Emitel zbudował sieć do monitorowania lotu dronów na 8 lotniskach w całej Polsce
Emitel S.A. wzmacnia swoją pozycję na tworzącym się w Polsce rynku projektowania i budowy infrastruktury sieciowej dla bezzałogowych statków powietrznych. Na podstawie przetargu ogłoszonego w 2024 roku, spółka zbudowała sieć pozwalającą na monitorowanie lotów dronów BVLOS (poza zasięg wzroku pilota). Realizacja tego projektu, to kolejny krok w drodze do popularyzacji sektora biznesowego usług dronowych w Polsce.
Emitel uważa, że w niedalekiej przyszłości drony staną się codziennym elementem krajobrazu nad naszymi głowami i będą wykorzystywane do realizacji różnorodnych komercyjnych zadań. Dlatego od blisko roku spółka włącza się w prace nad przygotowaniem ogólnopolskiej infrastruktury sieciowej pozwalającej na bezpieczne i zgodne z europejskimi regulacjami integrowanie lotów „bezzałogowców” (dronów) z innymi statkami powietrznymi (np. samolotami).
Prowadzony przez Emitel projekt Drone Labs koncentruje się na sprawdzaniu różnych scenariuszy w zakresie komercyjnego wykorzystania dronów (np. do transportu ładunków w branży kurierskiej). Firma nie zamyka się także na współpracę z partnerami; podmiotami prywatnymi (np. start-upami technologicznymi) i publicznymi (jak izby i agencje lotnicze), czego przykładem jest najnowsza realizacja spółki.
Inżynierowie Emitel zaprojektowali i zbudowali sieć złożoną z dwóch elementów sprzętowych: transponderów montowanych bezpośrednio do dronów, wysyłających w trakcie lotu sygnał bezprzewodowy oraz naziemnych odbiorników antenowych (tzw. trackerów), które odbierają i przetwarzają sygnał nadawany przez transpondery. Dodatkowo w sieci działa specjalne oprogramowanie, synchronizujące pracę nadajników i odbiorników. Tak skonstruowana sieć pozwala na monitorowanie położenia dronów znajdujących się w powietrzu w czasie rzeczywistym, a także zbieranie i późniejsze analizowanie danych technicznych z lotu. Projekt objął aż 8 lokalizacji (sieci) w całej Polsce.
- „Drony mają ogromny potencjał komercyjny w takich sektorach jak logistyka, rolnictwo, bezpieczeństwo czy ochrona zdrowia. Aby go wykorzystać, niezbędne jest stworzenie oraz integracja odpowiedniej infrastruktury. Po ponad roku prac nad projektem Emitel Drone Labs – dzięki przeprowadzonym testom i współpracy z wieloma partnerami – wypracowaliśmy jasną wizję rozwiązań zapewniających skuteczne i bezpieczne wykonywanie misji dronowych. Cieszymy się, że mogliśmy wykorzystać tę wiedzę we współpracy z krajowymi portami lotniczymi i dziękujemy za zaufanie. Sektor technologii dronowych w Polsce intensywnie się rozwija, dlatego kluczowe jest współdziałanie biznesu, który napędza wzrost branży, oraz instytucji publicznych, kształtujących jej regulacyjne fundamenty.” – powiedział Jarosław Niechcielski, Dyrektor Biura Regulacji i Rozwoju Relacji Zewnętrznych nadzorującego projekt Emitel Drone Labs.
Emitel stale pracuje nad rozwojem linii biznesowej skupionej na infrastrukturze sieciowej dla dronów. We wrześniu 2024 roku zakończył realizację pierwszych dwóch etapów testów misji dronowych (lotów z założonym konkretnym celem, np. transportu ładunków między dwoma lokalizacjami) poza zasięgiem wzroku pilota (BVLOS). Loty odbywały się w specjalnej sieci zbudowanej przez specjalistów Emitel. W trakcie części lotów dron z obciążeniem blisko 30 kilogramów w zaledwie 5 minut pokonywał trasę, którą tradycyjny transport naziemny (np. pojazd terenowy) pokonywałby przy dobrych warunkach pogodowych w ponad godzinę. Przykład ten pokazuje, że drony znajdą szerokie zastosowanie nie tylko w biznesie, ale również np. w medycynie i ratownictwie – gdyby bowiem na jego pokładzie znajdował się defibrylator AED lub zastrzyk z insuliną, ratująca życie pomoc dotarłaby do poszkodowanego aż 12 razy szybciej, niż klasyczny ambulans.
W 2025 roku spółka skupi się na organizacji testowych, w pełni autonomicznych przelotów, w których dron realizuje misję po zadanej wcześniej trasie bez czynnego udziału pilota – to właśnie loty w tym modelu są uważane za przyszłość np. branży transportowej – ich wprowadzenie pozwoli bowiem na optymalizację kosztów firm kurierskich i redukcję emisji CO2 do atmosfery.
--------------------
Kontakt:
Agnieszka Sobucka
Rzecznik Prasowy
press|emitel.pl| style="background-color: rgb(255, 255, 255);"|press|emitel.pl
ul. Franciszka Klimczaka 1
02-797 Warszawa
Źródło: Emitel

Trendy w branży elektrotechnicznej – jakie rozwiązania dominują na rynku?

Emitel i Miasto Poznań zacieśniają współpracę na rzecz innowacji w Wielkopolsce

Praca w IT bez doświadczenia. Liderzy EY GDS o tym, jak odnaleźć swoją ścieżkę do sukcesu na rynku IT
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Prawo

UE lepiej przygotowana na reagowanie na klęski żywiołowe. Od czasu powodzi w Polsce pojawiło się wiele usprawnień
Na tereny dotknięte ubiegłoroczną powodzią od rządu trafiło ponad 4 mld zł. Pierwsze formy wsparcia, w tym zasiłki, pomoc materialna czy wsparcie dla przedsiębiorców, pojawiły się już w pierwszych dniach od wystąpienia kataklizmu. Do Polski ma też trafić 5 mld euro z Funduszu Spójności UE na likwidację skutków powodzi. Doświadczenia ostatnich lat powodują, że UE jest coraz lepiej przygotowana, by elastycznie reagować na występujące klęski żywiołowe.
Bankowość
Phishing największym cyberzagrożeniem. Przestępcy będą coraz częściej sięgać po AI, by skutecznie docierać do potencjalnych ofiar

Choć liczba zablokowanych przez CyberTarczę fałszywych stron internetowych wyłudzających dane spadła w ubiegłym roku z 360 tys. do 305 tys., to wciąż najczęstszym typem ataku, po jaki sięgają cyberprzestępcy, jest phishing. Ten trend prawdopodobnie utrzyma się w najbliższych latach, m.in. dlatego że sztuczna inteligencja umożliwia hakerom dużo łatwiejsze podszywanie się pod cudzą tożsamość. Choć CyberTarcza działająca w sieci Orange Polska skutecznie chroni internautów przed atakami, to wciąż jednak to właśnie człowiek jest ich głównym celem.
Medycyna
Komisja Europejska pracuje nad nową dyrektywą tytoniową. Papierosy w Polsce mogą znacznie podrożeć

W Brukseli trwa dyskusja nad zmianami w unijnej dyrektywie tytoniowej. Minimalna stawka akcyzy na paczkę papierosów w UE może wzrosnąć nawet dwukrotnie: z 1,8 euro do 3,6 euro. Doprowadziłoby to do wyrównania cen papierosów pomiędzy państwami UE. Wzrost cen byłby najbardziej dotkliwy dla palaczy z tych państw, które przystąpiły do UE w 2004 roku, w tym Polski, z uwagi na znacznie niższy udział akcyzy w cenie paczki papierosów niż nowe minima unijne. Nad Wisłą paczka papierosów mogłaby kosztować nawet ok. 40 zł. Nowa dyrektywa tytoniowa może zostać otwarta już podczas duńskiej prezydencji w Radzie Unii Europejskiej.
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.