Droga polskiego przemysłu do zeroemisyjności
Zapobieganie zmianom klimatycznym oraz walka o ochronę naszej planety to powszechne tematy, które kraje rozwinięte uważają za absolutną konieczność. Ograniczenie emisji gazów cieplarnianych, a w efekcie końcowym, dążenie do zeroemisyjności, to jeden z istotnych elementów strategii przeciwdziałania degradacji środowiska. W Polsce, podobnie jak w innych krajach, to przemysł odgrywa kluczową rolę w osiąganiu tych celów, co wymaga przemyślanej strategii i zdecydowanych działań.
Przemysł jest bardzo ważnym elementem gospodarczym Polski, który, jak wiele innych obszarów, mierzy się obecnie z wyzwaniami dotyczącymi redukcji emisji gazów cieplarnianych. Cel klimatyczny unijnego pakietu Fit for 55 zakłada obniżenie ich poziomu co najmniej o 55% do 2030 roku. Wymóg ten, jak również rosnąca presja ze strony coraz bardziej świadomych ekologicznie konsumentów, wymaga przemodelowania dotychczasowych procesów produkcyjnych oraz wyboru bardziej efektywnych i przyjaznych dla środowiska rozwiązań. Droga do zeroemisyjności jest pełna wyzwań, ale niesie ze sobą również szereg perspektyw na rozwój i innowacje.
– Ważne jest kompleksowe podejście do minimalizowania negatywnego wpływu przemysłu na klimat. Modyfikacja źródeł zasilania, redukcja emisji dwutlenku węgla w łańcuchu dostaw, czy zużycie wody w procesie produkcji, to jedne z głównych przyjmowanych przez firmy wyznaczników. Warto jednak pamiętać również o kwestiach takich jak np. trwałość produktu – szczególnie w sektorze infrastruktury – mówi Tomasz Wojtczak, dyrektor zarządzający Amiblu Poland.
Transformacja energetyczna przemysłu
Badania pokazują, że prawie połowa przedsiębiorców (45,7%) planuje przeprowadzić modernizację swoich źródeł zasilania, taki sam procent respondentów opowiada się za fotowoltaiką jako inwestycją w redukcję.[1] Polski przemysł, szczególnie ten związany z energetyką czy wydobywaniem surowców naturalnych, opierał się dotychczas głównie na paliwach kopalnych, takich jak węgiel. Zastępowanie ich energią elektryczną ze źródeł odnawialnych takich jak instalacje fotowoltaiczne mogą nie tylko przyczynić się do redukcji emisji, ale również stanowić bodziec do innowacji w polskim sektorze przemysłowym. Rozwój nowych, bardziej ekologicznych metod produkcji stwarza nowe potencjalne obszary działalności gospodarczej i zwiększa konkurencyjność na rynkach międzynarodowych. Dywersyfikacja źródeł energii poprzez rozwój OZE może zmniejszyć uzależnienie Polski od importu surowców energetycznych, co przyczyni się do zwiększenia bezpieczeństwa energetycznego kraju. Zeroemisyjna produkcja to także korzyści wizerunkowe na arenie międzynarodowej, poprawiając reputację kraju jako lidera w dziedzinie walki ze zmianami klimatycznymi i ochrony środowiska. Dobrym tego przykładem jest hiszpańska fabryka Amiblu produkująca rury GRP.
– Znajdujący się w Hiszpanii zakład dzięki swoim planom transformacji ekologicznej stał się pierwszą europejską fabryką rur GRP neutralną pod względem emisji CO2. Modernizacja objęła m.in. zainstalowanie 2 tys. paneli fotowoltaicznych czy wdrożenie obiegu zamkniętego, aby w procesie produkcyjnym wykorzystywać żywice pochodzące z recyklingu, a nadwyżki wykorzystywać ponownie. Dzięki tym działaniom stała się obecnie najbardziej zrównoważoną - niskoemisyjną fabryką w Grupie Amiblu – dodaje Tomasz Wojtczak, dyrektor zarządzający Amiblu Poland.
Perspektywy w dążeniu do zeroemisyjności są obiecujące, ale wymagają zdecydowanego działania. Osiągnięcie neutralności klimatycznej nie jest jedynie obowiązkiem, lecz także szansą na stworzenie nowoczesnego, zrównoważonego i konkurencyjnego przemysłu, który będzie gotowy na wyzwania przyszłości.
[1] Raport „Zeroemisyjność w przemyśle” DB Energy

Farma fotowoltaiczna w Miłkowicach – pierwszy projekt OZE z udziałem Amazon w Polsce – produkuje już energię słoneczną!

Farma fotowoltaiczna w Miłkowicach – pierwszy projekt OZE z udziałem Amazon w Polsce – produkuje już energię słoneczną!

Dolnośląska Dolina Wodorowa z nagrodą Ministerstwa Klimatu
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Transport

W Amazon pracuje ponad 750 tys. robotów. Najnowszy jest wyposażony w „zmysł” dotyku
Pierwsze roboty wyposażone w „zmysł” dotyku wykorzystywane są przez Amazon do obsługi produktów w centrach realizacji zamówień w USA i Niemczech. Roboty potrafią precyzyjnie przeszukiwać nawet ciasne przestrzenie półek w poszukiwaniu konkretnych produktów i z wyczuciem przenosić je na taśmę. Dzięki nim pracownicy nie muszą się schylać ani wspinać po drabinie w poszukiwaniu towaru. Automatyzacja wspiera też pracę kurierów. Paczki, które mają być dostarczone pod wskazany adres, podświetlane są w furgonetce na zielono, co ułatwia znalezienie właściwej przesyłki i skraca czas dostawy.
Medycyna
Diagnostyka zaburzeń snu może być łatwiejsza. Inteligentna piżama monitoruje bruksizm i bezdech senny

Naukowcy z Uniwersytetu Cambridge opracowali inteligentną piżamę, której zadaniem jest monitorowanie w warunkach domowych wzorców oddechu podczas snu i wykrywanie jego zaburzeń takich jak bezdech senny, chrapanie czy bruksizm. Jest to możliwe dzięki znajdującym się w materiale zaawansowanym grafenowym czujnikom tensometrycznym. Urządzenie może stać się alternatywą dla często niekomfortowej dla pacjentów diagnostyki w warunkach szpitalnych lub z wykorzystaniem nieporęcznego sprzętu.
Infrastruktura
Energia słoneczna wyprzedziła węgiel jako źródło energii w UE. Tempo dalszego rozwoju zależy od inwestycji w system i sieć

Zgodnie z założeniami strategii planu REPowerEU do 2030 roku na terenie państw członkowskich ma zostać zainstalowanych niemal 600 GW mocy fotowoltaiki słonecznej. Organizacje takie jak SolarPower Europe walczą o to, aby do tego czasu fotowoltaika stała się głównym źródłem energii elektrycznej. O ile w ostatnich latach odnotowano dynamiczne tempo wzrostu produkcji energii słonecznej, o tyle w kolejnych latach na drodze do realizacji planu może stanąć nienadążająca za tempem rozwoju infrastruktura.
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.