Emitel przeprowadził z powodzeniem testy bezzałogowego transportu ładunków
Emitel zakończył realizację pierwszych dwóch etapów testów misji dronowych poza zasięgiem wzroku (BVLOS). Do transportu ładunków wykorzystano dron DJI Flycart 30, którego całkowita masa wraz z ładunkiem wynosiła 95 kg. Loty były nadzorowane za pośrednictwem specjalnej sieci, zbudowanej przez specjalistów Emitel na obiektach wysokościowych spółki w Beskidzie Śląskim. Testowano różne scenariusze lotów nad najwyższymi szczytami górskimi, zarówno w dzień jak i po zmroku.
W niedalekiej przyszłości drony staną się codziennym elementem krajobrazu nad naszymi głowami i będą wykorzystywane do realizacji różnorodnych komercyjnych zadań. Realizowany przez Emitel projekt Drone Labs, koncentruje się na sprawdzaniu różnych scenariuszy w zakresie komercyjnego wykorzystania dronów. Testy przeprowadzone w Beskidzie Śląskim miały na celu m.in. sprawdzenie w praktyce możliwości transportu i rozładunku oraz weryfikacje parametrów sieci nadzoru.
Zgodnie z obowiązującymi w Unii Europejskiej regulacjami, żeby nad naszymi głowami mogły powstawać przestrzenie powietrzne integrujące loty statków bezzałogowych z załogowymi (tzw. U-Space’y), drony muszą działać w specjalnej, zintegrowanej sieci i między innymi na bieżąco przekazywać informacje o swoim aktualnym położeniu do naziemnych odbiorników sygnału oraz do innych jednostek znajdujących się w locie na danym obszarze. Emitel jest pierwszą firmą, która uzyskała wszelkie zgody regulacyjne od Urzędu Lotnictwa Cywilnego oraz Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej (PANSA) na realizację lotów, samodzielnie zbudowała i zintegrowała sieć nadzoru i z powodzeniem zrealizowała różne scenariusze testowe w wymagających warunkach terenowych i pogodowych. Takie podejście w najwyższym stopniu odwzorowuje warunki z jakimi docelowo będą musiały sobie poradzić bezzałogowce oraz operator U-space.
- Istnieje wiele możliwości komercyjnego zastosowania dronów w przemyśle, logistyce, rolnictwie, w zakresie bezpieczeństwa czy ochrony zdrowia. Aby było to możliwe, konieczne jest przygotowanie odpowiedniej infrastruktury i rozwiązań, które uwolnią ten potencjał. Dlatego Emitel zdecydował się włączyć w prace nad budową tego segmentu rynku i zapewnieniem powietrznych przestrzeni typu U-Space. Testy podnoszą naszą wiedzę i kompetencje, przybliżając nas do komercjalizacji tych technologii – powiedział Andrzej J. Kozłowski, prezes zarządu Emitel S.A.
W trakcie testów wykorzystano drona DJI Flycart 30 – zaawansowany technologicznie statek transportowy od niedawna dostępny na światowym rynku. To pierwsze komercyjne loty z użyciem tego modelu w Polsce. Przeprowadzone sesje obejmowały zarówno dzienne, jak i nocne loty półautonomiczne, podczas których dron z powodzeniem transportował ładunki o wadze nawet 30 kg. Były to zarówno materiały sypkie, płynne, jak i stałe. Na szczególną uwagę, zasługuje fakt, że w trakcie części lotów dron w zaledwie 5 minut pokonywał trasę, którą tradycyjny transport naziemny (np. pojazd terenowy) pokonywałby przy dobrych warunkach pogodowych w ponad godzinę. Z kolei zimą pokonanie tej trasy „na kołach”, nie byłoby możliwe.
Co istotne, testowane scenariusze obejmowały nie tylko standardowe przeloty, ale także sytuacje awaryjne. Dron, napotykając przeszkody na swojej drodze, samodzielnie podejmował decyzję o ich ominięciu lub awaryjnym zabezpieczeniu transportowanego ładunku. Podejście Emitel uwzględniało więc nie tylko kwestie szybkości i efektywności dostarczania ładunków, ale także zapewnienia najwyższych standardów bezpieczeństwa. W kolejnej fazie testów spółka planuje realizację w pełni autonomicznych przelotów, w których rola pilota ograniczy się do nadzorowania misji wykonywanych przez statek bezzałogowy, bez czynnej ingerencji w ich przebieg. Testowy U-Space w Szczyrku to nie tylko innowacja technologiczna, ale także ważny krok na drodze do komercjalizacji usług dronowych w Polsce.
Źródło informacji: Emitel
Nowy system wykrywania i sygnalizacji pożaru w Data Centre w Warszawie
Chatbot AI w kuchni – rewolucyjne narzędzie od Maspex na Uwielbiam.pl
5 najczęstszych mitów o pracy w IT. Sprawdź, jak jest naprawdę!
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Konsument
Będzie ubywać mięsa na stołach Polaków. Eksperci radzą ograniczyć spożycie nawet o dwie trzecie
Produkcja zwierzęca nie zniknie, ale będzie musiała zostać ograniczona – oceniają eksperci rynku żywności i podkreślają, że przemawiają za tym zarówno względy zdrowotne, jak i środowiskowe. Obecnie przeciętny Polak zjada ok. 75 kg mięsa rocznie, a wskazywana przez dietetyków zdrowa granica to ok. 20–25 kg.
Handel
Ministerstwo Finansów chce objąć akcyzą wkłady do e-papierosów. Eksperci prognozują upadek polskich producentów i wzrost szarej strefy
Projekt nowelizacji ustawy o podatku akcyzowym przewiduje objęcie podatkiem akcyzowym nowych kategorii wyrobów, w tym wielorazowych papierosów elektronicznych czy podgrzewaczy tytoniu. W tym pierwszym przypadku ustawodawca chce opodatkować nie tylko samo urządzenie, ale także POD, czyli wkład do niego. Organizacje przedsiębiorców i plantatorów tytoniu ostrzegają, że to prowadziłoby do sytuacji, w której jeden produkt byłby opodatkowany dwu-, a nawet trzykrotnie, z negatywnymi skutkami dla obrotu gospodarczego w Polsce.
Problemy społeczne
Polacy nie wiedzą zbyt dużo o chorobach mózgu. Jeszcze mniej o tym, jak o niego dbać
Choroby mózgu nie są zbyt rozpowszechnionym tematem wśród Polaków. Znacznie więcej wiedzą o zdrowiu ogólnie czy otyłości. Tym samym trudno im wskazać konkretne choroby, a tym bardziej powiedzieć coś o związanej z nimi profilaktyce. O tzw. higienie mózgu słyszał tylko co trzeci badany, a 13 proc. rozumie, czym ona jest. Dlatego też eksperci wskazują na większą potrzebę edukacji w tym zakresie.
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.