Droga polskiego przemysłu do zeroemisyjności
Zapobieganie zmianom klimatycznym oraz walka o ochronę naszej planety to powszechne tematy, które kraje rozwinięte uważają za absolutną konieczność. Ograniczenie emisji gazów cieplarnianych, a w efekcie końcowym, dążenie do zeroemisyjności, to jeden z istotnych elementów strategii przeciwdziałania degradacji środowiska. W Polsce, podobnie jak w innych krajach, to przemysł odgrywa kluczową rolę w osiąganiu tych celów, co wymaga przemyślanej strategii i zdecydowanych działań.
Przemysł jest bardzo ważnym elementem gospodarczym Polski, który, jak wiele innych obszarów, mierzy się obecnie z wyzwaniami dotyczącymi redukcji emisji gazów cieplarnianych. Cel klimatyczny unijnego pakietu Fit for 55 zakłada obniżenie ich poziomu co najmniej o 55% do 2030 roku. Wymóg ten, jak również rosnąca presja ze strony coraz bardziej świadomych ekologicznie konsumentów, wymaga przemodelowania dotychczasowych procesów produkcyjnych oraz wyboru bardziej efektywnych i przyjaznych dla środowiska rozwiązań. Droga do zeroemisyjności jest pełna wyzwań, ale niesie ze sobą również szereg perspektyw na rozwój i innowacje.
– Ważne jest kompleksowe podejście do minimalizowania negatywnego wpływu przemysłu na klimat. Modyfikacja źródeł zasilania, redukcja emisji dwutlenku węgla w łańcuchu dostaw, czy zużycie wody w procesie produkcji, to jedne z głównych przyjmowanych przez firmy wyznaczników. Warto jednak pamiętać również o kwestiach takich jak np. trwałość produktu – szczególnie w sektorze infrastruktury – mówi Tomasz Wojtczak, dyrektor zarządzający Amiblu Poland.
Transformacja energetyczna przemysłu
Badania pokazują, że prawie połowa przedsiębiorców (45,7%) planuje przeprowadzić modernizację swoich źródeł zasilania, taki sam procent respondentów opowiada się za fotowoltaiką jako inwestycją w redukcję.[1] Polski przemysł, szczególnie ten związany z energetyką czy wydobywaniem surowców naturalnych, opierał się dotychczas głównie na paliwach kopalnych, takich jak węgiel. Zastępowanie ich energią elektryczną ze źródeł odnawialnych takich jak instalacje fotowoltaiczne mogą nie tylko przyczynić się do redukcji emisji, ale również stanowić bodziec do innowacji w polskim sektorze przemysłowym. Rozwój nowych, bardziej ekologicznych metod produkcji stwarza nowe potencjalne obszary działalności gospodarczej i zwiększa konkurencyjność na rynkach międzynarodowych. Dywersyfikacja źródeł energii poprzez rozwój OZE może zmniejszyć uzależnienie Polski od importu surowców energetycznych, co przyczyni się do zwiększenia bezpieczeństwa energetycznego kraju. Zeroemisyjna produkcja to także korzyści wizerunkowe na arenie międzynarodowej, poprawiając reputację kraju jako lidera w dziedzinie walki ze zmianami klimatycznymi i ochrony środowiska. Dobrym tego przykładem jest hiszpańska fabryka Amiblu produkująca rury GRP.
– Znajdujący się w Hiszpanii zakład dzięki swoim planom transformacji ekologicznej stał się pierwszą europejską fabryką rur GRP neutralną pod względem emisji CO2. Modernizacja objęła m.in. zainstalowanie 2 tys. paneli fotowoltaicznych czy wdrożenie obiegu zamkniętego, aby w procesie produkcyjnym wykorzystywać żywice pochodzące z recyklingu, a nadwyżki wykorzystywać ponownie. Dzięki tym działaniom stała się obecnie najbardziej zrównoważoną - niskoemisyjną fabryką w Grupie Amiblu – dodaje Tomasz Wojtczak, dyrektor zarządzający Amiblu Poland.
Perspektywy w dążeniu do zeroemisyjności są obiecujące, ale wymagają zdecydowanego działania. Osiągnięcie neutralności klimatycznej nie jest jedynie obowiązkiem, lecz także szansą na stworzenie nowoczesnego, zrównoważonego i konkurencyjnego przemysłu, który będzie gotowy na wyzwania przyszłości.
[1] Raport „Zeroemisyjność w przemyśle” DB Energy

Farma fotowoltaiczna w Miłkowicach – pierwszy projekt OZE z udziałem Amazon w Polsce – produkuje już energię słoneczną!

Farma fotowoltaiczna w Miłkowicach – pierwszy projekt OZE z udziałem Amazon w Polsce – produkuje już energię słoneczną!

Dolnośląska Dolina Wodorowa z nagrodą Ministerstwa Klimatu
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Prawo

UE lepiej przygotowana na reagowanie na klęski żywiołowe. Od czasu powodzi w Polsce pojawiło się wiele usprawnień
Na tereny dotknięte ubiegłoroczną powodzią od rządu trafiło ponad 4 mld zł. Pierwsze formy wsparcia, w tym zasiłki, pomoc materialna czy wsparcie dla przedsiębiorców, pojawiły się już w pierwszych dniach od wystąpienia kataklizmu. Do Polski ma też trafić 5 mld euro z Funduszu Spójności UE na likwidację skutków powodzi. Doświadczenia ostatnich lat powodują, że UE jest coraz lepiej przygotowana, by elastycznie reagować na występujące klęski żywiołowe.
Bankowość
Phishing największym cyberzagrożeniem. Przestępcy będą coraz częściej sięgać po AI, by skutecznie docierać do potencjalnych ofiar

Choć liczba zablokowanych przez CyberTarczę fałszywych stron internetowych wyłudzających dane spadła w ubiegłym roku z 360 tys. do 305 tys., to wciąż najczęstszym typem ataku, po jaki sięgają cyberprzestępcy, jest phishing. Ten trend prawdopodobnie utrzyma się w najbliższych latach, m.in. dlatego że sztuczna inteligencja umożliwia hakerom dużo łatwiejsze podszywanie się pod cudzą tożsamość. Choć CyberTarcza działająca w sieci Orange Polska skutecznie chroni internautów przed atakami, to wciąż jednak to właśnie człowiek jest ich głównym celem.
Medycyna
Komisja Europejska pracuje nad nową dyrektywą tytoniową. Papierosy w Polsce mogą znacznie podrożeć

W Brukseli trwa dyskusja nad zmianami w unijnej dyrektywie tytoniowej. Minimalna stawka akcyzy na paczkę papierosów w UE może wzrosnąć nawet dwukrotnie: z 1,8 euro do 3,6 euro. Doprowadziłoby to do wyrównania cen papierosów pomiędzy państwami UE. Wzrost cen byłby najbardziej dotkliwy dla palaczy z tych państw, które przystąpiły do UE w 2004 roku, w tym Polski, z uwagi na znacznie niższy udział akcyzy w cenie paczki papierosów niż nowe minima unijne. Nad Wisłą paczka papierosów mogłaby kosztować nawet ok. 40 zł. Nowa dyrektywa tytoniowa może zostać otwarta już podczas duńskiej prezydencji w Radzie Unii Europejskiej.
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.