Blue City ze strategią ESG ma zamiar osiągnąć neutralność klimatyczną do 2050
Zielone klauzule w umowach, rozwój systemu ładowarek pojazdów elektrycznych, wymiana instalacji na bardziej energooszczędne - to tylko część działań, których wdrażanie rozpoczęło Blue City w ramach przyjętej strategii ESG.
Centrum Handlowe może funkcjonować w ramach tkanki miejskiej na dwa sposoby. Koegzystować albo wejść w symbiozę. W pierwszym przypadku będzie miejscem przypominającym lotnisko czy sieciowy supermarket - funkcjonalnym, ale nie zdradzającym cech dystynktywnych, a przez to obojętnym.
W drugim oddziałowuje na odwiedzające je osoby, dla których staje się miejscem spędzania wolnego czasu, załatwiania codziennych spraw, ale też pracy. Blue City od początków swojego istnienia stawiało na symbiozę - współpracę z lokalnymi organizacjami pomocowymi, organizację imprez kulturalnych, rozwój oferty dla rodzin z dziećmi. Tyle że symbioza to nie tylko oddziaływania społeczne, ale też te związane ze środowiskiem.
W obliczu zachodzących na naszych oczach zmian klimatycznych i rosnącej świadomości ekologicznej, centrum handlowe zdecydowało się m.in. na wymianę części instalacji na bardziej energooszczędne, ale też poddało się certyfikacji budynków BREEAM In-Use. Teraz Blue City, które uzyskało w jej ramach bardzo dobre wyniki (poziom 4), idzie o krok dalej.
- Zdecydowaliśmy się na przeprowadzenie audytu i wdrożenie strategii ESG, by lepiej ustrukturyzować swoje dotychczasowe działania. Stawiamy na przejrzystość względem klientów, ale i najemców - chcemy, żeby wiedzieli, czego się spodziewać nie tylko dziś i jutro, ale też w wieloletniej perspektywie. W dzisiejszych, niespokojnych czasach stabilność staje się jeszcze istotniejsza. Paradoksalnie wprowadzane przez nas zmiany są właśnie tej stabilności gwarantem - tłumaczy wiceprezes Blue City Yoram Reshef.
W ramach przyjętej strategii ESG Blue City zobowiązało się do osiągnięcia neutralności klimatycznej do 2050 roku. Kluczowym zagadnieniem będzie tu oczywiście ograniczenie zużycia energii.
Na tym polu centrum handlowe wprowadza zmiany już od dłuższego czasu - oświetlenie zostało wymienione na energooszczędne, w toku są wymiany innych instalacji, zaś precyzyjniejsze pomiary konsumpcji energii pozwolą ograniczyć jej zużycie tam, gdzie to możliwe bez jakichkolwiek zmian, które byłyby odczuwane przez klientów i najemców.
To jednak dopiero początek planowanych zmian. Najbardziej radykalnym krokiem będzie montaż paneli fotowoltaicznych, którymi Blue City planuje pokryć dachy wszystkich należących do centrum handlowego budynków, co znacząco obniży koszty prądu. Oczywiście ograniczenie zużycia energii wymaga drobnych zmian i po stronie najemców, co mają regulować tzw. zielone klauzule do umów. Jak przekonuje Yoram Reshef, nie ma się jednak czego obawiać.
- Ograniczenie zużycia energii jest we wspólnym interesie najemcy i centrum handlowego, ale nie mamy zamiaru prowadzić tu polityki surowego inspektora, bo i nigdy tego nie robimy. Możemy sobie na to pozwolić, bo nie jesteśmy wielką korporacją z centralą zagranicą. Chcemy przeprowadzić najemców przez proces zmian suchą stopą - na zasadzie ewolucji, nie rewolucji. Wspierać w tym, co wcześniej czy później stanie się pewnie obowiązkiem wszystkich przedsiębiorców - mówi wiceprezes Blue City.
Przyjęta strategia ESG zakłada jednak nie tylko współpracę z najemcami, ale też aktywizację klientów - głównie jeśli chodzi o alternatywne drogi dotarcia do centrum handlowego. Blue City od momentu powstania było świetnie skomunikowane z miastem, ale i podwarszawskimi miejscowościami - do stacji SKM, WKD czy do Dworca Zachodniego można dotrzeć pieszo. Poza tym w bezpośrednim sąsiedztwie centrum znajduje się Rondo Zesłańców Syberyjskich - ważny węzeł komunikacyjny łączący Ochotę i Wolę z centrum miasta i dzielnicami takimi jak Włochy i Ursus. Wedle planów miasta stołecznego, wkrótce w pobliżu przebiegać będzie także linia tramwajowa.
Mimo parkingu liczącego 2500 miejsc postojowych i kilkunastu linii autobusowych z przystankami znajdującymi się w promieniu 200 metrów od wejść do centrum handlowego, Blue City już od kilku lat stara się zachęcać klientów do korzystania z komunikacji rowerowej - posiada nie tylko stację Veturilo, ale też własny parking dla rowerów i bezpłatny punkt do ich naprawy. Najnowszą, nieustannie rozwijaną inicjatywą jest system szybkich ładowarek pojazdów elektrycznych.
- Chcemy mówić o ESG do naszych klientów w prosty sposób i zaangażować ich w zmianę w jak łatwy i korzystny dla nich samych sposób. Badania pokazują, że ludzie nie rozumieją, dlaczego wielka korporacja miałaby robić coś dla nich czy dla środowiska. Tyle że my nie jesteśmy wielką korporacją, co przekłada się na naszą prawdziwą lokalność i lojalność klientów. ESG tylko pomoże nam ją scementować - podsumowuje Yoram Reshef.

Amazon 5. rok z rzędu największym na świecie korporacyjnym nabywcą energii odnawialnej

Hydrodynamiczne generatory kawitacyjne: przełom w oczyszczaniu rurociągów

Kolorowe butelki są większym źródłem mikroplastiku, niż białe lub czarne
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Problemy społeczne

Duża zmiana w organizacji pracy w firmach. Elastyczność wśród najważniejszych oczekiwań pracowników
Dotychczasowe modele organizacji pracy w firmach nie zawsze odpowiadają na wyzwania przyszłości. Ostatnie lata zmieniły zasady gry na rynku pracy i teraz elastyczność liczy się na nim bardziej niż kiedykolwiek wcześniej. Elastyczny model pracy staje się jednym z bardziej oczekiwanych benefitów, a dla firm jest to sposób na przyciągnięcie talentów. Kolejnym jest wykorzystanie innowacyjnych narzędzi technologicznych. To jednak wymaga zarówno od pracowników, jak i od pracodawców zaangażowania w ciągłe podnoszenie kompetencji.
Motoryzacja
Pożary pojazdów elektrycznych są rzadsze niż spalinowych. W powszechnym przekonaniu jest odwrotnie, bo brakuje edukacji

Trzydzieści pożarów aut elektrycznych i niemal 9,5 tys. pożarów aut spalinowych – to statystyki za ubiegły rok. Jak podkreślają eksperci, statystycznie pojazdy elektryczne płoną rzadziej niż spalinowe. W przeliczeniu na tysiąc zarejestrowanych pojazdów wskaźnik pożarów w przypadku elektryków wynosi 0,372, a w przypadku aut spalinowych 0,424. Specjaliści są zgodni co do tego, że w powszechnym obiegu brakuje rzetelnej wiedzy na temat samochodów elektrycznych i ich bezpieczeństwa pożarowego.
Prawo
UE lepiej przygotowana na reagowanie na klęski żywiołowe. Od czasu powodzi w Polsce pojawiło się wiele usprawnień

Na tereny dotknięte ubiegłoroczną powodzią od rządu trafiło ponad 4 mld zł. Pierwsze formy wsparcia, w tym zasiłki, pomoc materialna czy wsparcie dla przedsiębiorców, pojawiły się już w pierwszych dniach od wystąpienia kataklizmu. Do Polski ma też trafić 5 mld euro z Funduszu Spójności UE na likwidację skutków powodzi. Doświadczenia ostatnich lat powodują, że UE jest coraz lepiej przygotowana, by elastycznie reagować na występujące klęski żywiołowe.
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.