W Światowym Dniu Słuchu: Jabra przedstawia pięć wskazówek dotyczących ochrony sł
Czy to rano w drodze do pracy, czy wieczorem podczas treningu muzyka jest bardzo ważna dla wielu z nas. W Polsce słuchamy średnio 21,8 godzin muzyki tygodniowo* i liczba ta ma tendencję wzrostową. Jednak ci, którzy lubią słuchać głośnej muzyki, ryzykują długotrwałe uszkodzenie słuchu. Według Światowej Organizacji Zdrowia (WHO), prawie 50 procent osób w wieku od 12 do 35 lat - czyli 1,1 miliarda młodych ludzi na całym świecie - jest narażonych na utratę słuchu z powodu długotrwałej ekspozycji na głośne dźwięki, w tym muzykę słuchaną na przenośnych urządzeniach audio.
Szacuje się, że na całym świecie około 430 milionów ludzi cierpi z powodu uszkodzenia słuchu. W najbliższych latach liczba ta może się podwoić. Aby zwrócić uwagę opinii publicznej na ten problem, WHO ogłosiła Światowy Dzień Słuchu, który obchodzony jest co roku 3 marca. Jabra, jako producent rozwiązań audio i wkładek dousznych, rozumie wyzwanie, jakim jest ochrona słuchu użytkowników bez uszczerbku dla jakości dźwięku. Ponieważ jednak ochrona słuchu zależy w dużej mierze od sposobu użytkowania słuchawek, Jabra przedstawia pięć wskazówek, które można z łatwością wprowadzić do codziennego życia, i które w dłuższej perspektywie zapobiegną uszkodzeniu słuchu.
1. Rób częściej przerwy zgodnie z zasadą 60 / 60
Jedną z najważniejszych zasad postępowania podczas słuchania głośnej muzyki jest robienie regularnych przerw od słuchania, aby delikatne komórki włosowate w uchu środkowym mogły się zregenerować. Te komórki sensoryczne przetwarzają fale dźwiękowe na impulsy nerwowe i przekazują je do mózgu. W przypadku narażenia na bardzo głośny lub ciągły hałas, komórki włosowate nie są zaopatrywane w wystarczającą ilość tlenu i ulegają niszczeniu. Raz zniszczone nie mogą się zregenerować. Uszkodzenie komórek włosowatych jest najczęstszą przyczyną trwałego ubytku słuchu. Dlatego zaleca się przestrzeganie zasady 60 / 60 brytyjskiej firmy analitycznej "Deafness Research". Oznacza to słuchanie muzyki przez słuchawki przez maksymalnie 60 minut dziennie przy maksymalnej głośności 60 procent, a następnie umożliwienie aparatowi słuchu odpoczynku. Dodatkowo - każdy, kto po dłuższym słuchaniu muzyki czuje, że dźwięk stopniowo staje się cichszy, nie powinien podkręcać głośności, ale jak najszybciej zrobić sobie przerwę. Dzieje się tak dlatego, że słuch przyzwyczaja się do danego poziomu głośności i z czasem domaga się coraz głośniejszych dźwięków, podczas gdy to właśnie jest najbardziej szkodliwe.
2. Nie walcz z hałasem za pomocą hałasu
W drodze do pracy, w komunikacji miejskiej wielu użytkowników smartfonów zagłusza hałas otoczenia głośną muzyką. Lepiej jednak korzystać ze słuchawek z pasywną i aktywną redukcją hałasu (ANC), które blokują dźwięki otoczenia. W efekcie muzykę słychać znacznie lepiej i nie trzeba podkręcać głośności do maksimum, aby się zrelaksować lub odstresować. Również w pracy profesjonalne słuchawki douszne lub nauszne z ANC pomagają się skoncentrować i zmniejszyć poziom stresu, pomimo warkotu ekspresu do kawy i głośnych rozmów kolegów w biurze. Często jednak osoby rozmawiające przez telefon za pomocą zestawów słuchawkowych mówią głośniej niż to konieczne, ponieważ nie słyszą własnego głosu. Funkcja Jabra Sidetone przeciwdziała temu zjawisku. Sidetone to sprzężenie dźwiękowe pochodzące z własnego głosu, które słyszy użytkownik słuchawek podczas mówienia do mikrofonu.
3. Polegaj na bezpiecznej technologii
Zgodnie z dyrektywą UE urządzenia do odtwarzania dźwięku nie powinny przekraczać maksymalnej głośności 85 decybeli. Użytkownicy mają jednak możliwość ręcznego zwiększenia głośności do 100 decybeli. Odpowiedzialność spoczywa zatem na producentach urządzeń odtwarzających i smartfonów, a także na samych konsumentach. Dla firmy Jabra zdrowie klientów jest oczywiście bardzo ważne, dlatego stosuje ona dodatkowe technologie ochrony słuchu. Oprócz pasywnej lub aktywnej redukcji hałasu, wszystkie zestawy słuchawkowe i wkładki douszne Jabra posiadają funkcję Jabra PeakStop, która usuwa potencjalnie szkodliwe piki dźwiękowe. Ponieważ jednak dyrektywa UE nie jest obowiązkowa, konsumenci powinni zachować ostrożność przy zakupie i zaufać raczej znanym markom.
4. Zaufanie jest dobre, (samo)kontrola jest lepsza
Kiedy muzyka jest za głośna? Zamiast kierować się przeczuciem, użytkownicy mogą po prostu skorzystać z funkcji monitorowania głośności w swoich smartfonach i np. ustawić powiadomienia o osiągnięciu określonego poziomu głośności. Na wielu smartfonach można regulować maksymalną głośność. Szczególnie rodzice powinni o to zadbać nie tylko u siebie, ale także w przypadku urządzeń swoich dzieci. Wrażliwy słuch dzieci jest szczególnie narażony na ryzyko związane ze zbyt głośnym słuchaniem muzyki i stałym kontaktem z dźwiękiem, na przykład podczas grania. Niektóre smartfony posiadają również funkcję monitorowania natężenia dźwięku. Dzięki temu użytkownicy mogą sprawdzić swój dzienny czas słuchania, a także maksymalny i średni poziom głośności w ciągu dnia. Dzięki temu mogą oni monitorować nawyki związane ze słuchaniem muzyki swoje i swoich dzieci, i w razie potrzeby podjąć środki zaradcze.
5. Trening dla uszu
To nie musi być maraton. Nawet lekkie ćwiczenia, takie jak krótki spacer lub sesja jogi wykonywane regularnie wpływają na jakość słyszenia poprzez poprawę krążenia krwi. Szczególnie korzystają na tym ucho środkowe i ślimak. Dzięki kilku prostym ćwiczeniom możesz także trenować swój słuch bezpośrednio. Na przykład poprzez świadomy odbiór cichych dźwięków i próbę zidentyfikowania ich źródła. W ten sposób mózg przyzwyczaja się do rozpoznawania cichych dźwięków, które wcześniej były maskowane, i tym sposobem trenowana jest świadomość poziomu głośności.
* IFPI Engaging with Music 2019 Report
Black Friday z TCL to doskonała okazja, by wyposażyć swój dom w innowacyjne i st
Sportowe słuchawki od Jabra – idealny partner w codziennych treningach biegowych
Telewizor jako nietuzinkowe dzieło sztuki w domu
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Zdrowie
Ochrona zdrowia w Polsce ma być bardziej oparta na jakości. Obowiązująca od roku ustawa zostanie zmieniona
Od października placówki ochrony zdrowia mogą się ubiegać o akredytację na nowych zasadach. Nowe standardy zostały określone we wrześniowym obwieszczeniu resortu zdrowia i dotyczą m.in. kontroli zakażeń, sposobu postępowania z pacjentem w stanach nagłych czy opinii pacjentów z okresu hospitalizacji. Standardy akredytacyjne to uzupełnienie obowiązującej od stycznia br. ustawy o jakości w opiece zdrowotnej i bezpieczeństwie pacjenta, która jest istotna dla całego systemu, jednak zdaniem resortu zdrowia wymaga poprawek.
Konsument
Media społecznościowe pełne treści reklamowych od influencerów. Konieczne lepsze ich dopasowanie do odbiorców
Ponad 60 proc. konsumentów kupiło produkt na podstawie rekomendacji lub promocji przez twórców internetowych. 74 proc. uważa, że treściom przekazywanym przez influencerów można zaufać – wynika z badania EY Future Consumer Index. W Polsce na influencer marketing może trafiać ok. 240–250 mln zł rocznie, a marki widzą ogromny potencjał w takiej współpracy. Coraz większym zainteresowaniem cieszą się mikroinfluencerzy, czyli osoby posiadające od kilku do kilkudziesięciu tysięcy followersów, ale o silnym zaangażowaniu.
Ochrona środowiska
Polacy wprowadzają na razie tylko drobne nawyki proekologiczne. Do większych zmian potrzebują wsparcia
Zdecydowana większość Polaków dostrzega niekorzystne zmiany klimatu – wynika z badań przeprowadzonych na zlecenie ING Banku Śląskiego. Są wprawdzie gotowi, by zmieniać swoje nawyki na bardziej ekologiczne, ale często odstraszają ich koszty i brak wiedzy. Jednocześnie liczą na większe wsparcie i zaangażowanie ze strony rządu i biznesu, a prawie 40 proc. Polaków oczekuje, że to start-upy będą pracowały nad innowacjami proklimatycznymi. One same chętnie się w ten obszar angażują, ale widzą wiele barier, m.in. w pozyskiwaniu kapitału.
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.