Co piąty Polak chciałby płacić odciskiem palca
Prawie połowa Polaków chciałaby korzystać z innowacyjnych metod płatności. Największe zainteresowanie wzbudza możliwość płacenia odciskiem palca (21 proc. wskazań w tej grupie), wynika z najnowszego raportu PolCard from Fiserv „Preferencje płatnicze Polaków 2024”. W dalszej kolejności ankietowani zainteresowani innowacyjnymi metodami płatności odpowiadali, że chętnie rozliczaliby się za pomocą automatów samoobsługowych UAT, takich jak m.in. biletomaty czy parkometry.
Autoryzacją płatności za pomocą odcisku palca interesują się szczególnie mężczyźni (24 proc. w porównaniu do 18 proc. kobiet), wynika z badania Fiserv Polska, właściciela marki PolCard from Fiserv. Co ciekawe, ten sposób rozliczania się był najczęściej wymieniany zarówno przez osoby najmłodsze (18-29 lat), w średnim wieku (40-49 lat), jak i seniorów w wieku 60-69 lat (we wszystkich przypadkach po 25 proc.). Dowodzi to, że jest to rozwiązanie, nad którym firmy powinny poważnie pomyśleć w przyszłości.
- Wyniki badania PolCard from Fiserv pokazują, że już ponad 40 proc. Polaków w różnym wieku jest otwartych na innowacyjne metody płatności. To bardzo duży odsetek, co pokazuje, że zapotrzebowanie na takie usługi rośnie – mówi Krzysztof Polończyk, prezes Fiserv Polska S.A. – Poza autoryzacją płatności odciskiem palca, co szósty respondent badania z grupy zainteresowanej nowymi rozwiązaniami płatniczymi wymienił możliwość rozliczania się za pomocą automatów samoobsługowych UAT. Rozwiązanie to wskazał co czwarty mężczyzna. Ponadto co dziewiąty respondent chciałby rozliczać się za pomocą odcisku dłoni. Odpowiedziało tak aż 20 proc. najmłodszych ankietowanych – dodaje Krzysztof Polończyk.
Biometria na czasie
Poza płaceniem odciskiem palca czy dłoni, ankietowani w badaniu PolCard from Fiserv odpowiadali, że chętnie rozliczaliby się też za pomocą innych rozwiązań biometrycznych. Wśród nich wymieniali autoryzowanie wydatków z wykorzystaniem tęczówki oka (9 proc. z grupy zainteresowanej innowacyjnymi metodami płatniczymi), twarzy (8 proc.) i głosu (7 proc.). Ze sposobów spoza obszaru biometrii zainteresowanie respondentów wzbudziło również rozliczaniem się z wykorzystaniem systemów smart home (8 proc.) i z użyciem samochodu, który ma dostęp do internetu (6 proc.).
Nota metodologiczna:
Badanie zostało zrealizowane na zlecenie Fiserv Polska, właściciela marki PolCard from Fiserv, metodą telefonicznych, standaryzowanych wywiadów kwestionariuszowych wspomaganych komputerowo (CATI) przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) w styczniu 2024 r. W badaniu wzięła udział reprezentatywna grupa dorosłych Polaków. Próba n = 1000.

MSV 2025 – przemiany w przemyśle, technologie przyszłości i szeroki zakres tematyczny

Emitel Partnerem Technologicznym Impact’25

Polki najbardziej przedsiębiorczymi kobietami w Unii Europejskiej. Jak w biznesie może pomóc im AI?
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Ochrona środowiska

Z powodu braku przejrzystego prawa branża recyklingu odkłada inwestycje. Firmy apelują o szybkie wdrożenie przepisów
Branża recyklingu stoi przed wyzwaniami związanymi z wdrożeniem systemu kaucyjnego, systemu rozszerzonej odpowiedzialności producenta i rozporządzenia PPWR. Brakuje jednak odpowiednich przepisów dostosowujących polskie prawo i realia do unijnych regulacji. W efekcie utrzymującej się niepewności prawnej między 2018 a 2023 rokiem co trzeci zakład recyklingu zamknął działalność. Wiele firm odkłada inwestycje, czekając na uregulowanie rynku. Podobna niepewność dotyczy też producentów opakowań.
Transport
Testowanie pojazdów zautomatyzowanych wkrótce będzie możliwe. To odpowiedź na postulaty przedsiębiorców

Instytucje unijne powinny bardziej koncentrować się na celach i możliwościach rozwoju, jakie daje ESG, a nie kontroli działań firm w tym obszarze i obowiązków sprawozdawczych – twierdzą przedstawiciele organizacji Business for Good. Konieczne jest więc złagodzenie obowiązujących regulacji. Europa powinna również dążyć do utworzenia wspólnego rynku o ujednoliconych przepisach i mechanizmach.
Problemy społeczne
Hejt w sieci dotyka coraz więcej dzieci w wieku szkolnym. Rzadko mówią o tym dorosłym

Coraz większa grupa dzieci zaczyna korzystać z internetu już w wieku siedmiu–ośmiu lat – wynika z raportu NASK „Nastolatki 3.0”. Wtedy też stykają się po raz pierwszy z hejtem, którego jest coraz więcej w mediach społecznościowych. Według raportu NASK ponad 2/3 młodych internautów uważa, że mowa nienawiści jest największym problemem w sieci. Co więcej, dzieci rzadko mówią o takich incydentach dorosłym, dlatego tym istotniejsze są narzędzia technologiczne służące ochronie najmłodszych.
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.