Automatyzacja kluczowym elementem rozwoju Przemysłu 4.0
W ostatnich latach w sektorze produkcyjnym można zauważyć wzrost zapotrzebowania na rozwiązania z obszaru automatyki. Jest to jedna z najważniejszych gałęzi technologicznych w przemyśle, przyczyniająca się do zwiększenia wydajności i obniżenia kosztów produkcji. Wdrożenie założeń Przemysłu 4.0 i transformacja cyfrowa są coraz częściej uważane za niezbędne dla rozwoju innowacyjnego przedsiębiorstwa wytwórczego.
W ramach idei Przemysłu 4.0 wyróżnia się wiele rozwiązań, z których najważniejsze to wspomniana automatyzacja, Big Data i analityka z wykorzystaniem sztucznej inteligencji oraz przetwarzanie danych w chmurze. Choć wdrożenia takie jak drony czy coboty, na razie cieszą się wśród działających w Polsce firm z branży wytwórczej mniejszym zainteresowaniem, to Zautomatyzowana Robotyzacja Procesów (RPA) już teraz znajduje zastosowanie w wielu branżach.
Schneider Electric to firma będąca globalnym liderem transformacji cyfrowej. Oferuje ona najlepsze rozwiązania w zakresie automatyzacji dostosowane do potrzeb nawet najbardziej wymagających klientów. Schneider Electric tworzy komponenty oprogramowania m.in. do rozwiązań automatyzacji typu „podłącz i produkuj” (Plug&Produce), które doskonale wspierają procesy produkcyjne, budując przewagę konkurencyjną przedsiębiorstw.
Przemysł 4.0 dostępny dla każdego
Firmy stale szukają sposobów na zwiększenie wydajności przy jednoczesnej optymalizacji kosztów. Właśnie dlatego rozwiązania z obszaru automatyzacji produkcji stają się coraz bardziej popularne. Automatyzacja jest szczególnie pomocna przy wykonywaniu powtarzalnych zadań, a zakres, w którym może być wykorzystywana, jest bardzo szeroki: od zarządzania procesami w przedsiębiorstwie produkcyjnym po pomoc w poprawie bezpieczeństwa miejsca pracy, ponieważ maszyny mogą realizować zadania, wykonywanie których przez człowieka wiąże się z podwyższonym ryzykiem.
W przemyśle motoryzacyjnym automatyzacja procesów robotycznych przy współpracy z ludźmi przyspiesza produkcję i pozwala lepiej kontrolować jakość pracy.
W przemyśle medycznym automatyzacja produkcji pomaga wykonywać zadania z większą precyzją, co jest szczególnie istotne w procesie tworzenia dokumentacji, raportów oraz w produkcji farmaceutycznej i urządzeń medycznych.
W sektorze spożywczym automatyzacja wpływa na ujednolicenie produktów oraz minimalizuje interakcje z ludźmi podczas procesu produkcji. Ponadto zautomatyzowane śledzenie zapasów oraz raportowanie i analiza pomagają w podejmowaniu decyzji dotyczących dostosowania harmonogramu i przepływu pracy w celu ograniczenia strat żywności lub innych produktów.
W branży dóbr konsumpcyjnych automatyzacja produkcji jest integralną częścią różnych etapów. Dzięki zautomatyzowanym procesom można osiągnąć wyższą wydajność i lepszą kontrolę nad produkcją, od momentu rozpoczęcia pracy do zakończenia procedury, włączając w to montaż, pakowanie, obróbkę materiałów, wysyłkę, kontrolę, testowanie, planowanie i raportowanie.
– Automatyzacja zwiększa efektywność produkcji od strony kosztowej lub ilościowej i ma wpływ na jakość, pozwalając firmom szybciej dostosowywać się do zmian na rynku. Sprawia więc, że organizacja, która ją wdroży, staje się bardziej konkurencyjna. Nowoczesne roboty i inteligentne czujniki mogą współpracować, aby na bieżąco przeprowadzać procedury walidacji i dokonywać inspekcji, co pozwala zapewnić najwyższą jakość produkowanych dóbr. W rezultacie maszyny mogą wytwarzać więcej produktów w krótszym czasie i z mniejszą liczbą błędów – wskazuje Ireneusz Martyniuk, wiceprezes Pionu Przemysłu na obszar Europy Środkowo-Wschodniej.
Warto również zwrócić uwagę na rozwój sztucznej inteligencji i rozwiązań z obszaru Big Data, które umożliwiają skuteczniejszą analizę danych produkcyjnych i optymalizowanie procesów w firmach produkcyjnych. Dzięki temu przedsiębiorcy są w stanie lepiej zrozumieć te procesy i dostosować je do potrzeb rynku oraz rosnących wymagań klientów.
Automatyzacja w produkcji: korzyści i wyzwania
Nie można jednak zapominać, że wdrażanie rozwiązań z obszaru automatyzacji wymaga odpowiedniego podejścia i przygotowania. Firmy muszą przeprowadzić dokładną analizę swoich potrzeb i możliwości, aby wybrać odpowiednie narzędzia i zapewnić ich skuteczne wdrożenie. Konieczna jest również edukacja pracowników oraz przygotowanie ich do pracy z nowoczesnym oprogramowaniem i sprzętem.
– Zmniejszenie liczby błędów ludzkich prowadzi do wydajniejszej, lepiej kontrolowanej i bezpieczniejszej produkcji. Dzięki temu zmniejsza się odsetek potencjalnych urazów, wysokość kosztów napraw sprzętu i liczba przypadków wycofywania produktów z rynku. Automatyzacja to także zmiana nacisku, jeśli chodzi o zagospodarowanie kapitału ludzkiego w firmie. Mowa o odejściu od rutynowych i powtarzalnych obowiązków na rzecz wypracowywania specjalizacji, w tym podejmowania prac badawczo-rozwojowych, co napędza dalszą innowacyjność – dodaje Ireneusz Martyniuk ze Schneider Electric.
Faktem jest, że maszyny są mniej podatne różnego rodzaju czynniki losowe, niż ma to miejsce w przypadku ludzi. Automatyzacja wypełnia przy tym luki w umiejętnościach i brakach kadrowych, co przyczynia się do zwiększenia rentowności i szans na przetrwanie firmy w coraz bardziej wymagającym otoczeniu.
Dzięki zastosowaniu czujników, robotyki i inteligentnych maszyn, łańcuch dostaw może łatwo przetwarzać i przesyłać informacje dotyczące zapasów, konserwacji systemu i gotowych wyrobów. Wprowadzenie takiej technologii pozwala na podejmowanie lepszych decyzji, bardziej efektywne planowanie i zwiększenie poziomu zwrotu z inwestycji.
Technologia w przyszłości produkcji
Automatyzacja produkcji stała się nieodłącznym elementem dzisiejszego cyfrowego świata, w którym technologie są coraz bardziej inteligentne. Ostatnie postępy technologiczne wskazują na obiecującą przyszłość automatyzacji fabryk, a wzrost wykorzystania i rozwoju technologii, takich jak Internet Rzeczy, uczenie maszynowe, robotyka i sztuczna inteligencja, będzie tylko przyspieszał ten proces.
Warto podkreślić, że wprowadzenie automatyzacji produkcji nie ma na celu zastąpienia człowieka, ale raczej zmianę roli pracownika. Automatyzacja umożliwia pracownikom przekwalifikowanie się i zaangażowanie w bardziej skomplikowane i kreatywne role, które skupiają się na rozwiązywaniu problemów, zarządzaniu ludźmi i budowaniu innowacji, a nie na wykonywaniu powtarzalnych lecz żmudnych obowiązków, które mogą prowadzić do konsekwencji związanych ze zdrowiem i bezpieczeństwem.
Nest Bank laureatem Global Retail Banking Innovation Awards za N!Asystenta
Magia Świąt z LAMAX: Kreatywne prezenty dla dzieci, które rozbudzą wyobraźnię!
Superpolisa Ubezpieczenia wykorzystuje e-podpisy od SIGNIUS
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Media i PR
Sztuczna inteligencja rewolucjonizuje marketing. Narzędzia AI dają drugie życie tradycyjnym formom reklamy
Z badań GroupM wynika, że już w najbliższym czasie połowa inwestycji w media będzie oparta na decyzjach wspomaganych przez sztuczną inteligencję, a do 2028 roku będą to już dwie na trzy transakcje. Prawie 9 na 10 przedstawicieli branży wskazuje AI jako technologię, która będzie mieć w najbliższym czasie największy wpływ na marketing. Debata o potencjale tej technologii rozgrzewa branżę, a możliwości jej wykorzystania wciąż przybywa – od planowania i optymalizowania kampanii reklamowych, przez influencer marketing, po media postrzegane jako tradycyjne, które dzięki innowacjom zyskują „drugie życie”.
Farmacja
Polscy naukowcy pracują nad personalizowaną terapią raka płuca. Faza badań klinicznych coraz bliżej
Zespół naukowców z Międzynarodowego Centrum Badań nad Szczepionkami Przeciwnowotworowymi (ICCVS) na Uniwersytecie Gdańskim prowadzi zaawansowane badania nad nową terapią raka płuca, w której rolę leku będą pełnić limfocyty wyizolowane z krwi chorego. – To terapia szyta na miarę. Dla każdego z pacjentów wybieramy inny rodzaj komórek – mówi prof. dr hab. Natalia Marek-Trzonkowska. Jak wskazuje, projekt SWIFT jest już coraz bliżej rozpoczęcia fazy badań klinicznych. Jego realizację umożliwiły środki unijne w ramach działania Międzynarodowe Agendy Badawcze (MAB) z programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki (FENG) przyznane przez Fundację na rzecz Nauki Polskiej.
Rolnictwo
Dane satelitarne w użyciu urbanistów i samorządowców. Mogą im służyć do przygotowania na zmiany klimatu
Do 2031 roku rynek usług związanych z danymi satelitarnymi ma wzrosnąć ponad czterokrotnie – przewidują analitycy. Na rosnącą podaż wpływ może mieć nałożony na dużą część przedsiębiorców, w tym producentów rolnych, obowiązek raportowania wpływu środowiskowego. Dane satelitarne są jednak cennym narzędziem również w rękach urbanistów i samorządowców. Z dokładnością do milimetrów pokazują zjawiska takie jak np. osiadanie gruntów, co pozwala na wczesne podejmowanie decyzji o kluczowych modernizacjach infrastruktury.
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.