Badanie Samsung: Polacy otwarci na inteligentne technologie w pralkach
Pralki uczące się nawyków, adaptujące się do sytuacji oraz doradzające użytkownikowi w codziennym praniu są przez Polaków zarówno pożądane jak i postrzegane jako intuicyjne – tak wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie Samsung. Jakich inteligentnych funkcji potrzebujemy i dlaczego? Futurolog Kacper Nosarzewski omawia wyniki badania* oraz rozwój technologii ułatwiającej codzienne obowiązki domowe.
Pralka, która pamięta i pomaga
Zdecydowana większość respondentów, bo aż 70% badanych chciałaby posiadać pralkę, która uczy się ich nawyków, zapamiętuje ustawienia, a także rekomenduje odpowiedni program. Niemal tyle samo – 74%, wybrałoby urządzenie dostosowujące ilość detergentu oraz czas prania do stopnia zabrudzeń.
W takie inteligentne rozwiązania wyposażone są nowe pralki Samsung. Nowoczesny Panel AI Control personalizuje ustawienia, zapamiętuje i analizuje preferencje użytkownika, aby przy kolejnym cyklu prania zarekomendować najlepiej dopasowane parametry prania. Jest to inteligentne rozwiązanie dzięki któremu użytkownik nie musi za każdym razem ustawiać programu prania, ilości płukań, prędkości wirowania i wielu innych parametrów od nowa.
Dużym ułatwieniem jest program Pranie Optymalne AI, który za pomocą czterech precyzyjnych czujników dostosuje długość programu, potrzebną ilość wody oraz detergentu do wagi i stopnia zabrudzenia pranych rzeczy. Pozwala to nie tylko zoptymalizować zużycie środków, wody i energii elektrycznej, ale sprawia, że użytkownik nie musi się martwić czy dobrał właściwe parametry prania do stopnia zabrudzenia tkanin.
Automatyzacja dotąd kojarzyła się z czynnościami rutynowymi, które nie wymagają namysłu. Wstawianie prania niestety do takich czynności nie należy i o tym wie każdy, kto musiał ponownie wstawiać pranie, bo wybrane wcześniej ustawienia okazały się niewystarczające. Na szczęście obecnie automatyzacja zaczyna obejmować również czynności związane z podejmowaniem decyzji i czujniki w inteligentnej pralce Samsung są przykładem rozwoju tego trendu. Pranie optymalne AI to nowa funkcja, która zapewnia trzy korzyści: zmniejsza negatywny wpływ na środowisko, zapewnia dopranie zabrudzonych rzeczy i przede wszystkim zdejmuje z głowy użytkownika namysł nad tym, ile środka należy dodać do prania. Jednocześnie pralka odmierza właściwą ilość wody oraz niezbędnej energii, czy zmienia czas płukania jeśli to konieczne. Wszystko by uzyskać jak najlepszy rezultat. Obecne trendy i spodziewane w przyszłości rozwiązania techniczne wskazują, że urządzenia mają być właśnie takie: bardziej efektywne środowiskowo, samodzielnie podejmujące decyzje i skuteczne – mówi futurolog Kacper Nosarzewski.
Komunikacja oraz łatwa kontrola to podstawa
Jednocześnie 63% badanych nie obawia się korzystania z inteligentnej pralki, słusznie uważając, że korzystanie z Panelu AI Control byłoby proste. Intuicyjny wyświetlacz, nie tylko pozwala łatwo wybrać odpowiedni program, ale także wyświetla aktualny status prania oraz niezbędne informacje.
51% respondentów chciałoby otrzymywać powiadomienia na smartfon lub TV. W przypadku innowacyjnych pralek Samsung komunikacja z pralką odbywa się poprzez aplikację SmartThings**, która pozwala zaplanować cykl prania, włączyć urządzenie z dowolnego miejsca oraz podpowiada rozwiązania problemów.
Smartfon staje się „centrum zarządzania światem” i centralą inteligentnego domu. Aplikacje służące zarządzaniu pracą różnych domowych urządzeń są absolutną podstawą, jeśli chcemy mówić o komforcie na miarę obecnych czasów. W przyszłości zapewne wiele procesów ulegnie jeszcze dalej idącej automatyzacji i będzie odbywało się w tle, zupełnie poza naszą wiedzą i uwagą. Ale na obecnym etapie rozwoju posiadanie wglądu w stan podłączonych do sieci urządzeń domowych ze smartfona jest oczekiwanym standardem – dodaje Kacper Nosarzewski
**Aplikacja SmartThings dostępna jest dla urządzeń z systemem Android 8.0 oraz iOS 6.0 lub nowszej). Wymagane jest podłączenie pralki z WiFi oraz posiadanie konta Samsung. Aplikacja pozwala kontrolować kompatybilne urządzenia elektroniczne oraz sprzęty gospodarstwa domowego za pomocą smartfona nawet poza domem. Automatyczne programy można ustawić dla każdego pomieszczenia osobno, a także podzielić się dostępem z członkami rodziny.
*O badaniu:
Badanie zostało przeprowadzone dla firmy Samsung przez agencję ARC Rynek i Opinia. Badanie zostało zrealizowane w dniach 25.11.2020 r. do 2.12.2020 r. na reprezentatywnej grupie Polaków posiadających pralkę w gospodarstwie domowym N=1003 metodą wywiadów internetowych CAWI.
Kacper Nosarzewski:
Jest partnerem w firmie badawczej 4CF Strategic Foresight i członkiem zarządu Polskiego Towarzystwa Studiów nad Przyszłością. Doradza w dziedzinie foresightu strategicznego instytucjom międzynarodowym, takim jak NATO, UNESCO, UNDP oraz przedsiębiorstwom i organizacjom pozarządowym. Prowadził projekty badawcze, warsztaty i szkolenia dla przedsiębiorstw m.in. z branż: energetycznej, FMCG, logistycznej, finansowej, budowlanej, farmaceutycznej, wysokich technologii i zbrojeniowej, a także projekty militarne w Polsce i Holandii.
Black Friday z TCL to doskonała okazja, by wyposażyć swój dom w innowacyjne i st
Sportowe słuchawki od Jabra – idealny partner w codziennych treningach biegowych
Telewizor jako nietuzinkowe dzieło sztuki w domu
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Zdrowie
Ochrona zdrowia w Polsce ma być bardziej oparta na jakości. Obowiązująca od roku ustawa zostanie zmieniona
Od października placówki ochrony zdrowia mogą się ubiegać o akredytację na nowych zasadach. Nowe standardy zostały określone we wrześniowym obwieszczeniu resortu zdrowia i dotyczą m.in. kontroli zakażeń, sposobu postępowania z pacjentem w stanach nagłych czy opinii pacjentów z okresu hospitalizacji. Standardy akredytacyjne to uzupełnienie obowiązującej od stycznia br. ustawy o jakości w opiece zdrowotnej i bezpieczeństwie pacjenta, która jest istotna dla całego systemu, jednak zdaniem resortu zdrowia wymaga poprawek.
Konsument
Media społecznościowe pełne treści reklamowych od influencerów. Konieczne lepsze ich dopasowanie do odbiorców
Ponad 60 proc. konsumentów kupiło produkt na podstawie rekomendacji lub promocji przez twórców internetowych. 74 proc. uważa, że treściom przekazywanym przez influencerów można zaufać – wynika z badania EY Future Consumer Index. W Polsce na influencer marketing może trafiać ok. 240–250 mln zł rocznie, a marki widzą ogromny potencjał w takiej współpracy. Coraz większym zainteresowaniem cieszą się mikroinfluencerzy, czyli osoby posiadające od kilku do kilkudziesięciu tysięcy followersów, ale o silnym zaangażowaniu.
Ochrona środowiska
Polacy wprowadzają na razie tylko drobne nawyki proekologiczne. Do większych zmian potrzebują wsparcia
Zdecydowana większość Polaków dostrzega niekorzystne zmiany klimatu – wynika z badań przeprowadzonych na zlecenie ING Banku Śląskiego. Są wprawdzie gotowi, by zmieniać swoje nawyki na bardziej ekologiczne, ale często odstraszają ich koszty i brak wiedzy. Jednocześnie liczą na większe wsparcie i zaangażowanie ze strony rządu i biznesu, a prawie 40 proc. Polaków oczekuje, że to start-upy będą pracowały nad innowacjami proklimatycznymi. One same chętnie się w ten obszar angażują, ale widzą wiele barier, m.in. w pozyskiwaniu kapitału.
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.