Komunikaty PR

Badanie: Polacy chętnie sięgają po produkty wytwarzane ręcznie

2020-06-23  |  10:40
Biuro prasowe

Liczy się nie tylko smak, wygląd i cena – polscy konsumenci podejmując decyzję o wyborze produktów, zwracają również uwagę na sposób ich powstawania. 61% z nas deklaruje, że chętnie kupuje produkty wytwarzane ręcznie, ceniąc je za sprawdzone receptury i proces produkcji. Co ciekawe, ponad połowa ankietowanych gotowa jest zapłacić za takie produkty więcej – tak wynika z badania przeprowadzonego przez agencję SW Research na zlecenie firmy Wawel, producenta ręcznie robionych Karmelków nadziewanych.

 

Cenimy ręczną robotę

Czy sposób wytwarzania produktów wpływa na wybory konsumenckie? Okazuje się, że produkty spożywcze tworzone w większym stopniu przez ludzi, a w mniejszym przez maszyny, cieszą się dużą sympatią i zainteresowaniem Polaków. Dwóch na trzech ankietowanych (64%) zgadza się z opinią, iż ręczne wytwarzanie produktów spożywczych świadczy o ich wysokiej jakości. Jeszcze większe grono badanych - 68% - przyznało, że lubi mieć świadomość, iż za kupowanymi przez siebie produktami stoją ludzie i miejsca pracy. Wyniki badania pokazują zatem, że Polakom nie jest obojętne, gdzie oraz w jaki sposób są produkowane wyroby, po które sięgają na co dzień.

- „Produkty kraftowe, rzemieślnicze i produkowane ręcznie to kategoria coraz bardziej doceniana przez konsumentów. Szczególną rolę odgrywa tu najmłodsze pokolenie, które mimo częstego dostępu do produktów wytwarzanych masowo, zaczyna coraz bardziej zwracać uwagę na produkty nie-masowe. Dla młodych, produkty ręcznie robione utożsamiane są przede wszystkim z wysoką jakością. To z kolei przekłada się na wyższy poziom intencji zakupowej tych produktów w tej grupie wiekowej. Ręczne wyroby to dla młodych również synonim unikalnej receptury i wyjątkowego procesu produkcji” – komentuje Piotr Zimolzak, Główny Analityk SW Research.

Młodzi wyznaczają trendy

63% ankietowanych deklaruje, iż chciałoby, by w sklepach był większy wybór produktów kraftowych, rzemieślniczych i produkowanych ręcznie. W przypadku najmłodszych konsumentów, w wieku do 24 lat, liczba ta wzrasta do ponad 70%. Młodzi ludzie są również skłonni zapłacić więcej za produkt wytwarzany ręcznie. Tak twierdzi niemal 67% ankietowanych w tej grupie wiekowej – zaś wśród osób w wieku powyżej 50 lat liczba ta spada do 51%.

Produkty tradycyjne mają najwięcej fanów wśród mieszkańców metropolii. 61% Polaków deklaruje, że chętnie sięga po produkty rzemieślnicze ze względu za unikatową recepturę i metodę wytwarzania. Najliczniejszą grupę - 72% wskazań - stanowią tu mieszkańcy miast powyżej 500 tys. mieszkańców.

Autentyczne znaczy lepsze

Ciekawie prezentują się wyniki postrzegania jakości. Dla 64% badanych o wysokiej jakości produktu świadczy jego tradycyjna receptura. Połowa Polaków (49,7%) uznaje ręczną produkcję za jedną z podstawowych cech potwierdzających jakość. Coraz większą rolę odgrywa także patriotyzm gospodarczy i regionalne pochodzenie, czyli przekonanie, że ulubiony produkt powstaje w naszym kraju czy regionie. 46% badanych łączy regionalne pochodzenie produktu z jego wysoką jakością.

Praca z pasją

Niezależnie od rozwoju technologii w przemyśle spożywczym, także w przypadku dużych marek część produktów powstaje w oparciu o ręczną produkcję i tradycyjne receptury. Tak tworzone są m.in. Karmelki nadziewane z Wawelu - Kukułka, Raczki, Fistaszkowe i Orzeźwiające. Jak wyjaśnia Marcin Wojtas, kierownik wydziału produkcji w firmie Wawel, to człowiek odgrywa najważniejsza rolę w procesie: „Podstawą jest odpowiednie wyrobienie złocistej masy karmelu, a następnie odpowiednie zaaplikowanie nadzienia. Tutaj liczy się wiedza i precyzja. Nikt nie zrobi tego lepiej, jak doświadczony karmelarz”.

Produkcja Karmelków, ze względu na specyfikę produktu, to kilka następujących po sobie czynności, które bardziej przypominają domową pracę w kuchni, niż linię produkcyjną fabryki. Wszystko rozpoczyna się od gotowania masy karmelowej, którą po schłodzeniu karmelarz łączy z nadzieniem. Pocięte w formę cukierków karmelki są następnie sprawdzanie pod kątem odpowiedniego kształtu, stopnia napełnienia nadzieniem oraz kruchości. Gdy wszystkie normy są spełnione, mistrz procesu decyduje o przekazaniu karmelków do pakowania – dopiero tutaj zauważymy automatyzację procesu.

„To, że tak wielu Polaków, szczególnie ludzi młodych, poszukuje w produktach sprawdzonych receptur i metod produkcji, to dobry prognostyk dla naszych Karmelków” – mówi Jagoda Orłowska-Słup, Category Manager w firmie Wawel. „Wszystko wskazuje na to, że produkty te towarzyszyć będą kolejnym pokoleniom miłośników słodyczy”­ – dodaje.

 

  • Badanie dotyczące postrzegania jakości produktów tradycyjnych i ręcznie wytwarzanych przeprowadzono metodą wywiadów online w dniach 11-15 maja 2020 roku na liczącej ponad 1000 osób reprezentatywnej próbie dorosłych Polaków.
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Handel Marketplace MediaMarkt już dostępny w Polsce – nowa era zakupów i współpracy w branży elektroniki konsumenckiej Biuro prasowe
2025-05-23 | 06:00

Marketplace MediaMarkt już dostępny w Polsce – nowa era zakupów i współpracy w branży elektroniki konsumenckiej

MediaMarkt, lider rynku elektroniki konsumenckiej w Europie, wkracza w nową fazę rozwoju na polskim rynku. Właśnie uruchomiono nowoczesną platformę marketplace, która po
Handel DPD Polska zainstalowała ponad 10 tys. automatów paczkowych w sieci DPD Pickup. Sieć obejmuje już ponad 32 tys. punktów i automatów paczkowych
2025-05-15 | 15:30

DPD Polska zainstalowała ponad 10 tys. automatów paczkowych w sieci DPD Pickup. Sieć obejmuje już ponad 32 tys. punktów i automatów paczkowych

DPD Polska osiągnęła kolejny kamień milowy w rozwoju sieci DPD Pickup. Firma zainstalowała już ponad 10 tys. automatów paczkowych, które razem z punktami tworzą
Handel AI w Sprzedaży B2B: Jak Automatyzacja i Dane Zmienią Przyszłość sprzedaży b2b
2025-05-14 | 08:30

AI w Sprzedaży B2B: Jak Automatyzacja i Dane Zmienią Przyszłość sprzedaży b2b

W 2025 roku skuteczność tradycyjnych technik sprzedaży, takich jak cold calling, spadła nawet poniżej 5%. Tymczasem większość polskich firm B2B nadal nie wdraża automatyzacji,

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Transport

Handel

Do 2030 roku liczba plastikowych opakowań w e-handlu modowym może się podwoić. Ich udział najszybciej rośnie w Polsce

Wraz ze wzrostem kanału e-commerce w branży modowej rośnie liczba wykorzystywanych opakowań, z których znaczną część wciąż stanowią te z plastiku. Do 2030 roku w Polsce e-sprzedawcy zużyją 147 mln plastikowych opakowań – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie DS Smith. Można zauważyć rosnący trend wśród marek modowych, które coraz częściej wybierają opakowania wykonane z papieru lub materiałów z recyklingu. To o tyle istotne, że polscy konsumenci odczuwają wyrzuty sumienia z powodu ilości plastiku, w którym dostarczane są ich zamówienia.

Handel

Ze względu na różnice w cenach surowce wtórne przegrywają z pierwotnymi. To powoduje problemy branży recyklingowej

Rozporządzenie PPWR stawia ambitne cele w zakresie wykorzystania recyklatów w poszczególnych rodzajach opakowań. To będzie oznaczało wzrost popytu na materiały wtórne pochodzące z recyklingu. Obecnie problemy branży recyklingu mogą spowodować, że popyt będzie zaspokajany głównie przez import. Dziś do dobrowolnego wykorzystania recyklatów nie zachęcają przede wszystkim ceny – surowiec pierwotny można kupić taniej niż ten z recyklingu.

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.