Komunikaty PR

4 kroki do godnej zaufania sztucznej inteligencji

2023-07-26  |  17:00
Biuro prasowe
Kontakt
Aleksander Dobosz
dfusion communication

Al. Zdjednoczenia 36 lok. 5
01-830 Warszawa
aleksander.dobosz|dfusion.pl| |aleksander.dobosz|dfusion.pl
666216828
dfusion.pl

 

Firmy, które mogą wykazać się odpowiedzialnym i etycznym wdrożeniem AI mają większe szanse na sukces. Społeczeństwo oczekuje, że biznes będzie działał w sposób etyczny i kompetentny. Wg danych Edelman Trust Barometer 2023 aż 63% konsumentów wspiera marki, które działają zgodnie z ich przekonaniami i wartościami – zarówno na zewnątrz, jak i wewnątrz firmy. Przykład stanowią wyniki badania Capgemini - 62% konsumentów pokłada większe zaufanie w firmach, których rozwiązania AI postrzegają jako etyczne. 59% konsumentów wykazuje wobec nich wyższą lojalność, a 55% kupuje więcej ich produktów, zapewniając wysokie oceny i pozytywne opinie w mediach społecznościowych. Zaufanie konsumentów do odpowiedzialnego wykorzystywania nowości technologicznych przez organizacje ma zasadnicze znaczenie dla dalszego sukcesu biznesowego.

Godna zaufania AI, czyli jaka?

Niezamierzone szkody często występują z powodu braku świadomości, wiedzy specjalistycznej lub planowania. Bez przygotowania odpowiednich standardów, twórcy i użytkownicy AI mogą utrwalać dyskryminację i wykorzystywanie określonych grup społecznych.

Trustworthy AI (godna zaufania sztuczna inteligencja) to modele zaprojektowane, opracowane i wdrożone z myślą o człowieku i we współpracy z grupami docelowymi tworzonego rozwiązania. Oznacza to zapewnienie bezpieczeństwa, niezawodności i etycznych praktyk na każdym kroku tworzenia AI oraz po wdrożeniu tej technologii w firmie. Organizacje stosujące i tworzące godne zaufania innowacje mają większe szanse na odniesienie sukcesu komercyjnego, także poprzez większe możliwości reagowania na presję zewnętrzną w zakresie ESG. Ponadto organizacje te mogą i powinny stanowić wzór branżowych dobrych praktyk oraz inspirację dla legislatorów w zakresie sztucznej inteligencji – tylko w ten sposób firmy mogą utrzymać swoją ekspercką pozycję na tym niezwykle konkurencyjnym rynku.

Aby ustandaryzować wdrażane godnej zaufania sztucznej inteligencji, firma SAS opracowała wskazówki, które pozwolą każdej firmie przygotować się do odpowiedzialnego tworzenia innowacji.

„Przede wszystkim organizacja musi zdefiniować wartości, z którymi się identyfikuje. Wiąże się to z otwartością w komunikacji z partnerami biznesowymi, inwestorami i konsumentami, co wymaga opracowania kompleksowej strategii. Potrzebny jest również stały nadzór, aby zapewnić zgodność ze strategią, spójność działania oraz wspierać kulturę godnej zaufania AI na każdym poziomie organizacji” – komentuje Piotr Rozenbajgier, Data Science & Engineering Lead w SAS.

Raport „A Comprehensive Approach to Trustworthy AI Governance” syntetyzuje wiedzę i prawie 50-letnie doświadczenie lidera rynku analityki i sztucznej inteligencji i w prosty sposób przedstawia 4 najważniejsze kroki dla zapewnienia godnej zaufania sztucznej inteligencji:

Krok pierwszy: przejrzystość w zarządzaniu

Pierwszym krokiem musi być ustanowienie systemu nadzoru, który obejmie zarządzanie sztuczną inteligencją, strategię i formułowanie zasad pracy z AI. Polityka ta musi głęboko czerpać z wewnętrznych wartości firmy. Tylko w ten sposób można zapewnić klientów i konsumentów o odpowiedzialnym podejściu do innowacji i autentyczności organizacji.

„Wdrażanie innowacji wymaga jasnej i zrozumiałej komunikacji - zarówno wewnętrznej, jak i zewnętrznej. Przejrzystość pomaga zrozumieć, w jaki sposób podejmowane są decyzje. Firmy wdrażające AI powinny komunikować schematy działania algorytmów, a także informować, w jaki sposób działają ich systemy oparte na danych” wskazuje Piotr Rozenbajgier.

Krok drugi: zgodność z branżowymi przepisami

Przed wdrożeniem systemów AI, niezbędna jest również znajomość prawa i gotowość do przestrzegania przepisów. Organizacje potrzebują odpowiedniego systemu zarządzania jakością wdrażanych i udostępnianych technologii oraz strategii łagodzenia kryzysów wynikających z nieprawidłowego korzystania z AI.

„Odpowiednie przygotowanie pozwala firmie szybciej reagować w kryzysowych sytuacjach, co pozwoli ograniczyć ewentualne straty i utrzymać zaufanie interesariuszy” – komentuje ekspert SAS.

Krok trzeci: opracowanie odpowiednich schematów działania

Odpowiednie procedury dotyczące AI i zarządzania danymi są koniecznością. Jeśli firma powoła radę ds. AI, to muszą również powstać ramy, w których nowopowstały organ będzie dokonywał przeglądu systemów. Zasady te powinny być praktyczne, wykonalne i łatwe do wdrożenia.

W miarę ewolucji organizacji prawdopodobne zostaną dodane nowe rozwiązania i oprogramowanie od różnych dostawców. Firmy powinny również oceniać potencjalnych kontrahentów pod kątem spójności ze swoimi zasadami.

Krok czwarty: wypracowanie odpowiedniej kultury w firmie

Pracownicy są istotnym elementem wspierającym godne zaufania środowisko AI. Kluczowe jest wspieranie wspólnych wartości, które są zgodne z zasadami i strategią organizacji. Tworzy to kulturę, w której pracownicy czują się kompetentni i upoważnieni do angażowania się w tworzenie jeszcze lepszej technologii AI.

„Takie podejście pozwala budować profesjonalizm i pokazuje wyraźne zaangażowanie w odpowiedzialne innowacje w perspektywie długoterminowej” – podsumowuje Piotr Rozenbajgier.

Wraz z rozkwitem rynku AI, warto zastanowić się nad jego przyszłością

Zgodnie z prognozami IDC, rynek AI będzie dynamicznie wzrastał przynajmniej do 2026 roku, a usługi biznesowe i IT w tym czasie będą jednymi z najdynamiczniejszych gałęzi gospodarki. Postawienie na AI już niedługo może okazać się kluczowe w przemyśle czy retailu. Jak wskazuje SAS, warto już dziś zadbać o to, aby budowane rozwiązania były godne zaufania. Tylko w ten sposób można zapewnić warunki do rozwoju, a także bezpieczeństwo firmy oraz jej klientów.

 

Informacja o SAS

SAS jest liderem w zakresie analityki i AI. Dzięki innowacyjnemu oprogramowaniu i profesjonalnym usługom pomaga firmom na całym świecie zamieniać dane w wiedzę. SAS oferuje THE POWER TO KNOW®.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Źródło informacji: dfusion communication
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Technologie Nest Bank laureatem Global Retail Banking Innovation Awards za N!Asystenta Biuro prasowe
2024-11-26 | 11:00

Nest Bank laureatem Global Retail Banking Innovation Awards za N!Asystenta

Wyróżnienie to podkreśla zaangażowanie banku w rozwój nowoczesnych technologii, które wprowadzają nową jakość w personalizacji doświadczeń
Technologie Magia Świąt z LAMAX: Kreatywne prezenty dla dzieci, które rozbudzą wyobraźnię!
2024-11-22 | 01:00

Magia Świąt z LAMAX: Kreatywne prezenty dla dzieci, które rozbudzą wyobraźnię!

KaraokeKid to idealny towarzysz dla małych wokalistów, którzy chcą śpiewać swoje ulubione piosenki i budować pewność siebie. Z kolei PixelKid to magiczne połączenie
Technologie Superpolisa Ubezpieczenia wykorzystuje e-podpisy od SIGNIUS
2024-11-20 | 09:30

Superpolisa Ubezpieczenia wykorzystuje e-podpisy od SIGNIUS

SIGNIUS S.A., dostawca zaawansowanych rozwiązań do zdalnego podpisywania dokumentów, nawiązał współpracę z Superpolisą Ubezpieczenia. Dzięki wdrożeniu platformy SIGNIUS

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Media i PR

Sztuczna inteligencja rewolucjonizuje marketing. Narzędzia AI dają drugie życie tradycyjnym formom reklamy

Z badań GroupM wynika, że już w najbliższym czasie połowa inwestycji w media będzie oparta na decyzjach wspomaganych przez sztuczną inteligencję, a do 2028 roku będą to już dwie na trzy transakcje. Prawie 9 na 10 przedstawicieli branży wskazuje AI jako technologię, która będzie mieć w najbliższym czasie największy wpływ na marketing. Debata o potencjale tej technologii rozgrzewa branżę, a możliwości jej wykorzystania wciąż przybywa – od planowania i optymalizowania kampanii reklamowych, przez influencer marketing, po media postrzegane jako tradycyjne, które dzięki innowacjom zyskują „drugie życie”.

Farmacja

Polscy naukowcy pracują nad personalizowaną terapią raka płuca. Faza badań klinicznych coraz bliżej

Zespół naukowców z Międzynarodowego Centrum Badań nad Szczepionkami Przeciwnowotworowymi (ICCVS) na Uniwersytecie Gdańskim prowadzi zaawansowane badania nad nową terapią  raka płuca, w której rolę leku będą pełnić limfocyty wyizolowane z krwi chorego. – To terapia szyta na miarę. Dla każdego z pacjentów wybieramy inny rodzaj komórek – mówi prof. dr hab. Natalia Marek-Trzonkowska. Jak wskazuje, projekt SWIFT jest już coraz bliżej rozpoczęcia fazy badań klinicznych. Jego realizację umożliwiły środki unijne w ramach działania Międzynarodowe Agendy Badawcze (MAB) z programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki (FENG) przyznane przez Fundację na rzecz Nauki Polskiej.

Rolnictwo

Dane satelitarne w użyciu urbanistów i samorządowców. Mogą im służyć do przygotowania na zmiany klimatu

Do 2031 roku rynek usług związanych z danymi satelitarnymi ma wzrosnąć ponad czterokrotnie – przewidują analitycy. Na rosnącą podaż wpływ może mieć nałożony na dużą część przedsiębiorców, w tym producentów rolnych, obowiązek raportowania wpływu środowiskowego. Dane satelitarne są jednak cennym narzędziem również w rękach urbanistów i samorządowców. Z dokładnością do milimetrów pokazują zjawiska takie jak np. osiadanie gruntów, co pozwala na wczesne podejmowanie decyzji o kluczowych modernizacjach infrastruktury.

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.