8 mln ton tworzyw sztucznych trafia do oceanów, nowe przepisy dotyczące plastiku
Ewa Malicka
Rocket Science
Pływacka 3/2
02-633 Warszawa
ewa.malicka|rocketscience.com.pl| |ewa.malicka|rocketscience.com.pl
781453815
https://www.rocketscience.com.pl/
Oceany to prawdziwe źródło życia. Ich zanieczyszczenie stanowi poważny globalny problem. Odpowiedzialne są one za 80 proc. tlenu, którym oddychamy. Każdego roku miliony ton plastiku trafia do mórz i oceanów. Jedynie połowa z jego światowej produkcji poddana zostaje recyklingowi, jest spalana lub wyrzucana na wysypiska, pozostała część ostatecznie trafia do wody. Wielka Pacyficzna Plama śmieci to największe na świecie, ruchome, wysypisko, które od lat dryfuje po oceanie. Szacuje się, że ma ona powierzchnię 1,6 mln kilometrów kwadratowych i stale przemieszcza się pomiędzy Hawajami a Kalifornią.
Ograniczenia w sprzedaży produktów w plastikowych opakowaniach
24 maja 2023 w Polsce zaczęła obowiązywać unijna dyrektywa Single Use Plastics. W jej następstwie nie można już wprowadzać do obrotu wyrobów z tworzyw sztucznych takich jak: sztućce, talerze, mieszadełka do napojów czy kubki do żywności przeznaczonej bezpośrednio do spożycia. Nowe przepisy wprowadzają opłatę, wliczoną w cenę - maksymalnie 1 zł za produkty jednorazowe wydawane klientom. Obowiązkowe będzie również umieszczanie na nich informacji o szkodliwości plastiku oraz jego wpływie na środowisko.
Z badania EKOBarometr wynika, że Polacy masowo popierają tego typu rozwiązania. Dwóch na trzech konsumentów chciałoby, aby wprowadzić w naszym kraju restrykcje w kwestii sprzedaży owoców i warzyw w plastikowych opakowaniach. To rozsądny wybór. Według badania na temat zanieczyszczenia oceanów, opublikowanego w magazynie Nature, jednorazowe opakowania pochodzące z jedzenia i napojów stanowią największą część plastikowych odpadów, które do niego trafiają. Z kolei naukowcy z Wiednia udowodnili, że większość z nas spożywa wraz z napojami i pożywieniem około 5 gramów plastiku tygodniowo. To mniej więcej tyle ile waży karta kredytowa.
Firmy wspierają batalię o czyste wody
Waterdrop oferuje limitowaną edycję butelki Ocean Bottle, wyprodukowaną z wytrzymałego szkła borokrzemowego, które nie zawiera BPA – polimeru, mającego negatywny wpływ na nasze zdrowie. Jej innowacyjny, zaokrąglony kształt zapewnia lepszy uchwyt, a dodatkowo jest ona odporna na zarysowania. Dostępna będzie również w zestawie z neoprenowym pokrowcem, pozwalającym utrzymać temperaturę napoju przez dłuższy czas. Kupując butelki wielokrotnego użytku, wspieramy idee świata bez plastiku. Waterdrop nawiązał współpracę z organizacją People in Need, w wyniku czego przeznaczy 10 proc. ceny każdej zakupionej butelki na budowy studni, w krajach, w których brakuje czystej, pitnej wody. Marka oferuje mikrodrinki bez dodatku cukru oraz konserwantów.
Waterdrop® to marka, która powstała w 2016 roku w Austrii, obecnie działa w 11 krajach europejskich, USA, Singapurze oraz Australii. Przyświecają jej dwie idee – picia większej ilości wody oraz wyeliminowania plastiku w formie jednorazowych butelek. W ofercie waterdrop® znajdują się smakowe, rozpuszczalne w wodzie kapsułki wzbogacone o witaminy i ekstrakty roślinne oraz akcesoria, takie jak butelki, termokubki i dzbanki filtrujące wodę. Marka dostarcza innowacyjne rozwiązania wspierające dobre samopoczucie konsumentów poprzez oferowanie wysokiej jakości produktów oraz doświadczeń związanych z kwintesencją życia — wodą.
Ekologiczny rozwój
Waterdrop, którego inwestorem oraz ambasadorem jest legendarny tenisista Novak Djoković, łączy rozwój swojej oferty produktowej z dbaniem o środowisko. Marka zapewnia klientom dostęp do ekologicznych produktów, projektowanych przez wybitnych specjalistów. Firma uważa, że warto ograniczyć spożycie cukru oraz ilość plastiku na świecie. Waterdrop stale dostosowuje się do potrzeb rynku, promując zarazem spożywanie odpowiedniej ilości płynów. Niezwykle ważne dla firmy jest pielęgnowanie idei zrównoważonego rozwoju. Stosując ją, marka chce zdobyć pozycję lidera w branży napojów.
https://waterdrop.pl/
https://www.facebook.com/waterdroppolska/
Kolorowe butelki są większym źródłem mikroplastiku, niż białe lub czarne
Pompa ciepła i biomasa, czyli zgrany duet
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Media i PR
Sztuczna inteligencja rewolucjonizuje marketing. Narzędzia AI dają drugie życie tradycyjnym formom reklamy
Z badań GroupM wynika, że już w najbliższym czasie połowa inwestycji w media będzie oparta na decyzjach wspomaganych przez sztuczną inteligencję, a do 2028 roku będą to już dwie na trzy transakcje. Prawie 9 na 10 przedstawicieli branży wskazuje AI jako technologię, która będzie mieć w najbliższym czasie największy wpływ na marketing. Debata o potencjale tej technologii rozgrzewa branżę, a możliwości jej wykorzystania wciąż przybywa – od planowania i optymalizowania kampanii reklamowych, przez influencer marketing, po media postrzegane jako tradycyjne, które dzięki innowacjom zyskują „drugie życie”.
Farmacja
Polscy naukowcy pracują nad personalizowaną terapią raka płuca. Faza badań klinicznych coraz bliżej
Zespół naukowców z Międzynarodowego Centrum Badań nad Szczepionkami Przeciwnowotworowymi (ICCVS) na Uniwersytecie Gdańskim prowadzi zaawansowane badania nad nową terapią raka płuca, w której rolę leku będą pełnić limfocyty wyizolowane z krwi chorego. – To terapia szyta na miarę. Dla każdego z pacjentów wybieramy inny rodzaj komórek – mówi prof. dr hab. Natalia Marek-Trzonkowska. Jak wskazuje, projekt SWIFT jest już coraz bliżej rozpoczęcia fazy badań klinicznych. Jego realizację umożliwiły środki unijne w ramach działania Międzynarodowe Agendy Badawcze (MAB) z programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki (FENG) przyznane przez Fundację na rzecz Nauki Polskiej.
Rolnictwo
Dane satelitarne w użyciu urbanistów i samorządowców. Mogą im służyć do przygotowania na zmiany klimatu
Do 2031 roku rynek usług związanych z danymi satelitarnymi ma wzrosnąć ponad czterokrotnie – przewidują analitycy. Na rosnącą podaż wpływ może mieć nałożony na dużą część przedsiębiorców, w tym producentów rolnych, obowiązek raportowania wpływu środowiskowego. Dane satelitarne są jednak cennym narzędziem również w rękach urbanistów i samorządowców. Z dokładnością do milimetrów pokazują zjawiska takie jak np. osiadanie gruntów, co pozwala na wczesne podejmowanie decyzji o kluczowych modernizacjach infrastruktury.
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.