Komunikaty PR

Droga polskiego przemysłu do zeroemisyjności

2024-03-28  |  09:00
Biuro prasowe

Zapobieganie zmianom klimatycznym oraz walka o ochronę naszej planety to powszechne tematy, które kraje rozwinięte uważają za absolutną konieczność. Ograniczenie emisji gazów cieplarnianych, a w efekcie końcowym, dążenie do zeroemisyjności, to jeden z istotnych elementów strategii przeciwdziałania degradacji środowiska. W Polsce, podobnie jak w innych krajach, to przemysł odgrywa kluczową rolę w osiąganiu tych celów, co wymaga przemyślanej strategii i zdecydowanych działań.

Przemysł jest bardzo ważnym elementem gospodarczym Polski, który, jak wiele innych obszarów, mierzy się obecnie z wyzwaniami dotyczącymi redukcji emisji gazów cieplarnianych. Cel klimatyczny unijnego pakietu Fit for 55 zakłada obniżenie ich poziomu co najmniej o 55% do 2030 roku. Wymóg ten, jak również rosnąca presja ze strony coraz bardziej świadomych ekologicznie konsumentów, wymaga przemodelowania dotychczasowych procesów produkcyjnych oraz wyboru bardziej efektywnych i przyjaznych dla środowiska rozwiązań. Droga do zeroemisyjności jest pełna wyzwań, ale niesie ze sobą również szereg perspektyw na rozwój i innowacje.

– Ważne jest kompleksowe podejście do minimalizowania negatywnego wpływu przemysłu na klimat. Modyfikacja źródeł zasilania, redukcja emisji dwutlenku węgla w łańcuchu dostaw, czy zużycie wody w procesie produkcji, to jedne z głównych przyjmowanych przez firmy wyznaczników. Warto jednak pamiętać również o kwestiach takich jak np. trwałość produktu – szczególnie w sektorze infrastruktury – mówi Tomasz Wojtczak, dyrektor zarządzający Amiblu Poland.

Transformacja energetyczna przemysłu

Badania pokazują, że prawie połowa przedsiębiorców (45,7%) planuje przeprowadzić modernizację swoich źródeł zasilania, taki sam procent respondentów opowiada się za fotowoltaiką jako inwestycją w redukcję.[1] Polski przemysł, szczególnie ten związany z energetyką czy wydobywaniem surowców naturalnych, opierał się dotychczas głównie na paliwach kopalnych, takich jak węgiel. Zastępowanie ich energią elektryczną ze źródeł odnawialnych takich jak instalacje fotowoltaiczne mogą nie tylko przyczynić się do redukcji emisji, ale również stanowić bodziec do innowacji w polskim sektorze przemysłowym. Rozwój nowych, bardziej ekologicznych metod produkcji stwarza nowe  potencjalne obszary działalności gospodarczej i zwiększa konkurencyjność na rynkach międzynarodowych. Dywersyfikacja źródeł energii poprzez rozwój OZE może zmniejszyć uzależnienie Polski od importu surowców energetycznych, co przyczyni się do zwiększenia bezpieczeństwa energetycznego kraju. Zeroemisyjna produkcja to także korzyści wizerunkowe na arenie międzynarodowej, poprawiając reputację kraju jako lidera w dziedzinie walki ze zmianami klimatycznymi i ochrony środowiska. Dobrym tego przykładem jest hiszpańska fabryka Amiblu produkująca rury GRP.

– Znajdujący się w Hiszpanii zakład dzięki swoim planom transformacji ekologicznej stał się pierwszą europejską fabryką rur GRP neutralną pod względem emisji CO2. Modernizacja objęła m.in. zainstalowanie 2 tys. paneli fotowoltaicznych czy wdrożenie obiegu zamkniętego, aby w procesie produkcyjnym wykorzystywać żywice pochodzące z recyklingu, a nadwyżki wykorzystywać ponownie.  Dzięki tym działaniom stała się obecnie najbardziej zrównoważoną - niskoemisyjną fabryką w Grupie Amibludodaje Tomasz Wojtczak, dyrektor zarządzający Amiblu Poland.

Perspektywy w dążeniu do zeroemisyjności są obiecujące, ale wymagają zdecydowanego działania. Osiągnięcie neutralności klimatycznej nie jest jedynie obowiązkiem, lecz także szansą na stworzenie nowoczesnego, zrównoważonego i konkurencyjnego przemysłu, który będzie gotowy na wyzwania przyszłości.

 


[1] Raport „Zeroemisyjność w przemyśle” DB Energy

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Energetyka Farma fotowoltaiczna w Miłkowicach – pierwszy projekt OZE z udziałem Amazon w Polsce – produkuje już energię słoneczną! Biuro prasowe
2025-02-07 | 06:00

Farma fotowoltaiczna w Miłkowicach – pierwszy projekt OZE z udziałem Amazon w Polsce – produkuje już energię słoneczną!

Zakup energii odnawialnej z farmy fotowoltaicznej w Miłkowicach jest jednym z czterech projektów Amazon w Polsce, opartym na OZE, które pomagają
Energetyka Farma fotowoltaiczna w Miłkowicach – pierwszy projekt OZE z udziałem Amazon w Polsce – produkuje już energię słoneczną!
2025-02-07 | 06:00

Farma fotowoltaiczna w Miłkowicach – pierwszy projekt OZE z udziałem Amazon w Polsce – produkuje już energię słoneczną!

Zakup energii odnawialnej z farmy fotowoltaicznej w Miłkowicach jest jednym z czterech projektów Amazon w Polsce, opartym na OZE, które pomagają
Energetyka Dolnośląska Dolina Wodorowa z nagrodą Ministerstwa Klimatu
2024-12-04 | 12:30

Dolnośląska Dolina Wodorowa z nagrodą Ministerstwa Klimatu

Projekt Baltic Sea Hydrogen Valley został wyróżniony przez Ministerstwo Klimatu i Środowiska podczas IV Konferencji Porozumienia Wodorowego Nagrodzony projekt to pionierska

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Transport

Ruszyła ważna inwestycja przemysłowa w województwie opolskim. Powstanie tu centrum logistyczne dla giganta motoryzacyjnego

Nowe regionalne Centrum Kompletacji i Dystrybucji, które powstanie w parku logistycznym i produkcyjnym Prologis Park Ujazd w województwie opolskim, będzie związane z rynkiem automotive aftermarket, konkretnie kompletacją i dystrybucją zestawów naprawczych dla branży motoryzacyjnej. Obiekt będzie służył firmie Schaeffler, a za jej budowę odpowiada Prologis. Jak podkreśla jego przedstawiciel, będzie to budynek niezależny od paliw kopalnych bezpośrednio dostarczanych do budynku i wyposażony w wiele rozwiązań prośrodowiskowych.

Konsument

Konsumenci rynku telekomunikacyjnego narzekają na nieprzejrzyste oferty. Jeden z operatorów chce je wyeliminować

Co piąty Polak dostrzega pozytywne zmiany na rynku usług telekomunikacyjnych, głównie jego rozwój, zarówno pod kątem liczby ofert, jak i rozwoju technologii. Gorzej jednak wypada przejrzystość ofert – wynika z badania Urzędu Komunikacji Elektronicznej. Konsumenci są zmęczeni skomplikowanymi taryfami i ukrytymi kosztami, dlatego coraz większym zainteresowaniem cieszą się proste pakiety. Dlatego też T-Mobile startuje z nową ofertą „Po prostu", z jednym, prostym abonamentem bez żadnych limitów.

Handel

Polski e-commerce rośnie w siłę. Konsumentów przyciągają przede wszystkim promocje

Rynek e-commerce w Polsce jest już wart ok. 152 mld zł. Rośnie zarówno częstotliwość zakupów, jak i średnia wartość koszyka – wynika z raportu Strategy&. Polacy doceniają wygodę zakupów przez internet, szybką dostawę i łatwy zwrot. Coraz częściej zwracają też uwagę na cenę i chętnie korzystają z promocji. To właśnie ten trend wykorzystuje Amazon.pl, organizując co roku festiwal z okazji Prime Day. W tym roku zaplanowano go po raz pierwszy aż na cztery dni: 8–11 lipca, a nie dwa jak w poprzednich latach.

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.