AROBS Polska rozwinie komunikację pokładową w europejskich misjach kosmicznych
Gdańsk, 24.10.2023 r. – AROBS Polska ogłosił uczestnictwo w projekcie „SpaceTSN Definition and Demonstration” organizowanym na zlecenie Europejskiej Agencji Kosmicznej. Inicjatywa ma na celu rozwinięcie, zdefiniowanie i zademonstrowanie wykorzystania standardów Time Sensitive Networking (TSN) w komunikacji pokładowej europejskich misji kosmicznych. Standardy TSN mogą stanowić alternatywę dla istniejących rozwiązań, a także potencjalnie zrewolucjonizować sposób przesyłania i przetwarzania danych w misjach kosmicznych. Dzięki udziałowi w tym przedsięwzięciu, firmy z polskiego sektora kosmicznego będą miały możliwość rozwoju na zupełnie nowym rynku.
TSN, czyli Time Sensitive Networking, jest zbiorem standardów rozwijających powszechnie znany Ethernet. Technologia spotyka się z coraz większym zainteresowaniem i do tej pory znalazła zastosowanie w wielu rozwiązaniach przemysłowych bazujących na dużych prędkościach transmisji danych, gdzie kluczowe jest minimalizowanie opóźnień w przesyłaniu informacji oraz zagwarantowanie dostarczenia danych w ściśle określonym czasie. Przykłady wykorzystania TSN to transmisja dźwięku i obrazu na żywo, komunikacja w pojazdach, a także sterowanie sieciami energetycznymi oraz automatyzacja fabryk.
Dotychczas agencje kosmiczne unikały stosowania standardu Ethernet ze względu na brak pewności co do dostarczania danych w określonym czasie oraz brak możliwości priorytetyzacji dostępu do sieci. Obecnie gwarantują to dedykowane protokoły, takie jak SpaceWire czy MIL-STD-1553. Projekt „SpaceTSN Definition and Demonstration” ma na celu przełamanie tych barier poprzez dostosowanie standardów TSN do rygorystycznych wymagań przemysłu kosmicznego. W ramach inicjatywy zostaną podjęte zadania, takie jak analiza, dostosowanie, wybór i specyfikacja funkcji TSN, w tym przełącznika i węzłów komunikacyjnych w modułach zgodnych ze standaryzacją ESA, walidacja sieci TSN, a także demonstracja technologii w docelowym środowisku.
– Dzięki realizacji projektu dla ESA będziemy mogli wykorzystać posiadaną wiedzę i doświadczenie, adaptując przemysłowy standard przesyłania i późniejszego przetwarzania danych do potrzeb misji kosmicznych. Cenna dla nas jest także współpraca z największymi integratorami satelitarnymi w Europie, którzy w tym projekcie podejmą się analizy ruchu na pokładzie satelity oraz stworzenia założeń funkcjonalnych dla nowego standardu. – podkreśla Michał Drogosz, prezes AROBS Polska. Posiadanie takich partnerów w konsorcjum gwarantuje, że implementowany standard będzie miał praktyczne zastosowanie. Równe istotne dla naszej firmy jest również rozpoczęcie współpracy z polską firmą ITTI – dzięki synergii naszych kompetencji będziemy mieli okazję na dalsze prace w celu opracowania produktu w obszarze wykorzystania standardu TSN na potrzeby przemysłu kosmicznego. – dodaje.
Warto również zaznaczyć, że sam projekt wyznacza nowy trend, jakim jest obniżanie kosztów budowy satelitów poprzez wykorzystanie komercyjnych standardów do potrzeb przemysłu kosmicznego. Projekt SpaceTSN, który potrwa półtora roku, ma szansę otworzyć drzwi do kolejnych adaptacji istniejących technologii na potrzeby nowych misji kosmicznych, zamiast tworzenia dedykowanych, i tym samym czasochłonnych, rozwiązań. AROBS Polska realizuje zlecenie w konsorcjum z poznańską firmą ITTI – liderem przedsięwzięcia, a także z dwoma europejskimi integratorami satelitów.
O AROBS Polska
AROBS Polska jest firmą specjalizująca się w dostarczaniu rozwiązań z obszaru elektroniki i oprogramowania na potrzeby satelitarnej komunikacji kwantowej i optycznej, przechowywania i przetwarzania danych oraz sterowania mechanizmami i instrumentami dla misji kosmicznych. Firma rozwija technologie i produkty na potrzeby Europejskiej Agencji Kosmicznej (ESA) oraz sektora komercyjnego. Przez lata swojej działalności firma brała udział w licznych projektach z partnerami z europejskiego sektora kosmicznego.

IV Italian-Polish Aerospace Forum

DEMONSTRACJA FUNKCJONALNOŚCI TERMINALA AURORA THORIUM SPACE
Wzbij się w niebo z Flyport by Baltona!
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Konsument

Dzięki e-commerce rośnie eksport polskich małych i średnich przedsiębiorców. Wartość ich sprzedaży na Amazon przekracza rocznie 5 mld zł
Mali i średni przedsiębiorcy coraz lepiej radzą sobie na arenie międzynarodowej, choć na razie tylko niecałe 5 proc. z nich sprzedaje swoje produkty za granicę. Duże możliwości ekspansji zagranicznej dają im e-commerce i współpraca z marketplace’ami. Za pośrednictwem Amazon w 2024 roku polskie MŚP sprzedały produkty za ponad 5,1 mld zł. Model sprzedaży sklepu umożliwia przedsiębiorcom z Polski działanie na skalę, która jeszcze kilka lat temu wydawała się zarezerwowana głównie dla największych marek.
Handel
Źle wprowadzony system ROP może oznaczać duży wzrost cen dla konsumentów. Podrożeć mogą produkty spożywcze

Ministerstwo Klimatu i Środowiska proponuje powierzenie NFOŚiGW zadań organizacji odpowiedzialności producenta, która w imieniu producentów będzie realizowała obowiązki wynikające z ROP w ramach zamkniętego obiegu finansowego. Przedstawiciele Polskiej Federacji Producentów Żywności i sektora odzysku odpadów ostrzegają, że może utrudnić to Polsce wypełnienie unijnych wymogów w zakresie selektywnej zbiórki odpadów, a co za tym idzie, może się wiązać z karami, a w konsekwencji – ze wzrostem cen.
Farmacja
Zagrożenie krztuścem pozostaje najwyższe od ponad trzech dekad. Odporność utrzymuje się do 10 lat po szczepieniu

W ubiegłym roku na krztusiec zachorowało ponad 32 tys. osób. To ok. 35 razy więcej niż rok wcześniej. Ostatnie tygodnie przynoszą wyhamowanie tendencji wzrostowej, ale Główny Inspektor Sanitarny przestrzega przed tą groźną chorobą i wskazuje na konieczność szczepień u dzieci już w okresie niemowlęcym i szczepień przypominających u dorosłych. Dużą rolę w promowaniu tej jedynej formy profilaktyki odgrywają pielęgniarki, które nie tylko informują o korzyściach ze szczepień, ale też mogą do nich kwalifikować.
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.