Branża eventów w złej kondycji finansowej. Wydarzenia online receptą na kryzys
Branża eventowa w Polsce odpowiada za 1,5 proc. PKB, a jej wartość wynosi ok. 3 mld zł. Jednak to właśnie ona najmocniej odczuła skutki lockdownów - blisko połowa firm znajduje się w złej kondycji finansowej, z czego 20 proc. w bardzo złej. Jednocześnie rośnie popularność eventów online. W 2021 r. w Polsce za pośrednictwem polskiej platformy ClickMeeting odbyło się jak na razie 10,4 tys. wydarzeń dla ponad 100 uczestników - o 50 proc. więcej, niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Rekordowe wydarzenie online zarobiło 57 tys. zł.
Według danych wywiadowni gospodarczej Dun&Brandstreet w Polsce działa nieco ponad 4,9 tys. firm eventowych, a branża ta jest warta 3 mld zł i odpowiada za 1,5 proc. polskiego PKB. Do tej liczby należy jeszcze dodać blisko 34 tys. firm traktujących organizację spotkań i eventów jako działalność wspomagającą ich główną aktywność. Jednak ten sektor należy również do tych, które najmocniej odczuły negatywne skutki lockdownów.
Połowa firm z branży eventów jest w złej sytuacji finansowej
Łącznie w 2020 r. Polacy zawiesili działalność 292 firm eventowych, co w porównaniu do roku 2019 stanowi wzrost o ponad 82 proc. Również tempo powstawania nowych firm mocno wyhamowało - w ciągu całego 2020 r. rynek ten urósł o zaledwie 7,8 proc. To wyraźny spadek w porównaniu z poprzednimi latami - od 2015 do 2019 r. liczba ta wahała się między 10 a 17 proc. rocznie. Jak na razie rok 2021 również jest bardzo trudny dla branży - tylko do końca kwietnia Polacy zawiesili 85 firm. Dodatkowo blisko połowa działających firm eventowych znajduje się w złej kondycji finansowej, z czego 20 proc. w bardzo złej.
Eventy online receptą na kryzys?
Sposobem na utrzymanie się na rynku i zachowanie ciągłości funkcjonowania było przeniesienie działalności do Internetu. Liczba wydarzeń online organizowanych w Polsce za pośrednictwem polskiej platformy do spotkań i webinarów ClickMeeting w 2020 r. wzrosła aż o 963 proc. Na popularności zyskały płatne webinary - rekordzista zarobił jednorazowo 57 tys. zł.
Mimo luzowania obostrzeń popularność eventów online rośnie
Mimo poluzowania pandemicznych obostrzeń branża eventowa nie rezygnuje z działalności online. W 2021 r. w Polsce za pośrednictwem ClickMeeting odbyło się jak na razie 10,4 tys. wydarzeń dla ponad 100 uczestników, w tym 116 dla ponad 1000. To blisko 50 proc. więcej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Rekordowe spotkanie zgromadziło ponad 9 tys. osób.
Organizacja wydarzenia online nie jest uzależniona od ewentualnych obostrzeń i limitów związanych z pandemią, a oprócz tego daje ogromne możliwości dotarcia do bardzo szerokiego grona odbiorców na całym świecie - mówi Dominika Paciorkowska, Dyrektor Zarządzająca ClickMeeting - W tej chwili w wydarzeniach organizowanych na platformie ClickMeeting może brać udział nawet 10 tys. uczestników jednocześnie. Zgromadzenie takiej liczby osób stacjonarnie jest niezwykle kosztowne i trudne, wymaga uzyskania licznych pozwoleń i wynajęcia ogromnej powierzchni. Dlatego przyszłością branży eventowej, niezależnie od sytuacji pandemicznej, jest organizacja wydarzeń hybrydowych, dostępnych jednocześnie stacjonarnie i za pośrednictwem Internetu.
Dane cytowane w tekście pochodzą z badania Dun & Bradstreet na podstawie danych z rejestru KRS. Analiza sytuacji finansowej powstała na próbie 550 firm.

Jak performance marketing pomaga rosnąć firmom?

Cyberbezpieczeństwo dla firm – skuteczne rozwiązania iIT Distribution Polska

SEO Vibes Summit ‘25 – konferencja all-inclusive o międzynarodowym zasięgu
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Transport

Polska przeciwna przedłużeniu umowy UE–Ukraina o transporcie drogowym. Uderza ona w krajową branżę transportową
Parlament Europejski większością głosów poparł przedłużenie umowy o transporcie drogowym między Unią Europejską a Ukrainą do końca 2025 roku. Zdaniem polskich europosłów, którzy głosowali przeciw, podtrzymanie liberalizacji przewozów drogowych przyczyni się do dalszego obniżenia konkurencyjności polskich firm transportowych. W przeciwieństwie do ukraińskich przewoźników muszą one spełniać szereg unijnych wymogów. Polska delegacja planuje przedstawić swoje stanowisko europejskiemu komisarzowi ds. zrównoważonego transportu i turystyki.
Konsument
Dzięki e-commerce rośnie eksport polskich małych i średnich przedsiębiorców. Wartość ich sprzedaży na Amazon przekracza rocznie 5 mld zł

Mali i średni przedsiębiorcy coraz lepiej radzą sobie na arenie międzynarodowej, choć na razie tylko niecałe 5 proc. z nich sprzedaje swoje produkty za granicę. Duże możliwości ekspansji zagranicznej dają im e-commerce i współpraca z marketplace’ami. Za pośrednictwem Amazon w 2024 roku polskie MŚP sprzedały produkty za ponad 5,1 mld zł. Model sprzedaży sklepu umożliwia przedsiębiorcom z Polski działanie na skalę, która jeszcze kilka lat temu wydawała się zarezerwowana głównie dla największych marek.
Handel
Źle wprowadzony system ROP może oznaczać duży wzrost cen dla konsumentów. Podrożeć mogą produkty spożywcze

Ministerstwo Klimatu i Środowiska proponuje powierzenie NFOŚiGW zadań organizacji odpowiedzialności producenta, która w imieniu producentów będzie realizowała obowiązki wynikające z ROP w ramach zamkniętego obiegu finansowego. Przedstawiciele Polskiej Federacji Producentów Żywności i sektora odzysku odpadów ostrzegają, że może utrudnić to Polsce wypełnienie unijnych wymogów w zakresie selektywnej zbiórki odpadów, a co za tym idzie, może się wiązać z karami, a w konsekwencji – ze wzrostem cen.
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.