Dzień Ziemi 2024 – świętowanie przez działanie. Jak dbać o planetę na co dzień?
Dlaczego obchodzimy Dzień Ziemi?
Dzień Ziemi został zapoczątkowany w 1970 roku w USA dzięki inicjatywie senatora Gaylorda Nelsona. Pierwsze obchody święta miały zwrócić uwagę społeczeństwa na pilną potrzebę ochrony planety. Dzięki zaangażowaniu milionów osób z całego świata, Dzień Ziemi stał się globalnym wydarzeniem. Obchodzimy go 22 kwietnia jako wyraz troski o naszą planetę i jej przyszłość, szczególnie w zakresie działań na rzecz ochrony środowiska i promocji zrównoważonego rozwoju.
- Dzień Ziemi wpływa na zwiększenie społecznej ekoempatii. Ekoempatia odnosi się do naszej zdolności odczuwania i rozumienia środowiska naturalnego oraz wszystkich istot, które je zamieszkują. Dzięki niej nie tylko rozumiemy, jak nasze działania wpływają na planetę – dostrzegamy także jej prawdziwe piękno i różnorodność. Przekłada się to na zwiększenie motywacji do podejmowania działań na rzecz ochrony Ziemi. Szczególnie ważne jest, by ekoempatię rozwijać już od najmłodszych lat. Poprzez praktyczne działania na rzecz środowiska, dzieci uczą się doceniać i szanować przyrodę oraz rozwijać empatyczną więź z jej różnorodnością – mówi Irena Ranosz-Talarek, Educational Specialist z Czepczyński Family Foundation.
Dzień Ziemi w Polsce
Obchody Dnia Ziemi angażują coraz szersze grono osób – także w Polsce. Promocję ekologicznych postaw wspierają różnorodne wydarzenia i akcje społeczne. W te inicjatywy włączają się również szkoły i przedszkola, np. poprzez uczestnictwo w programie „Kubusiowi Przyjaciele Natury”, który realizowany jest już od 16 lat.
W ramach programu nauczyciele otrzymują darmowe materiały edukacyjne, które zostały podzielone na 6 misji (scenariuszy lekcji). Jakie tematy podejmuje każda z nich?
-
misja “Szkoła” – zmiany klimatyczne i rola każdego z nas w dbaniu o klimat,
-
misja “Dom” – ślad węglowy, oszczędzanie prądu i wody oraz segregacja śmieci,
-
misja “Sklep” – dieta - owoce i warzywa, ruch i mądre zakupy,
-
misja “Las” – ekosystem, rola człowieka w dbaniu o zwierzęta i rośliny,
-
misja “Zielona energia” – odnawialne źródła energii i korzyści płynące z zielonej energii,
-
misja “Łąki i pola” – bioróżnorodność i rola zapylaczy.
Realizując kolejne misje, dzieci uczą się poprzez zabawę i podejmują działania na rzecz natury. W rezultacie, „Kubusiowi Przyjaciele Natury” nie tylko promują ekologiczne postawy i zachowania, ale również przyczyniają się do budowania świadomego społeczeństwa, które aktywnie działa na rzecz ochrony środowiska. Wspomniane kwestie są omówione w specjalnych scenariuszach zajęć dostępnych do pobrania na stronie www.przyjacielenatury.pl.
W tegorocznej edycji „Kubusiowych Przyjaciół Natury” liczby mówią same za siebie – w programie łącznie bierze udział ponad 1,2 mln dzieci (510 tys. uczniów klas I-III, 720 tys. przedszkolaków) z ponad 5,5 tys. szkół i prawie 9 tys. przedszkoli. W działaniu na rzecz ochrony przyrody dzieci są wspierane przez nauczycieli – w akcję zaangażowało się ponad 52 tys. nauczycieli przedszkolnych oraz ponad 28 tys. nauczycieli szkół podstawowych.
Troska o planetę nie tylko od święta
Świętowanie Dnia Ziemi nie musi ograniczać się tylko do 22 kwietnia. Jak promować ekologiczne postawy wśród dzieci przez cały rok? Przede wszystkim dzięki wyrabianiu codziennych nawyków, takich jak:
-
gaszenie światła, gdy nie jest potrzebne,
-
oszczędzanie wody i energii,
-
naprawianie zepsutych rzeczy,
-
wybieranie jazdy na rowerze zamiast samochodu,
-
robienie przemyślanych zakupów,
-
segregacja odpadów.
Warto włączyć się również w regularne akcje sprzątania lasów czy sadzenia różnorodnych roślin i drzew, a także skupić się na edukacji ekologicznej od najmłodszych lat.
- Klimat Ziemi zmienia się na naszych oczach, doświadczamy rekordów temperatury, tracimy kolejne gatunki zwierząt i roślin, mamy do czynienia z coraz większą liczbą odpadów – musimy więc działać, by chronić naszą planetę. Jednak żeby nasze działania miały sens, potrzebujemy edukacji – bez odpowiedniej wiedzy ciężko podejmować właściwe, korzystne dla środowiska decyzje. Najlepiej jest edukować w odniesieniu do znanych nam rzeczy, do naszego otoczenia. W ten sposób łatwiej zrozumieć zależności i skutki naszego wpływu na planetę. Warto także używać języka korzyści i pokazywać tę lepszą, bardziej ekologiczną wizję przyszłości. Programy edukacyjne takie jak „Kubusiowi Przyjaciele Natury” są bardzo pomocne, bo przekazują wiedzę w atrakcyjny i przystępny sposób. Dzięki wysokiej jakości materiałom nawet trudniejsze zagadnienia, takie jak te dotyczące śladu węglowego czy bioróżnorodności, stają się zrozumiałe. Edukacja ekologiczna pomaga dzieciom wyrabiać eko-nawyki i zachęca do tego, by edukować dalej swoich najbliższych – rodziców, dziadków. Zyskują na tym całe rodziny! – mówi Janusz Mizerny, specjalista ds. zrównoważonego rozwoju, autor bloga Green Projects oraz Eko-scytującego newslettera.
Partnerem programu są Czepczyński Family Foundation oraz UNEP/GRID-Warszawa, organizacja wspierająca misję Programu Organizacji Narodów Zjednoczonych [ONZ] ds. Środowiska. Więcej informacji o programie i scenariusze lekcji znaleźć można na stronie www.przyjacielenatury.pl.
___
O programie
„Kubusiowi Przyjaciele Natury” to największy ogólnopolski program edukacyjny o ekologii skierowany do dzieci w wieku przedszkolnym i szkolnym. Organizowany jest przez należącą do Grupy Maspex markę Kubuś we współpracy z ekspertami. W ciągu 16 lat wzięło w nim udział ponad 10 milionów dzieci.
Hydrodynamiczne generatory kawitacyjne: przełom w oczyszczaniu rurociągów
Kolorowe butelki są większym źródłem mikroplastiku, niż białe lub czarne
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Handel
Konsumenci w sieci narażeni na długą listę manipulacyjnych praktyk sprzedażowych. Zagraniczne platformy wymykają się unijnym regulacjom
Wraz z pojawieniem się na polskim i europejskim rynku platform sprzedażowych spoza UE rośnie też liczba przypadków stosowania tzw. dark patterns, czyli manipulacyjnych technik sprzedażowych. Nowe regulacje UE – w tym rozporządzenie w sprawie jednolitego rynku usług cyfrowych oraz akt o usługach cyfrowych – mają lepiej chronić przed nimi konsumentów, a podmiotom stosującym takie praktyki będą grozić wysokie kary finansowe. Problemem wciąż pozostaje jednak egzekwowanie tych przepisów od zagranicznych platform, które wymykają się europejskim regulacjom. – To jest w tej chwili bardzo duże wyzwanie dla całego rynku cyfrowego, że w praktyce regulacje nie dotyczą w takim samym stopniu wszystkich graczy – mówi Teresa Wierzbowska, prezeska Związku Pracodawców Prywatnych Mediów.
Ochrona środowiska
Zdjęcia satelitarne dobrym źródłem wiedzy o zmianach klimatycznych. Ich zaletami są ujęcie dużego obszaru i regularność dokumentowania
Szczegółowe raportowanie zachodzących przez ostatnie pół wieku zmian klimatycznych i przewidywanie tego, jak warunki życia na Ziemi będą się zmieniały w najbliższych dekadach, stało się możliwe dzięki zdjęciom dostarczanym przez satelity. Z punktu obserwacyjnego, jakim jest orbita okołoziemska, od 1972 roku uzyskuje się dane dotyczące dużych powierzchni. Dzięki nim naukowcy wiedzą m.in. to, że za około pięć lat średnia temperatura regularnie zacznie przekraczać punkt ocieplenia 1,5 stopnia i potrafią wywnioskować, jak wpłynie to na poziom wód w morzach.
IT i technologie
W Krakowie powstało centrum operacyjne cyberbezpieczeństwa. Sektor małych i średnich firm zyska dostęp do specjalistycznych usług [DEPESZA]
Security Operations Center, które zostało uruchomione w ramach Centrum Technologicznego Hitachi w Krakowie, ma zapewnić firmom dostęp do usług specjalistów w zakresie cyberbezpieczeństwa, bez konieczności tworzenia własnych działów IT. Dla przedsiębiorstw outsourcing tego typu zadań jest rozwiązaniem, które pozwala uniknąć wysokich nakładów inwestycyjnych, zabezpieczyć się przed coraz intensywniejszymi atakami hakerów, a także sprostać wymogom legislacyjnym.
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.