BIM w Polsce - wykonawcy i inwestorzy dołączają do architektów i inżynierów
Raport „BIM, współpraca, zarządzanie informacją w polskim budownictwie” wskazuje na dalszy wzrost zarówno świadomości, jak i adopcji BIM w Polsce. Szczególną uwagę zwraca znaczne upowszechnienie stosowania metodyki BIM wśród inwestorów i właścicieli.
Warszawa, listopad 2023 – Autodesk opublikował trzecią edycję raportu „BIM, współpraca, zarządzanie informacją w polskim budownictwie”. Badanie zrealizował Kantar Polska, na próbie 347 osób reprezentujących firmy architektoniczne i projektowe, budowlane, zajmujące się realizacją inwestycji, zarządzające nieruchomościami oraz inwestorów prywatnych i publicznych. Raport „BIM, współpraca, zarządzanie informacją w polskim budownictwie” można pobrać ze strony www.
Patronat honorowy nad badaniem objęli: Polska Izba Inżynierów Budownictwa, Polski Związek Firm Deweloperskich, Polskie Stowarzyszenie Budownictwa Ekologicznego, Polski Związek Pracodawców Budownictwa, Stowarzyszenie Architektów Polskich SARP.
Świadomość BIM i stosowanie – inwestorzy i wykonawcy nadrabiają dystans
Badanie wskazuje, że świadomość BIM systematycznie rośnie, osiągając obecnie poziom 60 proc., co oznacza wzrost o 55 proc. w stosunku do poprzedniej edycji raportu z 2019 roku. Podobnie wygląda adopcja – ponad jedna trzecia badanych firm stosuje BIM. Jest to 70 proc. więcej niż cztery lata temu.
Poziom adopcji BIM jest stabilny w grupie architektów i projektantów (41 proc), natomiast widać dynamiczny, ponad dwukrotny wzrost wśród firmy wykonawczych – z 9 do 21 proc., oraz wśród inwestorów i zarządców – z 5 do 37 proc.
„Raport potwierdza nasze obserwacje z rynku. Widzimy wyraźnie większe zainteresowanie BIM wśród wykonawców i inwestorów. Jest to niezwykle ważne – współpraca wszystkich stron zaangażowanych w proces inwestycyjny daje wymierne rezultaty w postaci wyższej wydajności w realizacji projektu” – ocenia Przemek Nogaj, Territory Account Sales Executive Poland w Autodesk.
Po co BIM?
Korzyści wskazywane przez respondentów pozostają niezmienne: tworzenie projektów lepszej jakości (62,4 proc.), mniej błędów na etapie realizacji inwestycji (59,8 proc.), lepsza komunikacja treści projektu i zrozumienie projektu przez wszystkie zaangażowane strony (53 proc.).
Zastosowanie BIM pozwala na obniżenie kosztów w całym cyklu powstawania i życia budynku – pod tą opinią podpisuje się 70 proc. badanych. Taki sam odsetek wskazuje na oszczędności na etapie realizacji budowy (ta opinia jest wyraźna wśród inwestorów i właścicieli budynków) oraz przedmiarowania i kosztorysowania.
Bariery i pożądane działania
Wśród barier rozwoju najczęściej wskazywany jest niski poziom wiedzy, na drugim miejscu – niska świadomość BIM wśród inwestorów. Ważnym punktem jest dostępność kadr: mała liczba specjalistów posiadających umiejętność projektowania/ wykonawstwa w oparciu o BIM stanowi barierę dla blisko 70 proc. ankietowanych i wyraźnie wzrosła (59 proc. wskazań w 2019). O braku kadr wyraźnie częściej mówią inwestorzy – 86 proc. ankietowanych.
Co może pomóc rynkowi pełniej korzystać z BIM? Po 40 proc. respondentów wskazuje na trzy obszary – opracowanie polskich standardów BIM, budowanie świadomości inwestorów na temat możliwości wykorzystania danych gromadzonych dzięki BIM oraz budowanie świadomości na temat BIM wśród osób odpowiedzialnych za inwestycje publiczne. W firmach wykonawczych ponad 50 proc. wskazuje, że pomocne byłoby wprowadzenie BIM na uczelniach.
„Jesteśmy w momencie, kiedy na BIM warto spojrzeć w kontekście kompleksowej cyfryzacji branży. W procesie inwestycyjnym, w pracy nad modelem tworzone są dane, które warto wykorzystywać do podejmowania lepszych decyzji w całym cyklu życia obiektu.” – mówi Przemysław Nogaj.
Raport wskazuje, że polskie firmy widzą pozytywne aspekty cyfryzacji. Blisko 65 proc. zgadza się z twierdzeniami, że wdrożenie nowych cyfrowych metod pracy zwiększa ich konkurencyjność oraz że polskie firmy powinny silniej inwestować w cyfryzację, aby zwiększyć skalę działania.
Publikacji raportu towarzyszy debata ekspercka, która odbędzie się 22.11.2023 w trybie online. Na wydarzenie można zarejestrować się na stronie www.
Informacje o badaniu
Badanie na zlecenie Autodesk realizował Instytut Kantar Polska. Zostało ono przeprowadzone na próbie 347 przedstawicieli firm z branży architektoniczno-budowlanej (pracownie architektoniczne i projektowe, firmy budowlane, zajmujące się realizacją inwestycji, inwestorzy prywatni - deweloperzy i publiczni, firmy zarządzające nieruchomościami). Badanie zrealizowane zostało za pomocą techniki mix mode (CATI, CAWI) z wykorzystaniem jednolitego narzędzia badawczego – kwestionariusza. Badanie jest kontynuacją podobnego pomiaru przeprowadzonego w 2015 i 2019 roku. Cykliczne prowadzenie badań umożliwia dokonanie analizy porównawczej części danych oraz oceny zmian w obszarze rozwoju BIM w Polsce. Patronat honorowy nad badaniem objęli: Polska Izba Inżynierów Budownictwa, Polskie Stowarzyszenie Budownictwa Ekologicznego, Polski Związek Firm Deweloperskich, Polski Związek Pracodawców Budownictwa, Stowarzyszenie Architektów Polskich SARP.
Raport „BIM, współpraca, zarządzanie informacją w polskim budownictwie” można pobrać ze strony www.
Informacje o Autodesk
Autodesk zmienia sposób projektowania i tworzenia świata. Nasza technologia obejmuje architekturę, inżynierię, budownictwo, projektowanie produktów, produkcję, media i rozrywkę. Umożliwia innowatorom z całego świata wyjście naprzeciw wyzwaniom, niezależnie od ich skali. Od bardziej zielonych budynków, poprzez coraz inteligentniejsze produkty, po produkcję zachwycających hitów kinowych. Oprogramowanie Autodesk pomaga naszym klientom projektować i tworzyć lepszy świat dla wszystkich. Więcej informacji na www.autodesk.pl, www.facebook.com/Autodesk.Poland
#MakeAnything
Kontakt:
Dorota Prochowicz, Omega Communication, +48 728 433 401; dprochowicz@communication.pl
Nowy system wykrywania i sygnalizacji pożaru w Data Centre w Warszawie
Chatbot AI w kuchni – rewolucyjne narzędzie od Maspex na Uwielbiam.pl
5 najczęstszych mitów o pracy w IT. Sprawdź, jak jest naprawdę!
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Handel
Konsumenci w sieci narażeni na długą listę manipulacyjnych praktyk sprzedażowych. Zagraniczne platformy wymykają się unijnym regulacjom
Wraz z pojawieniem się na polskim i europejskim rynku platform sprzedażowych spoza UE rośnie też liczba przypadków stosowania tzw. dark patterns, czyli manipulacyjnych technik sprzedażowych. Nowe regulacje UE – w tym rozporządzenie w sprawie jednolitego rynku usług cyfrowych oraz akt o usługach cyfrowych – mają lepiej chronić przed nimi konsumentów, a podmiotom stosującym takie praktyki będą grozić wysokie kary finansowe. Problemem wciąż pozostaje jednak egzekwowanie tych przepisów od zagranicznych platform, które wymykają się europejskim regulacjom. – To jest w tej chwili bardzo duże wyzwanie dla całego rynku cyfrowego, że w praktyce regulacje nie dotyczą w takim samym stopniu wszystkich graczy – mówi Teresa Wierzbowska, prezeska Związku Pracodawców Prywatnych Mediów.
Ochrona środowiska
Zdjęcia satelitarne dobrym źródłem wiedzy o zmianach klimatycznych. Ich zaletami są ujęcie dużego obszaru i regularność dokumentowania
Szczegółowe raportowanie zachodzących przez ostatnie pół wieku zmian klimatycznych i przewidywanie tego, jak warunki życia na Ziemi będą się zmieniały w najbliższych dekadach, stało się możliwe dzięki zdjęciom dostarczanym przez satelity. Z punktu obserwacyjnego, jakim jest orbita okołoziemska, od 1972 roku uzyskuje się dane dotyczące dużych powierzchni. Dzięki nim naukowcy wiedzą m.in. to, że za około pięć lat średnia temperatura regularnie zacznie przekraczać punkt ocieplenia 1,5 stopnia i potrafią wywnioskować, jak wpłynie to na poziom wód w morzach.
IT i technologie
W Krakowie powstało centrum operacyjne cyberbezpieczeństwa. Sektor małych i średnich firm zyska dostęp do specjalistycznych usług [DEPESZA]
Security Operations Center, które zostało uruchomione w ramach Centrum Technologicznego Hitachi w Krakowie, ma zapewnić firmom dostęp do usług specjalistów w zakresie cyberbezpieczeństwa, bez konieczności tworzenia własnych działów IT. Dla przedsiębiorstw outsourcing tego typu zadań jest rozwiązaniem, które pozwala uniknąć wysokich nakładów inwestycyjnych, zabezpieczyć się przed coraz intensywniejszymi atakami hakerów, a także sprostać wymogom legislacyjnym.
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.