5 najważniejszych trendów technologicznych w biznesie – raport firmy Endava
Firmy nie zawsze są w pełni świadome korzyści płynących z zastosowania nowych technologii, ale wiedzą jedno: potrzebują ich, aby przetrwać. W obliczu potencjalnego spowolnienia gospodarczego wybór właściwej innowacji może zadecydować o tym, czy biznes będzie rozwijać się w szybkim i stabilnym tempie, czy zostanie w tyle za konkurencją.
Zaufanie społeczeństwa wobec technologii plasuje się aktualnie na najwyższym od dawna poziomie. Jak pokazuje raport Fundacji Digital Poland, około 80% Polaków uważa, że cyfryzacja może pomóc w rozwiązaniu najważniejszych problemów naszego kraju. Jednocześnie dane PwC sugerują, że blisko 6 na 10 szefów firm planuje w ciągu najbliższych 12 miesięcy więcej inwestować w działania związane z wdrażaniem nowych technologii.
Jednak wybór odpowiedniej technologii, która umożliwi firmie osiągnięcie stabilnego sukcesu, nie jest łatwą decyzją. Podążanie za najnowszymi trendami wymaga przebrnięcia przez szum informacyjny złożony z wielu różnych opinii, błędnych wskazówek i technicznego żargonu. W efekcie trudno zrozumieć, które z rozwijających się innowacji rzeczywiście będą istotne dla danego przedsiębiorstwa.
W które technologie najczęściej planują inwestować firmy? Endava, globalny dostawca usług IT, zdecydowała się wyjść poza sferę hipotez, sprawdzając realne zainteresowanie poszczególnymi innowacjami. W rezultacie badania przeprowadzonego wśród 700 klientów firmy z całego świata powstał raport „Emerging Tech Unpacked”.
– Okazuje się, że firmy są teraz znacznie bardziej ostrożne przy podejmowaniu decyzji technologicznych. Nie kierują się tylko tym, jak wiele mówi się o danej innowacji. Zamiast tego decydują się na wybór rozwiązań, patrząc z perspektywy tego, co faktycznie przyniesie korzyści ich klientom – mówi Paweł Jankowski, Delivery Location Manager (Łódź i Warszawa) w Endavie.
– Aktualnie menedżerowie mają do dyspozycji wiele możliwości, szczególnie że cały czas obserwujemy pojawianie się nowych trendów. W efekcie wielu z nich uważa, że najlepszą możliwością jest „przeczekanie” tematu i powrót do rozmowy po tym, gdy zobaczą, w jaki sposób dana technologia jest rzeczywiście wykorzystywana przez ich konkurencję. Ale z drugiej strony, szybkie podjęcie świadomej decyzji daje im możliwość zwiększenia efektywności prowadzonej działalności. To z kolei oznacza, że nie będą musieli próbować dorównać konkurencji – bo już dawno będą przed nią – mówi Marta Lyczmańska, Delivery Location Manager (Gdańsk i Wrocław) w Endavie.
Oto aktualnie najważniejsze technologie i innowacje przyspieszające rozwój biznesu, według raportu Endavy:
- Automatyzacja napędzana przez AI. Firmy codziennie dostrzegają nowe zastosowania AI. Tylko 4% ankietowanych liderów nie zna tej technologii, a jeszcze mniej uważa ją za nieistotną dla ich biznesu. Wygląda na to, że narzędzia oparte o AI staną się wkrótce codziennym elementem kultury firmowej na całym świecie.
- Big data i analityka predykcyjna. To dwa z trzech obszarów, które wydają się najważniejszym priorytetem dla przedsiębiorstw, ponieważ obie technologie zostały już wdrożone przez około 40% badanych organizacji. Trudno jest prowadzić firmę w czasach zdominowanych przez nieprzewidywalność, gdy nie ma ona dostępu do dokładniejszych informacji na temat stanu firmy czy możliwości przewidywania różnych scenariuszy biznesowych.
- Cyfrowe ekosystemy. 4 na 10 przedsiębiorstw uważa, że wprowadzanie innowacji w tych obszarach ma duże znaczenie dla ich biznesu, głównie ze względu na możliwość zwiększenia efektywności operacyjnej, przyciągnięcia większej liczby klientów i zwiększenia niezawodności systemów IT. Tylko 10% organizacji deklaruje całkowity brak strategii wdrażania cyfrowych ekosystemów.
- Environmental, Social and Governance (ESG) to obszar znany 70% organizacji, a 66% z nich wdrożyło już jakąś strategię ESG lub jest w trakcie tego procesu. Istnieje duże prawdopodobieństwo, że rozwój tego trendu wynika przede wszystkim z najnowszych regulacji, które wymagają od większych firm raportowania ich wpływu na lokalne środowisko.
- Technologia ta kojarzona jest głównie z kryptowalutami, ale jej potencjał może być znacznie większy niż tylko cyfrowe aktywa. Dane wskazują, że tylko 1 na 10 badanych firm w ogóle nie wie, czym jest Web3, a 66% przedsiębiorstw uważa, że ten obszar może mieć znaczenie dla ich inicjatyw.
Można śmiało powiedzieć, że to właśnie te 5 kluczowych obszarów będzie najważniejszych dla biznesu w 2023 roku i nadchodzących latach. Ale czy polskie firmy skorzystają z szansy oferowanej przez nie? To decyzja, którą mogą podjąć tylko one. I najlepiej, aby zrobiły to jak najszybciej, aby utrzymać przewagę konkurencyjną w niestabilnym otoczeniu makroekonomicznym.
Więcej informacji na temat wszystkich 13 kluczowych trendów, inicjatyw i koncepcji technologicznych, a także poziomu ich adopcji przez przedsiębiorstwa na całym świecie, można znaleźć w raporcie „Emerging Tech Unpacked” opracowanym przez Endavę, globalnego lidera w zakresie przyspieszenia transformacji cyfrowej i zwinnego tworzenia oprogramowania.
materiały prasowe / Endava

MSV 2025 – przemiany w przemyśle, technologie przyszłości i szeroki zakres tematyczny

Emitel Partnerem Technologicznym Impact’25

Polki najbardziej przedsiębiorczymi kobietami w Unii Europejskiej. Jak w biznesie może pomóc im AI?
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Transport

Polska przeciwna przedłużeniu umowy UE–Ukraina o transporcie drogowym. Uderza ona w krajową branżę transportową
Parlament Europejski większością głosów poparł przedłużenie umowy o transporcie drogowym między Unią Europejską a Ukrainą do końca 2025 roku. Zdaniem polskich europosłów, którzy głosowali przeciw, podtrzymanie liberalizacji przewozów drogowych przyczyni się do dalszego obniżenia konkurencyjności polskich firm transportowych. W przeciwieństwie do ukraińskich przewoźników muszą one spełniać szereg unijnych wymogów. Polska delegacja planuje przedstawić swoje stanowisko europejskiemu komisarzowi ds. zrównoważonego transportu i turystyki.
Konsument
Dzięki e-commerce rośnie eksport polskich małych i średnich przedsiębiorców. Wartość ich sprzedaży na Amazon przekracza rocznie 5 mld zł

Mali i średni przedsiębiorcy coraz lepiej radzą sobie na arenie międzynarodowej, choć na razie tylko niecałe 5 proc. z nich sprzedaje swoje produkty za granicę. Duże możliwości ekspansji zagranicznej dają im e-commerce i współpraca z marketplace’ami. Za pośrednictwem Amazon w 2024 roku polskie MŚP sprzedały produkty za ponad 5,1 mld zł. Model sprzedaży sklepu umożliwia przedsiębiorcom z Polski działanie na skalę, która jeszcze kilka lat temu wydawała się zarezerwowana głównie dla największych marek.
Handel
Źle wprowadzony system ROP może oznaczać duży wzrost cen dla konsumentów. Podrożeć mogą produkty spożywcze

Ministerstwo Klimatu i Środowiska proponuje powierzenie NFOŚiGW zadań organizacji odpowiedzialności producenta, która w imieniu producentów będzie realizowała obowiązki wynikające z ROP w ramach zamkniętego obiegu finansowego. Przedstawiciele Polskiej Federacji Producentów Żywności i sektora odzysku odpadów ostrzegają, że może utrudnić to Polsce wypełnienie unijnych wymogów w zakresie selektywnej zbiórki odpadów, a co za tym idzie, może się wiązać z karami, a w konsekwencji – ze wzrostem cen.
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.