Biodegradowalne opakowania na skalę przemysłową - jakie są perspektywy?
Przemysł biodegradowalnych opakowań doświadcza dynamicznego wzrostu, podążając za rosnącym zapotrzebowaniem na zrównoważone rozwiązania w sektorze. Perspektywy dla biodegradowalnych opakowań na skalę przemysłową są obiecujące. Wynika to m.in. z rosnącej świadomości ekologicznej i potrzeby ochrony środowiska naturalnego. Już co piąty Polak zachowuje się wzorcowo, jeżeli chodzi o podejście ekologiczne[1]. Jest ono szczególnie widoczne wśród młodego pokolenia. Zdaniem eksperta Centrum Badań i Rozwoju Technologii dla Przemysłu S.A., Pawła Witczaka, firmy powinny inwestować m.in. w biodegradowalne opakowania, by przyciągać klientów i podążać za światowymi trendami.
Podejście Polaków do ekologii zmienia się z roku na rok. Potwierdzają to dane. Wśród najczęściej wskazywanych powodów, dla których Polacy chcą chronić środowisko, jest troska o przyszłe pokolenia, – w tym klimat – oraz dbałość o zdrowie[2]. A jakie zachowanie ekologiczne są na topie? 38% osób aktualnie korzystających z węgla lub brykietu planuje zmienić swój piec na bardziej ekologiczne źródło energii. Aż 96 proc. z nas regularnie segreguje śmieci, z kolei 95 proc. mieszkańców deklaruje, że oszczędza energię w domu.
Konsumenci wymagają ekologicznego podejścia
Współcześni konsumenci wymagają od firm korzystania z ekologicznych rozwiązań. Badania ministerialne wskazują, że Polacy mogą pogodzić się z poniesieniem dodatkowego kosztu w przypadku wyboru rozwiązań ekologicznych – 72 proc. osób udzieliło takiej odpowiedzi. Biodegradowalne opakowania są coraz chętniej wybierane przez firmy.
- W ostatnich latach kwestia zanieczyszczenia środowiska i ochrony zasobów naturalnych stała się głównym wyzwaniem dla globalnej społeczności. Jednym z obszarów, w których podejmowane są intensywne działania, jest sektor opakowaniowy, który generuje znaczące ilości odpadów, w tym plastikowych, obciążając nasze ekosystemy – wyjaśnia Paweł Witczak z Centrum Badań i Rozwoju Technologii dla Przemysłu S.A. - W odpowiedzi na te wyzwania, przemysł biodegradowalnych opakowań rozwija się w szybkim tempie. Biodegradowalne opakowania stanowią rozwiązanie, które minimalizuje negatywny wpływ na środowisko, ponieważ są w stanie rozpadać się i ulegać naturalnemu rozkładowi w sposób bezpieczny dla przyrody. Obecnie zwiększa się popyt na biodegradowalne opakowania na skalę przemysłową.
Opakowanie biodegradowalne a biokompostowalne – czym się różnią?
Opakowania biodegrdowalne rozkładają się w wyniku działania naturalnie występujących mikroorganizmów, takich jak grzyby, bakterie, glony. W wyniku tego rozpadu otrzymujemy biomasę, dwutlenek węgla i wodę. Określony produkt czy opakowanie na całkowite rozłożenie może potrzebować tygodnia, kilku miesięcy jak i kilkudziesięciu lat, w zależności od wielu czynników, w tym dostępu do światła, tlenu i wody. Duże zbiorniki wodne lub wysypiska śmieci nie są więc środowiskami sprzyjającymi biodegradacji – wystarczy sobie wyobrazić, jak niewiele światła dotrze do góry śmieci zgromadzonych na dnie oceanu czy wysypisku.
Opakowania kompostowalne z kolei ulegają w 100% rozkładowi i stają się materiałem organicznym. Dzieli się je na opakowania kompostowalne domowe i kompostowalne przemysłowe. Opakowania ekologiczne z przeznaczeniem do kompostowania przemysłowego, czyli w ściśle określonych warunkach, zapewniających określoną temperaturę, wilgotność i tlen, pozostawiają bogaty w składniki odżywcze materiał organiczny.
Jaka jest więc różnica pomiędzy opakowaniem biodegradowalnym a kompostowalnym? Opakowania kompostowalne są biodegradowalne ale nie wszystkie opakowania, które ulegną biodegradacji, można kompostować. Opakowania biodegradowalne mogą ulec całkowitemu rozkładowi, jednak w wyniku procesu mogą pozostawić po sobie toksyczne resztki. Jak powiedział Karmenu Vella, europejski komisarz ds. środowiska, oceanów i rybołówstwa: niedawno przynosiliśmy do domu rybę w reklamówce, teraz reklamówkę w rybie. Opakowania kompostowalne natomiast nie pozostawią toksycznych związków, ponieważ stają się materiałem organicznym.
Perspektywy dla biodegradowalnych opakowań
Wraz z rosnącym zapotrzebowaniem na zrównoważone rozwiązania, firmy zaczynają inwestować w badania i rozwój technologii produkcyjnych, które umożliwią produkcję biodegradowalnych opakowań na większą skalę. Oczekuje się, że będą one spełniać rygorystyczne standardy wytrzymałości, trwałości i higieny, aby sprostać wymaganiom różnych sektorów, takich jak spożywczy, medyczny i opakowania przemysłowe.
- Jednym z kluczowych czynników wpływających na rozwój biodegradowalnych opakowań jest postęp technologiczny w dziedzinie materiałów i technik produkcji. Tworzenie nowych biodegradowalnych materiałów, takich jak bioplastiki, które są wytwarzane z odnawialnych surowców, a nie z tradycyjnych surowców petrochemicznych, jest obecnie intensywnie badane. Innowacje w zakresie technologii przetwarzania i formowania tych materiałów pozwalają na produkcję opakowań o różnych kształtach i rozmiarach - dodaje ekspert.
Przyszłość biodegradowalnych opakowań jest obiecująca, ale istnieją również wyzwania, które muszą zostać pokonane. Jednym z nich jest koszt produkcji biodegradowalnych opakowań, który obecnie może być wyższy niż tradycyjnych plastikowych. Jednakże, w miarę rozwoju technologii i większej skali produkcji, można oczekiwać, że koszty te będą się zmniejszać, czyniąc biodegradowalne opakowania bardziej konkurencyjnymi pod względem cenowym.
[1] Open Research
[2] Raport z badania świadomości i zachowań ekologicznych mieszkańców Polski 2022. Dane Ministerstwa Klimatu i Środowiska
Kolorowe butelki są większym źródłem mikroplastiku, niż białe lub czarne
Pompa ciepła i biomasa, czyli zgrany duet
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Media i PR
Sztuczna inteligencja rewolucjonizuje marketing. Narzędzia AI dają drugie życie tradycyjnym formom reklamy
Z badań GroupM wynika, że już w najbliższym czasie połowa inwestycji w media będzie oparta na decyzjach wspomaganych przez sztuczną inteligencję, a do 2028 roku będą to już dwie na trzy transakcje. Prawie 9 na 10 przedstawicieli branży wskazuje AI jako technologię, która będzie mieć w najbliższym czasie największy wpływ na marketing. Debata o potencjale tej technologii rozgrzewa branżę, a możliwości jej wykorzystania wciąż przybywa – od planowania i optymalizowania kampanii reklamowych, przez influencer marketing, po media postrzegane jako tradycyjne, które dzięki innowacjom zyskują „drugie życie”.
Farmacja
Polscy naukowcy pracują nad personalizowaną terapią raka płuca. Faza badań klinicznych coraz bliżej
Zespół naukowców z Międzynarodowego Centrum Badań nad Szczepionkami Przeciwnowotworowymi (ICCVS) na Uniwersytecie Gdańskim prowadzi zaawansowane badania nad nową terapią raka płuca, w której rolę leku będą pełnić limfocyty wyizolowane z krwi chorego. – To terapia szyta na miarę. Dla każdego z pacjentów wybieramy inny rodzaj komórek – mówi prof. dr hab. Natalia Marek-Trzonkowska. Jak wskazuje, projekt SWIFT jest już coraz bliżej rozpoczęcia fazy badań klinicznych. Jego realizację umożliwiły środki unijne w ramach działania Międzynarodowe Agendy Badawcze (MAB) z programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki (FENG) przyznane przez Fundację na rzecz Nauki Polskiej.
Rolnictwo
Dane satelitarne w użyciu urbanistów i samorządowców. Mogą im służyć do przygotowania na zmiany klimatu
Do 2031 roku rynek usług związanych z danymi satelitarnymi ma wzrosnąć ponad czterokrotnie – przewidują analitycy. Na rosnącą podaż wpływ może mieć nałożony na dużą część przedsiębiorców, w tym producentów rolnych, obowiązek raportowania wpływu środowiskowego. Dane satelitarne są jednak cennym narzędziem również w rękach urbanistów i samorządowców. Z dokładnością do milimetrów pokazują zjawiska takie jak np. osiadanie gruntów, co pozwala na wczesne podejmowanie decyzji o kluczowych modernizacjach infrastruktury.
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.