budżetem na kolejną siedmioletnią perspektywę stoi szereg wyzwań. Jednym z nich są potrzeby zwiększania wydatków na obronność i zbrojenia oraz na wsparcie konkurencyjności europejskich firm. Jednocześnie dla zaspokojenia rosnących potrzeb w priorytetowych obszarach konieczne są nowe źródła dochodów.
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.