Co trzeci Polak uważa, że kompetencje cyfrowe są kluczowe dla rozwoju kariery
Kompetencje cyfrowe to nieocenione wsparcie w rozwoju kariery. Według najnowszego badania Pracuj.pl już niemal 4 na 10 Polaków uważa, że są one najważniejsze dla postępu zawodowego. Wciąż aktualne pozostaje przysłowie, że nauka jest kluczem potęgi – 69% respondentów twierdzi, że w przyszłości umiejętność przyswajania nowej wiedzy będzie wpływać na rozwój kariery. Już teraz jedną z nowych kompetencji, którą chcieliby rozwijać Polacy jest znajomość sztucznej inteligencji (AI) – 6 na 10 Polaków byłoby chętnych na udział w szkoleniu w tym zakresie.
Najważniejsze informacje:
-
2/3 badanych pozytywnie ocenia swoje kompetencje cyfrowe.
-
37% badanych Polaków uważa, że kompetencje cyfrowe są najważniejsze dla rozwoju przyszłej kariery.
-
62% respondentów twierdzi, że bez nabywania kompetencji cyfrowych będzie im trudniej utrzymać obecne stanowisko lub znaleźć nową pracę.
-
69% Polaków ocenia, że w przyszłości umiejętność przyswajania nowej wiedzy będzie wpływać na rozwój kariery.
-
45% badanych chciałoby pracować w IT, jeśli posiadałoby odpowiednie kompetencje.
-
6 na 10 respondentów byłoby chętnych na udział w szkoleniu z zakresu AI, jeśli pracodawca by takowe zorganizował.
Czy jesteśmy technologicznie mocni?
W dobie powszechnej cyfryzacji, gdzie większość spraw – od zakupów, po sprawy urzędowe – możemy załatwić bez wychodzenia z domu, kompetencje cyfrowe są uważane za konieczne do wygodnego życia. Swoje umiejętności w tym zakresie pozytywnie ocenia 65% respondentów, jednak dane Eurostatu pokazują, że tylko 44% Polaków w wieku od 16 do 74 lat posiada przynajmniej podstawowe kompetencje cyfrowe. Ten wynik plasuje nas na trzecim od końca miejscu w Unii Europejskiej – gorzej od nas wypadają jedynie Bułgarzy (36%) i Rumuni (28%). Dla porównania, już 83% Holendrów może pochwalić się podstawowymi kompetencjami cyfrowymi, a europejska średnia wynosi 56%.
W różnych grupach zawodowych, ocena własnych umiejętności jest inna. Aż 85% pracowników IT ocenia pozytywnie swoje kompetencje cyfrowe. Dla branży finansowej to 77%. Osoby zajmujące się zawodowo handlem i sprzedażą uważają, że mają dobre kompetencje cyfrowe w 72%. 2 na 3 (67%) pracowników obsługi twierdzi, że posiada dobre umiejętności w tym zakresie. Dla osób zawodowo zajmujących się budownictwem czy wykończeniami to 59%.
- Kompetencje cyfrowe to dziś fundament funkcjonowania w nowoczesnym społeczeństwie i gospodarce. Mimo dynamicznego rozwoju technologii w Polsce, nasz kraj wciąż pozostaje w tyle za wieloma państwami Unii Europejskiej pod kątem biegłości w jej użytkowaniu. W obliczu coraz szybszego tempa rozwoju technologii, brak odpowiednich kompetencji staje się poważną przeszkodą w korzystaniu z narzędzi, które mogą znacząco poprawić jakość życia. Przykładem mogą być nowoczesne aplikacje do poszukiwania pracy, które dzięki zaawansowanym algorytmom są w stanie idealnie dopasować oferty do naszych potrzeb. Tego typu rozwiązania pomagają w efektywnym poruszaniu się po rynku pracy i zwiększają szanse na znalezienie zatrudnienia, ale by korzystać z ich potencjału, musimy mieć dobrze rozwinięte umiejętności cyfrowe – mówi Tomasz Półtorak, Product Design Field Manager w Pracuj.pl.
Polska dynamicznie rozwija się w sferze nowych technologii. W miarę jak ten postęp będzie przyspieszać, a nowe narzędzia staną się coraz bardziej dostępne, umiejętność korzystania z nich stanie się kluczowa nie tylko na rynku pracy, ale także w codziennym życiu. Rozwój cyfrowy nie jest luksusem – jest koniecznością, która wymaga pilnego nadrobienia zaległości, aby wszyscy obywatele mogli czerpać korzyści z nowoczesnych technologii i nie pozostali na marginesie cyfrowej rewolucji.
Technologia w służbie kariery
Świadomość własnych kompetencji cyfrowych to jedno, ale świadomość ich przydatności to drugie. Stosunkowo mało Polaków, bo zaledwie 37% uważa, że będą one najważniejsze dla przyszłej kariery. Wyżej stawiane są kompetencje miękkie – ich priorytetowość ocenia 49% badanych. Co ciekawe, 62% respondentów twierdzi, że bez nabywania kompetencji cyfrowych trudniej będzie im utrzymać obecne stanowisko lub znaleźć nową pracę.
-
Z jednej strony widzimy, że Polacy dostrzegają nieuchronność potrzeby zdobywania nowych umiejętności cyfrowych, szczególnie związanych z obsługą zaawansowanych technologii, takich jak AI. Z drugiej jednak strony, istnieje wyraźna luka między postrzeganiem tej potrzeby a jej priorytetyzacją w kontekście budowania przyszłej kariery. Wydaje się, że w świadomości wielu kandydatów dominują kompetencje miękkie, co może wynikać z przeświadczenia, że technologie się zmieniają, a umiejętności interpersonalne pozostają uniwersalne. Rozwijanie zarówno kompetencji miękkich, jak i technicznych pomoże kandydatom nawigować po rynku pracy. Rośnie rola narzędzi cyfrowych nie tylko podczas wykonywania obowiązków zawodowych, ale już podczas poszukiwania pracy. Nowoczesne narzędzia, takie jak aplikacje mobilne, pomagają kandydatom w szybszym odnajdywaniu ofert dopasowanych do ich kompetencji i preferencji. Kandydaci mogą w prosty sposób monitorować zmiany na rynku, a także rozwijać się w zgodzie z najnowszymi trendami. To daje im większą elastyczność i pewność, że ich kompetencje będą adekwatne do przyszłych wyzwań – ocenia Małgorzata Skonieczna, Product Discovery Field Manager w Pracuj.pl.
Polacy zainteresowani AI
Ponad co trzeci Polak (69%) uważa, że w przyszłości na znaczeniu w kontekście rozwoju kariery zawodowej zyska umiejętność szybkiego uczenia się nowych rzeczy. Najczęściej będzie to dotyczyć obsługi nowych technologii czy narzędzi, które z roku na rok są bardziej zaawansowane lub pojawiają się nowe. Przykładem jest sztuczna inteligencja, która w ostatnich latach stała się najgorętszym tematem na rynku technologicznym. Jak widzą ją Polacy?
Kwestia sztucznej inteligencji i możliwości, które ona daje jest już od dłuższego czasu tematem szerokiej debaty publicznej. 37% badanych zadeklarowało, że śledzi rozwój tej technologii. Z kolei już 6 na 10 respondentów stwierdziło, że chętnie wzięłoby udział w szkoleniu z zakresu AI, gdyby ich pracodawca takowe zorganizował. W obszarze zawodowym widać też, że Polacy chętnie pracowaliby w branży technologicznej, w szczególności w IT – aż 45% respondentów stwierdziło, że chciałoby pracować w tej branży, gdyby mieli ku temu odpowiednie kompetencje.
Już od wielu lat Polacy patrzą na branżę technologiczną, szczególnie w kierunku IT, z nutką zazdrości. Wynika to z uniwersalnych potrzeb, które mają w stosunku do swojej pracy. Według badania, zawodowo dla respondentów najważniejszym aspektem jest satysfakcjonujące wynagrodzenie (57%), a branża IT właśnie z takim jest utożsamiana.
Samodoskonalenie kluczem do sukcesu
Statystyki pokazują, że Polacy są świadomi rosnącego znaczenia kompetencji cyfrowych w kontekście rozwoju kariery zawodowej. Choć te umiejętności są oceniane wyżej niż wskazują na to dane, to jednocześnie widoczna jest potrzeba ciągłego doskonalenia, zwłaszcza w obliczu dynamicznie rozwijających się technologii, takich jak sztuczna inteligencja. Mając na uwadze te zmiany, kluczowe staje się nie tylko poszerzanie wiedzy i umiejętności, ale również gotowość do ich aktualizacji, aby sprostać wymaganiom współczesnego rynku pracy.

Jak performance marketing pomaga rosnąć firmom?

Cyberbezpieczeństwo dla firm – skuteczne rozwiązania iIT Distribution Polska

SEO Vibes Summit ‘25 – konferencja all-inclusive o międzynarodowym zasięgu
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Transport

Ruszyła ważna inwestycja przemysłowa w województwie opolskim. Powstanie tu centrum logistyczne dla giganta motoryzacyjnego
Nowe regionalne Centrum Kompletacji i Dystrybucji, które powstanie w parku logistycznym i produkcyjnym Prologis Park Ujazd w województwie opolskim, będzie związane z rynkiem automotive aftermarket, konkretnie kompletacją i dystrybucją zestawów naprawczych dla branży motoryzacyjnej. Obiekt będzie służył firmie Schaeffler, a za jej budowę odpowiada Prologis. Jak podkreśla jego przedstawiciel, będzie to budynek niezależny od paliw kopalnych bezpośrednio dostarczanych do budynku i wyposażony w wiele rozwiązań prośrodowiskowych.
Konsument
Konsumenci rynku telekomunikacyjnego narzekają na nieprzejrzyste oferty. Jeden z operatorów chce je wyeliminować

Co piąty Polak dostrzega pozytywne zmiany na rynku usług telekomunikacyjnych, głównie jego rozwój, zarówno pod kątem liczby ofert, jak i rozwoju technologii. Gorzej jednak wypada przejrzystość ofert – wynika z badania Urzędu Komunikacji Elektronicznej. Konsumenci są zmęczeni skomplikowanymi taryfami i ukrytymi kosztami, dlatego coraz większym zainteresowaniem cieszą się proste pakiety. Dlatego też T-Mobile startuje z nową ofertą „Po prostu", z jednym, prostym abonamentem bez żadnych limitów.
Handel
Polski e-commerce rośnie w siłę. Konsumentów przyciągają przede wszystkim promocje

Rynek e-commerce w Polsce jest już wart ok. 152 mld zł. Rośnie zarówno częstotliwość zakupów, jak i średnia wartość koszyka – wynika z raportu Strategy&. Polacy doceniają wygodę zakupów przez internet, szybką dostawę i łatwy zwrot. Coraz częściej zwracają też uwagę na cenę i chętnie korzystają z promocji. To właśnie ten trend wykorzystuje Amazon.pl, organizując co roku festiwal z okazji Prime Day. W tym roku zaplanowano go po raz pierwszy aż na cztery dni: 8–11 lipca, a nie dwa jak w poprzednich latach.
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.