CSR w erze technologii: Przedsiębiorstwa na nowej ścieżce
W 2017 r. wprowadzono w Polsce dyrektywę NFRD, która wymagała od określonych przedsiębiorstw regularnego raportowania na temat działań CSR. Miała także zachęcić ich do brania odpowiedzialności za kwestie społeczne i środowiskowe. Dotyczy ona firm zatrudniających ponad 500 pracowników, które są jednocześnie jednostkami zainteresowania publicznego w postaci: spółek publicznych, banków, zakładów ubezpieczeń oraz innych podmiotów. Komisja Europejska 21 kwietnia 2021 roku przyjęła projekt dyrektywy w sprawie raportowania zagadnień zrównoważonego rozwoju, czyli tzw. CSRD (ang. Corporate Sustainability Reporting Directive), która jest rozszerzeniem dotychczasowych wymogów NFRD. Zacznie ona obowiązywać od 2024 r. Dzięki niej, liczba firm zobowiązanych do raportowania swoich danych dotyczących zrównoważonego rozwoju wzrośnie z 11 tys. do około 50 tys. Docelowo, w najbliższych kilku latach przepisy mają być spójne dla niemalże wszystkich przedsiębiorstw.
Zarówno dla dużych korporacji, jak i mniejszych firm, działanie w obszarze CSR jest wyzwaniem. Mają one pewne obawy dotyczące sposobu, w jaki powinny działać na rzecz zrównoważonego rozwoju oraz jak to raportować zgodnie z wytycznymi ESG. Co więcej, przedsiębiorcy martwią się, że realizacja takich przedsięwzięć może wymagać zbyt wielu zasobów i czasu, co może wpłynąć na ich efektywność i rentowność.
- Aby skutecznie odpowiedzieć na wyzwania stojące przed firmami w zakresie CSR, warto sięgnąć po wsparcie, jakie oferują w tym zakresie nowoczesne technologie. Istnieje szereg rozwiązań i praktyk z obszaru IT, które adresują, tak ważne dziś w kontekście raportowania ESG, zagadnienia ekonomiczne, społeczne czy środowiskowe. Firmy, które chcą umiejętnie wykorzystać technologie do realizacji celów zrównoważonego rozwoju, powinny rozważyć zaangażowanie partnera technologicznego, który specjalizuje się w danym sektorze – mówi Anna Schabikowska, Doradca Zarządu Exorigo-Upos SA.
W jaki sposób nowoczesne technologie mogą wspierać firmy w obszarze CSR?
Nowoczesne technologie to nie tylko potężne narzędzia biznesowe, ale także kluczowy element w kształtowaniu zrównoważonego i odpowiedzialnego podejścia do biznesu. Wykorzystać je można na wiele sposobów:
Dbałość o środowisko. Rozwiązania informatyczne i automatyzacja procesów mogą pomóc przedsiębiorstwom w efektywnym zarządzaniu odpadami, optymalizacji segregacji i recyklingu. Odpowiedni program może pomóc w wyborze najlepszej trasy przejazdu floty firmowej, a inteligentne zarządzanie zadba o mniejsze zużycie wody oraz prądu.
Dbałość o pracowników. Nowe technologie mogą znacznie poprawić dobrostan pracowników. Zapewnienie elastycznych rozwiązań pracy pozwala na zachowanie work-life balance. Dzięki platformom e-learningowym pozwala pracownikom korzystać z szerokiej gamy szkoleń i materiałów edukacyjnych online. Poza komfortem, daje to pracownikom możliwość rozwoju, a nawet zmiany ścieżki kariery.
Działania charytatywne. Firmy mogą oferować swoje technologiczne kompetencje organizacjom non-profit, zapewniając im dostęp do odpowiednich narzędzi i systemów. Pomoże to skuteczniej działać oraz zwiększyć efektywność operacyjną.
Zarządzanie korporacyjne. Współczesne technologie, takie jak Systemy Zarządzania Treścią (CMS), odgrywają istotną rolę w umożliwieniu firmom publikowania transparentnych informacji o ich działaniach CSR. Dzięki CMS, firmy mogą budować zaufanie, odpowiedzialność i pozytywny wizerunek, co jest kluczowe dla skutecznego zarządzania korporacyjnego i osiągania celów związanych z CSR. Mają też przede wszystkim możliwość wewnętrznego śledzenia efektów swoich działań.
- Wybór działań w ramach CSR powinien wynikać z profilu działalności firmy, tworząc integralny element naszego biznesu. Dzięki temu skoncentrujemy się na kluczowych kwestiach, aby nasza firma mogła dostarczyć największą wartość dodaną i pozytywnie wpłynąć na rzeczywistość. Autentyczne i skuteczne zaangażowanie wynikające z tego podejścia pozwoli nam z sukcesem realizować naszą społeczną misję i tworzyć pozytywne zmiany w naszym otoczeniu. Aby móc z dumą prezentować inicjatywy CSR, konieczne jest także wykorzystanie technologii w obszarze optymalizacji procesów, zachowania zrównoważonego podejścia do środowiska wewnętrznego oraz wsparcie organizacji promujących te wartości, co doda głębszego wymiaru naszemu zaangażowaniu – mówi Krzysztof Adamski, CEO BetterPOS i pomysłodawca Donateo.
Wykorzystaj mikrodonacje
Przykładem ciekawych działań CSR z naszego podwórka, które firmy mogą wdrożyć w prosty sposób w swojej organizacji jest rozwiązanie Donateo. Działa ono od 2020 roku jako fintechowy, ogólnopolski projekt autorstwa Krzysztofa Adamskiego, założyciela BetterPOS. Jest to platforma fundraisingu cyfrowego, która wykorzystuje najnowocześniejsze rozwiązania w zakresie płatności bezgotówkowych w sektorze dobroczynności. To pierwszy tak transparentny system przekazywania funduszy bezpośrednio na konto bankowe organizacji charytatywnej.
Kluczowym, autorskim narzędziem Donateo, jest system mikrodonacji, który powstał dzięki wsparciu technologicznemu Exorigo-Upos. Firmy wspólnie stworzyły aplikację, dzięki której na terminalach płatniczych w największych sieciach w Polsce pojawiła się możliwość wsparcia fundacji dobroczynnych współpracujących z Donateo, m. in. Polskiej Akcji Humanitarnej, Fundacji Happy Kids, czy Polskiej Federacji Banków Żywności. Exorigo-Upos jako dostawca usług i rozwiązań technologicznych dla branży handlu detalicznego w Polsce wykorzystuje w projekcie swoje dotychczasowe doświadczenia w zakresie tworzenia rozwiązań płatniczych, w tym hubu płatniczego Cloud EFT, który umożliwia procesowanie transakcji płatniczych.
- Współpraca z firmą specjalizującą się w systemach płatniczych była nieoceniona. Wspólnie stworzyliśmy najlepsze możliwe narzędzie do wspierania organizacji charytatywnych. Dzięki temu nasi klienci mogą łatwo angażować się w akcje społeczne i spełniać swoje cele CSR. W dalszym ciągu Inwestujemy w innowacje, bo chcemy nadal doskonalić nasze rozwiązania i wychodzić naprzeciw potrzebom naszych klientów – mówi Krzysztof Adamski.
Klienci korzystający z terminali płatniczych w jednym ze sklepów współpracujących z Donateo, mogą przekazać drobną darowiznę na cele dobroczynne przy okazji płatności za codzienne zakupy. Ekran pozwalający na dokonanie takiej wpłaty pojawi się przed sfinalizowaniem operacji, a każda przekazana kwota znajdzie odzwierciedlenie na niefiskalnym potwierdzeniu, który otrzyma klient. Środki trafiają bezpośrednio na konto wybranej organizacji charytatywnej.
– Aplikacja Donateo to rozwiązanie, które może stanowić dla firm działających w sektorze retailowym odpowiedź na potrzebę skutecznej realizacji wybranych założeń strategii ESG. Z jednej strony jest elastyczne, łatwe w implementacji i pozwala na szybkie udostępnienie w sieci sklepów. Z drugiej strony umożliwia retailerom oferowanie konsumentom wygodnej formy udzielania wsparcia dla organizacji charytatywnych w trakcie codziennych zakupów. Korzystamy w tym przypadku z naszego hubu płatniczego Cloud EFT, który jest pierwszym polskim rozwiązaniem z certyfikatem PCI P2PE – obsługuje dziennie nawet do 4 milionów transakcji w sklepach współpracujących z nami retailerów. Realizując projekt Donateo znaleźliśmy nowe zastosowanie hubu i oferowanej przez niego funkcji kierowania danych kartowych dynamicznie na podstawie numeru BIN (sześć pierwszych cyfr) do danego agenta rozliczeniowego. Połączyliśmy więc doświadczenie Exorigo-Upos w zakresie dostarczania oprogramowania dla terminali i wiedzę o wymaganiach dotyczących bezpieczeństwa płatności z pomysłem BetterPOS na mikrodonacje jako przyjazną konsumentom formę wsparcia charytatywnego. Warto podkreślić, że go-live aplikacji poprzedza krótki test oraz szkolenie pracowników kas. Nie są wymagane nakłady w infrastrukturę ze strony retailera – mówi Anna Schabikowska.
Aktualnie Donateo współpracuje z ponad 40 organizacjami non-profit, których działalność skupia się na jednym z określonych obszarów: pomoc dla dzieci i rodzin, ochrona zdrowia i pomoc społeczna, pomoc humanitarna, ochrona zwierząt i ekologia. Zapewnia blisko 40 tys. punktów dotarcia do darczyńców, a za jego pośrednictwem ciągu roku przekazano ponad 6 mln zł na cele dobroczynne.
Magia Świąt z LAMAX: Kreatywne prezenty dla dzieci, które rozbudzą wyobraźnię!
Superpolisa Ubezpieczenia wykorzystuje e-podpisy od SIGNIUS
Zrównoważone oświetlenie przyszłością polskich samorządów
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Media i PR
Sztuczna inteligencja rewolucjonizuje marketing. Narzędzia AI dają drugie życie tradycyjnym formom reklamy
Z badań GroupM wynika, że już w najbliższym czasie połowa inwestycji w media będzie oparta na decyzjach wspomaganych przez sztuczną inteligencję, a do 2028 roku będą to już dwie na trzy transakcje. Prawie 9 na 10 przedstawicieli branży wskazuje AI jako technologię, która będzie mieć w najbliższym czasie największy wpływ na marketing. Debata o potencjale tej technologii rozgrzewa branżę, a możliwości jej wykorzystania wciąż przybywa – od planowania i optymalizowania kampanii reklamowych, przez influencer marketing, po media postrzegane jako tradycyjne, które dzięki innowacjom zyskują „drugie życie”.
Farmacja
Polscy naukowcy pracują nad personalizowaną terapią raka płuca. Faza badań klinicznych coraz bliżej
Zespół naukowców z Międzynarodowego Centrum Badań nad Szczepionkami Przeciwnowotworowymi (ICCVS) na Uniwersytecie Gdańskim prowadzi zaawansowane badania nad nową terapią raka płuca, w której rolę leku będą pełnić limfocyty wyizolowane z krwi chorego. – To terapia szyta na miarę. Dla każdego z pacjentów wybieramy inny rodzaj komórek – mówi prof. dr hab. Natalia Marek-Trzonkowska. Jak wskazuje, projekt SWIFT jest już coraz bliżej rozpoczęcia fazy badań klinicznych. Jego realizację umożliwiły środki unijne w ramach działania Międzynarodowe Agendy Badawcze (MAB) z programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki (FENG) przyznane przez Fundację na rzecz Nauki Polskiej.
Rolnictwo
Dane satelitarne w użyciu urbanistów i samorządowców. Mogą im służyć do przygotowania na zmiany klimatu
Do 2031 roku rynek usług związanych z danymi satelitarnymi ma wzrosnąć ponad czterokrotnie – przewidują analitycy. Na rosnącą podaż wpływ może mieć nałożony na dużą część przedsiębiorców, w tym producentów rolnych, obowiązek raportowania wpływu środowiskowego. Dane satelitarne są jednak cennym narzędziem również w rękach urbanistów i samorządowców. Z dokładnością do milimetrów pokazują zjawiska takie jak np. osiadanie gruntów, co pozwala na wczesne podejmowanie decyzji o kluczowych modernizacjach infrastruktury.
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.