Komunikaty PR

Droga polskiego przemysłu do zeroemisyjności

2024-03-28  |  09:00
Biuro prasowe

Zapobieganie zmianom klimatycznym oraz walka o ochronę naszej planety to powszechne tematy, które kraje rozwinięte uważają za absolutną konieczność. Ograniczenie emisji gazów cieplarnianych, a w efekcie końcowym, dążenie do zeroemisyjności, to jeden z istotnych elementów strategii przeciwdziałania degradacji środowiska. W Polsce, podobnie jak w innych krajach, to przemysł odgrywa kluczową rolę w osiąganiu tych celów, co wymaga przemyślanej strategii i zdecydowanych działań.

Przemysł jest bardzo ważnym elementem gospodarczym Polski, który, jak wiele innych obszarów, mierzy się obecnie z wyzwaniami dotyczącymi redukcji emisji gazów cieplarnianych. Cel klimatyczny unijnego pakietu Fit for 55 zakłada obniżenie ich poziomu co najmniej o 55% do 2030 roku. Wymóg ten, jak również rosnąca presja ze strony coraz bardziej świadomych ekologicznie konsumentów, wymaga przemodelowania dotychczasowych procesów produkcyjnych oraz wyboru bardziej efektywnych i przyjaznych dla środowiska rozwiązań. Droga do zeroemisyjności jest pełna wyzwań, ale niesie ze sobą również szereg perspektyw na rozwój i innowacje.

– Ważne jest kompleksowe podejście do minimalizowania negatywnego wpływu przemysłu na klimat. Modyfikacja źródeł zasilania, redukcja emisji dwutlenku węgla w łańcuchu dostaw, czy zużycie wody w procesie produkcji, to jedne z głównych przyjmowanych przez firmy wyznaczników. Warto jednak pamiętać również o kwestiach takich jak np. trwałość produktu – szczególnie w sektorze infrastruktury – mówi Tomasz Wojtczak, dyrektor zarządzający Amiblu Poland.

Transformacja energetyczna przemysłu

Badania pokazują, że prawie połowa przedsiębiorców (45,7%) planuje przeprowadzić modernizację swoich źródeł zasilania, taki sam procent respondentów opowiada się za fotowoltaiką jako inwestycją w redukcję.[1] Polski przemysł, szczególnie ten związany z energetyką czy wydobywaniem surowców naturalnych, opierał się dotychczas głównie na paliwach kopalnych, takich jak węgiel. Zastępowanie ich energią elektryczną ze źródeł odnawialnych takich jak instalacje fotowoltaiczne mogą nie tylko przyczynić się do redukcji emisji, ale również stanowić bodziec do innowacji w polskim sektorze przemysłowym. Rozwój nowych, bardziej ekologicznych metod produkcji stwarza nowe  potencjalne obszary działalności gospodarczej i zwiększa konkurencyjność na rynkach międzynarodowych. Dywersyfikacja źródeł energii poprzez rozwój OZE może zmniejszyć uzależnienie Polski od importu surowców energetycznych, co przyczyni się do zwiększenia bezpieczeństwa energetycznego kraju. Zeroemisyjna produkcja to także korzyści wizerunkowe na arenie międzynarodowej, poprawiając reputację kraju jako lidera w dziedzinie walki ze zmianami klimatycznymi i ochrony środowiska. Dobrym tego przykładem jest hiszpańska fabryka Amiblu produkująca rury GRP.

– Znajdujący się w Hiszpanii zakład dzięki swoim planom transformacji ekologicznej stał się pierwszą europejską fabryką rur GRP neutralną pod względem emisji CO2. Modernizacja objęła m.in. zainstalowanie 2 tys. paneli fotowoltaicznych czy wdrożenie obiegu zamkniętego, aby w procesie produkcyjnym wykorzystywać żywice pochodzące z recyklingu, a nadwyżki wykorzystywać ponownie.  Dzięki tym działaniom stała się obecnie najbardziej zrównoważoną - niskoemisyjną fabryką w Grupie Amibludodaje Tomasz Wojtczak, dyrektor zarządzający Amiblu Poland.

Perspektywy w dążeniu do zeroemisyjności są obiecujące, ale wymagają zdecydowanego działania. Osiągnięcie neutralności klimatycznej nie jest jedynie obowiązkiem, lecz także szansą na stworzenie nowoczesnego, zrównoważonego i konkurencyjnego przemysłu, który będzie gotowy na wyzwania przyszłości.

 


[1] Raport „Zeroemisyjność w przemyśle” DB Energy

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Energetyka Krajowa Izba Klastrów Energii inicjatorem parlamentarnego zespołu ds. energetyki rozproszonej i innowacji Biuro prasowe
2024-11-21 | 15:30

Krajowa Izba Klastrów Energii inicjatorem parlamentarnego zespołu ds. energetyki rozproszonej i innowacji

20 listopada w Sejmie RP odbyło się pierwsze spotkanie parlamentarnego zespołu ds. energetyki rozproszonej, elektromobilności i innowacji. Zgromadziło ono ponad 100
Energetyka Fala uderzeniowa – rewolucja w oczyszczaniu kotłów
2024-11-20 | 13:56

Fala uderzeniowa – rewolucja w oczyszczaniu kotłów

Zmniejszenie emisji zanieczyszczeń poprzez obniżenie zużycia paliwa, poprawa efektywności energetycznej oraz redukcja kosztów eksploatacyjnych – oto wyzwania, które
Energetyka Filtry wodne – ekologiczne rozwiązanie dla wyzwań nowych norm emisji pyłów
2024-11-12 | 08:30

Filtry wodne – ekologiczne rozwiązanie dla wyzwań nowych norm emisji pyłów

Wysokie koszty energii i zaostrzające się wymagania prawne sprawiają, że wybór efektywnych i ekologicznych technologii odpylania staje się kluczowy dla firm. Już od 1 stycznia 2025

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Zdrowie

Ochrona zdrowia w Polsce ma być bardziej oparta na jakości. Obowiązująca od roku ustawa zostanie zmieniona

Od października placówki ochrony zdrowia mogą się ubiegać o akredytację na nowych zasadach. Nowe standardy zostały określone we wrześniowym obwieszczeniu resortu zdrowia i dotyczą m.in. kontroli zakażeń, sposobu postępowania z pacjentem w stanach nagłych czy opinii pacjentów z okresu hospitalizacji. Standardy akredytacyjne to uzupełnienie obowiązującej od stycznia br. ustawy o jakości w opiece zdrowotnej i bezpieczeństwie pacjenta, która jest istotna dla całego systemu, jednak zdaniem resortu zdrowia wymaga poprawek.

Konsument

Media społecznościowe pełne treści reklamowych od influencerów. Konieczne lepsze ich dopasowanie do odbiorców

Ponad 60 proc. konsumentów kupiło produkt na podstawie rekomendacji lub promocji przez twórców internetowych. 74 proc. uważa, że treściom przekazywanym przez influencerów można zaufać – wynika z badania EY Future Consumer Index. W Polsce na influencer marketing może trafiać ok. 240–250 mln zł rocznie, a marki widzą ogromny potencjał w takiej współpracy. Coraz większym zainteresowaniem cieszą się mikroinfluencerzy, czyli osoby posiadające od kilku do kilkudziesięciu tysięcy followersów, ale o silnym zaangażowaniu.

Ochrona środowiska

Polacy wprowadzają na razie tylko drobne nawyki proekologiczne. Do większych zmian potrzebują wsparcia

Zdecydowana większość Polaków dostrzega niekorzystne zmiany klimatu – wynika z badań przeprowadzonych na zlecenie ING Banku Śląskiego. Są wprawdzie gotowi, by zmieniać swoje nawyki na bardziej ekologiczne, ale często odstraszają ich koszty i brak wiedzy. Jednocześnie liczą na większe wsparcie i zaangażowanie ze strony rządu i biznesu, a prawie 40 proc. Polaków oczekuje, że to start-upy będą pracowały nad innowacjami proklimatycznymi. One same chętnie się w ten obszar angażują, ale widzą wiele barier, m.in. w pozyskiwaniu kapitału.

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.