Komunikaty PR

Dialog i Technologia: przyszłość muzeów

2024-11-20  |  12:55
Dialog i Technologia: przyszłość muzeów
 
W dniach 14-15 listopada w Arkadach Kubickiego na Zamku Królewskim w Warszawie odbyła się konferencja „Muzeum Jutra. Nowe technologie w muzeach – perspektywy i wyzwania”, zorganizowana przez Fundację Scena Jutra we współpracy z Zamkiem Królewskim oraz Politechniką Warszawską. Wydarzenie zgromadziło przedstawicieli sektora kultury, pasjonatów muzealnictwa oraz innowatorów technologicznych, którzy przez dwa dni dyskutowali o przyszłości nowoczesnego muzealnictwa i implementacji technologii w instytucjach kultury.
 
Świat cyfrowy vs świat muzealnictwa
 
Cyfryzacja, obecna w niemal każdym aspekcie życia codziennego, nie ominęła muzeów i innych instytucji kultury, oferując szersze możliwości dostępu do zasobów oraz ich odbioru. Przewodnie pytanie konferencji brzmiało: nie czy, ale jak korzystać z najnowszych rozwiązań technologicznych, aby przyciągać widzów, wzbogacać narrację, a jednocześnie zachować autentyczność dzieł.
Dzięki nowym technologiom muzea mogą otworzyć się na wszystkich widzów, łącznie z osobami z niepełnosprawnościami, które jeszcze do niedawna miały ograniczoną możliwość obcowania ze sztuką. Technologia to także narzędzie usprawniające zarządzanie zasobami muzealnymi – ich dokumentację, archiwizację oraz ochronę.
 
Poszukiwanie równowagi
 
Kluczowym wyzwaniem, o którym debatowano podczas konferencji, było znalezienie balansu pomiędzy postępem technologicznym a zachowaniem tożsamości muzeów. Jak budować markę muzeum i komunikować ją szerokiemu gronu odbiorców? Czy muzeum powinno podążać za zmiennymi trendami, jak te z popularnych platform social mediowych, czy raczej utrzymać status quo?
Wśród zaproszonych prelegentów znaleźli się popularyzatorzy sztuki, dyrektorzy znamienitych polskich muzeów, historycy sztuki, zabytkoznawcy, konserwatorzy oraz 
specjaliści z obszaru technologii i cyfryzacji. Paneliści podkreślali, że dostosowanie narzędzi cyfrowych do specyfiki każdej instytucji oraz zapewnienie ich zgodności z oczekiwaniami odbiorców jest kluczowe dla utrzymania wysokiego poziomu zaangażowania i autentyczności.
 
Muzea Jutra – wizja i praktyka
 
Istotnym elementem rozmów były wyzwania stojące przed muzealnikami, a także oczekiwania wobec dostawców technologii. Eksperci wskazywali na potrzebę precyzyjnego dostosowywania nowych rozwiązań do charakteru instytucji i jej odbiorców. Wspólna refleksja skłaniała ku wnioskowi, że przyszłość muzeów to nie tylko digitalizacja, ale umiejętne łączenie tradycji z nowoczesnością i prowadzenie otwartego dialogu z widzem.
Konferencja „Muzeum Jutra” zakończyła się wspólną konkluzją, że przyszłość muzealnictwa leży w dialogu między technologią a kulturą. Kluczowe będzie dalsze poszukiwanie równowagi i współpraca między instytucjami a ekspertami od nowoczesnych technologii. Takie wydarzenia, jak „Muzeum Jutra”, są nieocenione w budowaniu platformy do wymiany wiedzy, inspiracji oraz długofalowych partnerstw.
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Torby na wino z nadrukiem – eleganckie opakowanie z potencjałem reklamowym Biuro prasowe
2025-05-29 | 11:00

Torby na wino z nadrukiem – eleganckie opakowanie z potencjałem reklamowym

Opakowanie to dziś nie tylko sposób na zabezpieczenie produktu. To również forma komunikacji, narzędzie budowania wizerunku marki i często pierwszy punkt kontaktu
Premiera najnowszych produktów soundcore w Polsce - słuchawki Liberty 5 oraz Aeroclip zadebiutowały podczas eventu w stylu coffee party
2025-05-27 | 16:00

Premiera najnowszych produktów soundcore w Polsce - słuchawki Liberty 5 oraz Aeroclip zadebiutowały podczas eventu w stylu coffee party

Anker Innovations, światowy lider w dziedzinie produktów technologii konsumenckiej i jej marka audio soundcore, zaprezentowali dzisiaj dwa nowe produkty podczas wydarzenia coffee
Smart city po czesku. Brno pokazuje, jak mogą wyglądać miasta przyszłości
2025-05-26 | 16:00

Smart city po czesku. Brno pokazuje, jak mogą wyglądać miasta przyszłości

Czeskie Brno po raz kolejny zamieni się w europejskie centrum miejskich innowacji podczas URBIS The Smart Cities Meetup 2025. Wydarzenie to gromadzi przedstawicieli samorządów,

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Handel

Transport

Infrastruktury ładowania elektryków przybywa w szybkim tempie. Inwestorzy jednak napotykają szereg barier

Liczba punktów ładowania samochodów elektrycznych wynosi dziś ok. 10 tys., a tempo wzrostu wynosi ok. 50 proc. r/r. Dynamika ta przez wiele miesięcy była wyższa niż wyniki samego rynku samochodów elektrycznych, na które w poprzednim roku wpływało zawieszenie rządowych dopłat do zakupu elektryka. Pierwszy kwartał br. zamknął się 22-proc. wzrostem liczby rejestracji w ujęciu rocznym, ale kwiecień przyniósł już wyraźne odbicie – o 100 proc.

Farmacja

Polacy leczą samodzielnie ponad połowę lekkich dolegliwości zdrowotnych. Jesteśmy liderem UE

Szacuje się, że w Unii Europejskiej codziennie występuje ok. 3,3 mln przypadków lekkich dolegliwości. Gdyby każdy pacjent zgłaszał się z nimi do lekarza, potrzebnych byłoby dodatkowo 120 tys. lekarzy pierwszego kontaktu lub obecni lekarze musieliby pracować dodatkowe 144 minuty dziennie. Polska pod względem samoleczenia, ze wskaźnikiem na poziomie 55 proc., plasuje się w czołówce UE. – Samodzielne leczenie to nie tylko kwestia wygody pacjenta, ale przede wszystkim realne odciążenie systemu ochrony zdrowia – przekonuje Ewa Królikowska z PASMI.

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.