Komunikaty PR

Dialog i Technologia: przyszłość muzeów

2024-11-20  |  12:55
Dialog i Technologia: przyszłość muzeów
 
W dniach 14-15 listopada w Arkadach Kubickiego na Zamku Królewskim w Warszawie odbyła się konferencja „Muzeum Jutra. Nowe technologie w muzeach – perspektywy i wyzwania”, zorganizowana przez Fundację Scena Jutra we współpracy z Zamkiem Królewskim oraz Politechniką Warszawską. Wydarzenie zgromadziło przedstawicieli sektora kultury, pasjonatów muzealnictwa oraz innowatorów technologicznych, którzy przez dwa dni dyskutowali o przyszłości nowoczesnego muzealnictwa i implementacji technologii w instytucjach kultury.
 
Świat cyfrowy vs świat muzealnictwa
 
Cyfryzacja, obecna w niemal każdym aspekcie życia codziennego, nie ominęła muzeów i innych instytucji kultury, oferując szersze możliwości dostępu do zasobów oraz ich odbioru. Przewodnie pytanie konferencji brzmiało: nie czy, ale jak korzystać z najnowszych rozwiązań technologicznych, aby przyciągać widzów, wzbogacać narrację, a jednocześnie zachować autentyczność dzieł.
Dzięki nowym technologiom muzea mogą otworzyć się na wszystkich widzów, łącznie z osobami z niepełnosprawnościami, które jeszcze do niedawna miały ograniczoną możliwość obcowania ze sztuką. Technologia to także narzędzie usprawniające zarządzanie zasobami muzealnymi – ich dokumentację, archiwizację oraz ochronę.
 
Poszukiwanie równowagi
 
Kluczowym wyzwaniem, o którym debatowano podczas konferencji, było znalezienie balansu pomiędzy postępem technologicznym a zachowaniem tożsamości muzeów. Jak budować markę muzeum i komunikować ją szerokiemu gronu odbiorców? Czy muzeum powinno podążać za zmiennymi trendami, jak te z popularnych platform social mediowych, czy raczej utrzymać status quo?
Wśród zaproszonych prelegentów znaleźli się popularyzatorzy sztuki, dyrektorzy znamienitych polskich muzeów, historycy sztuki, zabytkoznawcy, konserwatorzy oraz 
specjaliści z obszaru technologii i cyfryzacji. Paneliści podkreślali, że dostosowanie narzędzi cyfrowych do specyfiki każdej instytucji oraz zapewnienie ich zgodności z oczekiwaniami odbiorców jest kluczowe dla utrzymania wysokiego poziomu zaangażowania i autentyczności.
 
Muzea Jutra – wizja i praktyka
 
Istotnym elementem rozmów były wyzwania stojące przed muzealnikami, a także oczekiwania wobec dostawców technologii. Eksperci wskazywali na potrzebę precyzyjnego dostosowywania nowych rozwiązań do charakteru instytucji i jej odbiorców. Wspólna refleksja skłaniała ku wnioskowi, że przyszłość muzeów to nie tylko digitalizacja, ale umiejętne łączenie tradycji z nowoczesnością i prowadzenie otwartego dialogu z widzem.
Konferencja „Muzeum Jutra” zakończyła się wspólną konkluzją, że przyszłość muzealnictwa leży w dialogu między technologią a kulturą. Kluczowe będzie dalsze poszukiwanie równowagi i współpraca między instytucjami a ekspertami od nowoczesnych technologii. Takie wydarzenia, jak „Muzeum Jutra”, są nieocenione w budowaniu platformy do wymiany wiedzy, inspiracji oraz długofalowych partnerstw.
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Potrzebujesz dofinansowania do protezy lub rehabilitacji? Fundacja Poland Business Run szuka beneficjentów! Biuro prasowe
2025-04-17 | 11:00

Potrzebujesz dofinansowania do protezy lub rehabilitacji? Fundacja Poland Business Run szuka beneficjentów!

Potrzebujesz dofinansowania do protezy lub rehabilitacji? Fundacja Poland Business Run szuka beneficjentów! Tylko w 2024 roku w Polsce przeprowadzono blisko 12 000
Business Centre Club po raz 32. docenił firmy spełniające najwyższe standardy w biznesie
2025-03-03 | 11:00

Business Centre Club po raz 32. docenił firmy spełniające najwyższe standardy w biznesie

Podczas uroczystej gali po raz 32. wręczone zostały Złote Statuetki Lidera Polskiego Biznesu - prestiżowego wyróżnienia przyznawanego przedsiębiorstwom i menedżerom za
Cyfrowa transformacja SEDKOMP: Od sukcesji międzypokoleniowej do lidera innowacji
2025-01-16 | 14:00

Cyfrowa transformacja SEDKOMP: Od sukcesji międzypokoleniowej do lidera innowacji

Decyzja o przekazaniu części sterów w firmie SEDKOMP młodemu pokoleniu to odważny krok, który połączył wieloletnie doświadczenie z energią i nowoczesnym

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Prawo

Bankowość

Phishing największym cyberzagrożeniem. Przestępcy będą coraz częściej sięgać po AI, by skutecznie docierać do potencjalnych ofiar

Choć liczba zablokowanych przez CyberTarczę fałszywych stron internetowych wyłudzających dane spadła w ubiegłym roku z 360 tys. do 305 tys., to wciąż najczęstszym typem ataku, po jaki sięgają cyberprzestępcy, jest phishing. Ten trend prawdopodobnie utrzyma się w najbliższych latach, m.in. dlatego że sztuczna inteligencja umożliwia hakerom dużo łatwiejsze podszywanie się pod cudzą tożsamość. Choć CyberTarcza działająca w sieci Orange Polska skutecznie chroni internautów przed atakami, to wciąż jednak to właśnie człowiek jest ich głównym celem.

Medycyna

Komisja Europejska pracuje nad nową dyrektywą tytoniową. Papierosy w Polsce mogą znacznie podrożeć

W Brukseli trwa dyskusja nad zmianami w unijnej dyrektywie tytoniowej. Minimalna stawka akcyzy na paczkę papierosów w UE może wzrosnąć nawet dwukrotnie: z 1,8 euro do 3,6 euro. Doprowadziłoby to do wyrównania cen papierosów pomiędzy państwami UE. Wzrost cen byłby najbardziej dotkliwy dla palaczy z tych państw, które przystąpiły do UE w 2004 roku, w tym Polski, z uwagi na znacznie niższy udział akcyzy w cenie paczki papierosów niż nowe minima unijne. Nad Wisłą paczka papierosów mogłaby kosztować nawet ok. 40 zł. Nowa dyrektywa tytoniowa może zostać otwarta już podczas duńskiej prezydencji w Radzie Unii Europejskiej.

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.