Komunikaty PR

Szkoła bez hałasu

2018-12-06  |  01:00
Biuro prasowe
Kontakt
Katarzyna Kaźmierczak
Blue Ocean Communication Experts

ul. Św. Michała 73
61-005 Poznań
kswoboda|niebieskiocean.pl| |kswoboda|niebieskiocean.pl
+48532363046
www.niebieskiocean.pl
Do pobrania ROCKFON ( 0.02 MB )

Zwycięską walkę z uporczywymi dźwiękami stoczyła Szkoła Podstawowa nr 340 w Warszawie, przecierając szlaki innym placówkom. Stołeczny ratusz przeznaczył 5 mln zł na modernizację akustyczną warszawskich szkół.

Duża szkoła, duży problem

Działająca od 2012 roku szkoła im. Profesora Bogusława Molskiego to największa placówka w Warszawie. Uczęszcza do niej aż 1200 dzieci, a grono pedagogiczne liczy ponad 100 osób. Podczas przerw na jednym piętrze przebywa średnio 400 dzieci. Niekończący się hałas był nie do zniesienia i przeszkadzał nie tylko dyżurującym nauczycielom, ale także dzieciom. Niestety problem z dźwiękiem dotyczył także sal lekcyjnych. Każdy szmer, szum, dźwięki rozmów między uczniami odbijały się od śliskich, płaskich powierzchni w klasie, w związku z czym odbiór informacji przekazywanych przez nauczyciela był trudny, a często nawet niemożliwy. – Dochodziło do tego, że dzieci były ospałe i kłady się ze zmęczenia na ławkach, a nauczyciele uskarżali się na notoryczny ból głowy – mówi Joanna Lejza, nauczycielka języka polskiego i wicedyrektor szkoły. Jak pokazują badania przeprowadzone przez Wydział Inżynierii w Edynburgu, aż do 70% spółgłosek wymawianych przez nauczyciela nie dociera do uczniów w klasie. Hałas obniża koncentracje i wpływa na zdolność uczniów do przyswajania wiedzy. Nie pozwala także odpocząć podczas przerw.

Problem z hałasem dostrzegli także rodzice. – Rada rodziców pomogła szkole poprowadzić działania zmierzające do zniwelowania go w naszej placówce – mówi Małgorzata Antonowicz, dyrektor szkoły.

Hałas potwierdzony badaniami

W sierpniu 2017 roku akustycy z pracowni archAKUSTIC przeprowadzili w szkole pomiary natężenia hałasu, w których uczniowie brali aktywny udział. Wyniki były zatrważające i potwierdzały, że poziom komfortu akustycznego jest niewystarczający. Niezależne badania przeprowadził też Sanepid. Okazało się, że natężenie dźwięku w szkole podczas przerw było zbliżone do tego generowane przez samolot z silnikiem odrzutowym. Specjaliści jednoznacznie stwierdzili konieczność wykonania modernizacji akustycznej.

- Wnioski z badań przedstawiliśmy w urzędzie dzielnicy oraz radnym, którzy widząc potrzeby naszej szkoły, przeznaczyli środki z budżetu miasta na adaptację akustyczną – mówi dyrektor szkoły.

Materiały dźwiękochłonne na ratunek

Jak wynika z badania pt. „Wpływ hałasu na dzieci w szkole”,  w klasach wyposażonych w absorbery akustyczne uczniowie prawidłowo odbierają średnio 10% słów więcej.

W każdym z pomieszczeń szkoły na Ursynowie przeprowadzono pomiary, jaką powierzchnię należy pokryć płytami dźwiękochłonnymi, by najlepiej spełniały swoją funkcję.  Do adaptacji akustycznej szkoły wykorzystano sprawdzone rozwiązania z oferty Rockfon, wiodącego producenta płyt dźwiękochłonnych z wełny skalnej. W modernizowanych klasach, na korytarzach i w auli zastosowano płyty z linii: Rockfon® Koral™, Rockfon® Tropic™ i Rockfon® VertiQ™.

Proces wyciszania szkoły trwał pół roku. Prace montażowe były wykonywane nocami lub weekendami, dzięki temu, przy zaangażowaniu pracowników szkoły w przygotowanie pomieszczeń, w klasach mogły codziennie odbywać się lekcje.

Wreszcie jest ciszej!

- Teraz, gdy uczniowie korzystają ze zmodernizowanych pomieszczeń, odetchnęliśmy z ulgą. Wprawdzie nie mamy jeszcze badań akustycznych po adaptacji, ale najlepszym potwierdzeniem skuteczności rozwiązań ROCKFON jest poprawa wyników nauczania i kondycji uczniów oraz nauczycieli. Dzieci w trakcie zajęć nie są zmęczone, chodzą uśmiechnięte, nie uskarżają się na bóle głowy – mówi Małgorzata Antonowicz. Wszystkie występy, które odbywają się na auli, są bardzo dobrze słyszalne dla publiczności. Znacznie wzrósł też komfort uczenia się i nauczania.

Będzie lepiej także w innych szkołach

W ślad za szkołą na Ursynowie podążają inne placówki. Stołeczny ratusz rozpoczął bowiem pilotażowy projekt modernizacji akustycznej warszawskich szkół. Dzięki temu poprawi się komfort nauki uczniów oraz pracy nauczycieli. W projekcie uczestniczy dziewięć szkół.

 - Podmiotami koordynującymi i prowadzącymi to zagadnienie będą Wydziały Infrastruktury w dzielnicach, które dysponują odpowiednio wykwalifikowanymi pracownikami. Rozpoczęcie zadania poprzedzone zostanie odpowiednimi badaniami akustycznymi oraz przygotowaniem koncepcji modernizacji – zapowiada Małgorzata Żuber-Zielicz, radna Warszawy i przewodnicząca Komisji Edukacji.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Edukacja Akustyka w budynkach użyteczności publicznej Biuro prasowe
2020-06-25 | 15:10

Akustyka w budynkach użyteczności publicznej

Akustyka budowlana to dosyć mało popularna dziedzina nauki, która jednak jest nieodłącznym elementem naszej codzienności. Wiele osób zwraca uwagę na hałas dopiero wtedy, kiedy
Edukacja #DobraRobotaChallenge, czyli kim chcę być, gdy dorosnę
2020-06-05 | 07:00

#DobraRobotaChallenge, czyli kim chcę być, gdy dorosnę

Strażak, lekarz czy… prezydent? Lista zawodów, o których marzą dzieci jest długa, a nowe pozycje pojawiają się na niej niemal co chwilę. By przybliżyć najmłodszym
Edukacja NEC uruchamia dedykowany portal webinarowy
2020-06-02 | 01:00

NEC uruchamia dedykowany portal webinarowy

Portal ma za zadanie zapewnić transfer wiedzy i wgląd w rozwiązania, które będą najlepsze dla potrzeb klientów NEC. Platforma zawiera istotne informacje dla pełnego spektrum

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Technologie

Samochody przyszłości będą aktualizować oprogramowanie poprzez chmurę. Sztuczna inteligencja poprowadzi auto za człowieka [DEPESZA]

Branża motoryzacyjna dąży do automatyzacji. Auta przyszłości będą w czasie rzeczywistym analizować otoczenie i warunki drogowe, dzięki czemu możliwe stanie się wyeliminowanie roli kierowcy w procesie prowadzenia pojazdu. Pozwoli to zwiększyć bezpieczeństwo na drodze i upłynnić ruch w warunkach miejskich. Samochód przyszłości chce zaprojektować producent m.in. kart graficznych i systemów sztucznej inteligencji – Nvidia – we współpracy z Mercedes-Benz.

Technologie

Na granicy USA z Meksykiem powstaje wirtualny mur. Zamontowane na wieżach czujniki zareagują na ruch, a sztuczna inteligencja sprawdzi zagrożenie [DEPESZA]

Kamery, drony wyposażone w sztuczną inteligencję, czujniki 3D – granice kontrolują od dawna już nie tylko celnicy. Amerykańska agencja celna poszła o krok dalej – na granicy USA i Meksyku do 2022 roku stanie 200 mobilnych wież kontrolnych, które wykorzystują sztuczną inteligencję do śledzenia ruchu. Rozróżnią ludzi od zwierząt, a przy tym zasilane są energią słoneczną. – Wieże znacząco zwiększą naszą przewagę w walce przeciwko zorganizowanym grupom przestępczym – przekonuje Rodney Scott, szef Patrolu Granicznego Stanów Zjednoczonych.

Jak korzystać z materiałów Newserii?

Ważne informacje dla dziennikarzy i mediów

Wszystkie materiały publikowane w serwisach agencji informacyjnej Newseria przeznaczone są do bezpłatnej dystrybucji poprzez serwisy internetowe, stacje radiowe i telewizje, wydawców prasy oraz aplikacje pełniące funkcję agregatorów newsów. 

Szczegóły dotyczące warunków współpracy znajdują się tutaj.