Komunikaty PR

Automatyzacja kluczowym elementem rozwoju Przemysłu 4.0

2023-08-03  |  11:15

W ostatnich latach w sektorze produkcyjnym można zauważyć wzrost zapotrzebowania na rozwiązania z obszaru automatyki. Jest to jedna z najważniejszych gałęzi technologicznych w przemyśle, przyczyniająca się do zwiększenia wydajności i obniżenia kosztów produkcji. Wdrożenie założeń Przemysłu 4.0 i transformacja cyfrowa są coraz częściej uważane za niezbędne dla rozwoju innowacyjnego przedsiębiorstwa wytwórczego.

W ramach idei Przemysłu 4.0 wyróżnia się wiele rozwiązań, z których najważniejsze to wspomniana automatyzacja, Big Data i analityka z wykorzystaniem sztucznej inteligencji oraz przetwarzanie danych w chmurze. Choć wdrożenia takie jak drony czy coboty, na razie cieszą się wśród działających w Polsce firm z branży wytwórczej mniejszym zainteresowaniem, to Zautomatyzowana Robotyzacja Procesów (RPA) już teraz znajduje zastosowanie w wielu branżach.

Schneider Electric to firma będąca globalnym liderem transformacji cyfrowej. Oferuje ona najlepsze rozwiązania w zakresie automatyzacji dostosowane do potrzeb nawet najbardziej wymagających klientów. Schneider Electric tworzy komponenty oprogramowania m.in. do rozwiązań automatyzacji typu „podłącz i produkuj” (Plug&Produce), które doskonale wspierają procesy produkcyjne, budując przewagę konkurencyjną przedsiębiorstw.

Przemysł 4.0 dostępny dla każdego

Firmy stale szukają sposobów na zwiększenie wydajności przy jednoczesnej optymalizacji kosztów. Właśnie dlatego rozwiązania z obszaru automatyzacji produkcji stają się coraz bardziej popularne. Automatyzacja jest szczególnie pomocna przy wykonywaniu powtarzalnych zadań, a zakres, w którym może być wykorzystywana, jest bardzo szeroki: od zarządzania procesami w przedsiębiorstwie produkcyjnym po pomoc w poprawie bezpieczeństwa miejsca pracy, ponieważ maszyny mogą realizować zadania, wykonywanie których przez człowieka wiąże się z podwyższonym ryzykiem.

W przemyśle motoryzacyjnym automatyzacja procesów robotycznych przy współpracy z ludźmi przyspiesza produkcję i pozwala lepiej kontrolować jakość pracy.

W przemyśle medycznym automatyzacja produkcji pomaga wykonywać zadania z większą precyzją, co jest szczególnie istotne w procesie tworzenia dokumentacji, raportów oraz w produkcji farmaceutycznej i urządzeń medycznych.

W sektorze spożywczym automatyzacja wpływa na ujednolicenie produktów oraz minimalizuje interakcje z ludźmi podczas procesu produkcji. Ponadto zautomatyzowane śledzenie zapasów oraz raportowanie i analiza pomagają w podejmowaniu decyzji dotyczących dostosowania harmonogramu i przepływu pracy w celu ograniczenia strat żywności lub innych produktów.

W branży dóbr konsumpcyjnych automatyzacja produkcji jest integralną częścią różnych etapów. Dzięki zautomatyzowanym procesom można osiągnąć wyższą wydajność i lepszą kontrolę nad produkcją, od momentu rozpoczęcia pracy do zakończenia procedury, włączając w to montaż, pakowanie, obróbkę materiałów, wysyłkę, kontrolę, testowanie, planowanie i raportowanie.

Automatyzacja zwiększa efektywność produkcji od strony kosztowej lub ilościowej  i ma wpływ na jakość, pozwalając firmom szybciej dostosowywać się do zmian na rynku. Sprawia więc, że organizacja, która ją wdroży, staje się bardziej konkurencyjna. Nowoczesne roboty i inteligentne czujniki mogą współpracować, aby na bieżąco przeprowadzać procedury walidacji i dokonywać inspekcji, co pozwala zapewnić najwyższą jakość produkowanych dóbr. W rezultacie maszyny mogą wytwarzać więcej produktów w krótszym czasie i z mniejszą liczbą błędów – wskazuje Ireneusz Martyniuk, wiceprezes Pionu Przemysłu na obszar Europy Środkowo-Wschodniej.

Warto również zwrócić uwagę na rozwój sztucznej inteligencji i rozwiązań z obszaru Big Data, które umożliwiają skuteczniejszą analizę danych produkcyjnych i optymalizowanie procesów w firmach produkcyjnych. Dzięki temu przedsiębiorcy są w stanie lepiej zrozumieć te procesy i dostosować je do potrzeb rynku oraz rosnących wymagań klientów.

Automatyzacja w produkcji: korzyści i wyzwania

Nie można jednak zapominać, że wdrażanie rozwiązań z obszaru automatyzacji wymaga odpowiedniego podejścia i przygotowania. Firmy muszą przeprowadzić dokładną analizę swoich potrzeb i możliwości, aby wybrać odpowiednie narzędzia i zapewnić ich skuteczne wdrożenie. Konieczna jest również edukacja pracowników oraz przygotowanie ich do pracy z nowoczesnym oprogramowaniem i sprzętem.

Zmniejszenie liczby błędów ludzkich prowadzi do wydajniejszej, lepiej kontrolowanej i bezpieczniejszej produkcji. Dzięki temu zmniejsza się odsetek potencjalnych urazów, wysokość kosztów napraw sprzętu i liczba przypadków wycofywania produktów z rynku. Automatyzacja to także zmiana nacisku, jeśli chodzi o zagospodarowanie kapitału ludzkiego w firmie. Mowa o odejściu od rutynowych i powtarzalnych obowiązków na rzecz wypracowywania specjalizacji, w tym podejmowania prac badawczo-rozwojowych, co napędza dalszą innowacyjność – dodaje Ireneusz Martyniuk ze Schneider Electric.

Faktem jest, że maszyny są mniej podatne różnego rodzaju czynniki losowe, niż ma to miejsce w przypadku ludzi. Automatyzacja wypełnia przy tym luki w umiejętnościach i brakach kadrowych, co przyczynia się do zwiększenia rentowności i szans na przetrwanie firmy w coraz bardziej wymagającym otoczeniu.

Dzięki zastosowaniu czujników, robotyki i inteligentnych maszyn, łańcuch dostaw może łatwo przetwarzać i przesyłać informacje dotyczące zapasów, konserwacji systemu i gotowych wyrobów. Wprowadzenie takiej technologii pozwala na podejmowanie lepszych decyzji, bardziej efektywne planowanie i zwiększenie poziomu zwrotu z inwestycji.

Technologia w przyszłości produkcji

Automatyzacja produkcji stała się nieodłącznym elementem dzisiejszego cyfrowego świata, w którym technologie są coraz bardziej inteligentne. Ostatnie postępy technologiczne wskazują na obiecującą przyszłość automatyzacji fabryk, a wzrost wykorzystania i rozwoju technologii, takich jak Internet Rzeczy, uczenie maszynowe, robotyka i sztuczna inteligencja, będzie tylko przyspieszał ten proces.

Warto podkreślić, że wprowadzenie automatyzacji produkcji nie ma na celu zastąpienia człowieka, ale raczej zmianę roli pracownika. Automatyzacja umożliwia pracownikom przekwalifikowanie się i zaangażowanie w bardziej skomplikowane i kreatywne role, które skupiają się na rozwiązywaniu problemów, zarządzaniu ludźmi i budowaniu innowacji, a nie na wykonywaniu powtarzalnych lecz żmudnych obowiązków, które mogą prowadzić do konsekwencji związanych ze zdrowiem i bezpieczeństwem.

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Technologie MSV 2025 – przemiany w przemyśle, technologie przyszłości i szeroki zakres tematyczny Biuro prasowe
2025-05-26 | 14:30

MSV 2025 – przemiany w przemyśle, technologie przyszłości i szeroki zakres tematyczny

Jeśli myślisz, że roboty to wciąż pieśń przyszłości, a rewolucja przemysłowa to temat z podręcznika do historii, to najwyraźniej nie byłeś na MSV w Brnie. Jesienią
Technologie Emitel Partnerem Technologicznym Impact’25
2025-05-13 | 14:45

Emitel Partnerem Technologicznym Impact’25

Emitel ponownie został Partnerem Technologicznym konferencji Impact’25 – jednego z najważniejszych wydarzeń poświęconych nowoczesnym technologiom, gospodarce
Technologie Polki najbardziej przedsiębiorczymi kobietami w Unii Europejskiej. Jak w biznesie może pomóc im AI?
2025-04-29 | 10:00

Polki najbardziej przedsiębiorczymi kobietami w Unii Europejskiej. Jak w biznesie może pomóc im AI?

Udział kobiet na stanowiskach kierowniczych w Polsce wynosi 43 % i jest to drugi najwyższy wynik w Europie (wyżej jest jedynie Łotwa – 46%).* Polki od lat udowadniają,

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Konsument

Dzięki e-commerce rośnie eksport polskich małych i średnich przedsiębiorców. Wartość ich sprzedaży na Amazon przekracza rocznie 5 mld zł

Mali i średni przedsiębiorcy coraz lepiej radzą sobie na arenie międzynarodowej, choć na razie tylko niecałe 5 proc. z nich sprzedaje swoje produkty za granicę. Duże możliwości ekspansji zagranicznej dają im e-commerce i współpraca z marketplace’ami. Za pośrednictwem Amazon w 2024 roku polskie MŚP sprzedały produkty za ponad 5,1 mld zł. Model sprzedaży sklepu umożliwia przedsiębiorcom z Polski działanie na skalę, która jeszcze kilka lat temu wydawała się zarezerwowana głównie dla największych marek.

Handel

Źle wprowadzony system ROP może oznaczać duży wzrost cen dla konsumentów. Podrożeć mogą produkty spożywcze

Ministerstwo Klimatu i Środowiska proponuje powierzenie NFOŚiGW zadań organizacji odpowiedzialności producenta, która w imieniu producentów będzie realizowała obowiązki wynikające z ROP w ramach zamkniętego obiegu finansowego. Przedstawiciele Polskiej Federacji Producentów Żywności i sektora odzysku odpadów ostrzegają, że może utrudnić to Polsce wypełnienie unijnych wymogów w zakresie selektywnej zbiórki odpadów, a co za tym idzie, może się wiązać z karami, a w konsekwencji – ze wzrostem cen.

Farmacja

Zagrożenie krztuścem pozostaje najwyższe od ponad trzech dekad. Odporność utrzymuje się do 10 lat po szczepieniu

W ubiegłym roku na krztusiec zachorowało ponad 32 tys. osób. To ok. 35 razy więcej niż rok wcześniej. Ostatnie tygodnie przynoszą wyhamowanie tendencji wzrostowej, ale Główny Inspektor Sanitarny przestrzega przed tą groźną chorobą i wskazuje na konieczność szczepień u dzieci już w okresie niemowlęcym i szczepień przypominających u dorosłych. Dużą rolę w promowaniu tej jedynej formy profilaktyki odgrywają pielęgniarki, które nie tylko informują o korzyściach ze szczepień, ale też mogą do nich kwalifikować.

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.