Komunikaty PR

Czytnik RFID – jaki wybrać i dlaczego?

2021-08-31  |  01:00
Biuro prasowe

Czytnik RFID – jaki wybrać i dlaczego?

Podejmując decyzję o zastosowaniu technologii RFID, prędzej czy później staniemy przed koniecznością wyboru czytnika RFID, czyli sprzętu do odczytu i zapisu znaczników RFID. Jaki wybrać? Czym się przy tym kierować? Sprawdzamy.

W praktyce „czytnik RFID” ma dla różnych osób inne znaczenie. Co więcej, nazwa bywa traktowana synonimicznie z anteną RFID, co zapewne wynika z faktu, że, ta ostatnia jest najczęściej tym, co widzi końcowy użytkownik. A żeby nie było tak prosto, anteny są również składową samych znaczników RFID, co również niejednokrotnie jest źródłem nieporozumień. Spróbujmy to uporządkować i jednocześnie wskazać te cechy i funkcjonalności, na które warto zwrócić uwagę przy wyborze sprzętu do odczytu/zapisów tagów RFID. Zacznijmy od tego, że czytnik RFID może być zarówno urządzeniem typu mobilny terminal danych z wbudowanym czytnikiem RFID, jak i urządzeniem podłączonym lokalnie do komputera. Może to być także tzw. bramka, złożona z czytnika i kilku anten. Wybór właściwego urządzenia zależy głownie od sposobu, w jaki chcemy je wykorzystać.

Czytnik RFID w terminalach mobilnych

Dzięki temu rozwiązaniu z technologii RFID można korzystać w praktycznie dowolnym miejscu. W zależności od konfiguracji sprzętowej, jak i zainstalowanego oprogramowania, możemy pracować w trybie offline lub korzystać z sieci Wi-Fi czy GSM. Terminale wyposażone w dotykowe ekrany, pracujące najczęściej w wykorzystywanych w telefonach komórkowych środowisku Android, to doskonałe rozwiązanie w przypadku, gdy chcemy wykonać inwentaryzację, wyszukać produkt czy np. obsłużyć proces kompletacji. Opcjonalnym rozwiązaniem są tzw. uchwyty skanujące. Można je podłączyć do dowolnego komputera mobilnego lub smartfonu, np. przy użyciu technologii Bluetooth. To oznacza, że do pracy w technologii RFID można wykorzystać już posiadany sprzęt. Wymienione typy czytników RFID są często wyposażone także w czytniki kodów kredkowych oraz kodów 2D, co pozwala na jednoczesne korzystanie z różnych technologii.

Stacjonarne czytniki RFID

Czytniki stacjonarne to urządzenia montowane na stałe w jednym miejscu i służące do odczytu znaczników pojawiających się w zasięgu podłączonych do nich anten. Większość stacjonarnych czytników RFID pozwala na podłączenie od jednej do nawet kilkunastu, czy kilkudziesięciu anten zewnętrznych. - Urządzenia ze zintegrowanymi antenami sprawdzą się w przypadku prostszych zastosowań. – podpowiada Dariusz J. Kawecki, menedżer produktu, odpowiedzialny za rozwiązania dotyczące automatycznej identyfikacji w firmie ETISOFT. - Oszczędzamy dzięki nim miejsce. Nie musimy też instalować dodatkowych kabli i anten. – dodaje ekspert.

Tym, co należy wziąć pod uwagę w związku z planowanym zastosowaniem czytnika, jest:

  • wielkość urządzenia (niektóre, nawet te ze zintegrowaną anteną, mają wielkość karty kredytowej),
  • miejsce montażu (wewnątrz pomieszczeń lub na zewnątrz),
  • odporność czytnika np. na upadek czy wibracje.
  • sposób komunikacji z systemami klienta - w najprostszym (i czasem wystarczającym) przypadku jest to złącze USB lub RS232. Częściej wykorzystuje się jednak łącze sieciowe typu Ethernet, czy też połączenie bezprzewodowe WiFi lub opcjonalnie wykorzystuje się sieci komórkowe.

Warto także uwzględnić to, czy czytnik będzie się komunikował z urządzeniami zewnętrznymi - np. kolumnami sygnałowymi czy różnego rodzaju czujnikami. W tym wypadku należy wybrać czytnik posiadający porty GPIO.

Jaką antenę RFID wybrać?

Dobór anten/anteny to kolejny krok przy wdrażaniu rozwiązań RFID. Oprócz tak oczywistych cech jak wielkość (anteny mogą mieć od kilku centymetrów do nawet metra i więcej), kształt oraz odporność na warunki zewnętrzne, najważniejsze są parametry techniczne – m.in. polaryzacja (kołowa lub liniowa), uzysk, czy też kąt odczytu - które mają ogromny wpływ na jakość odczytu.

Istotne akcesoria

Wszystkie wymienione urządzenia muszą być dedykowane do pracy w danym obszarze geograficznym. Dlaczego to takie ważne? W różnych obszarach dopuszczone są różne zakresy częstotliwości RFID. W Europie obowiązuje zakres 865-868 MHz. - Ponadto, planując zakup i instalację czytników RFID polecam mieć na uwadze, że oprócz samych urządzeń warto uwzględnić dodatkowe, istotne, a czasem nawet niezbędne elementy, takie jak okablowanie (dedykowane do konkretnych czytników i anten) czy uchwyty montażowe, pozwalające z jednej strony na stabilny montaż urządzeń, a z drugiej na łatwą modyfikację ich umiejscowienia. – radzi ekspert z ETISOFT. Kluczowym elementem jest również oprogramowanie, pozwalające na współpracę urządzeń z systemami klienta.

Właściwy dobór i konfiguracja urządzeń RFID pozwoli na późniejsze komfortowe i efektywne użytkowanie. Warto więc zadbać o to, aby dostawca sprzętu potrafił udzielić w tym zakresie niezbędnego wsparcia.

 

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Firma Aplikacja Escapecity wyróżniona w konkursie ODYS 2024 Biuro prasowe
2024-12-31 | 16:00

Aplikacja Escapecity wyróżniona w konkursie ODYS 2024

Krakowska Izba Turystyczna przyznała wyróżnienie w konkursie ODYS 2024 twórcom aplikacji mobilnej Escapecity – firmie Gamescape. Uroczysta gala rozdania nagród w
Firma Zalety poleasingowych laptopów biznesowych dla małych firm
2024-12-23 | 15:50

Zalety poleasingowych laptopów biznesowych dla małych firm

Poleasingowe laptopy biznesowe to doskonałe rozwiązanie dla małych firm, oferując wydajność i niezawodność w przystępnej cenie. Dowiedz się, dlaczego warto rozważyć
Firma Xtreme Fitness Gyms stawia na innowacje
2024-12-20 | 01:00

Xtreme Fitness Gyms stawia na innowacje

Xtreme Fitness Gyms, lider na polskim rynku fitness, ogłasza strategiczne partnerstwo z ABC Fitness, globalnym dostawcą innowacyjnych rozwiązań technologicznych dla branży fitness. W ramach

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Konsumenci w sieci narażeni na długą listę manipulacyjnych praktyk sprzedażowych. Zagraniczne platformy wymykają się unijnym regulacjom

Wraz z pojawieniem się na polskim i europejskim rynku platform sprzedażowych spoza UE rośnie też liczba przypadków stosowania tzw. dark patterns, czyli manipulacyjnych technik sprzedażowych. Nowe regulacje UE – w tym rozporządzenie w sprawie jednolitego rynku usług cyfrowych oraz akt o usługach cyfrowych – mają lepiej chronić przed nimi konsumentów, a podmiotom stosującym takie praktyki będą grozić wysokie kary finansowe. Problemem wciąż pozostaje jednak egzekwowanie tych przepisów od zagranicznych platform, które wymykają się europejskim regulacjom. – To jest w tej chwili bardzo duże wyzwanie dla całego rynku cyfrowego, że w praktyce regulacje nie dotyczą w takim samym stopniu wszystkich graczy – mówi Teresa Wierzbowska, prezeska Związku Pracodawców Prywatnych Mediów.

Ochrona środowiska

Zdjęcia satelitarne dobrym źródłem wiedzy o zmianach klimatycznych. Ich zaletami są ujęcie dużego obszaru i regularność dokumentowania

Szczegółowe raportowanie zachodzących przez ostatnie pół wieku zmian klimatycznych i przewidywanie tego, jak warunki życia na Ziemi będą się zmieniały w najbliższych dekadach, stało się możliwe dzięki zdjęciom dostarczanym przez satelity. Z punktu obserwacyjnego, jakim jest orbita okołoziemska, od 1972 roku uzyskuje się dane dotyczące dużych powierzchni. Dzięki nim naukowcy wiedzą m.in. to, że za około pięć lat średnia temperatura regularnie zacznie przekraczać punkt ocieplenia 1,5 stopnia i potrafią wywnioskować, jak wpłynie to na poziom wód w morzach.

IT i technologie

W Krakowie powstało centrum operacyjne cyberbezpieczeństwa. Sektor małych i średnich firm zyska dostęp do specjalistycznych usług [DEPESZA]

Security Operations Center, które zostało uruchomione w ramach Centrum Technologicznego Hitachi w Krakowie, ma zapewnić firmom dostęp do usług specjalistów w zakresie cyberbezpieczeństwa, bez konieczności tworzenia własnych działów IT. Dla przedsiębiorstw outsourcing tego typu zadań jest rozwiązaniem, które pozwala uniknąć wysokich nakładów inwestycyjnych, zabezpieczyć się przed coraz intensywniejszymi atakami hakerów, a także sprostać wymogom legislacyjnym.

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.