Stoen Operator inwestuje w cyfrowe innowacje dla rozwoju energetyki
Energetyka i cyfryzacja to dwa obszary gospodarki, które łączą się i współdziałają. Digitalizacja wkracza do branży energetycznej i wspiera transformację tego sektora za pośrednictwem zaawansowanych narzędzi i rozwiązań. Wpływają one na rozwój systemu energetycznego, usprawnienie procesów wewnętrznych, zwiększenie bezpieczeństwa, jak również odporności infrastruktury - zwłaszcza na zagrożenia cyfrowe. Przykładem metodycznej realizacji założeń strategii rozwoju z pomocą rozwiązań z obszaru IT jest spółka Stoen Operator. Dostawca energii elektrycznej do ponad miliona klientów na terenie Warszawy systematycznie rozwija inteligentną sieć i wdraża u siebie innowacyjne projekty IT.
Inteligentne rozwiązania w zarządzaniu obsługą procesową klienta
Sprawna i uporządkowana obsługa klienta to jeden z obszarów wyzwań, z którymi mierzy się branża energetyczna. W związku z wymogami ustaw obowiązujących ten sektor, gromadzenie i bezpieczne przechowywanie danych, umów, historii rozliczeń czy udostępnianie klientom i podwykonawcom cyfrowych kanałów obsługi to jedynie część z nich. Stoen Operator postawił na kompatybilność z wymogami związanymi z cyfryzacją sektora energetycznego i wdraża nowy system klasy CRM – Salesforce Customer 360. Zastąpi on systemy istniejące już w zasobach warszawskiego OSD i usprawni, m.in., obsługę procesową klienta w ramach realizowanego przez całą branżę Centralnego Systemu Informacji Rynku Energii (CSIRE). Firma, która odpowiada za wdrożenie tego projektu to PwC Polska.
Nowy CRM przyczyni się zwłaszcza do sprawnego sposobu zarządzania procesami klienckimi. Zgromadzi wszystkie dane dotyczące klientów, historii ich rozliczeń, umów i zgłaszanych spraw, a także przedstawi je w opcji widoku 360 stopni. Docelowo zautomatyzuje liczne procedury i posłuży jako wsparcie cyfrowych kanałów obsługi klienta i podwykonawcy. Ma umożliwić także szybką możliwość reakcji na potrzeby obsługi dystrybucji energii oraz digitalizacji procesów biznesowych end to end, jak również pozwolić na otwarcie rozwiązania na Internet rzeczy (Internet of Things – IoT).
AI i uczenie maszynowe z pomocą nowoczesnej energetyce
W Stoen Operator dzięki nowoczesnym technologiom cyfrowym możliwa jest nie tylko sprawniejsza obsługa procesowa klienta. Stołeczny operator systemu dystrybucyjnego postawił także na optymalizację pracy w zakresie danych z umów obligacyjnych i aktów notarialnych. Nawiązał w tym obszarze współpracę z firmą Globema, która wdrożyła w spółce narzędzie iDoc. Innowacyjna usługa to platforma informatyczna, która wykorzystuje mechanizmy sztucznej inteligencji (AI) i uczenia maszynowego (ML) i znacząco usprawniła prace zespołu Regulacji Prawnej Nieruchomości Stoen Operator.
Wyuczone modele AI kategoryzują rodzaje dokumentów oraz rozpoznają i interpretują ponad 30 informacji różnego typu. Po przetworzeniu dokumentów przez iDoc, użytkownik ma możliwość weryfikacji odczytanych wartości. Jeśli wszystko się zgadza, akceptuje i przekazuje dane wraz z otagowanym dokumentem do wewnętrznej bazy firmowej.
Wdrożenie platformy pozwoliło Stoen Operator przyspieszyć i uprościć kategoryzację umów, zastąpić tradycyjną analizę dokumentów ich cyfrową interpretacją, zautomatyzować manualne uzupełnianie danych w systemie IT i zapewnić większą bezbłędność danych umieszczonych w bazie. Narzędzie skróciło z 40 do 15 godzin roboczych (o 63%) czas poświęcany na archiwizację dokumentów dotyczących nieruchomości. Zespół, który wykorzystuje w pracy to rozwiązanie, wzbogaca również swoje kompetencje w zakresie pracy z technologią AI.
Z potencjału sztucznej inteligencji stołeczny OSD korzysta również podczas monitoringu i diagnostyki stanu urządzeń elektroenergetycznych. Algorytmy AI analizują dane dotyczące stanu urządzeń i są w stanie dostarczyć precyzyjne informacje na temat rodzaju awarii, lokalizacji problemu oraz sugerować najlepsze kroki naprawcze. Umożliwia to szybsze i bardziej efektywne naprawy, co z kolei skraca czas przestojów i minimalizuje negatywne skutki dla klientów. Dzięki temu OSD jest w stanie zapewnić niezawodne i bezpieczne dostawy energii elektrycznej dla mieszkańców i przedsiębiorstw w Warszawie.
W planach inwestycyjnych operatora znajdują się także kolejne wdrożenia, które zapewnią spółce dynamiczną i efektywną transformację cyfrową.

Farma fotowoltaiczna w Miłkowicach – pierwszy projekt OZE z udziałem Amazon w Polsce – produkuje już energię słoneczną!

Farma fotowoltaiczna w Miłkowicach – pierwszy projekt OZE z udziałem Amazon w Polsce – produkuje już energię słoneczną!

Dolnośląska Dolina Wodorowa z nagrodą Ministerstwa Klimatu
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Prawo

UE lepiej przygotowana na reagowanie na klęski żywiołowe. Od czasu powodzi w Polsce pojawiło się wiele usprawnień
Na tereny dotknięte ubiegłoroczną powodzią od rządu trafiło ponad 4 mld zł. Pierwsze formy wsparcia, w tym zasiłki, pomoc materialna czy wsparcie dla przedsiębiorców, pojawiły się już w pierwszych dniach od wystąpienia kataklizmu. Do Polski ma też trafić 5 mld euro z Funduszu Spójności UE na likwidację skutków powodzi. Doświadczenia ostatnich lat powodują, że UE jest coraz lepiej przygotowana, by elastycznie reagować na występujące klęski żywiołowe.
Bankowość
Phishing największym cyberzagrożeniem. Przestępcy będą coraz częściej sięgać po AI, by skutecznie docierać do potencjalnych ofiar

Choć liczba zablokowanych przez CyberTarczę fałszywych stron internetowych wyłudzających dane spadła w ubiegłym roku z 360 tys. do 305 tys., to wciąż najczęstszym typem ataku, po jaki sięgają cyberprzestępcy, jest phishing. Ten trend prawdopodobnie utrzyma się w najbliższych latach, m.in. dlatego że sztuczna inteligencja umożliwia hakerom dużo łatwiejsze podszywanie się pod cudzą tożsamość. Choć CyberTarcza działająca w sieci Orange Polska skutecznie chroni internautów przed atakami, to wciąż jednak to właśnie człowiek jest ich głównym celem.
Medycyna
Komisja Europejska pracuje nad nową dyrektywą tytoniową. Papierosy w Polsce mogą znacznie podrożeć

W Brukseli trwa dyskusja nad zmianami w unijnej dyrektywie tytoniowej. Minimalna stawka akcyzy na paczkę papierosów w UE może wzrosnąć nawet dwukrotnie: z 1,8 euro do 3,6 euro. Doprowadziłoby to do wyrównania cen papierosów pomiędzy państwami UE. Wzrost cen byłby najbardziej dotkliwy dla palaczy z tych państw, które przystąpiły do UE w 2004 roku, w tym Polski, z uwagi na znacznie niższy udział akcyzy w cenie paczki papierosów niż nowe minima unijne. Nad Wisłą paczka papierosów mogłaby kosztować nawet ok. 40 zł. Nowa dyrektywa tytoniowa może zostać otwarta już podczas duńskiej prezydencji w Radzie Unii Europejskiej.
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.